חדשות היום

אות משמיים

מי מאתנו לא נתקל פעם בבעיה הבאה… אפליקציית WAZE שמפסיקה לעבוד תוך כדי ניווט ליעד מסוים בעיר שאנחנו לא מכירים. איך זה נגמר… כולנו יודעים, בהמתנה מרגיזה לאתחול מחדש. עכשיו דמיינו את אותו מצב, של נתק בתקשורת, כאשר מטוס קרב נמצא במשימה מבצעית מעל שטח אויב ומערכות הניווט שלו מאבדות את הקשר הלווייני עם משדרי ה-GPS, בשל מערכות שיבוש תקשורת שמוצבות על הקרקע.
מפעל מל”מ של התעשייה האווירית הציג לפני פחות מחודש בסלון האווירי בבנגלור, הודו, את מערכת ה-ADA – מערכת חדשנית המיועדת להתמודדות כנגד חסימות GPS. על פי הודעת החברה, המערכת משולבת במגוון פלטפורמות בארץ ובחו”ל. לאחרונה זכתה התעשייה האווירית במכרז של משרד הביטחון לשילוב ה-ADA באחת מהפלטפורמות המרכזיות של חיל האוויר הישראלי. מפעל מל”מ בתעשייה האווירית הפך בשנים האחרונות למוקד ידע לאומי בפיתוח מערכות מסוג GNSS Anti-Jamming.
“המערכת נותנת פתרון לצורך מובהק”, אומר בראיון מיוחד לניו-טק, ראש הפרויקט במפעל מל”מ, אלכס לוויט. “אפשר בהחלט לומר שהשוק ממש זועק לפתרונות מעין אלה. הצורך המתגבר נובע בעיקר מהקלות שבה ניתן היום להשיג שבשי GPS ולהציבם סביב אתרים שעליהם רוצים להגן. שבשי GPS ניתן לרכוש באתרי מכירות באינטרנט, כך שמכאן ניתן להבין מדוע התפוצה שלהם הולכת וגדלה בשנים האחרונות”.
המערכת שפיתחה התעשייה האווירית נותנת מענה למגוון רחב של מערכות ניווט לווייניות נוספות . היא מאופיינת בארכיטקטורה מתקדמת ומיישמת מגוון שיטות מתקדמות של עיבוד אות ספרתי. הרב גוניות של המערכת מאפשרת לשלבה במגוון פלטפורמות כגון מטוסי קרב ומסוקים, כלי טייס בלתי מאוישים, בפלטפורמות קרקעיות כגון טנקים ונגמ”שים, בפלטפורמות ימיות וכן בנגזרות המיועדת לחימושים מונחים.
מפעל מל”מ בתעשייה האווירית הפך בשנים האחרונות למוקד ידע לאומי בפיתוח מערכות מסוג GNSS Anti-Jamming. מערכת ADA מבוססת על עיקרון טכנולוגי של “התהפכות הורסת”. ה-ADA מפעילה חסימה כלפי הרכיב המשבש, כלומר יוצרת ענן סביב הפלטפורמה המוגנת, שאינו מאפשר את שיבוש האות הלווייני.
“בדרך כלל האותות הלווייניים של מערכות הניווט, ובהם גם של מערכת ה-GPS האמריקנית, חלשים מאד”, מספר לוויט. “לכן לשבשים קרקעיים עם אות חזק, קל יותר יחסית להתגבר על האות. “ההתהפכות ההורסת” יוצרת מרחב חסין שיבוש, שמאפשר תקשורת רציפה עם אותות הלוויין”.
באשר לפתרון הייחודי שסופק לאחרונה לחיל האוויר הישראלי, המערכת מספקת פתרון כולל המתבסס על אנטנה רב-ערוצית בטכנולוגיית CRPA. שילוב המערכת מאפשר את המשך פעולת המערכות האוויוניות המתבססות על הניווט הלווייני גם במקרים בהם מתבצעים ניסיונות חסימה. ביצועי מערכת ADA, נבחנו לאחרונה בהצלחה רבה גם במסגרת אירוע NAVFAST, בשדה ניסויים של חיל האוויר האמריקאי בארה”ב. אירוע ה-NAVFEST מיועד לאפשר לצבאות ידידותיים לבחון את ביצועי מערכות Anti-Jamming במגוון תרחישי חסימה ושיבוש.
“למערכת פוטנציאל עסקי רב בקרב מדינות וצבאות רבים, לאור האתגר המבצעי שהיא נותנת לו מענה טכנולוגי מתקדם, יעיל ומוכח”, אומר מנכ”ל מפעל מל”מ, יעקב גליפת.

