חדשות היום

מלחמת ה – Cortex חלק ב’

ממש בעיתון זה לפני שנה כתבתי על מלחמת ה – Cortex ובשנה אחת בלבד המערכה כולה השתנתה וכאילו לא כתבתי כלום אבל זהו שוק הרכיבים הייחודי כל כך במיוחד בתחום המיקרובקרים והמיקרומעבדים .

אז בואו ניזכר בקצרה בכתבה של לפני שנה :

1 .  STMicroelectronics ממשיכה להוביל את שוק הבקרים מבוססי Cortex M3 וזאת מכיוון שיצאה ראשונה לשוק (בעולם של “הגדולים” כי באותה תקופה Luminary  הייתה “קטנה” – פרטים בהמשך ) .

2 . NXP הודיעה על משפחת ה LPC17xx מבוססי Cortex M3 עם יכולות תקשורת Ethernet  ו – USB  מסוג OTG .

3 . חברת Atmel כבר שיחררה לשוק את ה – SAM3U  מבוססת Cortex M3 עם יכולת מיוחדת בתמיכה של USB  מסוג High Speed  עד 480Mbit .

4 . Texas Instruments  הודיעה על כניסתה לשוק.

 

זה היה לפני שנה , והיום תראו מה קרה לשוק :

* Texas Instruments רכשה ברבעון שלישי של 2009 את חברת Luminary Micro וכך הודיעה בקול תרועה על כניסתה לעולם מיקרובקרים מבוססי Cortex M3.

* STMicroelectronics שיחררה לשוק את משפחת ההמשך STM32F105/7 עם תוספות של תקשורת Ethernet  ו – USB OTG כמו כן 2 התקני  CanBus ותמיכה בפרוטוקול I2S  .

* NXP  שיחררה לשוק את משפחת ה Low Cost מבוססת Cortex M3 בשם LPC13xx שנפרט עליה בהמשך וגם באופן מבריק שיחררה את המשפחה הראשונה מבוססת CortexM0 שהוא בעצם Spinoff של ה M3 ללא מספר בלוקים בליבה .

* Atmel מוציאה לשוק ברבעון הראשון משפחת המשך שנקראת SAM3S שנפרט עליה בהמשך .

* Cypress נכנסת לשוק עם משפחת PSOC  חדשה בשם PSOC5  מבוססי Cortex M3 .

 וכנראה שהיד עוד נטויה.ץבכתבה זו נציג את החידושים של חברות השונות וקצת מבט נוסף לעתיד . לא מן הנמנע שבעוד פחות משנה אני כבר אכתוב על “מלחמת ה – Cortex חלק ג’ , ד’ וכו’ . 

 Texas Instruments לאחר הרכישה של חברת Luminary בדקה בצורה מאוד מהירה מה השוק צריך ומספר חודשים אחרי כבר הוציאה 29 רכיבים חדשים שבעצם משלימים את המשפחות הקיימות שהגיעו מה – Luminary  . מספר רכיבים שווים הצצה כגון ה – LM3S9B96 ממשפחת ה – 900 ( ראו שרטוט מספר 1 ) זהו ספינת הדגל הנוכחית של TI  רכיב Cortex M3 שעובד בתדר של 100Mhz עם כל הפריפריות האפשריות הקיימות היום בתוספת ייחודיות של שילוב Ethernet MAC כולל Phy פנימי מה שלא קיים אצל המתחרים . כמו כן לאחר הרכישה TI “סידרה” את המשפחות לפי הסגר הנ”ל :

1 . משפחות עם מספר רגלים קטן : Low Pin Count  מסוג LM3S100/300/600 & 800

2 . משפחת תקשורת Ethernet : Ethernet Connected MCU  מסוג LM3S6000

3 . משפחת תקשורת USB : USB Connected MCU מסוג LM3S3000/5000

4 . משפחת תקשורת CAN : CAN Bus Connected MCU מסוג LM3S8000

5 . משפחת SOC : System On Chip with Can Bus/USB and Ethernet מסוג LM3S9000

 שרטוט מספר 1

 

חברת NXP ביצעה מהלך מבריק מבחינתה כאשר הוציאה לשוק את משפחת המעבדים מבוססי Cortex  M3 בשם LPC1300 (ראו שרטוט ספר 2) כאשר המטרה העיקרית היא להגיע ( מלמטה ) כלומר מכיוון ה – Low Cost  כלומר רכיבים עם Flash  ו- Ram מועטים עד Kbyte Flash32 ועד 8Kbyte  של RAM והתקנים פריפריאליים פשוטים כגון 10 ערוצים של ממיר אנלוגי לדיגיטלי ( ADC ) ברזולוציה של 10bit ומספר יציאות תקשורת רגילות כגון  UART , SPI , I2C: ו –  USB Deviceוהמטרה היא חברות שהדרישות הם מינימאליות בחיפוש אחר מיקרובקרים ובדרך כלל הם משתמשים בחברות כמו Microchip   או בליבת ה – 8051 ורכיבים ה-CortexM3 הקיימים היום הם מעבר לדרישה ( Over Kill ) .

במקביל NXP  הינה החברה הראשונה בעולם ששחררה מעבדים מבוססי ליבת CortexM0 (שרטוט מספר 3 ) שהם תואמים ( Pin to Pin ) למשפחת ה LPC1300 שהזכרנו אבל במחירי Ultra Low Cost . ה – LPC1111 עם 8Kflash  ו – 2Kram  מבוסס CortexM0 במחיר לא יאומן של 0.65$ .

 שרטוט מספר 2

 

 

 שרטוט מספר 3

  

חברת Cypress שלא הייתה מוכרת כחברת מיקרובקרים רגילה אלא חברת SOC כלומר System On Chip  עם רכיבי ה- PSOC החכמים שלה מבוססי ליבת 8051 וה- M8C גם כן עוברת לליבת CortexM3כאשר הייחודיות היא בפריפריה המתדמת בבלוקים האנלוגיים בעיקר ( ה-PSOC הינו מתוכנת וניתן לבחור בלוק דיגיטליים או אנלוגיים לשימוש יעודי ) לדוגמא רזולוציה אנלוגית של עד 20bit ועוד מגוון רחב של התקנים .

שרטוט מספר 4

 

חברת Atmel כבר הוציאה את המשפחה הראשונה המבוססת CortexM3 שנקראת SAM3U שהייחודיות שלה הייתה רכיבים עם USB High Speed 480Mbit וממש בתחילת שנת 2010 החברה הכריזה על משפחה נוספת בשם SAM3S (שרטוט מס 5 ) שהמטרה העיקרית היא צריכת זרם נמוכה יחסית למעבד 32Bit כאשר המצב הייחודי ביותר הינו Wait Mode שבו שעון זמן האמת ( RTC ) הזיכרון ( RAM ) ושעון טיימר בזמן אמת ( RTT ) פעילים וצריכת הזרם הינה 4.6uA במתח של 1.8v כשזמן ההתעוררות למערכת פעילה פחותה מ 10 מיקרו שניות .  נתון לא היה אפשרי בכלל לפני שנה למעבד 32 סיביות.כמו כן חברת ATMEL סימנה לה למטרה את המשפחה “הוותיקה” של ST כמתחרה עיקרית וכמעט כל התקן פריפריאלי שקיים ל-ST ב- ATMEL הוא משופר במעט .

 

 

שרטוט מס 5

חברת STMicroelectronics  שכולם מוצאים רכיבים שיתחרו במשפחה ה STM32 ממשיכה להפתיע עם מגוון רחב של תתי משפחות מבוססות על משפחה זאת עם עוד ועוד תוספות וממה שאני יודע על זה רק ההתחלה . אז כיום בייצור המוני ST משווקת את משפחת ה STM32 בצורה הבאה : ( שרטוט מספר 6 )

 שרטוט מספר 6

המשפחה הנוספת היא משפחת “התקשורת” Connectivity Line – STM32F105/7 שמוסיפה מספר התקנים פריפריאליים נוספים בתחום התקשורת שהם : Ethernet  כולל תמיכה ב – IEEE1588 , תמיכה ב USB מסוג OTG ( Full Speed ) , 2 התקני CanBus ותמיכה באודיו מסוג I2S .

לסיכום

אין ספק שאני אמשיך לכתוב את “מלחמת ה – Cortex  ” חלק ג’ וד’ כי כל יום שעובר אנו מקבלים עוד עדכונים על משפחות חדשות שיצאו ברבעונים הקרובים של 2010 וכמובן ב – 2011 וממה שאני שומע זה הולך להיות יותר ויותר מעניין כמו רכיבים CortexM3 שעובדים בתדר שעון של 100Mhz  ו – 120Mhz עם תמיכה עד 150MIPS . יש עוד שחקנים חדשים וותיקים בשוק ה Cortex כגון Toshiba  שאני בטוח תוציא עוד ועוד משפחות חדשות , EnergyMicro שהייחודיות הינה צריכת זרם מזערית .

כמו כן רכיבי CortexM3 עם צריכת זרם מזערית ממש כמו הרכיבים בעולם ה Low Power הקיימים היום מבוססי 8Bit ו- 16bit עם פחות מ 1uA כאשר ה Ram ו – RTC  פעילים .

תגובות סגורות