חדשות היום
יסעור עיט סלעים

יסעור או עיט סלעים

יסעור עיט סלעיםמאת: אמיר בר שלום.  החודש מלאו חמש עשרה שנים לאחד מאסונות התעופה הקשים שידעו חיל האוויר וצה”ל. אסון המסוקים, שבו התרסקו שני מסוקי יסעור מעל שאר ישוב באצבע הגליל, בדרכם להנחתת כוחות בלבנון. האסון הזה שזעזע את חיל האוויר, הביא להקמת גוף חדש בחיל, להק מסוקים, כדי להטמיע את הידע ואמצעי הבטיחות במערך המסוקים. מאז מכהנים תחת מפקד חיל האוויר מעין שני קציני חיל ראשיים: ראש להק אוויר האחראי על מטוסי הכנף הקבועה – הלהק כולל את כל מערך מטוסי הקרב, התובלה והכטב”מ. לצידו נמצא ראש להק מסוקים האחראי על מערך מסוקי הסער והתקיפה. תחת אחריותו של ראש  להק מסוקים נמצאת גם האחריות על התפיסה המבצעית של המערכים, ובכלל זאת הצטיידות עתידית לנוכח משימות חיל האוויר. כבר כמעט שני עשורים עוסקים בחיל האוויר בשאלה שאין עליה  בינתיים תשובה: איזה מסוק יחליף את מסוקי היסעור שנמצאים בשירות מבצעי כבר יותר מארבע עשורים?

יסעור-2000, בטאון חיל האוויר

הצוות הישראלי בוחן את מטוס ה-V-22, בטאון חיל האוויר

“למעשה אין היום בעולם מסוק שיכול להשתוות ליכולת ומעטפת הביצועים שמסוק היסעור מביא לחיל האוויר”, אומר ש’ בכיר לשעבר במערך מסוקי הסער של חיל האוויר שביקש להישאר בעילום שם. “זו בדיוק הסיבה שהמסוק הזה לאורך שנים עובר סדרות של שדרוגים, משום שפשוט אין לו תחליף”.

V22 בבסיס הנחתים ליד בוסטון

בימים אלה נמצא מערך היסעור בעיצומה של תכנית שדרוג כוללת תחת השם “יסעור 2025”. המספר 25 מסמל את אורך חייו הצפוי של המסוק, עד לאמצע העשור השלישי של האלף השלישי. כלומר חיל האויר מכין את מערך מסוקי היסעור לשירות של עוד יותר מעשור, זאת כמובן בהנחה שאולי עד אז יימצא למסוק הזה תחליף.

“השדרוג הנוכחי של היסעור 2025, מציב אותו בשורה הראשונה של מסוקי הסער”, אומר הבכיר. “חיל האוויר יחד עם היצרנית “סיקורסקי”, משלבים שלושה אלמנטים חשובים בשדרוג: יכולת הנדסית גבוהה, הגדלת מימד בטיחות הטיסה במסוק והתאמה מבצעית שלו לצרכי חיל האוויר וצה”ל. למעשה זה מסוק חדש לגמרי, שהתצורה הישראלית שלו שונה לחלוטין ממקביליו בחילות אוויר אחרים”.

הפרוייקט הזה של שדרוג המסוק נעשה ביחידת האחזקה האווירית של חיל האוויר, הוא כולל מערכות הגנה עצמית, לוחמה אלקטרונית, תקשורת לרשת ובטיחות טיסה. בין השאר הוחלפו למסוק ממסרי המנועים ולהבי הרוטור. “בוא נאמר כך “, אומר הבכיר, “אני מעריך שאם חיל האוויר ירצה, יהיה אפשר להשתמש במסוק הזה גם הרבה מעבר ל-2025”.

אלא שחיל האוויר במקביל לשדרוג מערך היסעור ממשיך לחפש פתרונות נוספים. כך למשל בוחן החיל כבר יותר מעשור את ה-V22 אוספרי, המסוק/מטוס של חברת בל-בואינג שנמצא בשירות מבצעי בצבא האמריקני כבר כמעט עשור. בחודש יולי האחרון חזרה משלחת של חיל האוויר מסדרת טיסות מבחן על המסוק בבסיס המארינס בצפון קרוליינה.   “המטרה שלנו הייתה לבדוק את התאמת המטוס לצרכי החיל, גם מבחינה מבצעית וגם מבחינת משמעויות התפעול”, סיפר סא”ל נמרוד, ממחלקת אמל”ח בחיל-האוויר בראיון לבטאון החיל בקיץ האחרון. “ניסינו לבחון את המטוס במתארים מוגבלים, בטיסות לילה, באזורים גבוהים ובראות לקויה. אין ספק שהוא פורץ דרך, בתחומים רבים. המטוס טס במהירות כפולה מזו של מסוק ממוצע, והטיסה בו נוחה ובטוחה”.

הצבא האמריקני מפעיל כיום את ה-V22 במבצעי העומק שלו באפגניסטאן ופקיסטאן. השילוב המיוחד של יכולת טיסה מהירה של מטוס ונחיתה אנכית, מאפשרת החדרה והוצאה מהירה של כוחות מיוחדים מעומק שטח אוייב. כך למשל בחיסולו של בין לאדן באבוטאבד בפקיסטאן.

“הוא היה משנה את חוקי המשחק ויוצר שינוי מהותי. היינו נכנסים לתחומים שלא חשבנו להגיע אליהם. מצד שני, ישנם גם מספר תחומים אשר לא היו משתנים כלל”, ממשיך  סא”ל נמרוד. המטוס אומנם איננו חמקן, אך נחשב בקרב מביני עניין כמטוס “שריד”. ברגע שטסים מהר ובגובה רב, ניתן להתחמק מן האיומים הרגילים. אם המטוס ייפגע,  במקרה הגרוע ביותר הוא  יכול להמשיך לתפקד כרגיל ,הודות למערכות הגיבוי הרבות שלו”.

בשנה שעברה יצא לי לטוס ב-V22 מעל בוסטון, בפריסה מיוחדת שנערכה שם על ידי המארינס האמריקנים. ללא ספק מדובר בכלי טיס מעניין מאד, המשלב למעשה יכולת טיסה של הרקולס עם יכולת נחיתה של יסעור.

“ה-V22 הוא ללא ספק פורץ דרך“, אומר ש’ הבכיר לשעבר בחיל האוויר שבעצמו בחן את המסוק במהלך שירותו הצבאי. “המסוק-מטוס הזה מותח מאד את יכולותיו של חיל האוויר ועונה על הרבה משימות שכיום נדרש צה”ל לתת להם מענה. זה כלי טיס שיכול להשתלב במערך מסוקי הסער של חיל האוויר בנוסף למסוקי מערך הסער האחרים הינשוף והיסעור”.

אבל אי אפשר להתעלם גם מההיסטוריה הבטיחותית של ה-V22, שלוותה בלא מעט בעיות בטיחות ומספר התרסקויות בניסויים ובפעילות מבצעית. בעולם אף צבא עדיין לא הצטייד במסוק/מטוס הזה, אם כי צריך לומר שארצות הברית לא מזדרזת להציע אותו לצבאות אחרים.

“אני מייחס את התאונות שהיו ללמידת יכולות המסוק”, אומר הבכיר לשעבר. “ צריך לזכור שמדובר בכלי טיס חדשני שמשלב את שתי תצורות הטיסה, כנף קבועה ורוטור. המיומנות שנדרשת כאן מהטייסים היא שונה מאד מהמקובל היום וקשה מאד. כיום, אחרי שה-V22 צבר כבר אלפי שעות טיסה מבצעיות, אנחנו רואים ירידה חדה בתאונות, מה שבהחלט מסביר את ענין מיומנות הטיסה שהוא מצריך מהטייס. להערכתי מדובר כבר במסוק בשל מבחינה טכנולוגית ומבצעית”.

“אחזקת המטוס דומה מאוד לאחזקת היסעור ולא אמורה להוות בעיה. אפילו הכשרת הטכנאים תהיה דומה”, סיפר סא”ל נמרוד לבטאון חיל האוויר. “כמו בטייסות המבצעיות בצבא ארה”ב נכון שמטיסי המטוס יהיו ברובם טייסי מסוקים בשילוב טייסים ממערכי התובלה. משימותיו יכילו עבודה רבה בקרבת הקרקע ועם כוחות הקרקע. אשר איתם מורגלים לעבוד בראש ובראשונה טייסי המסוקים”.

בישראל עדיין לא הוחלט על רכישת המסוק, מה גם שזה נראה כרגע רחוק לנוכח שדרוג היסעור והקיצוץ בתקציב הבטחון. כרגע תקציב הרכש של חיל האוויר משועבד לרכישת האפ 35 החמקן, אבל לא מן הנמנע ששינוי מהיר בפני המזרח התיכון יביא את ישראל וארצות הברית  לשנות את ההחלטה בטווח זמן קצר.

תגובות סגורות