חדשות היום
זוהר צפוני

זוהר צפוני – על השווקים החדשים של אירונאוטיקס

זוהר צפוני

מאת: אמיר בר שלום. “העולם הובל תמיד על ידי טכנולוגיה צבאית , אלא שעכשיו המציאות הזאת השתנתה”, אומר אבי לאומי נשיא “אירונאוטיקס”, יצרנית המל”טים השלישית בגודלה בישראל אחרי התעשייה האווירית ואלביט.
“אירונאוטיקס”, הצליחה לגבור לאחרונה על שתי המתחרות שלה במכרז אספקת עשרות מערכות מיני מל”טים לצבא פינלנד. שווי העיסקה, יותר משלושים מילון דולר, ובמסגרתה תספק אירונאוטיקס הדרכה, חלפים ושירותי תחזוקה למשך כ-20 שנות הפעלה. אירונאוטיקס התחייבה במסגרת העסקה להקים בפינלנד מערך תמיכה ותחזוקה במערך מטוסי האורביטר 3, שיסופקו לפינלנד בשנתיים הקרובות.

מלט אירוסטאר

מיני מלט אורביטר 3

“השינוי בעולם הגיע בעקבות כניסתה של טכנולוגיה מתקדמת לשוק האזרחי. השוק הזה הפך להרבה פחות סבלני, לכן היצרנים העלו באופן משמעותי את איכות המוצר, עד כדי אפס תקלות. אפשר לראות זאת למשל בסוני פלייסטיישן. אם המוצר הזה נתקע באופן תדיר הצרכנים פשוט יצביעו ברגליים ולא יקנו אותו. זה בדיוק ההגיון שעומד מאחורי השינוי. כיום עולם התעשייה הביטחונית הולך לכיוון הזה של מיזעור וצמצום תקלות”.
את דרכה בשוק החלה אירונאוטיקס בסוף שנות התשעים כמעין חברת סטארט אפ, שאמורה הייתה לייצר פלטפורמות אווירות לחיל המודיעין. אלא שהפרויקט שנקרא “זהבן 2000“ נגנז והחברה מצאה עצמה עם מל”טים על המדף. עם פרוץ האינתיפאדה השנייה החל צה”ל להפעיל באופן אינטנסיבי מל”טים למשימות תצפית, וכאן מצאה החברה הזדמנות עסקית לפרוץ לשוק. במשך כמה שנים הפעילה אירונאוטיקס מל”טים לצה”ל, בעיקר בגזרה הדרומית. מכאן החל למעשה המסלול להיות יצרנית המל”טים השלישית בגודלה בישראל. בראיון שהעניק לתקשורת במהלך 2010 הוא פרס את חזונו לחברה: “שאירונאוטיקס“ תהיה חברת המל”טים השנייה בגודלה בעולם, מובילת שוק בתחומים נוספים של כלים בלתי מאוישים – בלי אבי לאומי…”. במהלך הרבעון הראשון של השנה פרש לאומי מתפקיד מנכ”ל החברה.
בתחילת השנה ביצעה “אירונאוטיקס” את אחד המהלכים המשמעותיים מבחינתה כאשר רכשה במשותף עם “רפאל” את השליטה ב-“קונתורפ” מהוד השרון, יצרנית מערכות אבטחה ותצפית אלקטרו אופטיות.
“מבחינת “אירונאוטיקס” החיבור עם רפאל הוא כוח משמעותי בהתמודדות מול אתגרי השוק”, אמר לאומי אחרי העסקה. כיום מספקת אירונאוטיקס גם מערכות תצפית מרחפות על בלוני הליום לצה”ל וללקוחות נוספים בנאטו.

