חדשות היום

נשיא, ויין בגליל

10:45 בבוקר. במרכז המבקרים אדיר הכל מצוחצח ומבריק, בחדר האורחים ערוך שולחן בשפע כיבוד ופקקי השעם נשלפו מבקבוקי יין יקב אדיר. אנשי צוות בית הנשיא מסתובבים במקום ודואגים שהכול יהיה מתוקתק ומוכן לביקור רם הדרג. מכונית האאודי השחורה, המבריקה, נעצרת בחזית מבנה מרכז המבקרים אדיר ומוקפת מיד באנשי ביטחון חמורי סבר. מר שמעון פרס החוגג יום הולדת 87 , יורד ממנה זקוף, מוריד את משקפי השמש מעיניו ונכנס לבניין מלווה בבני משפחת רוזנברג בעלי היקב.
עברו עלי חוויות אינספור בארץ ובעולם במשך עשרות השנים בהם אני חלק מהתקשורת, ורובן מתעודות באיזו שהיא דרך. מעולם לא יצא לי עד כה ללוות צמוד את נשיא מדינת ישראל ולספוג מהמתרחש סביבו. ביום חם במיוחד נוספה עוד חוויה לאמתחתי, כשליוויתי את מר שמעון פרס בביקור שהוקדש לחנוכת חבל כרמים בגליל העליון.
אותי עניין נוסף לביקור באזור המיוחד גם מבט מקרוב על כל המנגנון המשומן הזה שניקרא צוות בית הנשיא, ועל עבודתו המסורה סביב הנשיא כשהדאגה העיקרית היא שהכול יפעל כהלכה במשך היום כולל עמידה בלוח זמנים, ביטחון, וטיפול מסור בנשיא בן ה87.
הנשיא, שופע מרץ, עבר מאתר לאתר כשהוא מגלה התעניינות רבה מכל דבר שהוצג בפניו, גילה בקיאות בנושאים רבים ושאל הרבה שאלות ענייניות מאוד שזכו לתשובות מפורטות ממארחיו, אחוזי ההתרגשות.
כבר בראשית הביקור אמר מר פרס: “חבל כרמים הוא אזור ייחודי שמיד כובש את הלבבות. אני לא בטוח עד כמה הישראלים נחשפו לקסם שלו כפי שהוא עכשיו – לנופים, ליקבים, לכרמים ולאירוח הכפרי, שלא לדבר על האנשים החמים מכניסי האורחים. אם מישהו מחפש טוסקנה קרובה שיגיע לגליל. אני מציע למשפחות לברוח משגרת היום יום ולהגיע לראות, לטעום ולהריח את הגליל היפה.”  לרגע נידמה היה לי שלפני עומד יחצ”ן האזור, ואולי זהו בעצם אחד מתפקידיו של נשיאנו הנערץ, להביא את דבר אזורי ארצנו היפים לידיעת הציבור בארץ ובעולם.
את הנשיא אירחו במשותף ראשי הרשויות מועצה אזורית מבואות חרמון ויו”ר פרק דלתון, בני בן מובחר, מועצה אזורית מרום הגליל, עמית סופר, ראש עיריית צפת אילן שוחט וראש מועצה מקומית גוש חלב (ג’יש) אליאס אליאס.
רגע לפני אמר לי בן מובחר: “אנחנו משיקים את פרויקט חבל כרמים שבו אנחנו רוצים למצב את אזור הצפון ממסעף 7 עד לצומת נבי יושע, שזה כולל את המועצות מרום הגליל, גוש חלב, מבואות החרמון ועיריית צפת, לטוסקנה של מדינת ישראל. יש לנו כאן כ35 יקבים גדולים וקטנים. אני רואה באזור זה התפתחות וקידום נושא היין במדינת ישראל המגיעה לשיאים ולרמה שלא תתבייש להיות מיוצגת בכל פינה ובכל תחרות בעולם בענף היין ובענף התיירות. אנו שואפים שאנשים יוכלו להגיע לכאן, לביקור ולחוויה מיוחדת מהכרמים ומיקבים. התוכניות הן לבנות מסלולים שיחצו את כל ארבעת הרשויות השותפות בפרויקט עצמו. זה יהיה מסלול שייתן מענה למטיילים לבלות באזור שלנו עד שבוע ימים, ליהנות מאטרקציות תיירותיות, וליהנות מחוויה מיוחדת בזמן בציר או בזמן עשיית היין ביקבים. להתרשם מאתרים בצפת ובגוש חלב עם כל המיוחדות שלה ומהאזור שלנו שהופך להיות מיום ליום גדול ובעל משקל בתחום הגפן והיין במדינת ישראל. כל נושא הצימרים והאטרקציות יהפכו להיות ממותגים בהימצאותם באזור מיוחד.”
אגב, ב”חבל כרמים” ישנם  כרמים המשתרעים על כ-25,000 דונם ויותר ממאה חמישים משפחות מתפרנסות מהיקבים. הוא באמת מזכיר את טוסקנה במבנה הנוף ובכרמים הרבים הנמצאים בכל פינה אליה מגיעים.
התחנה הבאה של הנשיא הייתה מבשלת הבירה BUTTERFLY הנמצאת אף היא בפארק תעשיה דלתון. הנשיא הגיע למקום עם צוותו חבוש בכובע מצחייה לבן הנושא את הכיתוב “חבל כרמים”.
מבשלת הבירה הוקמה בפארק תעשייה דלתון על ידי האחים סופר, יוצאי קיבוץ ברעם בגליל העליון.במבשלה המצוחצחת והנקייה יש ציוד מתקדם ומתוחכם.
בירת BUTTERFLY (בטרפליי)  היא בסגנון בלגי והיא מיוצרת בחמישה סוגים: בלק-בירה כהה, בראון, חיטה, רימון ובלונד-בירה בהירה.
האחים בן ורם סופר תושבי היישוב דובב: “הייחודיות שלנו באה לידי ביטוי במרכיב העיקרי של הבירה – המים המגיעים מרמת דלתון. אנחנו מייבאים את השמרים ממבשלה עתיקה בבלגיה, והיום אנחנו גם מגדלים את השמרים לבד”.
שיירת המכוניות, כשבראש מובילה האאודי השחורה והמבריקה, ממשיכה ונכנסת בשערי יקב דלתון הסמוך. ההתרגשות באולם המבקרים גדולה. הבעלים מתי הרוני ואשתו מקבלים את הנשיא  המלווה במנכ”ל היקב משה חביב.
משה חביב: “אנחנו מארחים את נשיא המדינה וחוגגים לו יום הולדת. הכנו יין בציר 1923 (שנת לידת מר פרס) עם דיוקן הנשיא. לנשיא מוגשים שני בקבוקי מגנום ממוספרים. הראשון מספר 87 לכבוד 87 שנים והשני מספר 120 כמספר השנים שאנחנו מאחלים לו. בבקבוקי המגנום יש יין קברנה רזרב 2008 שהוא אחד מהיינות המוצלחים של היקב. כל הבקבוקים ימכרו במכירות פומביות  וההכנסות קודש לתרומות לנזקים”
16:45 אחרי הצהרים. שיירת הנשיא נעה בבטחה על דרך העפר בין הכרמים של משפחת מילס, סמוך למושב כרם בן זמרה. אייל מילס, אשתו עמליה, הילדים וצוות הבציר ממתינים בהתרגשות לבואו של הנשיא ש”יעזור” להם במשך מספר דקות במלאכת בציר הענבים. “הענבים יפים מאוד” אומר הנשיא כשאייל מספר לו  שיש להם במקום 40 דונם כרמים הנטועים באדמת בזלת. “ואיך שורשי הגפנים חודרים בבזלת הקשה?” מתעניין הנשיא בערנות מלאה, ומקבל תשובה מדויקת ומהירה. מר פרס מקבל מזמרה ובוצר מספר אשכולות של ענבים בביטחון מוחלט כעוסק בנושא כבר שנים רבות.
אייל מילס:”חשוב לנו מאוד שיאשרו לנו לבנות את היקב בתוך הכרם. זה יכול להיות מדהים ולמשוך הרבה תיירות למקום, ממש כפי שזה נעשב בחו”ל.” הנשיא מתעניין ושואל מספר שאלות הבהרה. אולי הוא יעזור לקדם את הנושא.
את ארוחת הערב סעד הנשיא היקב רמות נפתלי, כאורחו של איציק כהן בעל היקב.
בשעות הערב היה הנשיא אורח הכבוד בערב חגיגי שהוקדש לחנוכת איזור חבל כרמים ונערך במרכז כרם עלמה. הכרם נטוע בעמק קדש שהוא אחד האזורים היותר טובים לגידול כרמים באזור הגליל העליון.
