חדשות היום

ביקב ויתקין נטועים שורשים עמוקים בכרם

 

 מאת: ישראל פרקר. ביקב ויתקין חנכו לאחרונה את יין העל ויתקין שורשים א’ מבציר 2006 . זהו היין הראשון בסדרת שורשים היוקרתית של היקב. היין המיוחד הזה מוקדש לזכרה של מרים רוטנברג לבית ולבל, שהיא חלק משורשיו העמוקים של יקב ויתקין.
זאת הזדמנות טובה  לספר קצת על היקב הזה, על יינותיו ועל פרויקט שורשים שלו:
היקב שנוסד לפני כ10 שנים בחצר משק המשפחה בכפר ויתקין שבעמק חפר, הפך עד מהרה לאחד מהיקבים המובילים איכותית בין יקבי ישראל.
דורון בלוגולובסקי, נכדם הבכור של מרים ומרדכי רוטנברג, ורעייתו שרונה, הקימו את ביתם במשק בשנות ה90 של המאה הקודמת ובשנת 2001, בעידוד מרים ובעזרתה הרבה ובעזרת אסף פז, היינן המקצועי, אחיה של שרונה, הוקם יקב ויתקין. משפחה זאת ניתן לתאר כמשפחה שורשית , מלח הארץ עם שורשים החודרים עמוק עמוק לאדמת ארץ ישראל.
יקב ויתקין הוא יקב בוטיק משפחתי הנחשב לאחד המרתקים בתעשיית היין הישראלית
בזכות התמחותו בייצור יין ישראלי מקורי מזנים שטרם מימשו את פוטנציאל עצמם.
ביקב ויתקין יינות מהזנים: קריניאן, וויונייה, פינו נואר, גוורצטרמינר, קברנה פרנק,
יוהנסברג ריזלינג, פטיט סירה ועוד ב-4 סדרות היינות של היקב:
מסע ישראלי -סדרת האמצע של היקב המאופיינת ביינות צעירים בעלי גוף בינוני, פירותיות מודגשת ואופי מתמסר ונגיש כבר עם יציאתם לשוק.
כל יינות “מסע  ישראלי” מורכבים ממסכים של כרמים וזנים שונים ומיועדים לצריכה יומיומית.
המסכים מציגים שילובי זנים בלתי שגרתיים, רובם זנים ים-תיכוניים המתאימים לאזורנו.
בסדרת “מסע ישראלי” 3 יינות: אדום, לבן, ורוד. 
ויתקין – סדרת הפרימיום של ויתקין מורכבת מיינות זניים.
בסדרה זו מתמודדים ביקב עם זנים ותיקים בישראל, שתמיד שימשו כזנים משניים ביינות ישראליים, והופכים אותם ליין העומד בפני עצמו.
כל יין בסדרה מגיע מאזור גידול אופייני: קריניאן מאזור הרי הכרמל, פטיט סירה וקברנה פרנק מעמק האלה והרי יהודה, ריזלינג ופינו נואר מהרי ירושלים.
חלק מזנים אלו הם בבחינת “חזרה למקור”, זני הענבים הראשוניים שהביא הברון רוטשילד לארץ עם חידוש תעשיית היין בארץ ישראל במאה ה-19. זנים אלו היו נטועים בארץ שנים רבות, עוד לפני שגילו בתעשייה את “קברנה סוביניון” ואת “מרלו”   מהם עושים כיום את מירב היינות בארץ.
זנים אלו מתאימים לגידול בכל חלקי הארץ. אקלים ים תיכוני בעל לחות גבוהה כמישור החוף ואקלים קר ויבש האופייני לאזור הרי ירושלים והגליל העליון. בכל יין ויין מקפידים לבטא את מאפייניו הייחודיים של כל זן.
בסדרת “ויתקין” 5 יינות יבשים: ריזלינג לבן, פינו נואר, קריניאן, פטיט סירה וקברנה פרנק.
יינות קינוח – כל אחד מיינות הסדרה מגיע מעולם דומה, אך שונה..
הענבים נבצרים בכרם בהבשלה מאוחרת מאד, דבר הדורש הקפדה יתרה על הטיפול לקראת הבציר, ועל הבציר עצמו שהינו בציר סלקטיבי.
ביין מתוק האתגר הוא איזון בין חמיצות למתיקות ויצירת ערך מוסף.
בסדרה שני יינות: בציר מאוחר לבן, ויין מחוזק אדום.
שורשים- סדרת העל החדשה של היקב עליה נכתב בהרחבה בכתבה זאת.
מתוך קריאת תהליך ייצור היין הקפדני והמורכב ניתן להבין היטב מדוע התוצאות הופכות את היין ויתקין שורשים 2006 ליין הדגל של היקב. 800 בקבוקים בלבד יוצרו מיין זה ועלותו 220 ש”ח לבקבוק.
אנשי היקב: “סדרת שורשים מבטאת שיא של עוצמה משולבת בהרמוניה. יין חדש בסדרה יונפק בכל שנה בה יתגלו ענבים משובחים במיוחד. כל יין מיוצר במספר בקבוקים מצומצם ומיועד לאחסון ארוך שנים ולפתיחה ברגעים מיוחדים מאד.”
הזנים קריניאן ופטיט סירה, המהווים את חלק הגדול ביין זה, וכן קולומברד המשלים ותומך באחוזים בודדים את הממסך כזן לבן, גדלים בכרמי הארץ עשורים רבים. את הממסך משלימים זנים חדשים יחסית בארץ, סירה ופטיט ורדו שנבצרו בכרמים בהם הוקפד מאוד הגידול שהיה מבוקר במשך כל השלבים.
