שוק הרכיבים מבט על 2014-2015

במהלך 2014-2015 נצפו מגמות של יציבות עם עליות מתונות בענפים השונים. רוב החברות שהשתתפו בסקירה השנה דיווחו על עלייה חד ספרתית בהיקף המכירות ביחס לשנה הקודמת. התחומים המסורתיים כגון: הצבאי, תעופתי, הרפואי והתעשייתי ממשיכים להוות חלק נכבד מהיקף המכירות יחד עם תחום ה-IoT אשר מתחזק השנה ודוחף קדימה גם את תחום התקשורת בישראל. על סמך הנתונים שהצטברו על שולחן המערכת ושיחות שנוהלו עם גורמים שונים בענף האלקטרוניקה, מערכת ניו-טק מגזין מעריכה שהיקף מכירות הרכיבים בישראל ב:  יעלה בכ5% ביחס לשנה הקודמת שגם בה נרשמה עליה מתונה במספר אחוזים.

להלן דברי חלק מהחברות שלקחו חלק בסקר:

ערן שמילה – מנהל שרשרת אספקה בחברת RH

ערן שמילה – מנהל שרשרת אספקה בחברת RH

ערן שמילה – מנהל שרשרת אספקה בחברת RH

חברת RH-Technologies, מתוך תפיסה עסקית, מבססת את שירותיה ללקוחות בתחומי פעילות שונים כאשר התחומים המובילים הינם תחומי פעילות המסורתיים של 4-5 השנים האחרונות, התחום התעשייתי, הרפואי והצבאי. העובדה שלקוחות הליבה, שימרו (וחלקם אף הגדילו) את היקף פעילותן העסקית מאפשרת התקשרויות יציבות וארוכות טווח עם ספקי הרכיבים והיצרנים כמו גם יציבות בהיקף צריכת הרכיבים ביחס לאשתקד. יחד עם זאת, הגמישות התפעולית והעסקית הנדרשת עבור לקוחות החברה, גדלה באופן ניכר. זהו מרכיב המשפיע משמעותית על אופי ההתקשרויות מול ספקים כך שניתן דגש רב על מרכיבי שרשרת-אספקה (שיטת-שילוח, מנגנוני משיכה, VMI, ועוד) על מנת לתמוך בגמישות זו. ספקי הרכיבים, שהינם השותף העסקי שלנו, פועלים ברוח הדברים ותחת ההבנה שנושא ההסכמים הינו חלק משמעותי מהערך המוסף הנדרש מהם.

תפיסה זו מקבלת ביטוי בתוצאות העסקיות של חברתRH-Technologies בארבעת הרבעונים האחרונים בשתי אבני דרך משמעותיות: 1. החברה עברה לאיזון בשנה”ע 2014 ולרווחיות בתוצאות הרבעון הראשון של 2015. 2. ירידה משמעותית ביתרות המלאי של החברה ושיפור מהותי בסבבי המלאי במהלך 2014. נתונים אלו משפיעים ומושפעים על מגמות פעילות הרכש בחברה.

בהמשך לסיכום אשתקד – מגמת ריבוי ערוצי ההפצה \ סחר הרשמיים (לרבות אתרי מסחר מקוונים) משמרת תחרותיות גבוהה בין הספקים. יחד עם זאת, רמות המחירים הנדרשות דוחפות את אנשי המיקור וההרכשה לאיתור מקורות רכש חליפיים בדגש על רכש מחו”ל. זמינות הרכיבים וזמני האספקה לא השתנתה ואינה מהווה גורם קושי משמעותי ומובהק במשך הרבעונים האחרונים.

גם תחום הפיתוח העסקי הינו מרכיב משמעותי נוסף בפעילות הרכש – מתחילת השנה החלה פעילות עסקית משמעותית מול לקוח מוביל בתחום הביטחוני ותהליכי פיתוח (NPI) עם חברות מתחום האזרחי הפועלות בטכנולוגיית ה-IoT ומתחום האנרגיה.

משה זכריה - מנהל רכש FLEXTRONICS ישראל

משה זכריה – מנהל רכש FLEXTRONICS ישראל

משה זכריה – מנהל רכש FLEXTRONICS ישראל

שוק הרכיבים בחציון הראשון של 2015 שמר על יציבות. בדרך כלל בשלושת החודשים הראשונים של כל שנה ישנה ירידה בביקושים. השנה מתחילת 2015 היציבות נשמרה. בששת החודשים הראשונים. היו כמה רכישות גדולות( INTEL/ALTERA. AVAGO/ BROADCOM….. ) והיו גם מיזוגים גדולים (…NXP/FREESCALE). אני חושש שהשינויים האלו ישפיעו בעתיד הקרוב על השוק ועל מחירי הרכיבים של היצרנים האלו. ראינו גם רכישות פיננסיות שלא קשורות לטכנולוגיות בין החברות. רוב היצרנים שדיברנו איתם לא הגדילו את כושר היצור. זמני האספקה היו ללא שינוי גדול ביחס לשנה הקודמת. צריך לקחת בחשבון שחלק מהרכיבים נמצאים במלאי של המפיצים הגדולים מה שמשפר את זמני האספקה. (אני מניח שגם בעתיד המפיצים הגדולים יצטרכו להמשיך להחזיק מלאים). לא נתקלנו באלוקציות. המחירים היו יציבים פרט למשפחות מסוימות שבחלק מהרכיבים הייתה עליה קטנה עקב טכנולוגיות ישנות. בארץ תחום התקשורת ללא שינוי. התעשייתי הביטחוני והרפואי ממשיכים לצמוח. ישנם המון פרוייקטים חדשים בתחום הרפואי. בטחוני. התעשייתי וגם בתחום שקשור לתעשיית הרכב. בעולם מתחילת 2015 היצרנים הגדולים דיברו על ירידה חדה בביקושים לתחום ה-PC ויציבות בביקושים לשוק הסמרטפונים (בשנת 2014 אלו היו שני התחומים שהובילו את הביקושים). שוק הרכיבים לתחום הרכב ממשיך לגדול ובתחום הרפואי התעשייתי והבטחוני אין שינוי גדול. תחום חדש שמתפתח וממשיך לצמוח בקצב מהיר תחום ה-IoT חלק מהיצרנים מבצעים התאמה לשוק הזה. זה אומר מוצרים בכמויות גדולות וכמובן עם רכיבים קטנים יותר ומחירים נמוכים… אני חושב ששנת 2015 תהיה פחות או יותר זהה לשנת 2014. הערכה שלי שבשנת 2014 השוק נע סביב 800-900 מיליון דולר וכך יהיה גם בשנת 2015.

עופר דיאמנט מנכ"ל SAMTEC ישראל

עופר דיאמנט מנכ”ל SAMTEC ישראל

עופר דיאמנט מנכ”ל SAMTEC ישראל

מחצית ראשונה של 2015 מבחינת סמטק היתה טובה מאד ואנחנו מראים גידול יפה, גם ביחס לשאר המדינות באירופה המחצית הראשונה היתה הטובה ביותר עד כה לישראל באחוזי הגידול. הסיבה לכך היא מספר לקוחות מובילים אשר פרוייקטים שעבדנו עליהם מספר שנים הגיעו “לבשלות” וכעת אנו קוצרים את הפירות עם הזמנות המשך.

סמטק נבדלת מאחרים בכך שזמן הדיזיין, הטמעת הרכיבים במערכות הוא ארוך יותר ואנו עובדים צמוד מאד עם המהנדסים ומנהלי הפיתוח בכל החברות, פרוייקטים רבים מתנהלים במקביל ואנו דואגים להטמיע את הרכיבים שלנו בכל הפרוייקטים הגדולים ביותר כך שבזמן שהפרוייקטים יגיעו לייצור אנו נזכה בהזמנות.

המחצית השנייה של 2014 היתה טובה יותר מהמחצית הראשונה של 2014 אולם כעת המחצית הראשונה של 2015 אפילו טובה יותר מהמחצית השנייה של 2014 וגם בהשוואה למחצית הראשונה של אותה השנה.

אנו צריכים לשמור על יתרון זה ועל תנופת המכירות ולכן אנו לא יושבים בשקט וממשיכים לשבת עם הלקוחות ולעשות תכנונים של הרכיבים רוחבית בכל הפרוייקטים.

מבחינת זמני אספקה, בסמטק תמיד עומדים בזמני אספקה קצרים ואנו מספקים את מרבית הרכיבים הסטנדרטיים ב-2-3 שבועות. אין עוד ספק שמסוגל לספק רכיבים על פי דרישה, בזמן אספקה כל כך מהיר לאחר יצור הרכיב. אנו מספקים דוגמאות תוך ימים ספורים ישירות לדלת הלקוח ובגלל זמן האספקה המהיר יחסית בסמטק (שבועיים שלושה) אנו לא מחזיקים מלאים וכך גם המפיצים של סמטק בעולם אינם מחזיקים מלאים. מי שכבר מחליט להחזיק מלאי זה מפיץ שחתום על הסכם ספציפי כזה או אחר להחזקת מלאי ספציפי ללקוח מסוים ולזמן מוגבל.

מבחינת הסקטורים המובילים שסמטק מוכרת להם בארץ ניתן לראות גידול משמעותי בתחום ה-Datacom וזאת עקב מספר שחקנים מובילים בתחום שפרצו בשנה האחרונה. תחום זה מהווה במחצית הראשונה כשליש ממכירות סמטק בישראל. השוק הצבאי ממשיך להוביל עם כ-25% מסך המכירות במחצית הראשונה של 2015.תחום ה-Computer/Semiconductor תפס תאוצה והוא מהווה נתח משמעותי מסך המכירות, כ-22% במחצית הראשונה. תחום ה-Industrial/Instrumentation תופס במחצית הראשונה כ-13% מסך המכירות. התחום הרפואי לא רשם גידול והוא עדיין בפיתוח ומעקב בפרוייקטים יפים ויחודיים שאמורים לפרוץ במהלך שנת 2016 והילך.

שני התחומים החדשים שסמטק נכנסה אליהם: התחום האופטי ותחום המיקרו אלקטרוניקה עדיין בפיתוח והטמעה ומוקדם מידי לעשות הערכות. התחום האופטי תופס תאוצה רבה יותר עם מוצרים חדשים ויחודיים לסמטק וגידול איטי אבל יציב במכירות ואנו צופים בו גידול משמעותי יותר בשנתיים הקרובות. בתחום האופטי סמטק מציעה קישוריות של כבלים ומחברים: Active Optical Cables & Connectors, הפתרון החדש של סמטק כולל את ה-Firefly שזו מערכת חיבורים בתוך המוצר עצמו המקשרת בין מעגלים (fly over), המעניקה למתכננים את האפשרות לשימוש בכבלי נחושת זולים או במנגנונים אופטיים בעלי ביצועים גבוהים במיוחד לדרישות קצב הנתונים של היום ושל הדור הבא. בתחום המיקרו אלקטרוניקה -Chip Packaging סמטק מציעה שירותי Packaging, Flip Chip, Wire Bonding וסגירה/איטום

(dam/encapsulation) לחברות המפתחות עצמאית את השבב שלהם והיתרון הוא בשרותי ה-Signal Integrity שהם חלק בלתי נפרד.

סמטק מציעה גם מארזי שירותים כוללים לתכנון ועריכת ביצועי המערכת והסיגנל, החל מאפליקציה ספציפית ועד לתכנון מערכת שלמה. אלו שני התחומים שאנו צופים בהם גידול משמעותי בעתיד ובשנים הקרובות.

לסיכום אנו צופים המשך גידול וצמיחה בשווקים אשר אנו בולטים וחזקים בהם, זאת בעיקר הודות לקו המוצרים הנרחב של סמטק והתאמתו לשוק הישראלי ולפיתוח המוצרים שבו. אחת הדוגמאות הבולטות היא מוצרי Signal Integrity/High Speed שהגידול בהם הוא משמעותי ועבר את 50% מסך מכירות כלל המוצרים.

אלדד יסעור - מנכ"ל חברת ARROW ישראל

אלדד יסעור – מנכ”ל חברת ARROW ישראל

אלדד יסעור – מנכ”ל חברת ARROW ישראל

בשנת 2015 אנחנו רואים המשך גידול בשוק הרכיבים המקומי, מגמה שהחלה כבר בסוף שנת 2014. הגידול מגיע מכלל תחומי הפעילות ומתפרש על כלל סוגי הרכיבים. ישנם שני גורמים עיקריים שלדעתי דחפו את התעשייה שלנו קדימה והם ההתחזקות של הדולר מול השקל והמשך עליה בעלויות הייצור במזרח ששיפרו משמעותית את התחרותיות בענף למול התחרות העולמית.

יחד עם זאת אנחנו רואים פעילות מו”פ מואצת בתחום האינטרנט של הדברים גם בחברות הזנק חדשות וגם בחברות קיימות אשר מתאימות את המוצרים שלהם כך שיתמכו קישוריות לענן ושליטה מרחוק. מגמה נוספת שאנו עדים לה היא המעבר מפיתוח עצמי של מוצר שלם על כלל הטכנולוגיות שלו לשימוש בפלטפורמות קיימות ושילובם במוצר הסופי. הלקוחות מבינים את היתרונות של קיצור זמן הפיתוח והעליות שלו ולתת פתרון טוב ובזמן שהשוק זקוק לו מאשר להגיע עם מוצר טוב יותר אך לאחר את השוק. לכן ארו פועלת להרחיב את סל המוצרים שלה על מנת לתמוך במגמות אלו.

מגמה עולמית נוספת היא מיזוגים ורכישות, כאשר אנחנו רואים גם מיזוגים ורכישות לא אופייניות כמו חברות קטנות שקונות חברות גדולות או חברות מתחומי פעילות שונים, כאשר המטרה העיקרית היא העלאת השווי לבעלי המניות. בנוסף ישנה מגמה של צמצום ערוצי הפצה ע”מ לשפר את היעילות והרווחיות של היצרנים. למגמות אלה הייתה השפעה יחסית קטנה השנה ונראה כי ב-2016 ההשפעה תהיה גדולה יותר.

השוק העולמי נמצא ביציבות עם גידול קטן, ולכן ההיצע מתאים לביקוש ולכן אנחנו לא רואים בעיות בזמני אספקה או במלאים באופן כללי.

יגאל שניידר - מנכ"ל Alexander Schneider

יגאל שניידר – מנכ”ל Alexander Schneider

יגאל שניידר – מנכ”ל Alexander Schneider

אנו רואים צמיחה של 14% בחציון הראשון בצריכה של רכיבים אלקטרו-מכאניים. לעומת חציון ראשון ב 2014. אנו מצפים שמגמה זו תתחזק בחציון השני.

השוק הצבאי ובטחון פנים (homeland Security) ממשיכים לצמוח בקצב מהיר יותר משאר ענפי הטכנולוגיה העילית. קיים ביקוש גובר לאספקת פתרונות הכוללים גם שירותי ערך מוסף של תכן והנדסה. כחברה המוסמכת לתקן איכות תעופתי AS9100C, אנו שותפים למהלכי התכן של הלקוחות בתחום הצבאי והתעופתי ותרמים ליכולותיהם להגיע לשוק מהר יותר.

בשוק הצבאי אנו רואים את התפתחות שדה הקרב של הדברים. מערכות מאוישות מרחוק הדורשות פתרונות של מזעור והקשחה כמו גם של אנרגיה תקשורת.

בשוק האזרחי אנו רואים צורך גובר בפתרונות לוגיסטיים שמותאמים לצרכי הלקוח. אלכסנדר שניידר הקימה בשותפות עם פריץ מערכות לוגיסטיקה את חב’ פאסט סורסינג המתמחה בניהול שרשרת אספקה הכוללת רכש, תכנון חומר, ניהול איכות ספקים, הנדסה, שינוע, יבוא, אחסון וייצור קיטים. כבר היום החברה מנהלת בהצלחה שרשרת אספקה של מאות ספקים ואלפי פריטים המסופקים ליצרני הייטק Just In time. פתרון לוגיסטי כזה המשלב יכולות רכש, הנדסה ושינוע מאפשר ליצרן להתמקד בפעילויות הליבה, להוריד את רמות המלאי ולחסוך במשאבי ניהול.  בנוסף אנו רואים ביקוש למיקור חוץ של חלק מפעילות הרכש הלא אסטרטגי. חב’ אלכסנדר שניידר בארה”ב קיבלה לאחרונה על עצמה ביצוע של חבילות רכש עבור פעילויות פיתוח של יצרנים ישראלים.

