חדשות היום

עליונות יבשתית

מאת: “אלביט לא משקיעה הרבה בשיווק”, אומר  יוסי אקרמן מנכ”ל אלביט, בהתבטאות כנה במהלך יום העיון שערכה החברה במהלך חודש יולי במסיבת עיתונאים, במטה זרוע היבשה שלה בנתניה.
“השיווק שלנו הוא עוצמתם של המוצרים עצמם. יש לנו לקוחות מתוחכמים שיודעים בדיוק מה הם רוצים. הצבא האמריקני אינו הצבא האוסטרלי, ואנחנו תופרים לכל לקוח את החבילה שמתאימה בדיוק בשבילו”.
ההצהרה הזו של אקרמן, ניתנת אחרי שנים מוצלחות מאד של חברת אלביט בשוק הביטחוני בעולם. אלביט יחד עם התעשייה האווירית נחשבות ליצרניות המל”טים הטובות בעולם. מל”ט ההרמס של אלביט על סוגיו וגדליו השונים נמצא היום בשירות מבצעי נרחב בחיל האוויר הישראלי, ובצבאות רבים בעולם. פרויקט נוסף שנחשב להצלחה גדולה הוא קסדת הטייס של אלביט, שנבחרה על ידי לוקהיד מרטין האמריקנית לשימוש במטוס הקרב העתידי האפ 35. אבל מעבר לקו המוצרים האוויריים שלה, אלביט השיגה דריסת רגל משמעותית גם בשוק היבשתי.
בעשור באחרון אלביט מערכות נחשבת לחברה המובילה בישראל בכל הקשור למערכות לחימה עצמאיות ומערכות שליטה ובקרה לצבא היבשה. פרויקט הדגל שלה הוא פרויקט צי”ד – צבא היבשה הדיגיטלי. פרויקט שבו עוברות כל יחידות השדה של צה”ל סדיר ומילואים, הליך מחשוב כולל שמטרתו קבלת תמונת מצב עדכנית ושיפור היכולת המבצעית המערכתית. “בתחום מערכות היבשה יש לנו חלק מרכזי במערכות האלקטרוניקה והאלקטרואופטיקה של מערכות מרכזיות, כמו בטנק המרכבה, בתחום מערכות השו”ב, אנו בנינו וממשיכים לפתח את פלטפורמת פרויקט הצי”ד, בכדי ליצור תמונת מבט מלאה ואחידה, מרמת החייל הבודד ועד לרמת הגייס”, אומר בוצי (בצלאל) מכליס, מנכ”ל אלביט מערכות יבשה ותקשוב – תדיראן.
מעבר לכך מתמקדת אלביט בשנים האחרונות בפיתוח קו מוצרים מגוון לעימות הא-סימטרי. עימות שבו מתמודדים הצבאות הסדירים עם גורמי טרור שפועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית. הקושי הזה שבו נתקלו חיילי צה”ל במהלך האינתיפאדה הראשונה, התעורר גם אצל חיילי צבא ארצות הברית בעיראק, וכוחות נאטו שפועלים באפגניסטאן.
אחד המוצרים שהציגה אלביט בתחום הזה בתערוכת “יורוסטורי 2010” בפריס השנה הוא הרובוט העצמאי ליחידות החי”ר. למעשה מדובר במשפחה שלמה של רובוטים בגדלים שונים למשימות מגוונות. הרובוט Flying-VIPeR קל משקל (כ-3.5 ק”ג) והוא מצויד בסנסורים מתקדמים המאפשרים לו לבצע משימות מגוונות במתארי לחימה שונים, החל מהשלכת הרובוט באוויר למבנה דרך החלון לטובת סריקה ממוקדת וכלה בסיור בתעלות ומנהרות. המערכת מספקת מענה אידיאלי לעימותים בעצימות נמוכה ונועדה להגן על חיילי חי”ר מפני מטעני נפץ, מלכודות והימצאות כוחות עוינים. המערכת מצמצמת את הסכנות הניצבות בפני הכוח ונועדה להציל חיים.
המיני-רובוט הזעיר הינו תוספת חדשה למערכת ה-VIPeR™ הנמצאת כבר בשימוש מבצעי בצה”ל בשם “פזית”, אשר מסוגלת לטפס על מדרגות ולעבור מכשולים שונים על מנת לבצע מגוון רחב של משימות. מערכת VIPeR™ פותחה עבור צה”ל בשיתוף עם משרד הביטחון (מפא”ת).
חבר נוסף למשפחת הרובוטים הקומפקטיים, אשר ניתנים להפעלה באמצעות יחידת שליטה משותפת, הוא EOD-VIPeR הגדול יותר, המאפשר טיפול במטענים באמצעות זרוע רובוטית מאסיבית, לשימוש כוחות הנדסה קרביים וחבלנים, הודות למגוון החיישנים הרחב המאפשרים “הרחת” חומרי נפץ ומקורות קרינה רדיואקטיבית.
אחד משוקי היעד הגדול של אלביט הייתה עד לא מזמן תורכיה. אלביט והתעשייה האווירית, נמצאות בימים אלה בסיומו של פרויקט משותף  לאספקת  מל”טים לצבא הטורקי. מיד אחרי המשט לעזה שבסיומו נהרגו תשעה אזרחים תורכיים על סיפונה של ספינת “מאווי מרמרה”, החלו לצוץ בתורכיה פרסומים על כוונת הממשל התורכי לבטל את העסקה בשווי 180 מיליון דולר. בסופו של דבר נכנעה הממשלה ללחץ הצבא התורכי שדרש את המל”טים למלחמה שלו במחתרת ה-PKK, באזור ההררי של כורדיסטאן. מומחים תורכיים הגיעו בחשאי לארץ כדי ללמוד את המערכת, שמסופקת בימים אלה לאנקרה. מיד אחרי המשט היה מי שהרים גבה דווקא בישראל, על אספקת הטכנולוגיות הללו לתורכיה, שמתקרבת מאד לציר הרדיקאלי של אירן וסוריה. החשש הוא מזליגת טכנולוגיות ישראליות לחיזבאללה ואירן.  העניין זה כמובן לא נעלם מעיניה של אלביט, אף על פי שכלפי חוץ שומרת החברה על שתיקה. אבל על רוח הדברים אפשר ללמוד מציטוט של גורם בכיר בראיון לאתר החדשות YNET ביולי השנה “כל המנהלים הבכירים באלביט הם קציני צה”ל בדימוס ובמילואים, שדואגים לביטחון המדינה יותר מאשר למכירות החברה ולא היו מעלים על דעתם לעשות משהו שיפגע בו, הטורקים הם לקוח חשוב אבל הם רוכשים מוצרים שלא יכולים לפגוע בביטחון. “מה שאנחנו משווקים בתערוכות הללו ומציגים בפני הלקוחות והתקשורת זה רק הטכנולוגיה, והטכנולוגיה היא רק חלק קטן מהעוצמה המבצעית של המוצר”, מסביר אותו בכיר בחברה, “הטכנולוגיה זה רק 10%, וה-90% הנותרים זה קוד השימוש במוצר, וזה נשאר סודי. המוצר בלי הקוד הוא כלי ריק. גם אם מחבל או מדינת אויב ישיג אותו, זה לא יהיה אסון. אנחנו מוכרים לכל צבא את המוצרים עם קוד אחר שמותאם לו, ואת הקודים שאנחנו מוכרים לצה”ל אף מדינה לא מקבלת, כולל האמריקנים. צה”ל מקבל את הקודים הטובים ביותר. גם האמריקנים מקבלים קודים שלצבאות אחרים אין גישה אליהם, כולל שותפיהם בנאט”ו. הטורקים, כמו מדינות שונות בעולם השלישי, מקבלים מוצר שהוא נחות יחסית, כיוון שאנחנו מודעים למגבלות ההתקשרות אתם ולחששות שעולים ממנה עוד הרבה לפני המשבר הנוכחי”.
צילומים: אסף שילה/ישראל סאן.

תגובות סגורות