מערכת ADA - ANTI GPS JAMMING SYSTEM איור: תעשייה אווירית

מערכת ADA – ANTI GPS JAMMING SYSTEM איור: תעשייה אווירית

את שבשי ה-GPS הראשונים פגשו האמריקניים כבר ב-1991, במלחמת עיראק הראשונה. עשרות הטילים המונחים ששיגרו, נתקלו לא אחת בשבשים קרקעיים שהציב הצבא העיראקי, בעיקר סביב מתקני שלטון בבירה בגדד.
“הזמינות של שבשי ה-GPS, הפך צבאות מודרניים לחסרי אונים במקרים מסוימים”, ממשיך לוויט. “בלחימה א-סימטרית שמצריכים דיוק פגיעה, יש לכך משמעות קריטית. כיום מערכות חימוש, שליטה ובקרה ומערכות קשר, מתבססות כולן על תקשורת לוויינים. כאשר התקשורת הזו מופרעת לאורך זמן, יש כאן פגיעה באפקטיביות וביעילות המבצעית. אחד היתרונות המשמעותיים של מערכת ה-ADA הוא בוורסטיליות שלה וביכולת ההתאמה שלה למספר רב של פלטפורמות”.
הגמישות הזו באה לידי ביטוי בגודלה של המערכת ובעיקר בצריכת המתח הנמוכה שלה. התכונה הזו מאפשרת להציב אותה גם על כלים בלתי מאוישים, שם לתצרוכת האנרגיה משמעות גדולה יותר. בתעשייה האווירית ובמשרד הבטחון סירבו לומר באיזה מערך של חיל האוויר הישראלי הוטמעה המערכת.
“בשנה האחרונה, עם הקליטה של המערכת בחיל האוויר הישראלי, הרגשנו כי היא בשלה מספיק לשוק הגלובאלי. ההוכחה לכך היא כי כיום היא נמצאת בשימוש גם בצבאות זרים”.
אחד הפתרונות שמיושמים כיום בעולם כדי להתגבר על שבשי GPS, הוא שילוב של מערכות ניווט אינרציאליות – Inertial Navigation System, בנוסף למערכות הניווט הלווייניות. מערכות הניווט האינרציאליות נראו לראשונה ברקטות ה-V 2 של הנאצים, והיו מבוססות ג’יירוסקופים. המדענים הגרמנים שפיתחו את הטילים נלקחו בתום המלחמה לארצות הברית לצורך תחקור ולמידת המערכת. מחקירות המדענים הגרמנים פותחו במהלך השנים בארצות הברית מערכות הניווט של הטילים הבאליסטיים .
“מערכת ה-ADA היא פתרון מצוין גם כאשר היא מגיעה בשילוב המערכות האינרציאליות” מתאר לוויט. “ככל שהפתרון של מערכת ה-ADA טוב יותר, כך ניתן להסתפק במערכות אינרציאליות פשוטות וזולות יותר”.
בימים אלה מפתחים בתעשייה האווירית את הדור הבא של מערכות ה-ADA. הצבא האמריקני עומד לעבור בקרוב לפרוטוקול GPS חדש – M CODE, שיחליף את הפרוטוקול הנוכחי, PY CODE.
“אנחנו נמצאים למעשה בתהליך מקביל עם הפיתוח האמריקני. ברגע שהם יעברו לפרוטוקול החדש, אנחנו נהיה מוכנים עם מערכות מתאימות. הכוונה היא שכל לקוח שלנו שרכש מערכות לפרוטוקול הישן, לא יצטרך לעשות שינויי קונפיגורציה בפלטפורמות שלו. רכיבי ה-ADA שכבר מוטמעים בפלטפורמות השונות יעברו עדכון תוכנה בסיסי ויותאמו לטכנולוגיה החדשה. מבחינת הלקוחות שלנו זה יתרון עצום, בשימור רציפות מבצעית ולא פחות מכך, חסכון כספי גדול”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות