חדשות היום

שמונה צעדים להפקת מלוא הערך העסקי מתהליכי טרנספורמציה דיגיטלית

טרנספורמציה דיגיטלית ממשיכה להוביל בראש סדר העדיפות הארגוני להשגת צמיחה עסקית. עם זאת, חלק נכבד מהארגונים עדיין לא מצליח לממש את מלוא הפוטנציאל שלה. במחקר גלובלי שהתפרסם על ידי מקינזי, עולה כי תשעה מכל עשרה מנהלים בכירים מציינים כי הארגון שלהם עבר לפחות תהליך טרנספורמציה דיגיטלית אחד נרחב במהלך השנים האחרונות, אך רבים מהם לא ראו את ההשפעה שציפו לה על הכנסות או רווח.

טרנספורמציה דיגיטלית הינה תהליך אסטרטגי/עסקי/תרבותי/ארגוני שנשען על טכנולוגיות מעצבות. מנתוני מקינזי ניתן לשער כי לא כל תהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגונים השונים מביאים לידי ביטוי את כלל השלבים הנדרשים על מנת לממש את התוכנית במתכונתה המלאה, ולהביא את הערך המצופה ממנה באופן מלא.

הנה שמונה צעדים שאסור לפסוח עליהם בדרך למימוש מלוא הערך העסקי של תהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון:

גיבוש/תיקוף חזון אסטרטגי לארגון: השלב הראשון והקריטי ביותר בכל תהליך טרנספורמציה דיגיטלית הוא גיבוש/תיקוף החזון האסטרטגי של הארגון. בשלב זה מתבצע מחקר עסקי עמוק ומשמעותי, הכולל סקרים מול ההנהלה הבכירה ובעלי תפקידים משמעותיים בארגון , לצד סקרי לקוחות, ניתוח מתחרים ומחקרי שוק המסייעים בהבנת המגמות, דרישות, התמודדות מול מתחרים, זיהוי יתרונות ובידול, וכן סיכונים והזדמנויות. בסוף התהליך מתקבל חזון עסקי שילווה את החברה במהלך השנים הקרובות.

קביעת מצפן ארגוני: שלב זה הינו ההמשך הישיר לשלב הקודם , כשבידנו החזון העסקי לארגון, ניתן להתחיל לפרוט אותו למטרות ויעדים עסקיים, שאותם ניתן למדוד באופן ברור.  בסופו של יום, כלל התוכנית משרתת את קידום היעדים והמטרות שאותן הגדיר הארגון.

מיפוי הטכנולוגיות הקיימות בארגון: המיפוי כולל ניתוח עומק של המערכות והטכנולוגיות הקיימות בארגון, כולל שכבת התשתיות לצד היישומים, הארכיטקטורה, הפלטפורמות ואבטחת המידע, תוך העמדתן מול היעדים המעודכנים של הארגון. העמדה זו מייצרת לארגון תמונת מראה בין היעדים של הארגון ליכולת הטכנולוגיות  של הארגון, דבר  שמאפשר לארגון בהמשך להיות ממוקד ותכליתי בסדר העדיפויות שלו.

קביעת אסטרטגית המידע בארגון: יצירת תרבות ארגונית מבוססת מידע (data driven (organization, הינה אסטרטגיה שקובעת שהבסיס לקבלת החלטות בארגון מתבססת על איסוף וחקר של נתונים במסגרת הפעילות של הארגון. מדובר  באחד השינויים הארגוניים, התרבותיים והעסקיים הגדולים ביותר שארגון נדרש לבצע בעידן זה. בשלב זה מגבשים את אסטרטגית המידע של הארגון תוך ביצוע מיפוי של מאגרי מידע, כלים ושיטות עבודה, מוצרים, פלטפורמות, תהליכים, שאלות מחקר והתאמות כוח אדם. כל זאת, תחת הנחת עבודה שנותנת מענה היברידי למצב הנוכחי בדרך ל- state end.

גיבוש המענה הטכנולוגי: בשלב זה מתבצע מחקר יסודי של מוצרים, טכנולוגיות וטרנדים  לצד מיפוי מוצרים ופלטפורמות הקיימים בתחום אצל מתחרים ושותפים. בהמשך לכך מתבצע גיבוש ארכיטקטורה מכוונת שירותים לארגון, כנגזרת מהחזון הטכנולוגי של התוכנית, לצד מתן המענה לשלב הביניים. זאת, תוך שילוב נכון, מאוזן ואפקטיבי בין מוצרים קיימים, מוצרי מדף ופיתוח ייעודי וקביעת נקודת השילוב בין שירותים רוחביים למערכות קצה. שלב זה כולל בחינת עומק למימוש של אסטרטגיית הענן בארגון, בדגש על מיצוי תפיסת השירותים בענן. נבחנות גם יכולת למימוש quick win מתוך הסתכלות על התוכנית המלאה.

מתודולוגיות עבודה: פרק משמעותי ביותר בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית, במסגרתו בוחנים ומסכמים את מכלול שיטות העבודה, הכלים והאוטומציה, אשר מהווים את עמוד השדרה של המענה. פרק זה כולל גיבוש ci/cd  כנגזרת מפיתוח Agile , גיבוש תכנית Data migration , Hybrid integration solution, ITC Management, שיטות QA, הטמעת תהליכי עבודה משולבי לקוח, החל מדרישת לקוח דרך אפיונים ועד שלב המימוש, קבוצות עבודה משותפות בשלבי האפיון המסירה וההטמעה, והכל תחת הנחת עבודה של רציפות עסקית ותפקודית של הארגון לאורך כל התוכנית.

מנגנוני ניהול התוכנית: בשלב זה מעמיקים בלמידת הארגון על מרכביו השונים, ומתוך תהליך הלמידה מסכמים את מנגנוני ניהול התוכנית. מנגנונים אלו כוללים מימוש מודל RACI לסיכום אחריות, סמכות, מעורבות ויידוע של בעלי תפקידים בארגון מול כל אחת מתכולות התוכנית. זאת, לצד ביצוע הערכה של השפעת השינוי בארגון. בהתאם לכך, מקיימים תהליכי שינוי (Change Management Processes), מקימים קבוצות מיקוד, מסדירים תהליכי תכנון Plan Management Processes)), שכוללים וועדות היגוי, וועדות ניהוליות, וועדות מקצועיות וביצוע מודל ניהול סיכונים.

ראובן כהן, מנהל חטיבת טרנספורמציה דיגיטלית, וואן טכנולוגיות קרדיט צילום: נטלי שור.

ראובן כהן, מנהל חטיבת טרנספורמציה דיגיטלית, וואן טכנולוגיות קרדיט צילום: נטלי שור.

גיבוש התוכנית: שלב זה הינו השלב המתודולוגי האחרון במסע של הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון. הוא כולל בניית תכנית הלכה למעשה ברזולוציה נמוכה, שכוללת QuickWin , ספרינטים, תכולות ארוכות טווח, נקודות בקרה, תהליכי אינטגרציה , סדר עדיפות שכולל בתוכו את ניתוח הנחיצות מול הדחיפות והבשלות, ולבסוף ניתוח משאבים לתוכנית, שכולל זמן, תכולות ועלות.

לסיכום, טרנספורמציה דיגיטלית הינה תהליך אסטרטגי, עסקי, תרבותי וארגוני שנשען על טכנולוגיות מעצבות. סוד הצלחתו הינה פעילות על פי מתודולוגיה סדורה ושרשרת הערך המאפשרים למקסם את התהליך ולהוביל את הארגון ליתרון עסקי, טכנולוגי וארגוני משמעותי בשוק.


מאת: ראובן כהן וגידי לייב, חטיבת מערכות עסקיות וטרנספורמציה דיגיטלית, וואן טכנולוגיות

תגובות סגורות