 אלון עדה - סמנכ"ל תפעול ומכירות Avnet ישראל

אלון עדה – סמנכ”ל תפעול ומכירות Avnet ישראל

 אלון עדה – סמנכ”ל תפעול ומכירות Avnet ישראל

ביחס לשוק שנה מול שנה, אמנם אין שינויים דרמטיים בשוק הרכיבים ביחס לשנה קודמת, אך יש תמורות ומאפיינים שהתבלטו יחסית. בחלקים ניכרים של השנה האחרונה הדולר התחזק אל מול השקל (בעיקר במחצית השנייה של 2014 ובמחצית הראשונה של 2015), ולחלק מהחברות בארץ (שמתבססות ברובן, כידוע, בעיקר על יצוא) ההתחזקות הזו עזרה. אגב לא בהכרח לכל חברה. התופעה הזו כנראה גם תרמה להתעוררות של השוק שבהחלט הורגשה בשנה האחרונה. עם זאת התחזקות הדולר אל מול האירו כן גרמה למעט עליות מחירים כתוצאה משינויי מטבע, בעיקר לחברות שמדווחות לאירופה. אבל בסה”כ נראה שהתחזקות הדולר יותר תורמת מאשר פוגעת וחבל שההתחזקות הזו דעכה ומתפוגגת. בהיבט סך הפעילות אפשר להגיד שהשנה האחרונה הייתה טובה מקודמתה עם הערכת גידול ממוצע כולל של כ-10%.

אין שינויים משמעותיים במגמות של הסכמי רכש. רובן המכריע של החברות לא עובדות עם הסכמים מסודרים ומהודקים, ומשאירים לעצמם את החירות להחליף ספקים במהלך השנה מבלי להיכבל לספק כזה או אחר באמצעות הסכם מחייב. החיסרון של אי קיום הסכם כזה (עם הסיכון הכרוך בכך של בעיות הצטיידות אפשריות) דווקא פחות בא לידי ביטוי בשנה האחרונה שהייתה יציבה יחסית בזמני אספקה ללא דרמות גדולות, למעט מקרים נקודתיים וכן למעט תחום זיכרונות שהוא כמעט אף פעם לא יציב לחלוטין לאורך זמן. עם זאת למרות היציבות הכללית שהופגנה, צריך לזכור שלא לעולם חוסן ומלאי בטחון סמלי אצל המפיץ החביב עליך הוא תעודת ביטוח זולה ואף חינמית לזמנים קשים, וכמובן שהזמן להתארגן על כך הוא דווקא בתקופה הרגועה. מומלץ! כן היינו עדים ליחסית הרבה רכישות ומיזוגים אצל יצרני רכיבים. לא תמיד הורגשה השפעה מיידית, אבל חלק מהרכישות בהחלט גרמו לפעילויות לעבור ידיים ממפיץ או ממשרד כזה לאחר.

היו גם EOL/LTB משמעותיים לחלק מהיצרנים, שיתכן שאף ניפחו מעט בצורה מלאכותית את ביצועי השנה האחרונה, אבל בסה”כ השנה האחרונה כמעט ולא הביאה דרמות גדולות בזמני אספקה, אלוקציות, עליות מחירים דרמטיות ושערות לבנות למנהלי רכש. מבחינת תחומי פעילויות גם אין שינוי משמעותי – תחום צבאי/רפואי/תעשייתי יציב. תחום התקשורת כרגיל נאבק אבל יש דוגמאות יפות לחברות שלא מוותרות ומוכיחות שנה אחר שנה וגם בשנה האחרונה שהן מוצאות את הדרכים הנכונות להתמודד. תחומים מעניינים אחרים – תחום הרכב – ישראל תורמת לנושאי הרכב האוטונומי ולנושאי בטיחות שונים. תחום תאורה – צומח ומתפתח, אם כי המעבר ל”עולם ההיי-טק” הוא לא תמיד קל לחברות רבות שנגעו עד עכשיו בנושאי תאורה רגילה ו”טיפשה” ועברו לתאורות לד חכמות שדורשות כבר ידע וניסיון רחבים יותר בתחום האלקטרוניקה, וכן תחום מוצרי צריכה עם חברות אמיצות שמנסות להתמודד בעולם האכזרי והתחרותי הזה.

המגמות שמשפיעות על השוק כולו ממשיכות – מעבר של עוד ייצור למזרח הרחוק/הודו (לרבות חברות צבאיות), רכישות ומיזוגים של חברות מקומיות על ידי חברות גלובליות, אבל גם – בסוג של פיצוי – היווצרותם וצמיחתם הקבועה של אינספור חברות סטארט-אפ, כן עדיין גם בתחום החומרה, מה שמזין את השוק גם בפעילות חדשה, למרות הזליגה התמידית החוצה. מבחינה טכנולוגית המזעור נמשך, התחכום גדל והאפשרויות מתרבות, כמו גם המעבר לחיפוש פתרונות תוכנה מהירות וזולות יחסית על חשבון פתרונות חומרה יקרות עם זמן פיתוח ארוך וכן גם מעבר מתמיד ועקבי למודולים (כרטיסים/כרטיסונים/מעגלים משובצים מוכנים במקום תכנון דיסקרטי), הן בתחום אספקת מתח, הן בתחום RF וכמובן גם בתחום מערכות מחשב משובצות.

נושא “האינטרנט של הדברים” – מושג שלא מפסיקים לשמוע בכל מקום, אולי כמושג התפתח ונכנס לתודעה יחסית לאחרונה, אבל הרעיון קיים כבר שנים. יש שמערבבים בין מושג זה לבין “טכנולוגייה לבישה” – עוד מושג פופולרי. בסופו של דבר נושאי המזעור והתקשורת בין מערכות בין אם באמצעות רשתות אינטרנט ובין אם באמצעים אחרים הם נושאים קיימים חיים ובועטים הרבה מעבר לשנה האחרונה אבל כל הזמן מתפתחים ומשתכללים.

בשורה התחתונה אפשר לסכם את השנה כשנה דווקא לא דרמטית בעולם הרכיבים, אבל נראה שכולם בשוק מבינים שאנו צריכים לעזור אחד לשני – משרדי ונציגי יצרני רכיבים, מפיצים וגם מפתחי ויצרני מערכות – להשאיר את הפיתוח בארץ וגם את הייצור והרכש, כי אם נהיה עוד מדינה שרק מפתחת תוכנות ואפליקציות אנו בסיכון של איבוד יתרונות משמעותיים שיש לנו בישראל. מצד שני העולם דוחף יותר ויותר לגלובליזציה, ובתחום שלנו מדובר בפיתוח איפה שיש את הידע והחדשנות וייצור איפה שהכי זול וזה גורם להרבה כאוס בתחום כאשר חברות (הן יצרנים והן מפיצים) לא נהנים ממכירות לאחר השקעתם והליווי שלהם בשלב הפיתוח בחברות ובכך מאבדות את המוטיבציה להמשיך וללוות חברות כאלו. וזאת נקודה שכל חברה שמייצרת בחו”ל כדאי שתשים לב אליה.

מבחינת גידול צפוי בהיקפי הפעילות, אם לא יקרו דרמות, שלא תלויות בנו, כמו התפתחות של משבר כלכלי עולמי או משבר ביטחוני מקומי, אזי ניתן לצפות לגידול זהיר ועדין. הערכה של כ-5% היא ריאלית, אבל אפשר להגיד שהציפיות של רוב יצרני הרכיבים היא לראות גידול משמעותי יותר. מי ייתן ויתגשם, לא נתנגד… והעיקר שתהיה לכולנו שנה טובה!

