חדשות היום

הליכה כצעידה לשם הבריאות וההנאה

הצעידה כפעילות מקובלת ביותר בחברתנו המהווה כבסיס איתן שבאמצעותה ניתן לשפר את היכולת הגופנית ואת איכות החיים. היא גם מהווה כגורם מונע או דוחה מחלות וכן בעלת היבטים חיוביים נוספים, מעבר לרמה הפיזיולוגית, אלא גם במישור הפסיכולוגי, הצעידה מפיגה מתחים, עצבנות ודיכאון ויוצרת תחושת ביטחון ודימוי גוף חיובי, ההליכה בחיינו מהווה כפעולה בסיסית שנועדה במובן הפשוט והבסיסי ביותר, בהנעת האדם מנקודה אחת לשנייה כאשר כל פעם מחדש, ישנה מטרה אחרת שמנחה את ההעברה המוחשית הזו, בין אם מדובר בהליכה מהבית לצורכי קניות, לשם הספורט, הבריאות, או כל גורם מניע בחיי היום יום, למעשה, מעבר להיבט הפילוסופי שבהגדרת ההליכה, ישנו גם הסבר פיזיולוגי אשר נתמך במחקרים רבים המראים חד משמעית שפעולה זו המבוצעת בעקביות ובהדרגתיות מתגברת מפעם לפעם, יכולה בהחלט לתרום לבריאותנו ולשפר את איכות חיינו, בין אם זה נבחן במישור הפיזיולוגי, הנפשי והחברתי כאחד.
ההליכה כפעילות אירובית אשר ייחודית משאר חברותיה העונות על הגדרת הפעילות האווירנית (אירובית) וביניהן הריצה, שחייה, מכשיר האליפטי קל וכדומה, הייחודיות מתבטאת בהיותה נחשבת לפעילות בטוחה וברמת סיכון נמוכה (אם נשווה לריצה, הרי שבהליכה וזה אגב אינדיקאטור ראשי בבחינת טכניקת הליכה תחרותית, רגל אחת נשארת תמיד על הקרקע, בשונה מריצה ובה לפי ההגדרה, חייב להיות זמן מעוף גם אם אינו נצפה בקלות למראית עיננו), הליכה אף יעילה מבחינה כלל מערכתית של גופינו בכך שכל הגוף נע וזז כיחידה אחת (טכניקת הליכה נכונה תתואר בהמשך המאמר) ואף אינה יקרה (כלכלית), כי ניתן לבצעה בכל מקום, בכל עת וכמעט בכל תנאי מבלי להזדקק לאמצעי עזר, אלא אם מעוניינים להוסיפו בכדי לגוון או להוסיף רמת קושי לפעילות עצמה.
להליכה יש יתרונות רבים בשיפור וייעול בריאות חיינו והמוכחים לפי מחקרים רבים במרוצת השנים:
–          שיפור כושר אווירני (אירובי).
–          הפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם.
–         סיוע בוויסות לחץ דם (לחץ דם נורמאלי מוגדר כ- 80/120 כאשר ערך ה-80 מייצג את לחץ הדם הדיאסטולי אשר מגדיר מצב שבו שריר הלב אינו בכיווץ אלא בשלב מילויו על ידי דם, ערך ה- 120 מייצג את לחץ הדם הסיסטולי הגבוה ביותר המופיע כאשר הלב מתכווץ ומזרים את הדם אל עורקי גופינו).
–          שיפור מחזור הדם וצמצום הסיכון להתפתחות דליות
–          הפחתת ריכוז השומנים בדם וכן ירידה ברמת הכולסטרול (הכללי והשלילי קרי ה- LDL מול עלייה ברמת הכולסטרול ‘’הטוב’’ קרי ה- HDL).
–          חיזוק מבנה העצם- צפיפות העצם תגדל.
–          סיוע בתהליך חילוף החומרים- הפחתת משקל הגוף ובהתאמה שיפור וחיטוב חיצוניותו של הגוף.
–          סיוע בתהליכי עיכול ובבעיות נלוות הקשורות בעצירות.
–          הפחתת לחצים, מתחים וחרדות וכן בעליה ביכולת הריכוז, שינה איכותית יותר במהלך היום יום ושיפור ההרגשה באופן כללי.
מחקרים הוכיחו שההליכה, לא חייבת להיות נמרצת במיוחד כדי להביא לתועלות בריאותיות, אך לאנשים המעוניינים לשפר ולקדם את כושרם האווירני ולהגביר את שריפת הקלוריות בגופם, צעידה נמרצת תהיה הכרחית. כדי להעלות את רמת הכושר האירובית, מומלץ להגיע לפעילות אופטימאלית בהתאם לעקרונות האימון הבאים:
תדירות- מספר הפעמים שנבצע הפעילות, מומלץ לבצעה שלוש עד חמש פעמים בשבוע, כמובן שכמות הפעמים תלויה ברמת המתאמן, אם זו רק התחלה בפעילות, הרי שפעמיים בשבוע יספיקו ובהדרגה (עקרון נוסף שיתואר) להוסיף אימונים, רצוי לצעוד בהפסקות בעלות מנוחה של 24- 48 שעות בין פעילות לפעילות, כדי להקטין את הסיכון לפגיעות ולאפשר התאוששות הולמת לשרירים, לעצמות, למפרקים ולמערכת הלב- ריאות.
הנאה- הרגשה טובה מוסיפה להנעה, אפשרות לקידום ההנעה באמצעות ההנאה יכולה להתבטא בשימוש במוזיקה במהלך הפעילות, אני יכול להמליץ על כך באופן אישי כדבר מה בעל ערך מוסף שמעניק לאימון את הגדרתו כחוויה ולא רק כהליכה למען בריאות, אלא גם כזמן איכות נפשי.

תגובות סגורות