חדשות היום

Black Fox: ערכת חמקן תרמית עבור רכב קרבי

Black Foxטכנולוגיית החמקן (stealth) התרמית המפותחת על-ידי החברה הישראלית Eltics אמורה להפוך כלי-הרכב הצבאיים, מסוקי הקרב ואף ציים שלמים של ספינות שטח, לבלתי-נראים לחיישני חיפוש בהדמיה תרמית, מערכות מטרה או ציידי טילים המשתמשים בחיישנים תרמיים. המערכת בעלת הפטנט, המכונה Black Fox, מתוכננת כשכבה נוספת מעל השריון הקיים, או כחלק של השכבה החיצונית, הכוללת שכבה אחת במונחי ההגנה “טבעת הבצל” של הפלטפורמות המודרניות.
Black Fox היא טכנולוגיית חמקן פעילה, מסתגלת, רבת ספקטרום המתאימה לרכב קרקעי, מוטס או ימי. הקונספט נמצא בפיתוח מאז 2006 והוכח לאחרונה בניסויי שדה, אשר הוכיחו את היכולת להטמיע חלקים מהפלטפורמה לתוך הרקע תוך כדי תנועה.
ערכת החמקן הפעילה יכולה לשמש להסתרה מלאה של עצם גדול, דוגמת עמדת פיקוד קדמית ניידת, הדורשת התחמקות כדי להסתיר את הפלטפורמה כולה בפני גילוי והכוונה מעליה.
כאשר מממשים אותה בכלי רכב קרביים, ה-’Black Fox’ מתוכננת לכסות כמעט את כל הפלטפורמה, תוך צבירת היתרון של הסתרה מלאה חמקנית מכל הצדדים, כולל המבט מעל. אולם, לפי רונן מאיר, מנכ”ל Eltics, עטיפה מלאה של כל הרכב איננה נחוצה, – אפילו הסתרה חלקית תתרום להקטנת הסבירות של גילוי בטווחים ארוכים ובינוניים.
העיקרון של פעולת ה-’Black Fox’ מבוסס חלקית על פטנטים שנרשמו על-ידי החברה. המערכת משתמשת בשתי מצלמות פנורמיות הסורקות את הסביבה דרך כדור של 360 מעלות מסביב לרכב המוגן. עיבוד הדמיה ואלקטרוניקת בקרה משמשים ללכוד ולהתאים את זירת הרקע, ולבנות תמונה מסווה לתצוגה על פנלים מרובים מותקנים-אקטיבית על הפלטפורמה המוגנת. התמונה מחקה את חתימת הרקע, ויוצרת השליית חמקן, על-ידי הצגה ממשית של ענן (clutter) רעש ואריג שונה, תוך ערבוב יעיל ברקע של הכלי.
המצלמות סורקות ברציפות את השטח הסובב, המכוון עם האופק ב-pan-tilt assembly (PTZ), כדי למסור ביעילות את התמונה הנכונה בשעה שהרכב נע, בולט מעל קו הרקיע, או כנגד סביבות משתנות.
מצלמות אלו מבצעות גם מדידה מחזורית של הפלטפורמה המוגנת, בקבלן משוב קריטי, ומדידות של יעילות ההסתרה המסופקת.
תכונה נוספת הנתמכת על-ידי ה- ‘Black Fox’ היא היכולת ליזום איתות תרמי לפי הרצון. ניתן לתכנת את הפנלים האקטיביים  כדי שיציגו ספרת קוד או תצורת קוד, בפועלם בתור מערכת זיהוי קרב (Combat Identification –CID), המופעלת על-ידי הצוות, באמצעות קרן לייזר או מערכת IFF (interrogator friend/foe). כאשר הרכב נמצא בתנועה, הפנלים האקטיביים מציגים תמונה או תבנית משתנה, תוך שמירה של הסתרה מיטבית בכל כיוון – מבטים לחזית, לצדדים ומעל, המחביאים את הפלטפורמה בפני מבטים של עיניים תרמיות של לוויינים, מל”טים מסוקים מנמיכי טוס או תצפיות קרקעיות.
בנוסף ליכולת להיעלם בתוך הרקע, תוך שימוש בחתימה של מבנה סמוך, פרדס או שיח, ‘Black Fox’ יכולה לחקות צורות וחתימות אחרות. לדוגמה, מערכת מולבשת על טנק 1-M יכולה להקנות לטנק האמריקאי מבט של T-72 רוסי, או להנמיך את חתימת הטנק כדי להופיע כמו נגמ”ש M-113, או אפילו כמו משאית משא אזרחית. המערכת יכולה גם לאפשר לצוות להעתיק ולהדביק מאפייני רקע ולהציגם על ערכת ה-’Black Fox’ שלהם, כדי לעדן את מראה החמקן. התהליך המלא מבוצע אוטומטית ובמהירות, ומאפשר לצוות להיכנס ל”מוד חמקן” על-ידי לחיצה על לחצן יחיד.
