חדשות היום

לא נס ליחו

ישראל, אינדונזיה וגם פולין, החליטו להצטייד במטוס ה F 15EXex החדש של בואינג.  בישראל הרצון היה להגדיל את מערך ההפצצה האסטרטגי, בפולין ואינדונזיה זה עונה על צורך בעליונות אווירית.  ולא מן הנמנע שהקונגרס בארצות הברית יאשר לחיל האוויר האמריקני רכישה נוספת בנוסף ל 104  המטוסים שכבר הזמין.

היו מי שכבר הספידו את מטוס ה f 15 הותיק של בואינג וחשבו שקו הייצור שלו יסגר בשנים הקרובות.  אלא שהפלישה הרוסית לאוקראינה טרפה את הקלפים, וחילות אוויר רבים מחשבים  מסלול מחדש לגבי מערכי מטוסי הקרב הפצצה שלהם. כאן נכנסת לתמונה לאחרונה בואינג עם מטוס ה F 15EX, אמנם מטוס דור רביעי, אבל עם מערכות טיסה מתקדמות ויכולת פעולה מבוססת רשת.

חיל האוויר האמריקני הודיע לפני חודשיים על השלמת  סדרת הניסויים המבצעיים הראשונה במטוס ה F 15EX. הסדרה כללה שיגור חימוש מדוייק מרחוק  STANDOFF בתרחישים של תקיפות מטרות אוויר – אוויר ואוויר – קרקע. במהלך התרגיל שולבו גם חמקנים מדגם f 22 ו f 35  במטרה לבחון את השילוב של מטוסי דור 4 עם דור 5. בנוסף בבואינג שיפרו את יכולת נשיאת החימוש שלו, במיוחד לעליונות אווירית. ה F 15EX. יכול לשאת עד 12 טילי אוויר – אוויר מדגמים מתקדמים : AIM-9 SIDEWINDER, AIM-120 AMARAM והטיל  AIM-260 JTAM  שנמצא עדיין בשלבי פיתוח.

גם חיל האוויר הישראלי החליט לרכוש את המטוס, במטרה לגרוע את מערך מטוסי הבז הותיקים שלו,  F 15 C /D שחלקם נמצא בשירות מסוף שנות ה 70. מכתב כוונות ישראלי  – LOI, נשלח בתחילת שנת 2022 לאמריקנים, לגבי התחייבות להזמנה של טייסת של 25 מטוסים. מבחינת בואינג זו הייתה בשורה, לאחר מאמצים רבים שהשקיעה החברה בישראל, במטרה לשכנע את מקבלי ההחלטות בצה״ל ללכת על תמהיל של מטוסי קרב,  F 15EX  לצד טייסות של f 35  חמקנים. המחשבה שעומדת מאחורי רכישת שתי הטייסות של חיל האוויר הישראלי היא הרצון ליצור מערך הפצצה כבד שיוכל לעמוד במשימות עומק. ה F 15EX החדש אמור לשאת מטען חימוש גדול יותר ולתקוף לאחר שהחמקנים ישתקו את מערכי ההגנה האווירית.

בחודש אוגוסט האחרון הציעה בואינג את ה F 15EX  גם לפולין, אחת המדינות המאוימות ביותר ממוסקבה של פוטין. אמנם פולין נמצאת תחת ברית נאט״ו ולכן יש לה הגנה מסויימת, אבל מקבלי ההחלטות בוורשה לא לגמרי רגועים מכך. בשנת 2024, יעמוד תקציב ההצטיידות של פולין על 15 מיליארד אירו, וזה כולל בין השאר גם את חידוש מערך מטוסי הקרב. פולין חתמה לפני שלוש שנים על עיסקת רכישה של 32 מטוסי f 35, אבל המספר הזה עדיין לא מספיק לצורך המבצעי שלה שעומד על 160 מטוסי קרב. בואינג סירבה לומר באיזה שלב נמצאת עיסקת  ה F 15EX  עם חיל האוויר הפולני, אבל אישרו כי יש מגעים בעניין. בנוסף למטוסים האמריקנים שנבחנים רכש צבא פולין מסוקי תקיפה מדגם אפאצ’י לונג- בו, טנקי אברהמס, משגרי רקטות מדוייקות HIMARS, טייסת מטוסי קרב קלים TA 50 מדרום קוריאה ושני מטוסי התראה משבדיה.

