חדשות היום

מגמות וטכנולוגיות אסטרטגיות לשנת 2010

אנליסטים מחברת Gartner ציינו את עשרת הטכנולוגיות והמגמות הצפויות להיות אסטרטגיות עבור רוב הארגונים לשנת 2010. Gartner מגדירה טכנולוגיה אסטרטגית ככזו שיש לה פוטנציאל להשפעה משמעותית על הארגון בשלוש השנים הבאות. גורמים הצופנים פגיעה משמעותית כוללים פוטנציאל גבוה לפגיעה בטכנולוגית המידע (IT) או בעסק, צורך בהשקעות דולריות גדולות, והסכנה באיחור תפיסת הזדמנויות.

הטכנולוגיות הללו משפיעות על תכניות הארגון לטווח הרחוק ועל היוזמות. הן יכולות להיות אסטרטגיות משום שבשלו לשוק הרחב או משום שמאפשרות יתרונות אסטרטגיים אם אומצו בשלב מוקדם.

“מומלץ לחברות לקחת בחשבון את 10 הטכנולוגיות בתהליך התכנון האסטרטגי ע”י הצבת שאלות מפתח ולקיחת החלטות מכוונות הנוגעות להן במהלך השנתיים הבאות”, אמר דייוויד קירלי, סגן הנשיא ואנליסט בכיר ב- Gartner. “אולם אין בהכרח הכוונה לאימוץ והשקעה בכל הטכנולוגיות. כל חברה  תקבע מהן הטכנולוגיות שתעזורנה לקדם את היוזמות העסקיות האינדיבידואליות שלה”.

10 הטכנולוגיות האסטרטגיות לשנת 2010 כוללות:

ענן המחשוב – סגנון מחשוב המאפיין מודל בו ספקים מספקים מגוון של יכולות IT לצרכנים. ניתן להשתמש בשירותי מחשוב בענן בדרכים שונות כדי לפתח אפליקציה או פתרון. השימוש במקורות ענן אינו מונע עלויות לפתרונות IT, אך הוא מסדר מחדש ומפחית חלק מהעלויות.

ניתוחים מתקדמים – באופטימיזציה ותהליכי הדמיות משתמשים בכלים אנליטיים ובמודלים כדי למקסם את התהליך העסקי ויעילות ההחלטה על ידי בדיקת תרחישים והכנסות אלטרנטיביות, לפני, במהלך ולאחר תהליך הטמעה וביצוע. ניתן לראות בזאת שלב שלישי של תמיכה בהחלטות עסקיות תפעוליות. חוקים ברורים ומדיניות  סוללים את הדרך להחלטות מושכלות יותר בזכות המידע הנכון בזמן הנכון, אם בזכות ניהול קשרי לקוחות (CRM) או תכנון משאבי ארגון (ERP) או אפליקציות אחרות. הצעד החדש הינו לספק סימולציה, ניבוי, אופטימיזציה ואנליטיקות אחרות (לא מידע פשוט) בכדי לאפשר גמישות החלטה בכל זמן ומקום של כל פעולה עסקית. הצעד החדש מסתכל לעתיד, מנבא מה יכול או עשוי לקרות.

מחשוב לקוח – הוירטואליזציה מספקת דרכים חדשות לתפירת אפליקציות מחשוב לקוח ויכולותיו. כתוצאה מכך, הבחירה בפלטפורמת חומרת PC מסויימת, ופלטפורמת מערכת ההפעלה, הופכת לפחות קריטית. על ארגונים לבנות מפת דרכים למחשוב הלקוח לתכנון אסטרטגי של 5 עד 8 שנים, המשרטטת גישה לסטנדרטי מחשוב, בעלות ותמיכה; מערכות הפעלה ובחירת אפליקציה, פריסה ועדכון, ותוכניות ניהול ואבטחה.

IT ליוזמות ירוקות – IT יכולות לאפשר יוזמות ירוקות רבות. השימוש ב- IT, בעיקר בצווארון הלבן, יכול לשפר מאד את הקרדיטים של הארגון. יוזמות ירוקות שכיחות כוללות שימוש במסמכי מייל, הפחתה בנסיעות ו-teleworking.  IT יכולה לספק כלים אנליטיים כדי להפחית את צריכת האנרגיה בתעבורה של סחורות או פעולות ניהול קרבון אחרות.

עיצוב מחדש של מרכז המידע –  בעבר עקרונות המבנה של מרכזי המידע היו פשוטים: בדוק מה שיש לך, צפה גידול ל- 15-20 שנה הבאות, ואז בנה בהתאמה.

מרכזי מידע חדשים נפתחו עם אזורים ענקיים של חלל ברצפה לבנה, מופעלים ומגובים ע”י UPS, מקוררים ובעיקר ריקים. אולם, העלויות בפועל נמוכות יותר אם הארגונים מאמצים את גישת pod-based להקמת והרחבה של מרכז מידע. אם יש צפי להזדקקות ל- 9,000 square feet על האתר לתמוך בצפי זה ובלבד שמדובר על 5-7 השנים הקרובות. הפחתה בהוצאות תפעוליות, שהינן חלק לא טריביאלי  בהוצאות IT הכלליות עבור מרבית הלקוחות, משחרר סכומים שניתן ליישמם בפרויקטים אחרים או בהשקעות ב- IT או בעסק עצמו.