אלון באלש - מנכ"ל FUTURE ישראל ומנהל אזורי FUTURE מזרח תיכון ומזרח אירופה

אלון באלש – מנכ”ל FUTURE ישראל ומנהל אזורי FUTURE מזרח תיכון ומזרח אירופה

אלון באלש – מנכ”ל FUTURE ישראל ומנהל אזורי FUTURE מזרח תיכון ומזרח אירופה

שנת 2014 ותחילת 2015 בפיוטשר היו שנים של גידול חד ספרתי וגם שנת 2015 אך זה לא משקף את המגמה של השוק, לשמחתי פיוטשר הצליחה לקחת נתח שוק נוסף על ידי זה שהיינו יותר תחרותיים, יותר ממוקדים והצענו ללקוחות תנאים יותר טובים ושיתופי פעולה שונים אשר איפשרו ללקוחות להגדיל את הפעילות מולנו.

סך הכל המגמה בשוק הישראלי היא מגמה לא טובה לדעתי, עדיין יש יציאה של ייצור לאסיה (בעיקר ייצור בהודו). אני חושב שהמגמה הזו אפילו מתחזקת גם בתחום הצבאי וגם בתחומים המסורתיים כמו התקשורת. בסך הכל יש מגמה בולטת שנמשכת כבר משנה שעברה של פחות חברות סטארטאפ בתחום החומרה ופחות חברות חדשות שמצליחות להגיע לייצור המוני וכתוצאה מהמצב יש בשוק הרבה חברות שמדשדשות במקום.

אני כן רואה שיפור בתחום הצבאי והרפואי. כל המהפכה של הIoT עדיין לא מראה ולא תראה פירות בזמן הקרוב – יש באז באוויר ויש הרבה תכניות אבל את הפירות נקצור רק בעתיד. תחום נוסף שאנו רואים בו עלייה זה תחום תאורת הלד שפיוטשר משקיעה ומובילה בו גם בארץ וגם בעולם אך יחד עם השיפור בתחום הזה –  עדיין אין גידול מספיק גדול על מנת לגשר על התחומים האחרים.

מגמה נוספת שאפשר להצביע עליה זה שיש יותר ויותר חברות שבמקום לפתח מוצרים מאפס אנו רואים חברות שבוחרות בפתרונות מוכנים וקניית מכלולים (SOM) ולא פיתוח מוצרים. רואים את זה גם בתחום הצבאי וגם בתחום האזרחי. לפני שנתיים זיהינו את המגמה הזו ואנו רואים את הפירות כבר עכשיו.

זמני אספקה יכול להיות תחום דינאמי הנובע בעיקר מדברים נקודתיים שקורים. אבל בסך הכל זמני האספקה הם יציבים.

אני רואה מגמה מהחצי שנה האחרונה של היחלשות היורו מה שגרמה וממשיכה לגרום ליצרני הרכיבים להעלות מחירים וכל עוד היורו ימשיך להיחלש המגמה הזו עלולה להמשיך. קיימת תופעה בולטת של מיזוגים ורכישות מה שבסופו של דבר לא טוב לצרכן הסופי מאחר ופחות חברות גורם לפחות תחרות ובנוסף, החברות הופכות להיות גדולות יותר ולכן יש להן יותר השפעה. מה שמראה שיצרני הרכיבים הם בבעיה ולכן הן מוצאות פתרונות על מנת להמשיך להתקיים.

הצפי שלי לסוף 2015 ו-2016 הוא עליה מתונה, נמוכה וחד ספרתית אלא אם כן יקרו דברים יוצאי דופן בעולם האלקטרוניקה אני לא חושב שיהיה שינוי מהותי.

ירון קגן - מנהל מפיצים ופיתוח עסקי ב-TI

ירון קגן – מנהל מפיצים ופיתוח עסקי ב-TI

משה הלל - מנכ"ל TI  ישראל

משה הלל – מנכ”ל TI ישראל

 משה הלל – מנכ”ל TI  ישראל & ירון קגן – מנהל מפיצים ופיתוח עסקי ב-TI

שוק הרכיבים האלקטרוניים מראה עלייה של כ 3-4%, אנו רואים מגמה של הרבה חברות חדשות/סטארטאפים בתחום ה-IoT. המגמה חיובית לישראל ככלל מאחר ואנו מובילים כתעשייה במגמות טכנולוגיות, וכמו כן עבור חברת TI  ספציפית מאחר ויש באמתחתנו רכיבי חומרה ותוכנה כולל שיתופי פעולה עם חברות ב-ECO SYSTEM של ה-IoT. היכולת שלנו לסגור פתרון מקצה לקצה (ענן עד סנסור) נותן לנו יתרון משמעותי ולכן אנחנו מברכים על המגמה.

זמני האספקה ללא שינוי כ 4-8 שבועות למירב הרכיבים.

אנו רואים המשך מגמה כמו בשנים הקודמות של חברות שמייצרות אצל CONTRACT MANUACTURING מחוץ לישראל, דבר שמקשה על המפיצים. ב-TI אנחנו רואים המשך התחזקות הפעילות האנלוגית בתחומי ספקי כוח, BATTERY MANAGEMENT ו ENERGY HARVESTING ובתחומי הקישוריות האלחוטית (WIRELESS CONNECTIVITY), אנחנו שואפים להמשיך וליצור בידול באמצעות הוספת תכונות חדשות (FEATURES) לפתרונות המפותחים אצלנו במרכז הפיתוח ברעננה (פתרונות Wi-Fi) ובנורווגיה (BLE ו-LPRF), מגמה שתמשיך לבלוט גם בהמשך.

שיבי דקל - מנכ"ל Telsys

שיבי דקל – מנכ”ל Telsys

שיבי דקל – מנכ”ל Telsys

המחצית השנייה של שנת 2014 הייתה חזקה יותר מהמחצית השנייה של 2013. רמת המכירות הדולרית נשמרת ואיננו רואים ירידה בהיקף המכירות הדולריות. אנו מקווים שמגמה זו תשמר.

שער החליפין של הדולר נמצא ברמה נמוכה שמשפיע על תוצאות חברות ההפצה כיוון שההוצאות מבוטאות בשקלים ורמת המכירות והרווח הן פונקציה של שער דולר המשתנה מעת לעת. כמו כן, התנודתיות הרבה של היחס דולר שקל משפיע על שיעורי הרווחיות הגולמית השיקלית של חברות ההפצה.

בחודשים האחרונים זמני האספקה היו סבירים והממוצע היה 8 שבועות אך לאחרונה ישנם זמני אספקה אשר גדלים מעל ממוצע זה. חברת טלסיס מחזיקה מלאים המאפשרים לגשר על זמני אספקה המתארכים למרות שתכנון אספקה של לקוחות ממשיך להיות חשוב ועלול להיות חשוב יותר בעתיד.

ברמה העולמית היו מספר שינויים בשוק הסמיקונדקטורס וחווינו רכישות ושינויים כדוגמת רכישת חברת ALTERA ע”י חברת INTEL. כמו כן, היו רכישות קטנות יותר כמו רכישת SILICON IMAGE ע”י חברת LATTICE. שתי חברות אלה מיוצגות כרגע ע”י חברת טלסיס. רכישות נוספות הן של חברת WOLFSON ו-MINDSPEED. כתוצאה מרכישות אלה טלסיס מייצגת את חברת MACOM ואת חברת WOLFSON. ישנם שמועות בשוק על רכישות ומיזוגים נוספים אשר צופים עתיד מעניין.

אנו חווים פעילות ערה בתחום הפרויקטים החדשים ותחום ה-IOT הוא תחום עם פעילות גבוהה מהעבר בעיקר בתחום המוצרים הלבישים. תחום החומרה סבל מ”פיגור” לעומת תחום התוכנה בשילוב עם אפליקציות בענן אך לאחרונה התחומים מתמזגים. חברת TEXAS INTSTRUMENTS למשל, פיתחה מערכת חיישנים המחוברת דרך WI FI לענן וחוסכת למפתח את האינטגרציה בין המערכות השונות והופכת את הפיתוח לקל ומהיר יותר. אנו צופים כי מגמה זו תמשך ואנו רואים לקוחות מתחום זה אשר מתקדמים לקראת יצור יותר משמעותי מהעבר. אנו רואים דרישה למוצרי קישוריות כדוגמת BT ורכיבי GPS. ישנם סגמנטים נוספים בהם רואים פעילות ערה כמו תחומי ה-INDUSTRIAL והתחום הרפואי. לעומת החברות אשר יצרו את הציוד ה”מורכב” בעבר ישנם חברות אשר יוצרות ציוד יותר “קל” והפופולריות שלהם בסך המכירות גדלה. בתחום התעשיתי ישנם פרויקטים כדוגמת בקרי קירור ובקרי תאורת רחוב. בתחום הרפואי רואים פרויקטים של ניטור מצב חולים או אנשים מבוגרים כל זאת לצד המשך פיתוח של מערכות מורכבות כמו OPTICAL INSPECTION ומערכות הדמיה רפואית. תהליך הרכישה של חברות ישראליות נמשך ולכיוון זה השפעה על שוק הרכיבים בארץ. כאשר חברת תוכנה נרכשת אז ידע ועובדים עלולים לעבור לארצות אחרות אך כשחברה המיצרת חומרה נרכשת ישנה אפשרות למעבר היצור למחוזות אחרים העלולים להשפיע על מעגלי תעסוקה נוספים כדוגמת קבלני משנה ונותני השרות שלהם.

לסיכום – אנו רואים כי ישנה יציבות מסוימת במצבו של השוק ברמות גבוהות יותר מרמתו בשנת 2003. שינויים עולמיים של חברות סמיקונדקטורס משפיעות כמובן על השוק הישראלי והתחום הלביש פופולרי לאחרונה יותר מבעבר.

 אריה גלר - סמנכ"ל מכירות, TTI RAY-Q

אריה גלר – סמנכ”ל מכירות, TTI RAY-Q

 אריה גלר – סמנכ”ל מכירות, TTI RAY-Q

שנת 2015 מסתמנת כשנה טובה בתחום הרכיבים הפאסיביים, אלקטרומכניים והמחברים, עם עליה דו ספרתית בפעילות יחסית ל-2014. ממשיכה המגמה של לקוחות שעוברים לייצור מאסיבי (MASS PRODUCTION) במזרח, אך לעומת זאת יש גידול במספר חברות ההזנק שיוצרות דרישה לרכיבים חדשים (NPI) וחברות שעוברות מפיתוח לייצור בארץ. TTI הינה המפיץ הגדול בעולם לרכיבים פאסיביים, אלקטרומכניים ומחברים, בבעלות Berkshire Hathaway.

TTI RAY-Q, הסניף הישראלי של TTI, מומחית להפצת רכיבי IP&E, ונותנת פתרונות משלב התכנון, דיגום ותמיכה הנדסית ועד למוצר הסופי. אנו תומכים בייצור רתמות לשוק הצבאי, הרפואי והתעשייתי, תוך שיתוף פעולה עם היצרנים המובילים בעולם בתחום הכבילה והמחברים, נותנים שירות, תמיכה ובדיקות במחלקה ייעודית ל-Fiberoptic ו-RF שהוקמה לצורך מתן פתרון ללקוחות גם בכמויות קטנות ודגמים.  התחום הצבאי יציב ועולה בשל הפיתוחים של התעשייה הביטחונית והדרישה לרכיבים בעלי אמינות גבוה. תחום התקשורת עדיין נמצא בירידה, אך אנו רואים עליה בפיתוחי WI-FI, LTE ו-IOT. נמשך הגידול בפעילות של קבלני המשנה ובמעבר לקוחות OEM לרכש ויצור אצל הקבלנים.

TTI RAY Q מחזיקה מלאים גדולים ב-4 מחסנים בעולם, ביניהם מחסן גדול בישראל. נותנת מענה לדרישות מלאי בזמני אספקה מיידים וקצרים או אפשרות לתכנון אספקה לטווח ארוך בדגש על JIT. ב-2016 אני צופה גידול מתון של אחוזים בודדים, התלויים בפעילות הגלובלית, בעיקר של סין וארה”ב. בנוסף, תמשך הצמיחה של התחומים החדשים בתעשייה של כלים בלתי מאוישים, ENTERTAINMENT ELECTRONICS ו-WEARABLE ELECTRONIC.

צחי פטל - מנכ"ל Analog Devices ישראל

צחי פטל – מנכ”ל Analog Devices ישראל

צחי פטל – מנכ”ל Analog Devices ישראל

2014 הייתה שנה מצוינת לתחום הרפואי ואני צופה ששנת 2015 תהיה ללא גידול אלא רק שמירה על הקיים.הגידול בשנה שעברה היה עקב מספר פרויקטים שעברו את אישור ה-FDA והשנה אנחנו רואים את המשכיות הפרויקטים. בשנת 2016 אני מצפה שוב ל”פיק” בגידול של לפחות10% גידול במכירות.

מבחינת זמני אספקה – אין שוני מיוחד, הסטנדרט הוא 4-6 שבועות. יש לנו ייצור בארה”ב, אירלנד ובמזרח. טסטים אנחנו מבצעים ונמשיך לבצע בפיליפינים ולכן אני לא צופה שינוי בתחום זה. השוק הצבאי הוא שוק מעניין מאוד מבחינת אנלוג – אני כן רואה צמיחה קדימה בשנים הקרובות. רכשנו את חברת Hittit מה שנתן בוסט גדול מאוד למכירות בתחום הצבאי (וגם בתחום התקשורת), פתח לנו דלתות ואפשר לאנלוג לספק פתרונות מושלמים ללקוחות דבר שהביא אותנו לרמה אסטרטגית שונה – פתרון מלא לעולם הצבאי. ב-2016 – אנחנו מצפים לגידול מעל מה שהשוק רוצה לגדול – השוק יגדל באחוזים בודדים ואנלוג להערכתי תגדל בשתי ספרות. בתקשורת אני פחות אופטימי – בגלל הרכישה של Hittit שציינתי נכנסנו לעולם ה-RF מה שהגרם לגידול של מעל 10% ולכן ב2016 אנחנו מצפים לא לגדול. עכשיו אנחנו מתרכזים בתיחזוק, אחרי שנתיים של גידול יפה תהיה לנו שנה של שמירה על המצב ואז נמשיך לגדול. בתחום התעשייתי – זהו שוק חזק מאוד באנלוג העולמית – פחות בתעשייה הכבדה בישראל אבל הוא קיים. אנחנו רואים בתחום האנרגיה המתחדשת גידול במספר הלקוחות בישראל וכן רואים שתהיה פה עליה וגידול גבוה באחוזים לעומת שנה שעברה בעיקר בגלל שנכנסנו לתחום זה. השוק התעשייתי חשוב לנו ואנחנו מנסים להבין איך למצות את השוק הישראלי יחד עם עבודה רבה שלנו ושל המפיצים שלנו, זה שוק איטי אבל יציב וחשוב מאוד גם לנו בישראל וגם לאנלוג העולמית.

שמואל ברקן - מנכ"ל Freescale ישראל

שמואל ברקן – מנכ”ל Freescale ישראל

שמואל ברקן – מנכ”ל Freescale ישראל

השוק הישראלי חווה את השינויים בצורה קיצונית יותר משאר העולם, זאת מלבד התחום הצבאי אשר תמיד היה ויהיה יציב, התחום מתפתח וגדל, והוא היה ויהיה משמעותי גם בעתיד. לעומת השוק הצבאי השוק הישראלי עובר טרנפורמציה כשהוא מגדיל את מאגר הידע שיש לו בהתאם לצרכים העולמיים וזה מתבטא בעיקר בשני כיוונים מאחר וקרו בשוק שני תהליכים עיקריים: שוק התקשורת כיכב בעבר בשוק הישראלי, אנחנו הובלנו את התהליכים והחידושים והעולם כולו אימץ את זה והחל לייצר בעצמו מה שגרם לחברות התקשרות הישראליות להיות בתחרות עם חברות ענק מול כל העולם. ולכן אנחנו רואים ירידה בתחום אבל מכיוון שתשתיות התקשורת בעולם מתארגנות כרגע לשינויים משמעותיים עקב צורך בהורדת עלויות ורצון להעביר יותר אינפורמציה בעקבות ה-IoT אנחנו רואים קאמבק של החברות הישראליות. בישראל מפתחים פתרונות שיקדימו את העולם בחדשנות ובטכנולוגיה ובכך חוזרים למצב שהיה לפני כ-20 שנה בו הובלנו את תחום התקשורת.

אנחנו רואים ברמת אנטרפרייז ביקוש לאפליקציות חדשות מבלי צורך לשנות סרוורים וציוד ובנוסף חברות ה-OEM רוצות להוזיל עלויות ולשפר ביצועים ולכן יש צורך לייצר מצב של רשת וירטואלית ולנצל טוב יותר את תשתיות התקשורת ולכן מתפתחת טכנולוגיה של SDN & SDN – אשר משליכה על כל הפלטפורמות והארכיטקטורה. פריסקייל כמובילה בתחום התקשורת בחרה להתמקד בטרנד הזה ואנחנו מפתחים את הדור הבא של הפלטפורמות שיניעו את התקשורת. אני צופה שאת השינוי וההתחזקות הזו נראה בסוף השנה הזו ובתחילת שנה הבאה, השינוי יקרה מהר יותר ממה שהיה צפוי בעבר.

הטרנד השני שגם יקרה בעקבות ה-IoT הוא בתחום ה-SECURITY יש הבנה שחייבים לעבור גם לאינטרנט של הדברים ולכן הם כבר לא עוסקים בsecurity  אלא עברו לעסוק בתחום של “הבית החכם” והוא מושך לתוכו המון טכנולוגיות חדשות של סנסורים, מיקרו-קונטרולורים, מעבדי יישומים ועוד… טרנד זה הוא מאוד חזק ומאוד מתפתח ויש הצלחה בארץ ולראייה אנחנו רואים רכישות של חברות בינלאומיות של החברות הישראליות.

מעל הכל עומד הIoT שזו לא עוד טכנולוגיה אלא תפיסה מערכתית המאפשרת יישום יותר יעיל ואפקטיבי של אסטרטגיות עסקיות של ארגונים ממשלתיים וציבוריים. ה-IoT מאפשר עמידה ביעדים אסטרטגיים בצורה יעילה יותר, הצורך הוא כלכלי. פריסקייל מביאה פתרונות מתקדמים צרכי השוק, יש לנו פלטפורמות חדשות הנותנות מענה וביצועים מהטובים שקיימים, סנסורים חדשים היודעים לחוש את הסביבה בצורה מעולה וטכנולוגיות בעלות פוקוס low energy ו-Wi-Fi וחשוב לציין שיש לנו טכנולוגיה מתקדמת – SCM שמאפשרת לנו לארוז צ’יפים במארז אחד. משהו קטן מאוד שמכיל בתוכו פונקציה שלמה וממוזערת שזה אבן בניין הכרחית למימוש של IoT כדי שיהיה אפשר להרכיב אותו על כל מוצר. בתחום של רכישות בינלאומיות של חברות ישראליות אני מאמין שכוחות השוק עושים את העבודה. אין מנוס מזה שאנחנו מובילים ב-IP ולכן נוצרות שתי אפשרויות – או למכור לחברות בינלאומיות או להצליח ולפתח ולגדול בארץ. אני רואה גם את זה וגם את זה, יש מיקס מסוים והגיוני. כמובן שהייתי שמח לראות יותר סטראטפים שגדלים והופכים לחברות גדולות ושילכו בעקבות מלנוקס, צ’ק פוינט כדוגמא.

אם נסתכל על פריסקייל הישראלית וגם ברמה העולמית ניתן לראות ש-80% מהכנסות החברה הם בתחומים בהם אנחנו מובילים. יש בהחלט גידול דו ספרתי במכירות שיקרה גם השנה וגם בשנה הבאה.

אבידן פרי - מנהל אזורי, Microchip

אבידן פרי – מנהל אזורי, Microchip

אבידן פרי – מנהל אזורי, Microchip

בשוק הרכיבים ראינו גידול מתון במכירות לשוק התעשייתי יחד עם גידול במספר החברות הפונות לתחום ה-IoT מיקרוצ’יפ מציגה כיום והולכת להציג עוד יותר רכיבים לתחום זה.  בתחום המיקרו-בקרים אנחנו כל הזמן מתחדשים כאשר השינוי העיקרי הוא הצגת מיקרו בקרים שהם 8bits עם יכולות של32bits/16bits.

בחצי השנה הראשונה אנו רואים גידול מתון במכירות ובחצי שנה הבאה קצת קשה לי להתנבא אולם אני מעריך שהמצב ישאר כפי שהוא וזאת בגלל האקלים הסביבתי שקורה בעולם: השוק הסיני שאליו מכוונות הרבה עסקאות בירידה והשווקים האמריקאים והאירופאים מדשדשים ולכן השוק המקומי שהוא מוטה ייצוא נפגע מזה.

אני כן רואה גידול ניכר במספר הסטארטאפים שפונים לשוק ה-mass market בניגוד לשנים קודמות בהם הסטארטאפים פנו בעיקר לשווקים קטנים ובינוניים יותר. מגמה עיקרית חזקה שהתחילה ותמשיך לדעתי זה המיזוגים בין חברות יצרניות לחברות חצאי מוליכים כמו למשל: פריסקיילו-NXP – מיזוגים אשר גורמים ליצירת קונגלומרט עצום.  במסגרת זו אנו עדים לרכישות מהותיות של חברת מיקרוצ’יפ אשר רכשה חברות כמו SMSC ,Supertex לאחרונה גם את חברת Micrel. מגמות אלו נובעות משולי רווח נמוכים בענף חצאי המוליכים וכתוצאה מכך החברות ששומרות על שיעורי רווח סבירים הן אלו אשר רוכשות את החברות שכשלו בשמירת אחוז רווח מסוים.זמני האספקה במיקרוצ’יפ יהיו השנה ובשנה הבאה ללא שינוי והם עומדים על 14 שבועות. אנחנו מייצרים באריזונה, ארה”ב וטסטים והרכבה עושים בתאילנד.ב-2016 אני צופה שמירה על הקיים עם עלייה מתונה מאוד של אחוזים בודדים בלבד.

 אריה יוסף - מנכ"ל Elina Engineering

אריה יוסף – מנכ”ל Elina Engineering

 אריה יוסף – מנכ”ל Elina Engineering

בשנה החולפת אלינה הנדסה הגדילה את מחזורי המכירות שלה בכ-8%, זאת עקב הרחבה בתחומי פעילות נוספים. הגדלנו את תחום הפעילות במחלקת ה-R&F ו-Microwave עם חברת Narda/Miteq מרכיבים אקטיביים כגון מגברי RF וסינטיסייזרים לרכיבים RF פסיביים עם מיזוג קו הרכיבים של Narda. כמו כן הגדלנו את הפעילות עם קבוצת MPG בנושאי פילטרי RF של חברת K&L ו-Pole Zero. הפעילות מתרכזת מול החברות של תעשייה אווירית, אלביט ורפאל. הבעיה היא מחזורי מכירות ארוכים וחלק מההזמנות בנפח כספי גבוה נשלחות דרך המשלחות הרכש בחו”ל שמחייב פעילות מעקב ממושכת ומדויקת.

במחלקת המוליכים למחצה הגדלנו את הפעילות עם חברת Silicon Lab במיוחד עם הכרזת רכיבי ה-MCU החדשים מבוססי ARMו-Low Power ורכיבי ה-Zegbee וה-BT החדשים. יש לציין את הגדלת הפעילות באמצעות חברת הבת אלינה הונג קונג ללקוחות שמפתחים בארץ ומייצרים עם קבלני משנה בחו”ל. לדעתנו מגמת העברת הייצור בחו”ל בכמויות הגדולות מהווה אתגר לכל הספקים כי לא תמיד ניתן ואפשר לעקוב ולטפל בכל קבלני המשנה בחו”ל שמייצרים עבור הלקוחות הישראליים.

