יישומי זכוכית מצופה בכלי רכב צבאיים

יישומי זכוכית מצופה אסתי ילין EYMC&A

“לשחיקה של חול, אבק וחלודה בתנאי מזג אוויר מדברי השפעה מזיקה ביותר על הנראות בכלי רכב צבאיים. ציפוי הידרופובי מעניק שיפור ניכר במצב, כפי שנבדק ונמצא על-ידי צבא ארה”ב המשתמש בציפויים אלו בכלי הרכב שלו“ – גורם צבאי בכיר.*
מדובר בציפוי אותו מציעה חברת DFI הרשום כפטנט עולמי על בסיס טכנולוגית הננו – ציפוי הננו ממדים של ננו-מטרים אחדים בלבד (הקידומת ננו משמעה 10-9, או אחד חלקי 1000000000 של המטר). עם זאת, מה שרלוונטי איננו עובי הציפוי עצמו כי אם מהו בדיוק אותו ציפוי ומה הוא מספק כמוצר בעל ערך מוסף. ננוטכנולוגיה איננה בהכרח שם נרדף לאיכות, אבל היא כן מרמזת על רמה של חדשנות ומאפשרת ליצרנית לשנות אטומים ברמות הרבה יותר קטנות כדי להשיג מאפיינים ספציפיים של ציפויים.
טכנולוגיה זו משתמשת בתהליך כימי דו-שלבי. בשלב הראשון מתרחשת תגובה כימית שבה פילם הסיליקון המסועף והדקיק בעל הקישורים הצולבים (הננו-פילם) מתחיל לגדול מתחת לפני השטח וצומח החוצה. בשלב השני נוספות הסיומות (caps) לכל שרשרת האטומים, מה שמגדיל באופן ניכר את רמת דחיית המים ואת העמידות של החומר, ולא מותיר (מבחינה כימית) נקודות התחברות עבור מזהמים, כלומר, יוצר מטען דוחה אמיתי. בנוסף, לא נדרש זמן התקשות כיוון שהתגובה הכימית עצמה מתרחשת תוך פחות משתי שניות.
בנוסף למראה שמשת הרכב משפר הציפוי גם את בטיחות הנהג ונוסעיו.
מחקרים עצמאיים מוכיחים כי הציפוי הננו הידרופובי, המיושם על השמשות הצידיות והקדמיות של הרכב, מספק שיפור של יותר מ-30% בנראות בתנאי גשם, מקנה לנהג זמן תגובה נוסף ומשפר את יכולת התגובה שלו בשיעור של 25%, מה שמיתרגם בסופו של דבר לתכונת בטיחות יקרת ערך. שיפור זה בנראות מאפשר לנהג לראות את כל הסכנות בדרכים במהירות ולהגיב על פי הצורך.
שמשה מלוכלכת הגורמת לסנוור בלילה ולהגבלת יכולתו של הנהג לראות את הדרך עלולה לסכן את בטיחותכם. הירידה בנראות נובעת מהעובדה שהשמשה איננה חלקה. אם מתבוננים בשמשה דרך מיקרוסקופ רואים שיש עליה בליטות ושקעים. אותם בליטות ושקעים בזגוגית הלא מעובדת עלולים ליצור מנסרות כאשר אור מוחזר ונשבר עליה וגורם לעיוותים בראייה ולסנוור. מים המצטברים בשקעים יוצרים משקעים של לכלוך, של הצטברות מינרלים וחומרים אחרים, וכל אלה מכתימים את השמשה עם הזמן. עם ציפוי ה-Diamon-Fusion® Windshield Treatment לא יהיו עוד שקעים ובליטות שגורמים להתאספות לכלוך, מעוותים את הראייה וגורמים לסנוור. הזגוגיות יהיו חלקות יותר ועל כן השמשה תהיה נקייה יותר, שקופה יותר ובטיחותית יותר.

מונע תאונות
שמשה מטופלת בציפוי DFI מספקת זמן תגובה נוסף לנהג בעת הצורך: מרחק של כ-18 מטרים בנהיגה במהירות של 65 קמ”ש, “חיסכון” זה בזמן תגובה יכול להציל חיים ולמנוע נזקים לרכוש.
אותם שקעים ובליטות בשמשה הלא מטופלת גורמים לבעיה משמעותית נוספת. הם יוצרים משטח הדומה לנייר לטש מיקרוסקופי. המשטח הלא חלק מתחבר בקלות רבה יותר עם חלקיקי הלכלוך המתעופפים באוויר ומפעילים כוח רב יותר על השמשה, מה שמוביל לשחיקה וסדקים בזגוגית. שמשה קדמית סדוקה היא לא בטיחותית, והחלפתה כרוכה בבזבוז של זמן וכסף. ציפוי Diamon-Fusion® מקטין את מקדם החיכוך ומגדיל את עומס המשקל האפשרי בשעור של פי עשרה, מה שהופך את השמשה להרבה יותר עמידה בפני שברים, סדקים ושריטות.
חברת בליינד’ס אלומיניום וזכוכית מאשדוד, בעלת רישיון מחברת DFI, השלימה זה לא מכבר בנייה של היחידה הראשונה בעולם של תא זכוכית מלא עם ציפוי CVD (שיקוע אדים כימיים) לייצור בקנה מידה גדול. בשונה מהציפויים המתבצעים באופן ידני, התא מאפשר לצפות כמה חתיכות בפעם אחת ובציפוי אחיד, תוך טיפול בשני צדי המשטח באופן אוטומטי. שיטה זו מספקת תהליך יעיל יותר לציפוי בפרויקטים רחבי-היקף.
* יצרניות אחרות מציגות טענות כאלה ואחרות אך מלבד DFI אף אחת איננה מציגה תוצאות   מבדקים  המוכיחים את טענותיה DFI (ראו תוצאות בדיקות: test results מהמכון להנדסה וחקר הזכוכית באוניברסיטת אלפרד בניו יורק)

תגובות סגורות