חדשות היום

סביבה בטוחה

התחרות על מערכות המיגון האקטיבי עומדת לצבור תאוצה גדולה לקראת הקיץ הקרוב. צבא ארצות הברית אמור להכריז אז על המערכת הזוכה, שתורכב על כלי הרכב המשוריינים שלו. בנוסף לצבא האמריקני גם הצבא ההולנדי החל בסדרת ניסויים של מערכות דומות על כלי הרכב המתמרנים שלו. ההחלטה ההולנדית, על פי משרד ההגנה בהאג, אמורה ליפול בתחילת השנה הבאה.
מדוע העניין הזה זוכה לתשומת לב גדולה בעולם בכלל ובישראל בפרט? בכל פתרון שיתקבל יהיו מעורבות חברות ישראליות, בין אם כקבלן ראשי של המערכת כולה (רפאל, תעש) ובין אם כקבלן משנה המספק רכיבים מסוימים (Rada).
על פי השבועון Defence News שמצטט גורם בכיר בצבא האמריקני, ההחלטה הסופית טרם התקבלה למרות שהמערכות נמצאות בבחינה מבצעית כבר מספר חודשים. גורמים בפנטגון ובצמרת ה-Army, מדגישים כי כרגע נבחנות ארבע מערכות במקביל: ״חץ דורבן״ של תעש, ״מעיל רוח״ של רפאל, ״Iron Curtain״ של חברת Artis האמריקנית ומערכת נוספת – Ads, של Rheinmetall הגרמנית.

מערכת ״חץ דורבן״ צילום: תעש

מערכת ״חץ דורבן״ צילום: תעש

״אנחנו בוחנים את כל המערכות הללו ב״ראש פתוח״ ובהיבט המבצעי בלבד״, אומר מייג׳ור ג׳נרל דיוויד באסט ראש תכנית הכלים המשוריינים בזרוע היבשה של הצבא האמריקני. ״בשל הדרישה הזו, של המענה הטוב ביותר לצרכים שלנו, יכול מאד להיות שנבחר שתי מערכות שונות. אחת שתמצא מתאימה לכלי ה-Stryker וה-Bradley של כוחות החי״ר והאחרת שתותאם לטנקי ה-Abrams-״. כיום מתבססת הגנת הכלים המשוריינים של כל זרועות הצבא האמריקני על מיגון פסיבי – שיריון, ואלקטרוני – שבשים אלקטרונים נגד הפעלות מרחוק. מקורות בפנטגון שצוטטו בהקשר הזה, סיפרו ל-Defence News כי הכוונה היא להתבסס על פתרונות קיימים ומוכחים, כדי לאפשר הצטיידות מהירה. על פי ההצהרה הזאת, למערכות הישראליות ובמיוחד ל״מעיל רוח״ של רפאל יש יתרון משמעותי בשל הניסיון המבצעי ברצועת עזה עם טנקי המרכבה סימן 4.

הניסוי ההולנדי אמור לכלול הרכבת ״חץ דורבן״, (Iron Fist – בשמו הלועזי) על גבי נגמ״שי cv 90. חברת Bae נבחרה לבצע את האינטגרציה של המערכת עבור משרד הביטחון ההולנדי. הפרויקט שנמצא בשלב הניסויים הראשוני שלו, אמור לבחון את התאמת המערכת לשורת איומי נ.ט מדויקים שהוגדרו על ידי צבא הולנד, כחלק מניסיונו המבצעי במסגרת פעילות נאטו באפגניסטן ועיראק. במידה והניסוי יצליח, הולנד תהיה המדינה הראשונה בברית הצפון אטלנטית שתפעיל כלים משוריינים המצוידים במערכות הגנה אקטיביות.

מערכת Iron Curtain צילום: Artisllc

מערכת Iron Curtain צילום: Artisllc

הניסויים האמריקניים כוללים כאמור גם מערכת מתוצרת מקומית, ״Iron Curtain״ (מסך הברזל בתרגום חופשי…) מתוצרת Artis. ה״Iron Curtain״ מתבססת כמו המערכות הישראליות על שתי תת מערכות: מכלול של גילוי וזיהוי ומכלול נוסף של נשק מיירט. הפנטגון האמריקני שמימן את בתחילת הדרך את הפרויקט הזה, דרך מנהל המחקר והפיתוח – Darpa, אישר לחברת Artis לבחון מערכת מכ״מ ישראלי מתוצרת חברת Rada מנתניה. המכ״מ מסוג rps 10, משולב בפאנל חיצוני מיוחד שנבנה על גוף הרכב. למכ״מ הזה יכולת מוכחת שכן הוא גם המכ״מ של מערכות ״חץ דורבן״, כך שמבחינת Rada מדובר בפוטנציאל מסחרי גדול. המערכת האמריקנית שונה מעט מהמערכות הישראליות המקבילות – ״חץ דורבן״ ו״מעיל רוח״ – בעיקר בכל הקשור להגנה על הרכב עצמו. על פי תכנון המערכת, היירוט עצמו מתבצע קרוב מאד לגוף הרכב המוגן – עד כדי מרחק סנטימטרים ספורים. מכ״מ המערכת מזהה את החימוש שנורה בזמן המעוף לעבר המטרה, ממפה את גודלו ומהירותו עד כדי דיוק של ס״מ ובהתאם לכך קובע את סוג היירוט שמתבצע כאמור במרחק של כמה סנטימטרים מהרכב. הסיבה לכך על פי Artis, היא זמן זיהוי ומעקב ארוך יותר אחרי המטרה, אחוזי יירוט גבוהים יותר והימנעות מנזק אגבי של יירוט רחוק, בעיקר בסביבה אורבנית. לצורך השוואה, המערכות הישראליות מיירטות את האיומים כמה שיותר רחוק. בראיון שהעניק דב סלע, סמנכ״ל השיווק של Rada ל-Defence News ביולי 2016, הוא סיפר על המכ״מ המיוחד שנחשב לבעל גמישות טכנולוגית גבוהה , היכולה להתאים לכל מערכות ההגנה האקטיביות לסוגיהן.
המערכת הגרמנית של Rheinmethall, דומה מאד למקבילות שלה. גם היא מורכבת ממכלולי גילוי וזיהוי, ומכלול השמדה. לדברי ד״ר סטפן נילסן, ראש תכנית הגנה אקטיבית ב-Rheinmethall, המערכת יכולה להשמיד איום שנורה מטווח קצר מאד של 15 מטרים.
״אני מדמה זאת להינד עפעף, הוא לוקח עשירית שנייה. המערכת שלנו יכולה לזהות ולקבל החלטות יירוט באלפית השנייה. זה יתרון עצום בלחימה אורבנית שבה טווחי הקרבות קצרים מאד״. Rheinmethal מסרה מספר מערכות לניסוי בסקדינביה (החברה לא מפרטת איזה צבא) וללקוח במזרח אסיה. על פי Rheinmethall, המערכת נחשבת לקלה מאד (600 ק״ג), מה שמאפשר להרכיב אותה בתוך שעות על מגוון של רכבים, כולל כאלה שאינם בהכרח משוריינים.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות