חדשות היום
כתבה מגזין צבאי

צלף מטרה ומה שביניהם

כתבה מגזין צבאימאת: אמיר בר שלום. עולם הביטחון תמיד מלווה באיזו שהיא הילה שמרחפת מעליו. בדרך כלל אנחנו מדמיינים מה אנחנו לא יודעים, ומפליגים בדרך למחוזות דמיוניים. אלא שלעיתים גם המציאות עולה על כל דמיון, כך למשל זה נראה בהצגת הכוונת החדשה לצלפים Clip-On Coyote של חברת אלביט מערכות. כוונת שנחשפה לראשונה בתערוכת יורוסאטורי שנערכה בחודש יוני האחרון בלה בורג’ה, צרפת.
“זוהי מערכת פורצת דרך בתחומה, בכך שהיא מאפשרת לצלף “לפתוח את הלילה” אומר מיכאל הראל מנהל פרויקט “Clip-On Coyote“. “המערכת פותחה למעשה על מנת לתת מענה לצרכי הלקוחות, לאפשר לצלפים את היכולת להשתמש ביכולות המתקדמות של משפחת כוונות הצלפים Coyote. המערכת החדשה “מתלבשת” על טלסקופ היום ומאפשרת דיוק ואמינות גבוהה גם בלילה ובתנאי אור מוגבלים”.

Clip-On Coyote בשילוב Rambo מערכת

uc Elbit Systems XACT-NV32

הכוונת החדשה של אלביט Clip-on Coyote

כאן אולי המקום לספר על ההתקדמות שעשה ענף הצלפים בצה”ל אחרי מלחמת לבנון השנייה. לא אחת עלתה בתחקירים תמונה קשה של הלוחמה בשטח אורבאני צפוף רווי אזרחים ואיומים, כאשר החיילים חשופים לאש צלפים. בעקבות כך הוחלט על תהליך הדרגתי של שיפור ענף הצליפה בצה”ל.
מאז הוכפל ואפילו יותר, מספר הצלפים בגדודי החי”ר, כאשר הצליפה הפכה למקצוע יעודי וייחודי. בראיון מיוחד שהעניק ראש מדור צלפים בזרוע היבשה לאמיר בוחבוט מאתר החדשות וואלה, מספר רב סרן עופר על השינוי העצום בתפיסה המבצעית של הפעלת הצלף בשדה הקרב המודרני: “צלף במלחמת לבנון השנייה הסתובב עם הרובה בידיים למרות שהוא לא מסתער איתו, היום הוא מסתובב עם רובה ונשק צלפים בתיק מיוחד על הגב. זה חלק מההבנה שתחום הצליפה הוא מקצוע של ממש ולא פק”ל. לא כל חייל מתאים להיות צלף. את השינויים ניתן היה לראות גם ברמה המבצעית בשטח. במבצע “עופרת יצוקה” הוכפל מספר הפגיעות של הצלפים בהשוואה לאירועים בהם היו מעורבים במלחמת לבנון השנייה”.
אחת הבעיות של הצליפה בצה”ל הייתה רכישת המטרות. כלומר הצלף לא ידע לזהות את המטרות בשטח. בעקבות השינוי שאחרי מלחמת לבנון השנייה הוחלט להצמיד לצלף צופה, שעוזר לו ברכישת המטרה ובחישוב הירי. בנוסף לכך החל צה”ל בהצטיידות מחודשת של רובי צלפים, כאשר הבחירה נפלה על ה-HTR של חברת H-S Precision האמריקנית. פירוש השם HTR הוא Heavy Tactical Rifle. הרובה נועד לירי מדויק לטווחים ארוכים, ולכן משתמש בקליבר 0.338. הרובה יכול לפגוע בדיוק רב במטרה במרחק 1,200 מטר, עם טווח ירי מקסימלי אפקטיבי של 1,500 מטר. הרובה הזה מאופיין בקנה עבה ואיכותי. כיום הוא נמצא בשימוש בכל יחידות החי”ר של צה”ל. לצורך המבצעי הזה בדיוק כיוונה אלביט עם ה“Clip-On Coyote “. כאן המקום להזכיר כי צה”ל הפך בשנים האחרונות לצבא דיגיטלי (פרוייקט צי”ד, צבא יבשה דיגיטלי פותח והוטמע בצה”ל על ידי מהנדסי אלביט), כך שהמערכת הזו היא המשך ישיר ליכולות הקיימות היום בצה”ל, עד לרמת החייל הבודד.
החידוש במערכת “Clip-On Coyote“, היא למעשה שילוב של תמונת הקרב הכוללת. הצלף מקבל לצג דיגיטאלי קטן המוצמד לכף ידו שלו או של הצופה שלידו את כל תמונת הקרב. הנתונים והמטרות נאספים מסנסורים שונים הפרוסים בשטח, כולל מצלמות קבועות, מצלמות ניידות על כלי רק”מ ואפילו מל”טים. כל האינפורמציה מוזרמת בתדר לצג בתדר מוצפן. משקלה של הכוונת עצמה הוא 1.7 קילוגרם, והיא מותאמת לכל סוגי הכוונות הקיימים היום בצה”ל בפרט ובעולם בכלל. “המערכת כוללת יכולות שו”ב ומעקב מתקדמות ובכך מאפשרת סגירת מעגלי sensor-to-shooter תוך שיתוף ברשת של מספר צלפים, היכולים להקליט ולשתף ברשת נתוני וידאו מהשטח על מנת לתאם ירי”, אומר הראל.

 

המערכות החדשות שחשפה אלביט במהלך התערוכה:
VWS – מכ”ם המיועד למערכות הגנה אקטיביות. מסוגל לזהות ולעקוב באופן אוטומטי אחר טילי נ”ט וטילי נ”ט מונחים.
ELSAT-2100 – מערכת תקשורת לווינית בעלת פרופיל נמוך במיוחד. מאפשרת תקשורת לווינית דו-כיוונית תוך תנועה וביכולת הסוואה גבוהה.
XACT-NV32 – עינית לילה זעירה, מהקלות שיש בנמצא (פחות מ-180 גרם) ומהמתקדמות ביותר בעולם. מציעה יכולות תצפית גבוהות וניתנת להתקנה על הקסדה, על כלי נשק שונים ואף על ראש הלוחם ובכך מאפשרת גמישות מבצעית מירבית.

תגובות סגורות