מחשוב חברתי – עובדים אינם מעוניינים בשתי סביבות שונות לתמיכה בעבודה שלהם – אחת עבור מוצרי העבודה (אישית או קבוצתית) והשניה עבור גישה למידע חיצוני. ארגונים צריכים להתמקד הן בשימוש בתוכנות חברתיות ומדיה חברתית בארגון, והן בהשתתפות ושילוב עם קהילות ציבוריות וספונסרים. אין להתעלם מתפקיד הפרופיל החברתי כדי לקרב את הקהילות.

אבטחה / ניטור פעילות – באופן מסורתי, אבטחה התבססה על הקמת גדר היקפית לשמור מפני חדירה מבחוץ, אולם היא התפתחה לניטור פעולות וזיהוי תבניות שלא יכלו להתגלות קודם. אבטחת מידע מתמודדת עם אתגר גילוי פעילות זדונית בזרם מתמשך של אירועים בדידים המקושרים בד”כ עם משתמש מורשה, והמחוללים ממקורות רשת, מערכת ויישומים רבות. באותו זמן, מחלקות האבטחה מתמודדות עם דרישות עולות לניתוח לוג ודיווח. מגוון של כלי ניטור וניתוח משלימים (לעיתים חופפים) עוזר לארגונים לגלות טוב יותר ולחקור פעילות חשודה – לרוב בהתראה בזמן אמת. על ידי הבנה של החוזקות והחולשות של כלים אלו, ארגונים יכולים להבין טוב יותר כדי להשתמש בהם.

זיכרון Flashזיכרון Flash אינו חדש, אולם הוא עולה מדרגה. זיכרון Flash הינו התקן זיכרון מוליך למחצה, המוכר משימוש ב- USB ובכרטיסי מצלמה דיגיטלית. הוא מהיר הרבה יותר מדיסק מסתובב, אך יקר יותר בצורה ניכרת. עם זאת, ההבדל הזה הולך ומתכווץ. בקצב ירידת המחירים, הטכנולוגיה הזו צפויה ליהנות מקצב גידול של יותר מ- 100% בשנה, למשך השנים הבאות הקרובות, ולהפוך לאסטרטגית ב- ITs רבים הכוללים מכשירים צרכניים, ציוד בידור ומערכות משובצות IT אחרות. בנוסף, מציע רובד חדש של היררכית אחסון בשרתים ובמחשבי לקוח, בעל יתרונות מפתח הכוללים מקום, חום, ביצועים וקשיחות.

וירטואליזציה לזמינות –  וירטואליזציה היתה בראש רשימת הטכנולוגיות האסטרטגיות בשנים הקודמות. השנה היא ברשימה משום ש-Gartner מדגישים אלמנטים חדשים כגון live migration לזמינות בעלת השלכות ארוכות טווח.

live migration הינה העברה של הרצת virtual machine (VM), בעוד שמערכת ההפעלה ותוכנות אחרות ממשיכות לפעול כאילו נשארו על השרת האורגינאלי הפיזי. הדבר מתרחש ע”י העתקה של מצב הזיכרון הפיזי בין המקור ו- VMs היעד, בנקודה מסוימת בזמן, הוראה אחת מסיימת הרצה על המקור  וההוראה הבאה מתחילה ביעד.

אפליקציות ניידות – בסוף שנת 2010, 1.2 מיליארד איש יישאו טלפונים בעלי יכולות עשירות של ניידות ו-web. קיימות כבר אלפי אפליקציות לפלטפורמות כגון Apple iPhone, למרות מגבלות השוק והצורך בהצפנה מיוחדת. תהיה זו גרסה חדשה שתתוכנן לגמישות הפעלה על PC ועל מערכות מיניאטורות, אולם אם ממשק מערכת ההפעלה ומבנה המעבד היו זהים, יהיה זה גורם המאפשר ליצור תמורה ענקית לקראת זמינות אפליקציה ניידת.

“יש להשתמש ברשימה זו כנקודת התחלה, וחברות צריכות להתאים את הרשימה שלהן בהתבסס על התעשייה, הצרכים המיוחדים של העסק וצורת קבלת הטכנולוגיה”, אמר קארל קלאונץ’, סגן נשיא ואנליסט בכיר ב- Gartner. ” כאשר קובעים מה נכון לכל חברה, יתכן ולהחלטה לא יהיה קשר לטכנולוגיה מסויימת. במקרים אחרים, ההחלטה תהיה להמשיך להשקיע בטכנולוגיה באותו קצב קיים. בעוד שבמקרים  אחרים, ההחלטה עשויה להיות לבחון/לנסות פריסה/אימוץ של הטכנולוגיה בצורה אגרסיבית יותר.

תגובות סגורות