מבחינת תחומי פעילות, ראינו הגדלה בתחום הביטחוני/צבאי עם ירידה מסוימת בתחום התקשורת.

יחיאל בוסקילה - סמנכ"ל חטיבת רכיבים, קבוצת ח.י. - ח.י. רכיבים

יחיאל בוסקילה – סמנכ”ל חטיבת רכיבים, קבוצת ח.י. – ח.י. רכיבים

יחיאל בוסקילה – סמנכ”ל חטיבת רכיבים, קבוצת ח.י. – ח.י. רכיבים

ניתן לראות את המשך מגמת הגלובליזציה של השוק העולמי – איחוד חברות יצרניות ורכישה של חברות על ידי ענקים גלובליים שבתחום.

אנו בחברת ח.י. רכיבים ממשיכים להוביל בתחום הזיכרונות, Data storage & Flash, רכיבי POWER & RF לתחום התעשייה הכללית ובפרט השנה נכנסנו לתחום הצבאי שניתן לראות בשנים האחרונות את מגמת העלייה בסוגי הפרויקטים בתחום בטחוני.

סה”כ הייתה שנה חולפת מאד חיובית עבור חי רכיבים שאכן ניתן לציין תחומים שהתחזקו כמו ה-SECURITY ולקוחות רפואיים וכן תחומים שפחות כמו התקשורת שלצערנו ממשיכה להפגין חולשה יחסית אם כי ברבעון הראשון של השנה הייתה התעוררות אך לא משמעותית ונקווה שאכן תהיה התחזקות בתחום זה.

מבחינת זמני אספקה ואלוקציות לא רואים שינוי מהותי. אין בעיות של רכיבים או זמני אספקה, מה שניתן לראות בשוק שההיצע גדול יותר מול הביקוש.

כפי שניתן לראות השנה בתחום שלנו יש ביקוש גדול לתחום האחסון ואנו רואים שהפלאשים נכנסים להרבה אפליקציות ואנו צופים שמגמת ההתחזקות בתחום זה תימשך.

גורמים משפיעים על תנודות השוק בישראל: המשך מגמת הזליגה החוצה של הייצור – הכול עובר להיות גלובלי (לדוגמא בקיץ האחרון לצערנו המלחמה האחרונה רק נתנה פוש כטריגר ללקוחות להפסיק לייצר בארץ) כל מבצע כזה נותן גושפנקה לצאת ולייצר בחוץ.

אסכם ואומר שסוף שנת 2014 ו-2015 היו במגמת עלייה והתעוררות, השוק התמתן בשני הרבעונים האחרונים וציפייה גדולה לרבעון 4 המסורתי בגידול ולסיום שנה טובה לשוק הישראלי.

לסיכום, אנחנו מצפים לשנים טובות ופוריות בעתיד, עלייה מתמדת בתחום הביטחוני והרפואי וכן מגמת התאוששות בשוק הנטקום.

אוריאל סאלארי -  סמנכ"ל מכירותTritech

אוריאל סאלארי – סמנכ”ל מכירותTritech

 אוריאל סאלארי –  סמנכ”ל מכירות Tritech

אחד השינויים הבולטים בשוק הרכיבים הוא רכישות ומיזוגים של חברות סמיקונדוקטור הגדולות בעולם אשר השפעתם יורגשו במהלך שנתיים הקרובות. לא נצפה עליה דרסטית בדרישה לרכיבם ועדיין הגידול חד ספרתי ולאור זאת אין בעיות רציניות בזמני אספקה.

מבחינת פיתוחים חדשים עדיין שוק MEDICAL & HEALTHCARE נותן את הטון על אף שעדיין החברות לא עברו לייצור סידרתי. תחום של IOT תופס תאוצה על אף שהסטנדרזציה ורגולציה בהתהוותה. לפי דעתי חברות תקשורת ומפעילי סלולר עדיין לא משחקים תפקיד דומיננטי אשר נדרש מהם בכדי להטמיע את IoT. שוק של ENERGY HARVESTING לצרכן הביתי ממשיך להתפתח. לאור הסכם הגרעין עם אירן שוק הצבאי העולמי יגדל כי מדינות הרלוונטיות ירצו לשמור על יתרון יחסי באזוריהם ויתחילו ברכש של מוצרים.

בהחלט מצפה לנו שנה מעניינת ומלאת אתגרים הם מבפנים והן מבחוץ. חברת טרייטק  ערוכה ומוכנה לשינויים שיבואו הן בגיוס כוח אדם מקצועי והן בהסכמי שיתוף פעולה עם חברות מובילות כגון:MAXIM ,MURATA ,CMOSIS ,TXC ,LANTRONIX ועוד אחרים.

מוטי סגל - מנהל פיתוח עסקי, S. Kahane group

מוטי סגל – מנהל פיתוח עסקי, S. Kahane group

מוטי סגל – מנהל פיתוח עסקי, S. Kahane group

בקבוצת “שלמה כהנא” היו שינויים ביחס לשנה החולפת. שוק החשמל והתעשייה בממוצע הפגין מגמת עלייה, תחום אשר מפגין עלייה ושיעורי חדירה גבוהים הנו חשמל חכם.

בתחום החשמל החכם אנו מציעים פתרונות חדשניים ובלעדיים לבתים פרטיים, חדרי ישיבות ובניינים ציבוריים, ניתן לציין את פרויקט מרכז הפיתוח של אינטל, הפרויקט הירוק הכי גדול במזרח התיכון.

איך זה עובד ויכול להשפיע על כל אחד מאתנו? כיבוי אורות הבית נעשה בלחיצת כפתור וחוסך כיבוי כל גוף תאורה בנפרד. ניתן לתכנן “תרחישים” המתאימים לכל אירוע שאנו רוצים ליצור כגון אירוח, והתאורה תתאים עצמה לתרחיש. מערכת בית חכם משתלבת עם מערכות אחרות בבית, כך שבאמצעות סמארטפון או טאבלט ניתן לשלוט ברוב המערכות כגון: מיזוג אוויר, דוד, תריסים חשמליים, גופי תאורה, אודיו ווידאו ועוד. בדרך זו ניתן לצמצם את כמות המתגים והמפסקים בבית. בעזרת מערכת חשמל חכם ניתן לחסוך בחשמל ועלויות תחזוקה. מערכות הבקרה בסופו של דבר בנויות מרכיבים אלקטרוניים וגידול בשוק זה מביא לגידול בתחום הרכיבים אשר מהם מורכבים הבקרים ומערכות השליטה.

נושא החשמל החכם הפך להיות חשוב בשנים האחרונות בתחום המגורים והתעשייה על מנת לסייע בהפחתות זיהום, צריכת חשמל והתייעלות אנרגטית. מעבר להיותו חסכוני הפתרונות בתחום המגורים שמים דגש על המראה העיצובי שלא לומר יוקרתי. נגזרת של שוק “היוקרה” הן ברמה הביתית והן ברמה המסחרית היא בתחום צומח אף הוא של מוצרי אודיו ווידאו אשר מביאים לידי ביטוי את התפתחות שוק ה-IOT. ניתן לציין את פרויקט האודיו והווידאו במתחם “שרונה מרקט”.

זמני האספקה בתחום החשמל והתעשייה הנו קצר בד”כ כשבועיים/שלושה, אך בתחום הבקרה הזמנים הם ארוכים מעט יותר 4-6 שבועות, אופי העבודה מול סיטונאים, מתכננים, קבלנים דורש רמות מלאי וזמינות כמעט מידיים.

בשונה מתחום האלקטרוניקה שחווה תמורות שונות בתקופה האחרונה, תחום החשמל והבקרה הנו יותר שמרני אך לא פחות חדשני. תחומי הבקרה, התייעלות אנרגטית, ניטור מרחוק אף הם הינם חלק ממהפכת ה-IOT אשר שוטפת את העולם בשנים האחרונות.