לקראת בציר 2006, גמלה בלב אנשי יקב ויתקין ההחלטה לייצר יין חדש שיכיל שילוב בין ישן לחדש. שימוש בזנים ותיקים וחדשים, בתמיכתה של מיטב הטכנולוגיה הייננית. בכל כרם נבחרו השורות הטובות ביותר בהן נבצרו הענבים ליין החדש.
התסיסה נעשתה בטמפרטורה קרה יחסית ובשלב הסחיטה הופרד רק הנגר החופשי שהיה הבסיס ליין.
כמות קטנה של זן לבן- קולומברד, תססה יחד עם ענבי הקריניאן. טכניקה זו אופיינית לאזור צפון עמק הרון, טוסקנה ועמק הבארוסה באוסטרליה ומטרתה לשפר את יציבות הצבע ולהעמיק את מורכבות הטעמים.
לאחר הסחיטה, בתום שיקוע קצר, עבר היין במהירות להתבגרות בחביות גדולות מעץ אלון צרפתי.
לאחר סיומו של הבציר, כשהיין נח בחביות קרוב לשנה, נבחרו שוב, מבין כלל החביות, החביות שהצטיינו בעצמת הטעמים, בהרמוניה ובאלגנטיות. הממסך הסופי נבנה והיין חזר להמשך התבגרות בחביות לשנה נוספת.
ומוסיפים אנשי היקב: “לאחר סדרת טעימות שערכנו יכולנו להכריז: ויתקין שורשים 2006 נולד. ביצירת “ויתקין שורשים” אנו שואפים ליצור יין שמצד אחד יבטא את הפוטנציאל של כל זן בנפרד, ומצד שני ייצור הרמוניה בין כל מרכיבי הממסך ליצירת יין שלם המתמצת את פילוסופית היקב: הכנת יינות המאפיינים את האזור שלנו ומביאים את מאפייני הטרואר דרך התכונות הבולטות של כל זן.”
מילוי היין בבקבוקים נעשה ללא תהליכי סינון וייצוב. לאחר התבגרות של מספר שנים תיתכן הופעת משקעים בתחתית הבקבוק, שאינם פוגמים באיכות היין.
אפשר לומר כבר עכשיו שבתנאי אכסון נאותים ימשיך היין לפתח טעמים ולהשתבח במשך 6-8 השנים שלאחר הבציר.
השורשים של המשפחה
מרדכי רוטנברג נולד בשנת 1904 בז’ארקי שבפולין בבית ברוך בנים ובנות – 11 במניין. בית סואן ושוקק חיים, בית יהודי אמיד וגם עממי, בית של תורה ועבודה גם יחד. אימו ניהלה את מפעל העורות המשפחתי ואביו היה תלמיד חכם.
בשנת 1927 עלה מרדכי לארץ דרך מצרים. בארץ כבר התגורר אחיו משה כחבר בקיבוץ עין חרוד. מרדכי הגיע אליו והחליט להישאר. שני האחים, הקימו בעין חרוד מפעל לעיבוד עורות (בורסקאות).
כיוון שמטרת עלייתו ארצה הייתה חלוציות – וחלוציות כוונתה לבנות את הארץ, כלומר – חקלאות, נרשמו סבא מרדכי ואחיו משה להתיישבות. הם הצטרפו לארגון שעמד לעלות להתיישבות בוואדי חווארת – עמק חפר של היום. מרים ולבל נולדה ב-10 באוקטובר 1910 לאלקה ויעקב ולבל בעיירה לונה שבפולניה (כיום בביילורוסיה).
הוריה היו בעלי בית מסחר לתבואות. בזמן מלחמת העולם הראשונה נאלצה המשפחה לעבור לכפר מרוחק. עם סיום המלחמה חזרו הפולנים לשלוט בעיירה.
בגיל חמש החלה ללמוד לקרוא בעברית. כשסיימה את בית הספר היסודי, שלחו אותה הוריה ללמוד בגימנסיה העברית של תיכון בביאליסטוק, בו סיימה את לימודיה בהצלחה.
בשנת 1932 עלתה לישראל כעולה בלתי לגלית וכבר בערב הראשון הכירה את מרדכי. בשנתה הראשונה בישראל עבדה במשק פועלות כדי לקבל הכשרה חקלאית. במשך כל אותה שנה התהדקה החברות עם מרדכי, ובסוף, שנת 1933, הם נישאו.
לאחר נישואיהם עברו מרים ומרדכי להתגורר במשק שרכשו בכפר ויתקין. בתחילה התגוררו בבית ששימש לגידול אפרוחים, עד שבשנת 1936 , עם לידת ביתם הבכורה והיחידה, שביביה, הם השלימו את בניית ביתם החדש והקימו משק מגוון, ערכי ומשגשג- שלרבות הימים היה אחד המשקים המשגשגים ביותר בכפר ויתקין.  במשק זה הוקם יקב ויתקין עי”י דורון ושרונה בלוגולובסקי בסיוע היינן אסף פז.
בשנת 1967 חלה מרדכי במחלת הפרקינסון, ממנה נפטר בשנת 1973 והוא בן 69. עד היום מטופל הכרם הניסיוני של היקב בהתאם לדרכה של מרים כחקלאית מסורה. מרים הלכה לעולמה בשנת 2008 והיא בת 98- מוקפת בכל צאצאיה האוהבים. יין שורשים הראשון של יקב ויתקין  מוקדש לזכרה.

*ישראל פרקר יזם והקים את אתר האינטרנט “השער לעולם יינות ישראל.
www.wines-israel.co.il
המוביל בענף היין בארץ.

תגובות סגורות