תע”א ובנקרס קפיטל חתמו על מכתב כוונות לאספקת טקסיבוט ע”ס 97 מיליון דולר

חברת Bankers Capital האמריקאית חתמה על מכתב כוונות עם התעשייה האווירית בדבר רכישת מערכות טאקסיבוט לגרירת מטוסים בשווי 97 מיליון דולר. סטיבן הלוי, מנכ”ל בחברת Bankers Capital: “אני שמח על ההזדמנות שניתנה לנו להשקיע ב”טאקסיבוט”. בדומה למשקיעים רבים וחשובים בעולם המחליטים להשקיע  בפרויקטים של  התעשייה האווירית הישראלית, בחרנו לעשות זאת,  מתוך ידיעה והכרה כי החברה  מרכזת טכנולוגיות מתקדמות ומוחות טובים ביותר בתחומי פעילותה”.נמל התעופה בן-גוריון,  17 ביולי 2012 – התעשייה האווירית (תע”א) עתידה לספק לחברה האמריקאיתTransportation Leasing  Bankers Capital עשרות יחידות של מערכות טאקסיבוט צרות-גוף ורחבות-גוף לגרירת מטוסים, אשר יופעלו בצפון אמריקה. מכתב כוונות ברוח זו, בדבר עסקה בהיקף 97 מיליון דולר, נחתם בסוף השבוע בתצוגה האווירית בפארנבורו, אנגליה.

Bankers Capital היא המשיק הראשון של שירותי הטאקסיבוט לחברות תעופה ושדות תעופה. מסירת יחידות הטאקסיבוט מתוכננת להתחיל ברבעון השלישי של שנת 2013 ולהימשך עד שנת 2015. בנקרס קפיטל והתעשייה האווירית, נערכות להקים בסוף שנת 2013 בצפון אמריקה, אתר ניסוי מבצעי למערכת טאקסיבוט צרת-גוף, בהמשך לדיונים הנערכים עם מספר חברות תעופה מובילות בארה”ב.

הוכחת תפיסת התכנון של הטאקסיבוט הוצגה במהלך ניסויים שנערכו בשנה שעברה עם מטוסי איירבוס 340-600 ובואינג 747-400, תחת חסותן של איירבוס ולופטהנזה LEOS. הטאקסיבוט הוא הכלי היחיד המשלב בהצלחה מנוע דיזל ומנוע חשמלי, ומאפשר למטוס להסיע משער נמל התעופה למסלול, ללא הפעלת מנועי המטוס.

יהושע (שוקי) אלדר, סמנכ”ל התעשייה האווירית לפיתוח עסקי וחברות בת  אמר: “אנו מברכים את Bankers Capital, ורואים זאת כציון דרך חשוב בשילובה של מערכת הטאקסיבוט בשוק הצפון אמריקאי. החדרת טכנולוגיה חדשה לשוק התעופה היא משימה מאתגרת , ואנו מחויבים לתמוך בלקוחותינו, כדי להבטיח שפריצת הדרך הטכנולוגית תהפוך להצלחה מסחרית ולבשורה חדשה בתחום איכות הסביבה בשדות התעופה”.

סטיבן הלוי, מנכ”ל בחברת Bankers Capital   אמר: “אני שמח על ההזדמנות שניתנה לנו להשקיע בפרויקט מערכת הטאקסיבוט. בדומה למשקיעים רבים וחשובים בעולם המחליטים להשקיע  בפרויקטים של  התעשייה האווירית, בחרנו לעשות זאת,  מתוך ידיעה והכרה כי החברה  מרכזת טכנולוגיות מתקדמות ומוחות טובים ביותר בתחומי פעילותה”.

חומר רקע

מערכת טאקסיבוט החדשנית מתוצרת התע”א, מכניסה תפיסת הפעלה חדשה למערכות ההסעה למטוסים מסחריים. טאקסיבוט היא מערכת חצי-רובוטית הנשלטת על ידי הטייס, ומיועדת להסעת מטוסי נוסעים משער נמל התעופה למסלול וחזרה, ללא שימוש במנועי המטוס. תפיסת התכנון של הטאקסיבוט, כולל הממשק עם הטייס, זכתה באוקטובר 2011 בפרס החדשנות, בתצוגת “אינטראיירפורט” שנערכה במינכן, גרמניה.

מנועי מטוסי הנוסעים יעילים מאד במהלך הטיסה אולם אינם יעילים על הקרקע. מטוס בואינג 747 אופייני, שורף כטון אחד, או 1250 ליטר של דלק, ופולט 3.2 טון של דו-תחמוצת הפחמן במהלך 17 דקות הסעה ממוצעת. לעומת זאת, בהסעת אותו מטוס למסלול ההמראה ע”י הטאקסיבוט, תסתכם  צריכת הדלק של  המערכת ב- 25 – 30 ליטר, וייפלטו פחות מ-60 ק”ג של דו-תחמוצת הפחמן. כמו כן קטנה באופן מובחן אפשרות כי מנועי המטוס, שלא יופעלו בזמן ההסעה, ייפגעו מגופים זרים.

התע”א שילבה עקרונות הנדסיים מתקדמים, עם אומנות הרובוטיקה ליצירת קשר משולב בין המטוס והכלי הקרקעי.  שלא כמו פעולת גרירה אופיינית, בה טרקטור קטן גורר או דוחף מאסה אינרטית גבוהה, מערכת הטאקסיבוט מאפשרת למטוס לפעול במשולב עם הטרקטור.

המערכת תוכננה כדי לאפשר לטייס לשלוט במטוס ובמערכת ההסעה בצורה חלקה משך כל זמן הפעולה. טייסים עצמאיים שניסו את מערכת טאקסיבוט העבירו משוב חיובי ביותר על תחושת ההפעלה הטבעית של המערכת, וציינו כי הרגשתם בזמן ההסעה בעזרת הטאקסיבוט, זהה כמעט להסעה בעזרת מנועי המטוס. כמו כן מסרו הטייסים כי השליטה במטוס טובה יותר בתנאי מזג אויר גבולי.

אחד מבין יתרונות מערכת זו הוא הגמישות המובנת שלה. ניתן להשתמש בה בכל נמל תעופה כמעט ובכל סוג של מטוס. היות והמערכת היא חיצונית למטוס אין צורך בכל מתאמים או שינויים והיא אינה מוסיפה כל משקל נוסף למטוס.

תגובות סגורות