כרם עלמה הוא אחד ממספר כרמים של יקבי כרמל בגליל. הערב היה בחסות יקבי כרמל , היו”ר ישראל איבצן ומנהל כרם עלמה דורון סאסי. ליקב יש גם מתקן קבלת ענבים הגדול ביותר באזור הנמצא בפארק תעשייה דלתון – יקב קאיומי.
במרכז הכרם הוקמה במה גדולה וסמוך אליה הציגו מיטב יקבי באזור את יינותיהם בשדרת היקבים. היו שם אנשי היקבים:
לוריא, ג’סקלה, רימון, אדיר, קדיתא, 3 גפנים, נחל עמוד, כרמל (יקב בדלתון), ונחוצקר, דרור, מיטב, נחל דישון, מילס, נעמן.
הנשיא עבר מדוכן לדוכן, התעניין ביוצרי היינות וגם טעם לעיתים מיינותיהם המגוונים שנוצרו בענבי האזור הצפון גלילי.
את הערב הנחה בחן מני פאר. בני בן מובחר בירך ובשיא הערב נשא דברים כבוד נשיא המדינה מר שמעון פרס:
“אני זוכר את חבל כרמים עם המושבים והקיבוצים כשחשבנו שאין למקום הזה עתיד. איש מאיתנו לא העלה על הדעת שהחבל הזה יכול להגיע לשיא עולמי בכל המובנים.
טעמנו היום את היינות הנהדרים אבל מה שבאמת מרשים אלה הם יצרני היין. כאן נמצאת חבורה של אנשים יצירתיים שהחליטו להתנקם במי שגירש אותנו מגן עדן וליצור גן עדן משלנו.
כאן הגענו לשיא עולמי בכל המובנים. המקום יפה, הנוף הוא גם יפה וכמוהו האדם. פתאום החבל הזה הופיע לא כבעיה וכזקוק לסיוע משרד האוצר, אלא כתקווה גדולה מאוד.
כמה שהארץ קטנה וכמה שהארץ מלאה בבעיות קיים כאן הצד האמיתי של מדינת ישראל. זאת לא מדינה של מצוקות אלא  מדינה של שיאים, של פסגות.
חבל כרמים יכול לשמש דוגמא לאן אפשר להגיע כששום דבר לא נפל כמתנה. הכל מאמצי אדם, חלומותיו, יצירותיו.
אפשר להגיד שאם אין מים תשתו יין ותתחילו לדבר על ארץ מאושרת.
כמעט כל דבר שישראלים לוקחים ביד זה יוצר כוח משיכה. אני רוצה שיהודים ועמים אחרים ימשכו לארץ הזאת בגלל כוחה האנושי, היצירתי והיצרני.
שני המושגים האלה גם עלמה וגם כרם נשמעים כל כך רומנטיים, ובצדק. כשעלמה באה לכרם או הכרם בא לעלמה אז נוצר רומן אמיתי. אני רוצה לברך שהרומן  והחלום והיצירתיות יוסיפו להצמיח תקווה לילדים שלנו כארץ נפלאה ומקסימה כחברה היודעת ליצור גן עדן מכלום. תבורכו !!.”
כך נשיא המדינה בדברים מעודדים ויפים.
על הבמה עלו ראשי האזור ואלה המקורבים לו בפעילותם וכולם הרימו כוס לחיים עם יין שנמזג לכוסות מבקבוק עם תווית מיוחדת שהופקה לכבוד חנוכת חבל כרמים.
שני דברים חשובים למדתי שוב ביום המרתק שהיה לי בגליל:
1. התברכנו בנשיא בעל שעור קומה, איש אשכולות (לא רק של ענבים) עם מחשבה צלולה. אישיות ממדרגה ראשונה.
2. התברכנו בחבל ארץ צפוני מרשים, השופע בכרמים מובחרים ויקבים שמייצרים יינות משובחים – חבל כרמים. שווה ואפילו מומלץ לבקר שם.
שתמש בה – יין אלגנטי, המעוצב כהלכה.

*ישראל פרקר יזם והקים את
אתר האינטרנט –
השער לעולם יינות ישראל.
www.wines-israel.co.il
המוביל בענף היין בארץ.

תגובות סגורות