אם נחזור לעולם המל”טים, ששם למעשה התחלתם. איך אתה רואה את העתיד שלו? ברור שכל העולם הולך לכיוון של פלטפורמות לא מאוישות, בין אם זה בתחום הצבאי ובין אם זה לשימושיים אזרחיים.
“אני קודם כל רואה את הרגולציה לפני הטכנולוגיה”, אומר לאומי, “כיום יש בעיה מאד גדולה עם רישיון עולם המל”טים לשימוש אזרחי. לצבא, בכל מקום בעולם אין בעיה להפעיל מל”טים לצרכי בטחון לאומי. לא כך הדבר בשימוש אזרחי. העולם רק עכשיו מתחיל לבנות את תהליך הסטנדרטיזציה של עולם המל”טים, ולשלב אותו בתוך התעופה האזרחית והצבאית. כך שאם נביט על כך בזווית רחבה, יש עדיין חסמים לפריצה לעולם המל”טים האזרחי”.
מיזם נוסף שיצא לאחרונה לדרך הוא מפעל המל”טים המשותף ל”אירונאוטיקס“ וממשלת אזרבייג’אן. המפעל שממוקם לא רחוק מהבירה באקו, מייצר מל”טים עבור הצבא האזרי. במפעל AZAD SYSTENS שנחנך בחודש אפריל האחרון בנוכחות הנשיא האזרי, ייצורו האורביטר 3, ארוסטאר וייתכן שגם הדומינייטור, מטוס הנוסעים הקל שהוסב למטוס ללא טייס.

 

אורביטר
מערכת המיני מל”ט מסוג אורביטר מתוצרת אירונאוטיקס משמשת לאיסוף מודיעין חזותי ולמשימות נוספות. המערכת, פותחה עבור יחידות טקטיות, יחידות מיוחדות וכוחות ביטחון פנים. המערכת ניתנת להפעלה בפריסה רגלית או בפריסה ממוכנת על ידי צוות בן שני מפעילים, לאחר שעברו הכשרה קצרה בת כמה שבועות. מערכת האורביטר כוללת מספר כלי טיס בלתי מאוישים, המצוידים במצלמות יום ולילה מיוצבות מתוצרת חברת קונטרופ (בבעלות משותפת של רפא”ל ואירונאוטיקס), תחנה קרקעית נישאת וקלה, ויחידת תקשורת וידאו. המטוסים, המופעלים במנוע חשמלי, מסוגלים לשהות באויר עד 4 שעות. כפי שהוכח במבחני השטח בפינלנד, האורביטר מסוגל לפעול גם בתנאי מזג אויר קשים וברוחות חזקות, ולנחות על משטחים קשים. מערכת אורביטר מופעלת על ידי למעלה מ-13 לקוחות צבאיים וביטחוניים ברחבי העולם. על האורביטר 3 ניתן להרכיב את המטע”ד החדש של אירונאוטיקס TD STAMP. מטע”ד במשקל שישה קילוגרמים הכולל מצלמות יום, לילה ויכולת ציון לייזר המאפשרת לו סימון מטרות.

דומינייטור
ה”דומינייטור II” הוא מל”ט המבוסס על כלי טיס מאויש מסוג DA-42 מתוצרת חברת Diamond Aircraft האוסטרית, שביצע למעלה מ-360,000 שעות טיסה, והינו בעל רישוי תעופתי מלא לטיסה במרחב אווירי אזרחי בכל תנאי מזג אויר. מאז שנת 2005 יוצרו למעלה מ-640 כלי טייס מאוישים מסוג זה. יכולת הנשיאה שלו מגיעה ליותר מ-300 ק”ג. המטוסים מוטסים למפעל החברה ביבנה, ושם למעשה הופכים ייעוד למל”ט. הייחוד של “דומינייטור II” הוא בחתימת המכ”מ שלו שזהה למטוס אזרחי, נתון שלא אמור להעלות חשד. כמו כן, בשל הייצור הסדרתי שלו בוורסיה המאויישת הוא נחשב זול מאד להפעלה.

אירוסטאר
האירוסטאר שנמצא בשירות צה”ל הוא מל”ט בעל טווח של עד 250 קילומטרים מתחנת הקרקע. מקשלו כ-230 קילוגרם, והוא מסוגל לטוס בגובה של עד 6 קילומטרים. הוא נמצא בשירות 15 צבאות שונים בעולם ביניהם, הצי האמריקני והצבא הטורקי. האורסטאר נחשב מהפכני בשל המחשב המרכזי שלו, שנחשב לקל מאד בעולם המל”טים, מחשב שמפעיל את כל יכולות האוויוניקה של המל”ט.

תגובות סגורות