פלטפורמת הרכב הטלמטית Blackfin מביאה טלמטיקה זולה לשוק ההמוני

פלטפורמת הרכב הטלמטית (Car Telematics Platform – CTP) Blackfin של Analog  Devices היא חידוש חשוב עבור תעשיית הרכב, והיא משלבת מעבד חזק, רכיבי תוכנה חיוניים וסביבה פתוחה מתרחבת המאפשרים את הדור הבא של הטלמטיקה הנפוצה למדי.

העלויות – המחסום לטלמטיקה המונית
ה-”Automotive Feature Contenting Report” אשר פורסם על-ידי J.D. Power and Associates אמר ש”הביקוש של הצרכנים בשנים האחרונות למערכות ניווט הציג את הגידול הגדול ביותר מתוך כלל הנושאים החדשניים” שהצרכנים רוצים לראות בתוך הרכב החדש שלהם. הדו”ח קבע ש”במקרה של מערכות הניווט, הביקוש של הצרכנים עלה יותר מאשר החדירה המעשית בתוך השוק”, והוסיף כי “זאת תודות בעיקר לפער הגדול בין מחיר מערכות הניווט כנגד המחיר שהצרכנים מוכנים לשלם”1.

כיום, שוק מערכות טלמטיקה כאלה מבוסס היטב בקצה הגבוה של ספקטרום המחירים. רוכשי מכוניות פאר כבר רגילים ליישומים מסייעי-ניווט אופציונליים לשירות הנהג (לדוגמה GPS ממונע) ומערכות רכב (דוגמת Onstar). אולם העלות הגבוהה נותרה כמחסום ברור וקבוע להספקת מערכות טלמטיקה חודרות במחירים נוחים אל שוק המכוניות הרחב וההמוני.
תת-מערכות נפרדות תורמות לשמירה על העלויות הגבוהות של הטלמטיקה
מערכות טלמטיקה קיימות נשארו בסיווג של אופציות יקרות מאחר שמודולים או תת-מערכות דיסקרטיים דרושים כדי לבצע רשימה ארוכה למדי של תפקידים ספציפיים, כגון:
•ממשק משתמש
תקשורת ניידת
•אבחון/תחזית של הרכב
•הבטחה וביטחון
•גביה אלקטרונית של דמי-שימוש
•שילוב טלפונים ניידים
•מערכות ניתוב וניווט
•ניווט על-פי חישוב
•שרותי חרום
GPS
•מערכות מידע לנהג
•רישום נתונים במקרה של תאונה
•אבחון מרחוק
•נתוני תנועה
•שילוב בין מכונית-משרד-בית-התקן
•מערכות רכב חכמות
•גישה לדואר אלקטרוני
•מידע מובחר על חדשות, ספורט או כלכלה
תת-מערכות פונקציונליות אלה מוקמו בעבר בתת-יחידות נפרדות, המוזנות על-ידי התקנים כגון DSPs, מיקרו-מעבדים, מיקרו-בקרים, FPGAs או ASICs. התקנים אלה מסופקים לרוב על-ידי מפיצים שונים, כאשר כל אחד מהם תובע את הזיכרון ורכיבי ה-O/I, כלי הפיתוח ומערכות ההפעלה שלו. התוצאה של השוק המוגבל היא מערכת טלמטיקה גדולה פיזית, יקרה ומחייבת זמן פיתוח ממושך.
בעזרת השימוש ב-Blackfin CTP, הפונקציות משולבות והתוצאה היא מערכת קטנה יותר וזולה יותר.

Blackfin CTP
מורידה עלויות
בניגוד ישיר ומאוד חיובי, ה-CTP של Blackfin מתבסס על כושר העיבוד של מעבד Blackfin יחיד כדי להקטין את העלויות, הממדים וזמן הפיתוח של מערכת הטלמטיקה באמצעות שילוב של משימות טלמטיקה רבות בפלטפורמת עיבוד יחידה. עם ביצועי עיבוד של 500 מגה-הרץ (1000 MMACs,>500 Dhry-stone 2.1 MIPS), מעבד ה-CTP של Blackfin הוא בעל ביצועים המסוגלים להחליף מספר גדול של תת-מערכות עיבוד, ולספק למפתחי מערכות טלמטיקה את כושר העיבוד מהסוג הנכון ובכמות הנכונה.
בנוסף לכושר העיבוד הגולמי שלו, המעבד CTP Blackfin מסוגל להשיג את הסוג הנכון של פונקציונליות בו-זמנית בשל הארכיטקטורה המיוחדת שלו המשלבת תכונות של עיבוד אותות כגון dual-MACs (multiply-accumulate engines), המשמשת ליישומי עיבוד אותות איכותיים, ומאפייני RISC קלאסיים כגון יכולת ניהול זיכרון, המקלים על אופנים וסגנונות של תכנות מיקרו-מעבדים. למעבד Blackfin מאפייני עיבוד אותות שלא קיימים בשום מיקרו-בקר RISC ומאפייני מיקרו-בקר חשובים שלא נמצאים בשום DSP קיים. מאחר שהמעבד Blackfin מבצע עיבוד אותות ופונקציות בקרה במידה שווה, משמע יישומי טלמטיקה, הדורשים את שניהם, ניתנים למימוש אלגנטי וכלכלי בסוג יחיד של מעבד.
ככלל, Analog Devices מצפה שה-CTP של Blackfin יאפשר הורדת עלויות מערכת של לפחות 50% לעומת מימושי מערכת טלמטיקה קיימים, תוך הספקת מגוון עשיר של תכונות כגון GPS, ניווט על-פי חישוב, הקראת טקסט, זיהוי דיבור, ביטול ההד האקוסטי, הקטנת הרעש, חיבוריות ל-Bluetooth™, פענוח AM/FM ופענוח מוזיקה MP3.

פלטפורמה פתוחה
עליונות בעיבוד וגמישות ארכיטקטונית הן שתיהן חיוניות, אך לא מספיקות ליצירת אי-רציפות בשוק הטלמטיקה. כדי להפחית את עלות הפריסה והפיתוח של מערכות הטלמטיקה, Analog Devices יצרה גישה של פלטפורמה פתוחה נרחבת עבור מפתחי מערכות ותוכנת טלמטיקה, המאיצה ומקלה על אימוץ ה-CTP של Blackfin. הפלטפורמה כוללת APIs מתועדים עבור קורסי יישומים, פרוטוקולי תקשורת מארח/מעבד מתועדים, חבילת תמיכה בכרטיסים, מערך שלם של מזיני התקנים, RTOS ללא תמלוגים ורישוי מלא של מסגרת ה-Blackfin CTP.
Analog Devices מטפלת בכל היבטי התשתית של צד-שלישי העומד מאחורי ה-Blackfin CTP, תוך פישוט הקשרים הכספיים והפיתוחיים עבור מפתחי מערכות טלמטיקה. השילוב של היכולת של ה-Blackfin CTP והתמיכה המלאה של מסגרת האינטגרציה של ה-Blackfin CTP מסייע לקיצור זמן הפיתוח ודינמיקת העלות של השוק המוביל של הטלמטיקה.
לדוגמה, מעבד Blackfin יחיד יכול לבצע בו-זמנית את רשימת היישומים הבאה, כאשר כולה זמינה עבור ה-Blackfin CTP הן בתוכנה המסופקת על-ידי Analog Devices והן על-ידי הצעות משולבות מראש של צד שלישי:
•ניהול איתור ה-GPS
•ניווט לפי חישוב
•ניגון MP3 ממקור CD/ Flash Card/HDD
•פענוח גושי של נתוני הזנה של CD
•ביטול הרעש וההד בעזרת מיקרופון בודד או מערך
•זיהוי דיבור
•הקראת טקסט
•חיבוריות Bluetooth לטלפון מקומי