מפקד חיל האוויר הפולני אמר במסיבת עיתונאים כי בואינג הסכימה לבנות קונפיגורציה מיוחדת לצרכים המבצעיים של פולין. ההערכה היא כי מדובר בכשלוש טייסות מוקטנות, בין 32 ל 48 מטוסים. ״אנחנו בהחלט בוחנים ברצינות את מטוס, במיוחד אחרי שבואינג התחייבה לעשות את השינויים הדרושים גם במערכות הנילוות : לוחמה אלקטרונית, מכ״מ ומערכות תקשורת נתונים״.

מי שכבר הודיעה כי תרכוש את ה  F 15EX  היא אינדונזיה. בסוף אוגוסט האחרון הודיעה משרד ההגנה של אינדונזיה כי החליט לרכוש שתי טייסות של ה F 15EX, בסה״כ  24 מטוסים. כיום כולל חיל האוויר של אינדונזיה מטוסי f 16  אמריקנים מדגמי c/ d, ומטוסי סוחוי 27 וסוחוי 30 רוסים. שלושת המערכים האלה אמורים להיות מוחלפים ב 42 מטוסי RAFALE  ו 12 מטוסי מיראז׳ 2000 מחודשים שנרכשו מצרפת. ״השילוב של מטוסי ה  F 15EX עם מטוסי ה RAFALE, יאפשרו לנו להפעיל חיל אוויר מודרני ומתקדם ועל ידי זה לחזק באופן משמעותי את הנוכחות האווירית שלנו באזור״, נאמר בהודעת הרשמית של משרד ההגנה האינדונזי לאחר חתימת העיסקה.

מי שעוד נמצאת חזק בתמונה היא ארצות הברית. כרגע מתכננים שני גופים המדינה לקנות את ה F 15EX, המשמר הלאומי וחיל האוויר (מדובר אמנם בשני גופי בטחון נפרדים, אבל חיל האוויר האמריקני הוא הגורם המפעיל של הטייסות ולכן הכל חוסה תחתיו). ההזמנה הראשונית שניתנה לבואינג כבר לפני שלוש שנים כללה 80 מטוסים, ובתכנית הרכש לשנת 2024 אישר בית הנבחרים לרכוש 24 מטוסים נוספים, כך שהמסר הכולל שייוצר לחיל האוויר האמריקני עומד בינתיים על 104 מטוסים. מדוע בינתיים? משום שעניין מערך מטוסי הקרב של חיל האוויר האמריקני נמצא בבחינה, מחשש כי ארצות הברית יורדת מתחת לקו האדום במטוסי הקרב שלה בשל התיישנות מערכים ועיכובים באספקת מטוסים חדשים. כיום מפעיל חיל האוויר האמריקני כ 220 מטוסי F 15   ישנים מדגמי C /D. במהלך שנת 2023 אישר הקונגרס לגרוע 67 מטוסים מהמערך הזה, כאשר את חלק מהם החליפו מטוסי F35. אלא שקצב האספקה הצריך את חיל האוויר האמריקני לחפש חלופות והן נמצאו ב F 15EX. ב 2024 אמורים לצאת משירות עוד 57 מטוסים, מה שמגדיל משמעותית את הסיכוי שהקונגרס יאשר רכש נוסף של ה F 15EX. איתות ראשון לזה התקבל בתחילת בחודש יולי האחרון כאשר  לבקשת חבר בית הנבחרים ג׳ון ג׳יימס ממישיגן, אושר לפרויקט הרכש של ה F 15EX תקציב נוסף של 120 מיליון דולר, בכדי להגדיל את הרכש העתידית בעוד 12 מטוסים.

בואינג הודיעה בחודש מאי השנה כי כרגע היא מייצרת 12 מטוסים בשנה, אבל יכולה להגדיל את הקצב ל 24 ואפילו ל 36 בשנה אם ייחתמו הסכמים עם מדינות נוספות. משך הזמן מרגע החתימה ועד אספקת המטוס הראשון עומד על 36 חודשים.


תמונות ותמונת כותרת: מטוס ה F 15EX ex צילומים : BOEING

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות