חדשות היום
o-pas

פענוח מהיר – חשיפת ה-O-PAS

o-pasמאת: אמיר בר שלום. דמיינו לעצמכם את המצב הבא: גזרת ענק בת מאות קילומטרים, ללא גדר אלקטרונית-מתריעה, שאיום הטרור שבה הולך ומתעצם.
נשמע מוכר? בהחלט כן. זה יכול להתאים לגבול ישראל מצרים בהיבט של איום הטרור, וזה בהחלט יכול להתאים לאיום מסוג אחר, כמו חדירת גבולות למשל, הגבול בין ארצות הברית למכסיקו.
הצורך הגובר לאמצעי תצפית וחישה מתוחכמים הציב בפני התעשיות הביטחוניות אתגר חדש, שילוביות ובינה מלאכותית. כלומר לא רק היכולת לראות טוב יותר ולזהות, אלא גם היכולת לפענח.

GTADS 1

O-PAS מערכת שליטה ובקרה

לצורך הזה בדיוק פיתחה התעשייה האווירית את מערכת ה-O-PAS, שנחשפה לראשונה בתערוכת יורוסאטורי בחודש יוני בצרפת. זוהי מערכת אוטומטית לגילוי, סיווג ועיקוב אחר איומים יבשתיים או ימיים פוטנציאליים. OPAS מפעילה חיישנים אלקטרו-אופטיים, מנתחת את רצף הוידיאו המתקבל מן השטח הנסרק ומציגה את האיומים הפוטנציאליים על מסך פנוראמי. המערכת מסמנת למפעיל את מיקום המטרות, החיוני לתגובה מהירה.
“ ה-O-PAS נחשבת לפורצת דרך ביכולות המגוונות שלה”, אומר יגאל מבורך, מנהל מפעל תמ”מ של התעשייה האווירית בשיחת טלפון מתערוכת יורוסאטורי בפריס. “למעשה זו פעם ראשונה שמוצגת מערכת בקרה ושליטה המאפשרת שילוב של סנסורים מסוגים שונים בתוך מערכת אחת. הכול מוצג על מסך אחד, בין אם מדובר בגזרה ימית ובין אם מדובר בגזרה יבשתית”.
על ידי שימוש באלגוריתם-מכונה חזותי מתקדם ביותר מאפשרת המערכת עקיבה אמינה ויכולת התרעה בזמן אמת. ניתן להפעיל את המערכת בצורה פאסיבית, תכונה חיונית ביותר לפעולה חשאית, וכן לבצע עיקוב וידאו אוטומטי אחר מטרות רבות. התכנון הגמיש של המערכת מאפשר קישוריות עם מצלמות אלקטרו-אופטיות או חיישני אינפרא-אדום, הקבועים במערכות סריקה או בצבר של מספר מצלמות. המערכת מאפשרת גם הגדלת וידאו (זום) בזמן אמיתי על שטחים נבחרים.
“למעשה ה-O-PAS, חוסכת מלהפעיל את פעולת הפענוח. זוהי מערכת סנסורים מוכוונת גזרה שיודעת לזהות ולפענח תנועות על בסיס מסד נתונים נרחב שנמצא בתוך המערכת. הנתונים המוזנים למערכת הם נתונים מאופייני גזרה, כך למשל בגזרה ימית המערכת יודעת לזהות מטרה, לעקוב אחריה במשך זמן ולפענח עבור המפעיל האם מדובר בסירת דיג, אופנוע ים או צוללן. זהו העיקרון גם לגבי הוורסיה היבשתית. ניתן לתחום תא שטח שבו המערכת תדע להבחין בין חזיר בר לאדם הולך או אדם זוחל”.
OPAS ניתנת להפעלה כמערכת עצמאית, תוך הגדלת שטח הסריקה וגילוי מטרות נוספות בתוך זמן קצר. בנוסף, ניתן להפעיל את המערכת בשילוב עם מערכת מכ”ם; יכולת הגילוי המהירה של המערכת מאפשרת נעילה מהירה ועיקוב אופטי אחר כל מטרה שנתגלתה, כך שהמפעיל יוכל להעריך במהירות את האיום הפוטנציאלי. מעבר לכך המערכת תוכננה כארכיטקטורה פתוחה “OPEN ARICHITCTURE”, כך שניתן לשלב בתוכה סנסורים שונים. ה-PAS-O תואמת במלואה את משפחת החיישנים האלקטרו-אופטיים והמערכות אחרות של תמ”מ, כולל מערכות ,MiniPOP ,POP300 ,MicroPOP ומערכת POP300LR.
“המציאות הנוכחית מחייבת את המערכות המתקדמות לסגור מעגל על מטרה בצורה מהירה מאד. אחת הבעיות בלחימה א-סימטרית, כאשר מי שעומד מולך הוא לא צבא, היא “חיות מטרה”, כלומר הזמן שהמטרה חשופה לפגיעה לפני שהיא נעלמת או הופכת להיות מסוכנת. לכן ברגע של הפללה סגירת המעגל חייבת להיות מהירה. ה-OPAS מאפשרת למפעיל לא רק זיהוי מהיר של המטרה אלא גם ציון מיידי של מיקומה, (ציון 12 ספרות) וכך ניתן להזין אותה ישירות לחימוש מדויק. זו יכולת שלא קיימת עדיין בזירה”.
מערכת נוספת שהוצגה במהלך התערוכה היא ה-GTADS. מערכת GTADS, מבוססת על תפיסה חדשנית בתחום התצפית הקרקעית ורכישת מטרות ומאפשרת עקיבה אוטומטית וציון על מטרה נעה, למערכת יכולת ועולה מלאה בשעות היום והלילה. ה-GTADS בעלת תאימות למערכות לייזר מונחות המופעלות על ידי NATO וצבא ארה”ב וכן בעלת יכולות מגוונות מבוססות מפה, כולל ניהול בסיס נתונים של המטרות.יכולת הייצוב הגבוהה של המערכת מאפשרת לעשות בה שימוש מכלי רכב או על קרקע.
“למעשה ה-GTADS היא וורסיה קרקעית למערכת המוטסת שלנו. לקחנו את פוד התצפית והסימון, והקשחנו אותו תוך עשיית ההתאמות הרלוונטיות למימד הקרקעי”, מספר יגאל מבורך. “המערכת הותאמה באופן אופטימאלי לדרישת הלקוח, (במקרה הזה, מדינה החברה בנאטו). היא שוקלת בסך הכל 18 קילוגרמים, כך שחייל אחד יכול לשאת אותה ולהפעילה. ה”פוד הקרקעי” מוצב על תלת רגל, הוא מיוצב וניתן להפעילו ממדרון אחורי בהפעלה חוטית או ממרחק רב בהפעלה אל חוטית . למערכת יש יכולת שידור לקרון הפעלה או לחייל המוצב במרחק, ששולט על המערכת בעזרת טאבלט מוקשח”.
ה-GTADS הוצגה לאחרונה לזרוע היבשה בצה”ל, שבוחן אותה בימים אלה.
“צריך לזכור שלא מדובר במערכת חדשה לגמרי”, מסכם מבורך, “אלא בהתאמה של מערכת קיימת ללקוח. נאטו כבר מפעיל אותה בהצלחה, כך שאם צה”ל יחליט, יש לו בהחלט ניסיון מבצעי להישען עליו”.

 

מערכת ה-GTADS
GTADS מבוססת על מטע”ד ה- (Electro Optical Stabilized Payload) של תמ”מ, בשילוב מחשב טבלט טקטי, עינית לתצפית, מערכת ידנית לבקרה ותצוגה וכן מכלול למציאת הצפון ומארז סוללות. המערכת מצטיינת במשקלה הנמוך, ניתנת לפריסה מהירה בשטח ללא צורך בכיול ותיאום כוונות.

תגובות סגורות