חדשות היום

מכ”מ סלולארי

הצבא האמריקני על כל שלוש הזרועות שלו ערך לאחרונה ניסוי במערכת סלולארית חדשה לאיתור כלי טיס קטנים. המערכת המבוססת על טלפונים ניידים של חיילים הפרוסים בשטח אמורה לזהות ולעקוב אחרי מטרות אוויריות בטווח קצר. בכיר בפיקוד המרכז של ארצות הברית שפועל במזרח התיכון אמר לאחר הניסוי כי איום הרחפנים והמלטים הקטנים הוא האיום שמתפתח הכי מהר באזור.

סביר להניח שבעוד כמה עשרות שנים המלחמה בין רוסיה לאוקראיינה תירשם בספרי ההיסטוריה כמלחמת המל”טים הראשונה. אמנם קדמה לה מלחמת נגורנו קראבך ב 2020 שהוכרעה לטובת אזרבאייג’אן בעיקר בזכות המל”טים הישראלים והטורקים שהופעלו בה נגד ארמניה. אבל ללא ספק במלחמה הנוכחית, המל”טים של שני הצדדים הפכו להיות כלי הנשק העיקרי שבו נעשה שימוש יומיומי. יש מי שאולי יציב סימן שאלה לגבי האפקטיביות של הפעלת המל”טים מבחינת הישגים על הקרקע, אבל גם ללא תשובה ברורה וחד משמעית בענין הזה, חשיבותם של המל”טים ברורה לשני הצדדים.

יחד עם האיום שמייצרים המל”טים והפלטפורמות הלא מאויישות האחרות, מתנהל תהליך מקביל של פיתוח יכולות זיהוי והתגוננות. הרוסים למשל למדו את מתקפות המל”טים האחרונות על יעדי מפתח שלהם ופרסו רשתות ברזל שמוצבות מטרים אחדים מעל גגות המבנים כדי לעצור את המל”טים התוקפים. יחד עם גדרות המתכת נראו בחודשים האחרונים גם צמיגים שמונחים על מטוסים בשדות תעופה, במטרה לרכך את עוצמת הפגיעה של המל”טים. אלא שלצד הפתרונות המאולתרים הללו, מפותחים בעולם פתרונות טכנולוגיים מתקדמים במטרה לזהות ככל הניתן מוקדם את כלי הטיס.

כך למשל מעבדת הפיתוח המרכזית של הצבא האמריקני, ה ARMY, מפתחת אפליקציה סלולארית לזיהוי כלי טיס ורחפנים קטנים, בכדי להתריע לכוח קרקעי על הימצאות איום אווירי באזור. הטכנולוגיה מבוססת על מצלמות בטלפונים סלולארים שמשדרים תמונה ומיקום בזמן אמת. המערכת בשם CARPE Dronvm מותקנת כאפליקציה על טלפונים סלולארים ועושה שימוש במצלמות שלהם. החייל מרים את הטלפון ומכוון את המצלמה לעבר כלי הטיס או לכיוון החשוד והאפליקציה בעזרת סנסורים נוספים, כולל מצלמות אישיות אחרות שמספקות תמונה, מזהה את  מיקומו ומסלולו של כלי הטיס.

הניסוי במערכת סלולארית CARPE Dronvm לזיהוי רחפים ומל”טים. צילומים : U.S. Army, Staff Sgt. Leo Jenkins

“זו מערכת שאמורה לספק בזמן אמיתי תמונת איומים אוויריים טקטיים”, אומר רב סרן טראוויס וואלי מיחידת הפיתוח 39 של הצבא האמריקני. “על ידי שימוש נרחב בטלפונים סלולארים אישיים אנחנו למעשה מגדילים משמעותית את אזור ההגנה של הכוחות ומכפילים את כמות הסנסורים שמופעלים בשטח נתון”.

הניסוי נערך בסוף חודש יולי האחרון בשדה התעופה McEntire של המשמר הלאומי בדרום קרוליינה. במהלכו נשלח לאוויר מל”ט קטן שהקיף את המסלול בגבהים שונים. בשלב השני הוא טס למרחק של 50 ק”מ כשהחיילים שהשתתפו בניסוי פוזרו בנקודות שונות לאורך מסלול הטיסה. לחיילים בניסוי סופקו טלפונים מיוחדים שעליהם הותקנה האפליקציה (התכנון הוא שבעתיד היא תתוקן על כל טלפון אישי). התמונות השונות שודרו למרכז בקרה ואיפשרו לעקוב אחרי מסלול המל”ט למרות שחלק מהחיילים כלל לא ראו אותו בעין. למפקדים מאחור צויירה על מסך מחשב מפת ההתקדמות של המל”ט, הפענוח של גודלו, מהירות הטיסה שלו וגובה הטיסה מעל הקרקע.

“איום כלי הטיס הבלתי מאויישים, ובמיוחד הקטנים שבהם הולך ומתגבר בכל תרחיש פעולה עכשווי ועתידי שלנו”, אומר סגן אלוף סטיבן נוריס מחיל האוויר האמריקני שמשתף פעולה עם ה ARMY בניסוי הזה. “עד כה זה הניסוי הגדול ביותר עם המערכת שאמורה לעזור לנו בהגנה על חיילים, מתקנים, מערכות חיוניות ואמצעי לחימה. אנחנו עובדים עם חברת  MITRE שמפתחת את האפליקציה כבר משנת 2019 ועכשיו הגענו לבשלות ראשונית. המחשבה שכל חייל עם טלפון נייד יכול להיות סנסור עקיבה והתרעה היא פריצת דרך ביכולות ההגנתיות שלנו על פני שטח גדול מאד”.

מי שתכנן את הניסוי על פי מתאר מבצעי שהועתק מזירת פעולה אמיתית, היו קצינים מהארמיה השלישית של פיקוד המרכז האמריקני. הכוח הזה שמוצב במזרח התיכון נחשב לבעל ניסיון מבצעי רב בהתמודדות עם כלי טיס בתי מאויישים בגדלים שונים.

“האיום הזה הולך ומתפתח באופן מואץ בשנים האחרונות, וזה מצריך מאיתנו פתרונות מבצעיים”, אומר סגן אלוף פטריק פרנק מפיקוד המרכז של ארצות הברית – CENTCOM שכוחותיו פועלים בעיראק, סוריה, היום האדום והמפרץ הפרסי.   “אנחנו רואים את הצורך הזה למידע בזמן אמיתי גם אצל השותפים שלנו באזור. בגלל הגודל והזמינות של האיום, זמן התגובה שלנו חייב להיות קצר מאד מרגע זיהוי”.

MITRE – רפא”ל נוסח ארצות הברית

חברת MITRE שפיתחה את האפליקציה היא למעשה ארגון ללא מטרות רווח שהוקמה בסוף שנות ה 50 על ידי ממשלת ארצות הברית. מטרת הגוף הזה הייתה לקשר בין האקדמיה, התעשייה והצבא במטרה לקדם פתרונות טכנולוגיים במהלך המלחמה הקרה. כיום מעסיקה  MITRE  יותר מ 9000 עובדים ב 42 מרכזי פיתוח בכל ארצות הברית, כולם ליד מוסדות אקדמיים מובילים או תעשיות טכנולוגיה.


הניסוי במערכת סלולארית CARPE Dronvm לזיהוי רחפים ומל”טים. צילומים :  U.S. Army,  Staff Sgt. Leo Jenkins

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות