חדשות היום

בואינג ירוקה

חברת בואינג מקדמת את תחום האנרגיה בת-הקיימא והדלק הביולוגי ואת פיתוחם הטכנולוגי של פתרונות “ירוקים” כבר מספר שנים רבות, הן במפעליה והן עבור לקוחותיה – החל ממחזור השטיחים במטוס ועד מחזור המטוסים עצמם

בואינג מצמצמת באופן קבוע את צריכת האנרגיה והמים באתריה, וכן את שיעור פליטת הפחמן הדו-חמצני והפסולת המסוכנת. בנוסף, מקדמת החברה יוזמות לפיתוח טכנולוגיות ידידותיות לסביבה, וביניהן הטיסה הראשונה בעולם שבוצעה באמצעות דלק ביולוגי.

נשיא, מנכ”ל ויו”ר בואינג, ג’ים מקנרני, ציין לאחרונה: “בואינג ממשיכה לראות בשמירה על כדור הארץ כמטרה חשובה מאין כמותה, ואנו ממשיכים לנסות ולמצוא דרכים לרתום את מקורות האנרגיה השונים למטרה זו. קצב ההתקדמות במהלך השנה שעברה תפס תאוצה, וזאת על אף ההאטה הכלכלית בעולם”.

בואינג ממשיכה לפתח טכנולוגיות “ירוקות”, כשמטרתה להביא לכך שהמטוסים האזרחיים מהדור הבא יצרכו לפחות 15% פחות דלק, בהשוואה למטוסים הקיימים שאותם הם מתוכננים להחליף.

כמה מההצלחות ה”ירוקות” של בואינג בשנה החולפת:

  • בואינג ביצעה טיסות ניסוי ירוקות המבוססות על דלק ביולוגי יחד עם חברות התעופה וירג’ין אטלנטיק, אייר ניו-זילנד, קונטיננטל ו-JAL היפנית
  • במהלך 2008, קיבלה בואינג את תקן ISO 14001 לשמירה על איכות הסביבה בכל אחד מאתריה העיקריים
  • התכנית הממשלתית לשמירה על איכות הסביבה אישרה את תכנית חמש-השנים של בואינג המיועדת להפחתת הפליטה של גזי החממה
  • בואינג הצליחה לעקוף את מטרותיה הירוקות ל-2008, והפחיתה את הפסולת המסוכנת באתריה ב-24% ואת פליטת גזי החממה בכ-2%. אחוזי המיחזור באתרי בואינג עלו בשנה החולפת מ-58% ל-64%

השטיח הממוחזר של בואינג

רק לאחרונה [סוף אוקטובר], חשפה בואינג מטוס 737-700 מהדור החדש עם שטיח ממוחזר חדשני, אשר החברה פיתחה ביחד עם שותפות אחרות. השטיחים הרגילים שאנו מוצאים במטוסים מוחלפים כמעט כל שלושה חודשים, נזרקים ומתפרקים בטבע לאורך שנים רבות במיוחד. השטיח שחשפה בואינג ביחד עם שותפותיה הוא “ירוק” –הוא לא רק מיוצר בטכנולוגיה ירוקה, אלא אף ניתן למחזור. לפי מחקר שביצעה הסוכנות האמריקאית להגנה על הסביבה (EPA), ליכולת למחזר שטיחי מטוסים השפעה גדולה מאוד על הסביבה – מחזור כל טון בד שטיח שווה להפחתה של 1.96 טון מעוקב של גזי חממה.

[מצ”ב תמונות של המטוס ה”ירוק” של בואינג]

ממחזרים מטוסים

“מיתון כלכלי או לא – אנו העוסקים בתחום התעופה מחויבים לשמירה על איכות הסביבה”, כך אומר ביל קארברי, מנהל חטיבת המחזור בבואינג, אשר משמש גם כסמנכ”ל ב-AFRA, האגודה הלאומית למחזור מטוסים בארה”ב. “בכל שנה, למעלה מ-400 מטוסים נזרקים. מטרתנו בבואינג, ביחד עם החברות באגודה למחזור מטוסים, לצמצם את כמות הפסולת בפסי הייצור, להמשיך ולפתח טכנולוגיות ‘ירוקות’ ולמחזר ככל האפשר את חלקי המטוסים היוצאים משירות. שמנו לנו למטרה להגביר את יכולת המחזור מ-70% שאליהם הגענו היום, ל-95% בשנת 2016”.

