חדשות היום

בית חכם: הדור הבא

מבית חכם לבית מחובר
מזה שנים, הבית החכם נחשב לסמל יוקרה ו-Life style בקרב האלפיון העליון. ברבים מהבתים ומגדלי היוקרה הוותיקים וגם אלו המוקמים כיום, מותקנות מערכות חשמל חכם הידועות גם כ”בית חכם”. מערכות אלו מאפשרות לשלוט בתריסים, בתאורה, במערכות המיזוג והמולטי-מדיה בקלות ובנוחות, באמצעות טאבלט, סמארטפון או מתגים מעוצבים. עם זאת, “הבית החכם” הוא במידה רבה הדור הקודם של טכנולוגית השליטה. קפיצת המדרגה שנמצאת ממש כאן, היא “הבית המחובר” – בית שבו הכל “מדבר” עם הכל. בית שלומד את הצרכים היום יומיים שלנו ויודע להתאים עצמו לצרכים המשתנים שלנו, ללא צורך במתן הנחיות פרטניות, כפי שנדרש בבית החכם מהדור הקודם.
הבית המחובר הוא הדבר הגדול הבא, עם מעל ל-2 מיליארד מערכות ומוצרים “מחוברים”, הצפויים להיכנס לביתנו בשנים הקרובות. חשוב כבר בשלב זה להבחין בין מערכות הליבה לבין מערכות מוצרים “מחוברים”, מערכות הליבה, הן אותן מערכות עליהן שולט הבית החכם המסורתי – תאורות, תריסים חשמליים, מיזוג, דוד חשמלי וכיוב’. המערכות או המוצרים ה”מחוברים” הם שלל מוצרים מטלוויזיות חכמות ועד מקררים “מחוברים” שכיום כלל אינם נכללים בקשת הפתרונות אותם מתוכנן הבית החכם המסורתי לנהל.

האבולוציה של ניהול מערכות הבית
כיום, כאשר ניהול חשבון הבנק, זימון תור לרופא או ארגון נופש משפחתי מתבצעים כולם בהעברת אצבע על מסך המגע של הטלפון החכם, אך טבעי הוא שניהול הבית כולו, על כלל המערכות שבו, יעשה גם הוא מהסמארטפון שיש לכל אחד מאתנו בכיס. כדי שזה יהיה אפשרי, נדרשה התפתחות בשלושה צירים:

פשטות – הפיכת הטכנולוגיה לפשוטה וקלה יותר להתקנה ובעיקר להפעלה. לא עוד ארונות חשמל ומטריצות מורכבות וגדולות מאד, ולא עוד תכנות מסובך ומורכב. כיום התקנה של מערכת בית מחובר אלחוטי, מאפשרת התקנה פשוטה ובנוסף קיימות שלל תוכנות אינטרנטיות המאפשרות כמעט לכל אחד, גם ללא כל ניסיון או ידע מוקדם, לתכנת את הבית המחובר לפעול על פי רצונותיו וצרכיו.

זמינות – הוזלה משמעותית בעלויות המערכת וכתוצאה מפשטות ההתקנה, גם בעלות היישום. קפיצת המדרגה בתחום, ומגוון החברות המציגות פתרונות “מחוברים”, דחפו קדימה את התחום כולו וכיום ישנן מערכות בעלויות נמוכות משמעותית מהמערכות המסורתיות.

בית חכם אלחוטי, ארכיטקטורת המערכת

בית חכם אלחוטי, ארכיטקטורת המערכת

אינטגרציה – מוצרי החשמל הביתיים “מדברים” בשפות שונות (גופי תאורה, דוד, מולטימדיה, ומגוון מוצרי חשמל “מחוברים” מהדור החדש). כדי לנהל את מגוון המוצרים הרחב, נדרשת מערכת המסוגלת להתרחב ו”לדבר” ב”שפות” רבות, עם סוגים שונים של מוצרים, פרוטוקולים ועוד. בניגוד לעולם “הישן” בו הפרוטוקול היה של החברה שפיתחה והתקינה את מערכת הבית החכם ומכאן גם שהמערכת הייתה מוגבלת לאותו ספק יחיד. למעשה מדובר היה ב”חתונה קתולית” של הלקוח עם יצרן המערכת.
כיום יצרני המוצרים ה”מחוברים” (לדוגמה, טלוויזיות חכמות הניתנות לרכישה בכל חנות מוצרי חשמל), מגיעים עם פרוטוקלי שליטה סטנדרטיים הניתנים לניהול מרחוק ולרוב גם עם אפליקציה תואמת. כך שבבחירת בקר ביתי מחובר מהדור החדש, הדגש הוא על אינטגרציה, כלומר האם הבקר מהדור החדש תומך גם את הפרוטוקול הסטנדרטי המוטמע במוצרים החכמים ומסוגל לנהל אותם דרך אפליקציית שליטה אחודה – כלומר כל הבית מנוהל מאפליקציה אחת, בין אם מדובר בטלוויזיה החכמה בתאורה הביתית, בתריס החשמלי, במזגן במקרר או בדוד.

המהפכה האלחוטית בבית
בשנים האחרונות אנו עדים לצמיחתן של טכנולוגיות אלחוטיות משולבות לניהול הבית.
טכנולוגיות אלו הפכו את התשתיות המורכבות, את ארונות החשמל הגדולים, את ההתקנה המורכבת ,את ההפעלה והתכנות המסורבלים של המערכת לפחות רלבנטיים. טכנולוגיות האלחוט לניהול הבית מגיעות במגוון פרוטוקולים אלחוטיים ביניהם: zigbee ,Zwave ,433Mhz ולאחרונה גם Ble ו-WiFi.
פתרונות ליבה אלחוטיים לניהול מערכות הבית זמינים בעלויות נמוכות מאד . כך למשל מודול אלחוטי לניהול מנורות קיימות או תריס חשמלי, המתלבש על התשתית הקיימת בבית, ללא צורך בהעברת חוטים, וחציבות – יעלה רק כמה מאות שקלים.

Zwave – שפה אלחוטית ייעודית לניהול מוצרי הבית
Zwave הוא תקן של מכון התקנים העולמי (IEEE), אשר פותח על מנת לשלוט באופן אלחוטי מערכות הבית ולנהל אותן. התקן משמש כרשת תקשורת פנים ביתית אלחוטית, אשר עושה שימוש בתדר ייחודי, בעל יחס אופטימלי בין טווח קליטה לבין עוצמת שידור נמוכה ביותר.
השימוש בתדר ייעודי זה 916Mhz (שהוקצה על ידי משרד התקשורת) מונע הפרעות תקשורת עם המוצרים המחוברים בבית והתנגשויות עם תדרים עמוסים כדוגמת תדר ה-WiFi, הטלפון האלחוטי בבית, ה- Zigbeeועוד. תקן זה הוא מהיעילים ביותר לשימוש בישראל לנוכח סוגי ההפרעות האלחוטיות הנמצאות בבתים הישראלים, בעיקר בגלל הבניה בבלוקים ובטון.
באמצעות פקודות אלחוטיות, ניתן לנהל מאות מערכות בבית: החל מגופי תאורה, תריסים חשמליים, מזגנים, שקעי חשמל, דודים, מערכות שמע ומולטימדיה, מערכות השקיה, סוככים, מערכות אזעקה, מערכות גילוי עשן, איתור וזיהוי אלמנטים המפוזרים בבית ועוד רבים אחרים.
כיום עם יותר מ- 1300 יצרנים המייצרים מוצרים עם Zwave, מסתמן כי Zwave הינו סטנדרט אלחוטי המוביל את התחום ונותן מענה לדרישות העכשוויות והעתידיות של הבית המחובר.

נקסטקום והבית המחובר
חברת נקסטקום – חברה ציבורית המתמחה בתחום השירות, התמיכה וההתקנות בעולם התקשורת, עם פריסה ארצית מדן ועד אילת, זיהתה את המגמה ההולכת ומתפתחת של הבית המחובר ולאחרונה החלה אף לשווק את הפתרון לחברות וללקוחות פרטיים. החברה גאה לשווק ולהציג את המהפכה, עם מגוון מוצרי Zwave, בדגש על פלטפורמת הליבה מבית Zipato.
החברה זיהתה את הצורך ההולך וגובר לפתרון מקיף בבית הלקוח. פתרון הכולל תמיכה, שירות והתקנה לכלל האלמנטים הביתיים המחוברים לאינטרנט, החל מפרישה והפעלה של רשת תקשורת ביתית המאפשרת חיבור המחשבים הביתיים, הסטרימרים והטלוויזיות החכמות לרשת הביתית, ועד להפיכתו של הבית הסטנדרטי לבית מחובר אשר מאפשר לגרים בו לנהל את ביתם באופן מקומי ו/או מרוחק.
המערכת נשלטת על ידי אפליקציה פשוטה ונוחה להפעלה המותאמת לסביבת IOS/Android ובכך מאפשרת הגדרת סדרת תרחישים ופעולות, אשר מתאימים עצמם לצרכים המשתנים של דיירי הבית.
באמצעות המערכת ניתן לתכנת את השקיית הגינה לימים קבועים, אך אם תחזית מזג האוויר האינטרנטית צופה גשם, ההשקיה תיפסק אוטומטית. הסוכך שבמרפסת יקפל את עצמו לקראת סופה או רוחות עזות ובכך ימנעו נזקים; הדוד יידלק בשעות המתאימות לדיירים ובימים בהם השמש מוסתרת ע”י עננים.
בנוסף, המערכת מאפשרת הפעלה על בסיס קרבה: המזגן יפעיל את עצמו מספר דקות לפני ההגעה הביתה, שער החניה יפתח לקראתכם ותאורת שביל הגישה תקבל את פניכם בשעות החשיכה.

יניב פרידמן, נקסטקום

תגובות סגורות