עם יכולות כאלה, ה-’Black Fox’ יוכל להפוך לנכס חשוב ביכולת הצבאית לבטל את השימוש של האויב במערכות זיהוי מטרות אוטומטיות, על-ידי ביטול פרטים בולטים של מטרות פוטנציאליות. ניתן להשתמש ביכולות אלו גם באימונים, תוך שימוש במערכת בכלי-רכב קטנים יותר, המתוכננים לפעול כמו כלי רכב קרביים גדולים יותר.
לפי רונן מאיר, החברה כבר הוכיחה אב-טיפוס פועל של ה-’Black Fox’ בשדה והיא מוכנה להיכנס להנדסת מערכת, לקראת פיתוח בקנה מידה מלא, בשיתוף עם תעשיות ביטחוניות ישראליות אחרות.
החברה מתכננת לפתח ערכת חמקן עבור כלי-רכב קרביים, אשר תשמש כמערכת חיצונית מתווספת, או משובצת בתוך שכבת השריון הריאקטיבית או ההיברידית. הוא אמר ל-Defense Update שהחברה שוקלת גם יישומים מוטסים אפשריים עבור מסוקים, וארגונים זרים אחדים כבר פנו אליה בקשר ליישומים פוטנציאליים ימיים של ה-’Black Fox’.
הסתרת ספינות יכולה להוות יתרון דרמטי עבור ציים, במיוחד אלה הפועלים קרוב לחופים, כאשר כושר התמרון מוגבל באזור החוף, אך קרבת המאפיינים החופיים מאפשרת הסתרה וחמקנות עם המערכת החדשה. לדוגמה, ספינות צבאיות גדולות יכולות להקטין את חתימתן ולהעמיד פרופיל של ספינה לא-קרבית, כגון ספינת-משא, או ספינה מסחרית. כאשר משתמשים בשיטות חמקנות אלקטרו-מגנטיות (מכ”ם), אפשר להפעיל את המערכת לפני שטיל נגד-ספינות תוקף מתחיל את שלב ההנחיה הסופית שלו, על-ידי שימוש בחיישנים תרמיים. המטרה יכולה להיעלם משדה הראיה של הטיל בהיכנסה למוד חמקן, עם או ללא שימוש בנורים.
בתערוכת Eurosatory 2010 תע”ש ו-Eltics הכריזו על השילוב של הטכנולוגיות הריאקטיביות Active Stealth של Eltics ופתרונות השריון ההיברידיים  של תע”ש כדי להציג (IRAP):
“Invisible Reactive Armor Protection”. לפי רמי סוקולובר, מנהל השיווק והפיתוח העסקי של תע”ש- חטיבת סלבין, מודולי IRAP יפותחו, ייצרו וישווקו על-ידי תע”ש ו-Eltics, תוך פניה לשוק העולמי של כלי-רכב קרביים בינוניים וכבדים, הכוללים טנקים קרביים ראשיים, נושאי גייסות משוריינים ורכב מוגן-מוקשים
(Vehicles – MRAP, MPV). ה-IRAP יוצג כפיתרון למשקל בינוני, אשר ישמש לחלק ממערכת השרידות מרובת-השכבות של הרכב. “בעזרת השימוש בטכנולוגיה החמקנית ‘Black Fox’ שלנו, כלי רכב יוכלו למנוע מהאויב לגלות אותם ולכוון לעברם, תוך ביטול הכיוון היעיל של טילים נגד טנקים ותוך שיפור בהגנת הרכב נגד איומים מתקדמים, דוגמת RPGs וסוגים שונים של IEDs” אמר רונן מאיר.
מאז 2006, החברה הממוקמת באשקלון העמידה צוות של מומחים המפתחים את כל המערכת, מהקונספט הראשוני ועד למוצר. משימה זו כרוכה בהערכה תיאורטית והדמיות מורכבות של חתימות תרמיות וניתוח תרמו-דינמי, תכנון חומרה ותוכנה ופיתוח אלגוריתמים של חישה ועיבוד חתימות, חישוב תרמו-דינמי ותצוגת חתימה. סמנכ”ל המו”פ של Eltics הוא ד”ר דני לשם, לשעבר מדען ראשי ברפא”ל. האלוף (מיל’) דוד עברי, לשעבר מפקד חיל האוויר ומנכ”ל משרד הביטחון, משמש אף הוא כיועץ למועצת המנהלים של Eltics.

תגובות סגורות