בואינג והדלק הביולוגי

בואינג מבצעת מחקר של תאי דלק: חטיבת המחקר של חברת בואינג הודיעה לאחרונה [השבוע – 10 בנובמבר] כי תחל במחקר של תאי דלק על מנת לפתח מוצרים מבוססי אנרגיה-מתחדשת עבור פלטפורמות צבאיות. בואינג תבצע את המחקר ביחד עם החברה הבטחונית פאלק-שמידט מדנמרק. כמו כן, בואינג בוחנת אפשרות להשתמש בחומרים המרוכבים החברה הדנית עבור מסוקיה.

בספטמבר 2008 הכריזה בואינג על יוזמת פיתוח משותפת של דלק ביולוגי, בהתאגדות מקצועית של חברות תעופה מובילות, מוסדות אקדמיים ומומחים בעלי שם בעולם האנרגיה. מטרתה של חברת בואינג ביוזמה זו היתה להציע פתרונות ביולוגיים לצריכת הדלק הגבוהה בעולם, תוך שימוש מסחרי באנרגיה מתחדשת, ובכך לתרום להפחתת הפליטה של גזי החממה, ובמקביל להפחתת חשיפתן של חברות התעופה לתנודתיות מחירי הדלק והתלותיות בדלק מחצבי.

יוזמה זו, אשר זכתה לתמיכה נרחבת מטעם הארגונים הסביבתיים המובילים בעולם (וביניהם WWF ו-NRDC), החלה לשאת פרי כבר בשלהי 2008, ומאז בוצעו שלוש טיסות ביו-דלק מוצלחות:

◄      ב-30 בדצמבר 2008, ביצעו בואינג וחברת התעופה אייר ניו-זילנד את טיסת הניסוי האזרחית הראשונה בשימוש בדלק ביולוגי במטוס בואינג 747-400, שהופק מצמח היטרופה (jatropha).

◄      שבוע לאחר מכן, ב-6 בינואר 2009, הבואינג 737-800 של קונטיננטל איירליינס ביצע את טיסת הניסוי הראשונה שנערכה בארה”ב עם דלק ביולוגי, והראשונה המתבצעת באמצעות תערובת יטרופה ואצות.

◄      ב-30 בינואר 2009, ביצעה חברת התעופה היפנית Japan Airlines על גבי בואינג 747-300 את הטיסה האזרחית הראשונה באמצעות דלק ביולוגי מבוסס-קאמלינה וגם הראשונה הראשונה הטסה באמצעות דלק ביולוגי המורכב משלושה מקורות שונים: קאמלינה (84%), יטרופה (מתחת ל-16%), ואצות (מתחת ל-1%).

איך טסים עם דלק ביולוגי?

מטוסים אזרחיים שורפים בממוצע 18 גלונים של דלק לכל אלף מייל. כפי שהוכיחה יוזמת הפיתוח המשותפת, הדלק הביולוגי המופק מיטרופה, מקאמלינה או מאצות בעל מחזור פחמן קצר יותר ובאיכות גבוהה משל דלק מבוסס קרוסין, עם רמת ניצולת וצפיפות אנרגיה גבוהות במיוחד.

כמובן שעל הדלקים האלטרנטיביים המופקים עבור תחום התעופה לעמוד בדרישות מיוחדות נוספות. הדלק שהופק מהיטרופה הגיע לנקודת קיפאון של 47 מעלות צלזיוס ולנקודת הצתה של 38 מעלות צלזיוס.

האם השימוש בדלק ביולוגי אכן שומר על הסביבה?

בכדי למנוע השלכות הרות-גורל על שטחי הגידול ועל האוכלוסייה החקלאית, יוזמת הפיתוח של בואינג התחייבה להשתמש באנרגיה מתחדשת בלבד לצמצום הפגיעה במגוון הביולוגי: דלק אשר מופק בתהליך הדורש שטח קטן ככל האפשר, ומעט מים ואנרגיה, ואשר אינו משתמש במקורות מזון או מי מתוקים. בנוסף, על עיבוד וקצירת היבולים להיות בעלי ערך סוציואקונומי לקהילות המקומיות.

לפרטים נוספים:

עמירם פליישר יועצים לתקשורת ויחסי ציבור

טל’: 03-6241241          פקס’: 03-6241411

חנה יונאי hanna@fleisher-pr.com נייד: 050-5888038

יערה זיידמן yaara@fleisher-pr.com נייד: 050-7716666

תגובות סגורות