חדשות היום
רחפן

רחפן זו לא מילה גסה

רחפןמאת: אמיר בר שלום. ל-SKY SAPIENSE יש בהחלט פוטנציאל להיות סיפור סינדרלה. מה שהחל כרעיון של שני מהנדסים והמשיך בבניית אבטיפוס במחסן ביתו של אחד השותפים ביקנעם, קיבל לאחרונה את אישורו של משרד הביטחון להמשך פיתוח. המוצר של חברת SKY SAPIENSE הוא למעשה צלחת מעופפת ה”קשורה” בכבל לרכב שטח. הרעיון היה ליצור פלטפורמה מעופפת קטנה, ניידת ובעלת יכולת נשיאה של מגוון מתלים ייעודיים. לאחר שבנו שלושה אבות טיפוס (שנבנו כאמור בחצר ביתו של אחד השותפים) נוצר בסופו של התהליך ה-HOVER MAST, הרחפן הרב מנועי.

“הרעיון שעמד מאחורי הפיתוח היה ליצור כלי קטן, טקטי וזריז שיכול לשהות בשטח באופן אוטונומי ללא הגבלת זמן”, אומר גבי שחור מנכ”ל SKY SAPIENSE. “כיום לכלי הטיס הבלתי מאוישים יש מגבלות זמן שהייה באוויר ובעיקר מעטפת מסורבלת יחסית: מסלול המראה, קרון שליטה ומגבלות דלק ומשקל. אנחנו יצרנו בעצם חיבור של צלחת מעופפת – רחפן עם רכב שטח מה שמהווה פתרון מצוין לבעיית הלוגיסטיקה והזמינות. רכב שטח יכול להגיע לכל מקום ומגבלת האנרגיה היחידה של המערכת היא גודלו של טנק הדלק במכונית”.
שחור, תת אלוף במילואים וטייס מסוקים, היה מפקד בסיס פלמחים ומכאן הידע הרב שלו בפלטפורמות לא מאוישות. מיד אחרי שחרורו מצה”ל לפני שנתיים, הוא נקרא לייעץ לשני הוגי הרעיון: רונן קידר ושי כהן, שניהם מהנדסי מחשבים. קידר הגיע למיזם ממעבדות הטכניון, שם עבד כחוקר במעבדה ל”מערכות נבונות”. כהן עבד בעבר בתחום ה-VISION וה-INSPECTION באורבוטק ואורבוט. לפני שלוש שנים החלו השניים להגות את הרעיון ואחרי שנה של תכנונים פנו לשחור שסיים בדיוק את שירותו הצבאי. המשפט “באתי ראיתי נדלקתי”, מתאר בצורה המדוייקת ביותר את המפגש בין השלושה ומיד אחרי הייעוץ הראשוני נכנס שחור כשותף לחברת SKY SAPIENSE. כאמור, את השנה הראשונה העבירה החברה במחסן, בחצרו של אחד השותפים במושבה יקנעם, ורק אחרי בניית אב הטיפוס השני עברה החברה למשרדיה באזור התעשייה ביקנעם. בתחילת 2011 התחרתה SKY SAPIENSE מול התעשייה האווירית על פיתוח הרחפן הנייד. התעשייה האווירית הציגה את
ה-E TOP. בסופו של התהליך נבחר ה-HOVER MAST של SKY SAPIENSE על ידי מפא”ת כדי לפתח את הטכנולוגיה הזו. מכאן למעשה הדרך הייתה קלה הרבה יותר. חמישה חודשים לאחר ההכרזה של מפא”ת גייסה SKY SAPIENSE משקיע אמריקני ונחשפה לשוק בארצות הברית.
ה-HOVER MAST בנוי כצלחת מעופפת מתקפלת בעלת שישה מנועים ושני רוטורים. שני המנועים הגדולים משמשים לשני הרוטורים שאחראים על כוח העילוי של הפלטפורמה.בנוסף מוצבים ארבע מנועים קטנים בארבע זרועות שנפתחות מהגוף המרכזי ואחראיות על הניהוג ושמירת היציבות של ה-HOVER MUST באוויר. מבחינת משקל הנשיאה שלו יכול ה-HOVER MAST לשאת מתלה ייעודי של עד 9 קילוגרם, במיגוון אפשרויות: אלקטרואופטיקה, ממסר נייד ו/או ציון לייזר. סביר להניח שכמו בעולם המל”טים גם במקרה הזה תיבחן אפשרות להציב על ה-HOVER MAST גם מערכות נשק, בדומה למל”ט התוקף האמריקני, ה-PREDATOR.
“הבעיה העיקרית בפלטפורמות הללו היא הייצוב. מדובר בפלטפורמה קטנה יחסית ולכן יכולה להיות מושפעת מאד מרוח. למערכת ה-HOVER MAST יש סדרה של סנסורים ששומרים על מיקומו. מדובר במערכת בקרה כפולה, ששומרת את הרחפן יציב ברוחות של עד 25 קשר”, אומר שחור.
מיד עם קבלת האישור ממשרד הבטחון החלו לזרום לחברה עשרות פניות מרחבי העולם, שביקשו לבחון את הטכנולוגיה הזאת. בחודש הקרוב אמורה SKY SAPIENSE להציג את ה-HOVER MAST למשטרת לוס אנג’לס, משמר הגבול האמריקני המוצב לאורך הגבול עם מכסיקו במדינת טקסס וכן למסר לקוחות בהודו,סינגפור, ברזיל ותאילנד.
“הייתי מגדיר את הפניות אלינו כצונאמי”, אומר שחור בחיוך. “מאחר וה-HOVER MAST הוא קטן מאד, יחסית לשאר הפיתוחים היתרונות שלו גדולים מאד. בעזרת המנועים והגוף הקומפקטי הצלחנו ליצור יחס מצוין של גודל כלי מול מטען מועיל. ניתן להכניס את הרחפן כשהוא מקופל בקופסא כמעט לכל כלי רכב שנמצא היום בשירות ארגוני בטחון בעולם, בין אם זה רכב שטח קטן כמו TOM CAR למשל, או לחילופין על רכב לא מאויש או ניידת משטרה כמעט בכל גודל. היתרון הגדול של
ה-HOVER MAST הוא הזמינות שלו וקלות בהפעלה. הכשרת המפעילים מהירה מאד, כל שוטר יכול להפעיל אחרי הדרכה של פחות משעה. מעבר לכך יש ל-HOVER MUST, הרבה מאד שימושים אזרחים. הוא יכול למשל להחליף את המסוקים שמבצעים ביקורת לאורך קווי מתח גבוה או לשמש למעקב אחרי עדרים או גידולים חקלאיים. כבר היום יש התעניינות של חברות סלולאר, להציב על ה-HOVER MAST ממסרים סלולארים במקומות הומי אדם, כמו למשל הופעות. הרי אף אחד יציב אנטנה במיוחד, לכן הצבת ממסר בזמן נתון במקום מסוים היא פתרון זול ויעיל”.
סביר להניח שייקח עוד זמן עד שנראה את ה-HOVER MAST בפעולה בשורות צה”ל או משטרת ישראל. אבל ברור שמדובר בפריצת דרך בכל הקשור לפלטפורמות מרחפות. כבר עכשיו מסמנים בתחום הזה את העתיד, פלטפורמות מעופפות ללא כבל שיהיו זמינות עם הכוחות בשטח. זה כאמור עדיין לא כאן אבל גם לא כל כך רחוק.

תגובות סגורות