בניתוח של תחומי הפעילות, התחום הצבאי ותחום המכשור הרפואי ממשיכים להוביל את ההיי-טק הישראלי. תחומי הבקרה והחשמל הנם בעלייה מתמדת. תחום הרכיבים האקטיביים עובר שינויים רבים. הלקוחות מחפשים כמה שיותר פתרונות אינטגרטיביים, דבר זה מאלץ את היצרנים לפתח רכיבים חדשים או להתמזג עם חברות מתחרות או משלימות.

מיזוגים בתחום האלקטרוניקה הפך לדבר שגרתי… מיזוגים שנעשו בשנה האחרונה ואת השפעתם העתידית עוד נראה, כגון: אינטל שרכשה את חברת ALTERA, חברת AVAGO שרכשה את ברודקום, חברת NXP שרכשה את חברת פריסקייל ועוד…

תחומים חדשים אשר התפתחו בחברתנו ונותנים מענה למבחר רחב של לקוחות הנם: ספקי כוח תעשייתיים, בקרים, ציוד תקשורת, ממסרים, ציוד חשמל מוגן התפוצצות כל אלו משרתים תעשייה מסורתית וותיקה לא פחות מאשר חברתנו. אנו תקווה ששוק האלקטרוניקה והחשמל ימשיכו לגדול ולצמוח.

 מני הירש - מנכ"ל קבוצת Cidev

מני הירש – מנכ”ל קבוצת Cidev

 מני הירש – מנכ”ל קבוצת Cidev

כפי שצפינו בשנת 2014 ראינו את שוק הרכיבים בצמיחה, במיוחד ברבעון האחרון של השנה בו הביקושים גדלו בצורה משמעותית. העובדה שהשקל איבד גובה מול הדולר גם עזרה בשיפור התוצאות הכספיות.

בחצי הראשון של 2015 השוק המשיך להיות יציב, אולם ההיחלשות באסיה ובמיוחד בסין מתחילה לתת אותות שליליים לשוק ואנו שומעים על ירידה של עשרות אחוזים בשוק הסיני, פיטורים, צמצמים, סגירה של קווי יצור, כל אלה מביאים לתחילתן של אלוקציות וזמני אספקה ארוכים יותר.

כתוצאה משינויים אלו אנו עדים להססנות הולכת וגדלה מצד הלקוחות להתחייב ולהזמין כמויות שנתיות, הרבה לקוחות מדווחים שאינם עומדים בתחזיות, בעוד שמנגד הספקים בחו”ל לוחצים ליותר הזמנות. הדבר מדאיג במיוחד הוא שרוב חברות ההזנק שוקלות לא לייצר בארץ ויותר חברות מקומיות בודקות אופציות להעביר ייצור למזרח, על אף שהכדאיות ליצר בסין הולכת ופוחתת בעיקר עקב עליות בשכר העובדים.

השוק הרפואי ממשיך לגדול וניתן לראות זאת במיוחד במספר חברות ההזנק שעוסקות בתחום זה. השוק הצבאי צומח בקצב הרגיל (4-5% לשנה) שוק ה-HOME SECURITY ממשיך לצמוח בצורה יפה, שוק התקשורת שומר בינתיים על יציבות יחסית עם הרבה פרויקטים עתידיים שבמידה ויבשילו יביאו לצמיחה מחודשת של סקטור זה. שנת 2014/15 הייתה שנת הישגים לקבוצת סידב, גם בתחום המכירות ובמיוחד בתחום הנציגויות החדשות שמהוות את אחד הגורמים לגידול במכירות.

בין הנציגויות החדשות ניתן למנות תוספת חברות גלובליות כגון: PANASONIC, SUMIDA, HUBER SUHNER. האווירה הכללית הרווחת עכשיו בשוק היא שהשוק קשה והתחרות גוברת, קיים חשש לגבי המשך החצי השני של שנת 2015.

ניר אלישע - מנהל מכירות Wurth Electronics ישראל

ניר אלישע – מנהל מכירות Wurth Electronics ישראל

ניר אלישע – מנהל מכירות Wurth Electronics ישראל

המחצית הראשונה של 2015 התאפיינה בעלייה מתונה אך יציבה בכל הסקטורים: תעשייתי, רפואי בכל צורותיו: ביוטי, דיאגנוסטיקה וטיפולי, וביטחוני.

וירט אלקטרוניק שוב מראה גידול דו ספרתי באחוזים לעומת שנה שעברה, ניתן להבחין כי מנהלי רכש ואף מהנדסים שמים דגש בתחילת התכנון ומחפשים חברות שיכולות לתת להם מגוון רחב של פתרונות תחת קורת גג אחת כגון מחברים, סלילים,

LEDS, DC-DC וכדומה, וכן קיים הרצון לרכז את הרכש והתמיכה אצל מספר מועט של ספקים. כחלק ממגמה זאת חברת וירט אלק’ רכשה חברה נוספת לייצור מחברים באירופה. אם בעבר היתה “ריצה” לעבר הרכיב הכי זול בשוק כיום המגמה השתנתה אחר יצרנים ותיקים ואיכותיים, היות והפער במחירים מצטמצם אך השירות לאורך זמן נשמר. מגמה נוספת מעניינת הינה שער אירו – דולר אשר הצטמצם עד ליחס של 10% בלבד (בעבר היה כ-40%) יחסי שער ההמרה הנוחים קרב יותר את היצרנים האירופאים למול המתחרים מהמזרח. על מנת להימנע מחוסרים ואלוקציות עתידיות, וירט אלק’ מייצרת את כל הרכיבים הנמצאים בקטלוג ובאתר החברה למלאי עצמי ומוכרת אותם כמוצר מדף זמין ממלאי. גמישות נוספת הינה מכירה ע”פ צורכי הלקוח בנוגע לכמויות הנדרשות: כמויות מינימום ודוגמאות לייצור דגמים ראשוניים (פרוטו-טייפ). אם בסקר הקודם היה אבחון על החלשות שוק הטלקום/התקשרות בארץ בעקבות התחזקות הטכונולגיה במזרח אז ניתן השנה לומר כי נותרו מספר לקוחות בודדים בענף בארץ בעקבות המלחמה הקשה מול ענקיות הטלקום במזרח.

אף על פי שתחום הרכיבים האקטיבים אינו חלק ממגוון המוצרים שלנו היה קשה להתעלם מכך שהשוק נהפך ליותר ויותר ריכוזי אשר נשלט ע”י מספר מצומצם של יצרנים או חברות ענק המבצעות מיזוגים ורכישות משותפות (קאוולקום, אלטרה, אינטל,ברודקום, אווגו וכו’).

אורי קפלן - מנכ"ל MIGVAN טכנולוגיות

אורי קפלן – מנכ”ל MIGVAN טכנולוגיות

אורי קפלן – מנכ”ל MIGVAN טכנולוגיות

תחום הטלקום עדיין בירידה, עליה בתחום המדיקל, מחכים להשתחררות תקציבים בתחום הצבאי התחום התעשייתי בעלייה.

בתחום הרפואי – דרישה לרכיבים שעומדים בסטנדרטים רפואיים מלאים.

מועדי אספקה לא התארכו יחסית לשנה שעברה.

 חברות שמרניות בהבט של אחזקת מלאי ויש דרישה לפתרונות לוגיסטיים יצירתיים, שיאפשרו להם לקצר את מועדי האספקה ללא השקעה כספית ועלייה ברמת המלאי מצידם.

יותר חברות פונות לקבלני משנה גלובליים מחוץ לישראל (בעיקר באסיה) כדי לחסוך בעלויות יצור – אנחנו תומכים בשלב הדיזיין ובשלב ההזמנה נדרשים לשלוח את  הרכיבים לקבלן בחו”ל-מצריך התארגנות מיוחדת מצידינו.

בכמויות הקטנות יש עלייה של כמות הקניות באתרי אינטרנט-כאשר הזמינות חשובה וכמות המינימום שהיצרן מכתיב גדולה.

הרבה חברות בעיקר צבאיות נעזרות בקבלני פיתוח חיצוניים ומיצרות אצל קבלני משנה חיצוניים.

לסיכום – אנחנו מצפים
לשנים טובות ופוריות
בעתיד, ועלייה מתמדת

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות