חדשות היום

מלאנוקס – חזון החברה הציונית ראיון עם איל וולדמן – מנכ”ל ונשיא מלאנוקס

אריק וינשטיין

לפני שתיים עשרה שנים לערך במסגרת חתונה של חברים פניתי לשיחת נימוסים עם שכני לשולחן והצגנו את עצמנו האחד לשני. שכני ששמו שי, סיפר לי כי מזה כשנה הוא עובד בחברה שהוא נמנה בין מייסדיה ושהם מפתחים שבבים בתחום תקשורת מהירה בין מחשבים בתקן אינפיניבנד ושם החברה מלאנוקס, הנהנתי בראשי בנימוס ובקשתי לקבל יותר פרטים אך רעש המוזיקה מנע מאתנו את המשך השיחה. כאשר הגעתי למשרדי מלאנוקס השבוע ברעננה לצורך ראיון עם איל וולדמן – נשיא ומנכ”ל מלאנוקס, פגשתי שוב את שי כהן לאחר 12 שנה הפעם כסמנכ”ל תפעול בחברה ישראלית הנסחרת בבורסות ת”א ונסד”ק בשווי של מעל 4 מיליארד דולר.
אם היו שואלים את רובנו לפני כמה שנים מהו אינפיניבנד, ספק אם היינו יודעים את התשובה אך כיום שמו של תקן התקשורת הפך למוכר הרבה יותר בעיקר בזכות חברת מלאנוקס טכנולוגיות, שהיא חברה מובילה בתחום פתרונות מבוססי אינפיניבנד ושמה נקשר בחברות ענק כמו אורקל (שהשקיעה בה) HP, DELL, אינטל ועוד. מוצרי החברה משמשים לתקשורת בין שרתים במרכזי מחשוב גדולים (HPC), מרכזי אחסון נתונים (storage), בתחום ה-Big Data. החברה שאך לפני שנתיים נסחרה לפי שווי שוק של 400 מיליון, הציגה בזמן החולף גידול מרשים בפעילות וכיום שווי השוק שלה מוערך ב-4.2 מיליארד דולר.
איל וולדמן הנמנה בין מייסדיה של מלאנוקס מכהן מ-1999 כמנכ”ל, נשיא ויו”ר הדירקטוריון. לפני כן היה איל וולדמן בין מייסדיה של חברת גלילאו שפיתחה רכיבי תקשורת ושימש בה כסגן נשיא. וולדמן פרש מגלילאו עקב חילוקי דעות באשר לכיוונה העתידי של החברה עוד טרם מכירתה לחברת מרוול האמריקאית. לאחרונה זכתה מלאנוקס בהובלתו של איל וולדמן להפוך לחברה הרביעית בגודלה בין החברות הישראליות הנסחרות בבורסה האמריקאית לאחר טבע, צ’קפוינט ואמדוקס תוך כדי עקיפה של חברות כמו אלביט מערכות וסלקום ובזק.
מלאנוקס הגיעה בשיא לשווי שוק של כמעט 5 מיליארד דולר תוך עקיפת חברות רבות שהם מאושיות הכלכלה הישראלית, מה הוביל להישג הזה?
איל וולדמן: “הסיבה היא הגידול בהכנסות וההתאמה לרווחי החברה. משקיעים שפגשתי לאחרונה ציינו שבעבר המנייה של מלאנוקס הייתה יקרה עבורם במחירים של 19 או 25 דולר ואלו היום במחיר של 100 דולר למניה זה נחשב זול – תגובה זו מראה על האמון של המשקיעים בחברה. הגידול בפעילות שווקי המחשוב עתיר הביצועים ושווקי השירותים הפיננסיים ביחד עם הפער שיש לטכנולוגיית האינפיניבנד של מלאנוקס על מתחריה, גורמים לאימוץ הגובר בשוק לפתרונות האינפיניבנד של מלאנוקס. אם סיימנו את שנת 2011 עם מכירות של 260 מיליון דולר אנו השנה צופים גידול של 100% ויותר וזו הסיבה העיקרית לזינוק ברווחי החברה ובשווי השוק שלה.”
איך משפיע הזינוק בפעילות ובשווי החברה על צורת ניהולה ותפעול החברה?
“מצד אחד כארגון אנו גדלים כל הזמן עם קצב גיוס עובדים גבוה וברור שניהול ותפעול החברה צריך להיות יעיל יותר, מצד שני כחברה במגמת גידול יש לנו תקציבים גדולים יותר לתחומי פיתוח חדשים”
בנוסף למרכז הפיתוח הראשי ביוקנעם, מחזיקה החברה מרכזי פיתוח וסניפים בתל-חי, רעננה, ת”א וגם רמאללה ובחו”ל נמצאים סניפי החברה בסין, יפן, אוסטרליה, הודו, ארה”ב ועוד.
מה עשיתם נכון?
“הרבה דברים, הדבר הראשון בחשיבותו הוא בחירת הצוות הנכון ומזה נובע השאר: עבודת צוות, חשיבה נכונה, דקדוק בפרטים ולא להשאיר שום דבר פתוח. אתה חייב לתכנן נכון לראות נכון ולהגיב נכון ומהר – כל הדברים האלה אפשריים כאשר בחרת את האנשים הנכונים. הצוות שלנו הביא את הפתרון הטוב ביותר לשוק מבחינת ביצועי הספק ו-latency ביחס למחיר וכמובן למזל היה חלק גדול בהצלחה.”
בזמן שייסדתם את החברה לפני 13 שנה מושגים כמו מחשוב ענן, רשתות חברתיות ו-big data centers לא היו קיימים, מה הניע אתכם להתמקד בטכנולוגיית האינפיניבנד?
“עם התקדמות יכולות המחשוב כמו לדוגמא במרכזי מחשוב על, היה ברור לנו שעומד להיווצר צוואר בקבוק. ככל שהמעבדים נהיו חזקים יותר, ה”צינורות” להעברת הנתונים בין המעבדים לבין עצמם או בין המעבדים למרכזי אחסון הנתונים הגבילו את התפוקה. כאשר עלות “צינורות” אלו היא בערך כ-10% מעלות מהפלטפורמה כולה ואם החלפתם יכולה לעלות הנצילות ב-50% או אפילו 80% ברור שתהיה מוטיבציה להחליפם והחזר ההשקעה יהיה מהיר – וזה מה שבדיוק קרה. אנו ראינו את ההתפתחות הזו והפתרונות שלנו המבוססים על אינפיניבנד או Ethernet אכן לוקחים נתח יותר ויותר גדול מהשוק שהוא אדיר”
בתחילת שנות האלפיים וגם בשנתיים האחרונות ראינו רכישות של חברות סטארט-אפ בתחום הסיליקון בסכומים מכובדים כמו אנוביט שנרכשה ע”י אפל או מספר חברות שנרכשו ע”י ברודקום, דבר שגרר גם פתיחת מרכזי פיתוח חדשים בארץ. מלאנוקס בחרה להישאר חברה מקומית ו-“ציונית” ולגדול כאן ואם כבר אז היא תרכוש ולא תירכש, מה הייתה המוטיבציה?
“ראשית כל לא כל החברות שנרכשו אכן המשיכו את פעילותם בארץ, חלק מחברות אלו ניקנו רק בשביל הטכנולוגיה שלהם. הסיבה שאנו רוצים להמשיך ולגדול כאן הוא פשוט – ההחזר על ההשקעה הוא הרבה יותר גדול. אם באקזיט של חברת סטארט-אפ פוטנציאל הרווח הוא בין מיליוני דולרים בודדים עד עשרות מיליונים הרי שבמודל של מלאנוקס אנו מדברים על מאות מיליונים ויותר. דוגמא טובה לכך היא חברת VMware שנרכשה בסכום של שש מאות מיליון דולר (ע”י EMC) והיום הם שווים כארבעים מיליארד דולר. מלאנוקס תמשיך בשאיפתה לגדול ואם נשמור על הביצועים שלנו אנו נגיע למיליארד דולר וגם יותר”
מה הטיפים שהיית נותן לחברות סטארט-אפ בתחום השבבים שרוצות להישאר ציוניות לגדול במודל של מלאנוקס?
“ראשית כל שאפשר לעשות את זה – צריך להבין מה עושים ואיך עושים נכון אבל זה אפשרי. דבר שני, זה שווה מבחינת התגמול הכלכלי והסיפוק האישי של עשייה גם אם זה כרוך בהרבה עבודה קשה. והדבר השלישי, כמו שאמרתי צריך את הצוות הנכון והמקצועי ולא לעשות הנחות בדרך”
אנו עדים בשנים האחרונות לקושי של חברות סטארט-אפ בתחום השבבים לגייס הון, איך אתה רואה את זה?
“זה חבל מאד משום שתעשיית הסיליקון היא מאחד התחומים שבו חסם הכניסה הוא גבוה ואם אתה מצליח אז אתה יכול להצליח בגדול, בהשוואה למשל לפיתוח אפליקציות כאלו או אחרות לתחום הטלפונים החכמים. בתחום הזה של פיתוח שבבים יש טכנולוגיה אמתית שמייצרת דיפרנציאציה ביחס למתחרים והדוגמה הכי טובה היא מלאנוקס. אני באמת חושב שהתחום העתידי הוא בשבבים ותוכנה ולאו דווקא תוכנת אפליקציות לטלפונים חכמים. בתחום הזה של תעשיית השבבים יש יתרון משמעותי להבנה וליכולת לפתח טכנולוגיה. אני חושב שקרנות הון הסיכון צריכות להרים את הכפפה ובזה להתמקד. דוגמא לכך היא קרן וולדן בארה”ב שפתחה קרן הון סיכון שמשקיעה רק בתעשיית המוליכים למחצה מתוך ההבנה שבתחום זה ההחזר על ההשקעה הוא גדול.”
איך מלאנוקס מתמודדת עם חוסר הבהירות הכלכלית ברחבי הגלובוס?
“אנחנו ממשיכים לגדול בקצב גבוה וסימנתי כבר את רף המכירות של מיליארד דולר – אני בטוח שנגיע לשם. אנו גדלנו ב-100% מ-2011 ל-2012 והצפי של האנליסטים שב-2013 המכירות של מלאנוקס יעלו בעוד 25% ביחס ל-2012. גם אם שוק בו אנו פועלים ירד אנו נמשיך לגדול כי אנו שולטים בנתח שוק של 10% שזה מעט יחסית. גודל השוק בו אנו פועלים הוא בין 5 ל-6 מיליארד דולר וכוונתנו להגדיל את נתח השוק שלנו ל30% ויותר כך שיש לנו פוטנציאל מכירות של מיליארדי דולרים תוך ניצול היתרון הטכנולוגי של מלאנוקס. היינו במצב דומה ב-2009, כל המתחרים שלנו ירדו בהיקף המכירות
ב-15% בעוד מלאנוקס הגדילה את המכירות ב-9%, וכמו שאמרתי – יעד מכירות מעל מיליארד דולר זה הכיוון של מלאנוקס. לסיום אני רוצה לאחל שנה טובה לכל בית ישראל ושנראה בשנה הבאה הרבה חברות בישראל גדלות מצליחות “

תגובות סגורות