מעבר לכוח העיבוד הגולמי
בו בזמן שהוא מנסה להפחית את עלויות המערכת, שוק הטלמטיקה חשוף למורכבות מערכת עולה, כוחות שוק מוגברים ודרישה ליישומי טלמטיקה יותר עשירים בתכונות. כל אלה מוסיפים לחצים על מפתחי מערכות טלמטיקה, ופלטפורמת צד שלישי Blackfin CTP היא תשובה ישירה, המסייעת לקצר את הזמן עד לשיווק, להקטין סיכונים טכנולוגיים, למזער דרישות התמיכה ולצמצםן את עלויות הפיתוח.
על-ידי יצירת פלטפורמה כה נרחבת עבור הטלמטיקה לרכב, Analog Devices נקטה בצעד הבלתי-רגיל של הליכה הרבה מעבר להספקת כוח עיבוד גולמי למפתחים. ה-CTP של Blackfin כולל מבחר של מודולי פונקציות טלמטיות המקצרות את זמן פיתוח הקודים ומאפשרות זמן מהיר יותר עד השיווק. מוצרי צד שלישי אלה מציעים מגוון רחב של תוכנות יישומים ופיתוח – מוצרים וכלים המסייעים למפתחי מערכות טלמטיקה להאיץ את מאמצי הפיתוח שלהם ולקצר את הזמן עד השיווק באמצעות קלות הפיתוח, השימוש החוזר והפתיחות, כמו גם סיכונים ועלויות מוקטנים משמעותית.
הספקת תוכנה למכוניות
הגישה של תוכנה-בלבד של ה-Blackfin CTP היא יתרון שמפתחי מערכות טלמטיקה יכולים להעביר ליצרני הרכב. מאחר שמערכת שכולה תוכנה ניתנת לשדרוג, ומערכות טלמטיקה הן נגישות באמצעות אלחוט, מערכות מבוססות על Blackfin מאפשרות שדרוגי מערכת אלחוטיים. סוג זה של הספקות מרחוק למערכות מאפשר מערכת תוכנה מקצה-לקצה המקלה על יצרני הרכב לתקן תוכנת רכב וטלמטיקה כמו גם להוסיף יכולות יישום טלמטיות חדשות בצורה אלחוטית. דבר זה מסייע למניעת החזרת רכב לתיקון בשל בעיות תוכנה, מקטין עלויות המרכזים לשירות הלקוחות , מגביר את סיפוק הלקוחות ומגדיל פוטנציאלית את הרווחים באמצעות גביית דמי מנוי.
יצרני רכיבי מכוניות ויצרני מכוניות נוטים להגדיל את תוכן התוכנה במגמה לספק ערך מוסף ללקוחותיהם. פיתוח התוכנה יוסיף להיות אחד מהענפים הגדלים מהר יותר באלקטרוניקה של רכב, וההזדמנויות לא יאחרו לבוא. מערכות טלמטיקה מבוססות-תוכנה מבטלות לחלוטין את מגבלות הברירות של פונקציה-קבועה ומאפשרות לחברות הרכב ל”שדרג” באופן סדיר את לקוחותיהם בעזרת פונקציונליות חדשה העשויה להגדיל רווחים. דבר זה חיוני במיוחד לאחר הכנסת יכולות ויישומים של התקשורת הניידת הקיימות בעולם של תקנים הנעים בהתמדה.

JVM גורם לעצמאות הפלטפורמה
תעשיית הרכב סוקרת באופן רציני את יכולת הטלמטיקה לסביבות בהן יכולים לפעול ממשקי משתמש גראפיים (GUIs-graphical user interfaces). Java ®, תקן נפוץ מאוד בתעשיית התקשורת הניידת, גם זוכה לתנופה בטלמטיקה של רכב. היתרון הגדול ביותר של פלטפורמת Java עבור פיתוח מערכות טלמטיקה הוא בכך שמימוש יחיד של קוד בלתי-תלוי בפלטפורמה יכול לשמש בפלטפורמות רכב רבות.
במקביל ל-Blackfin CTP, Analog Devices מספקת Java 2 Micro Edition (J2ME™) מלא של Java Virtual Machine™ (JVM) על מעבד ה-Blackfin, כולל תמיכה עבור Connected Limited Device Configuration (CLDC 1.1) וה-Mobile Information Device Profile (MIDP2.0), ה”פרופיל” המוגדר בתוך ה-J2ME עבור התקנים ניידים. התמיכה הנרחבת של Blackfin CTP ב-Java מעניקה למפתחי מערכות הטלמטיקה יתרונות נוספים, כגון קלות התכנות, פעולה הדדית ותאימות בין פלטפורמות מרובות, כאשר כל אלה אמורים להפחית את זמן הפיתוח והעלויות.

Blackfin – אי-רציפות מבורכת של השוק
ה-Blackfin CTP משלב מנוע עיבוד עצמתי, מרכיבי תוכנה חיוניים וסביבה פתוחה הניתנת להרחבה כדי ליצור אי-רציפות שיווקית אמיתית ברמות המחירים/ביצועים של הטלמטיקה. מחסומי עלות לפריסה המונית של הטלמטיקה מבוטלים למעשה בנקודת מחיר חדשה זו, וההשפעה על השוק עתידה להיות מעמיקה.
זרימת העסקים אל מפתחי מערכות הטלמטיקה תהיה דרמטית בשעה שדינמיקה של שוק הטלמטיקה תשתנה, מהאימוץ המוקדם וההתחדשות אל הנוחיות. מאחר שזוהי גישה נרחבת הכוללת את הסוג והכמות הנכונים של כוח עיבוד תוך שיקולים מלאים של תוכנה ופיתוח-המערכת, אימוץ ה-Blackfin CTP יאפשר הכנסת מערכות טלמטיקה נוחות אל מגוון רחב יותר של מכוניות מאשר ניתן היה בעבר.

תגובות סגורות