חדשות היום

חלום סר מונטיפיורי מתגשם – יקב מונטיפיורי בארץ

ישראל פרקר www.wines-israel.co.il

בימים אלה חונך יינותיו יקב בוטיק חדש – יקב “כרם מונטיפיורי”. יקב זה הוקם בעקבות האדם, המקום והחזון שעל שמו הוא נקרא – סר משה מונטיפיורי, ובימים אלו ממש ניתן להכיר, לטעום ולרכוש, את תוצרתו.
יקב חדש זה, קשור קשר הדוק למונטיפיורי. סר מונטיפיורי נולד בטוסקנה, חי באנגליה וביקר בישראל מספר פעמים. בגיל 40 הוא יצא לפרישה מוקדמת והחליט לתרום את זמנו ומרצו ליהדות, לצדקה ולארץ ישראל.
הוא עודד יהודים לעבוד למחייתם במקום לחיות על חשבון תרומות וצדקה ותרם לתחיית החקלאות בארץ. הוא הראשון שרכש אדמות לצורך כך (בירושלים, את “כרם משה מונטיפיורי” שלימים קיבל את השמות “משכנות שאננים” ו-“ימין משה”, ביפו רכש את הפרדס הראשון שבמרוצת השנים הפך לשכונת מונטיפיורי ועוד). מונטיפיורי האמין כי על היהודים לנצל את סביבתם הטבעית ולשתול כרמים ועצי זית. הוא הביע את דעותיו אלו למעלה מ-40 שנה קודם ליסוד תעשיית היין המודרנית ע”י משפחת רוטשילד. אגב, בין שתי המשפחות היו קשרי משפחה בנישואין וכן שותפויות עסקיות. כמו כן, מונטיפיורי היה חובב יין ששתה בקבוק יין בכל יום וחי עד גיל 101.
בימים אלה מקים היקב מרכז מבקרים על פני אותה חלקת אדמה, מורשתו של סר מונטיפיורי מזה 150 שנים, המכונה כיום “משכנות שאננים”. חלקה זו הייתה לחלקה הראשונה בבעלות יהודית מחוץ לחומות העיר העתיקה, ולימים הפכה לאבן היסוד של ירושלים המודרנית.

על היין והיקב
היקב הינו מיזם משותף של ארנון גבע, והאחים דיויד ורייצ’ל מונטיפיורי.
לדברי ארנון גבע (המייסד והמנכ”ל): “זהו יקב המחובר בשורשיו ההיסטוריים ליין הישראלי ולירושלים המודרנית. שותפיי לדרך הם המונטיפיורים היחידים שחיים בישראל – נצר לסר מונטיפיורי ואשתו יהודית. זו משפחה שתרמה ותורמת רבות לישראל ולתעשיית היין הישראלי.
הוא ממשיך ואומר: “אנו מייצרים את היינות בכפוף לשני עקרונות מובילים: האחד – הכרמים חייבים להימצא בסמיכות לירושלים, על מנת לשמר את מורשתו של סר מונטיפיורי, והשני – שימוש בזני ענבים שמתאימים במיוחד לאקלים הישראלי ולתנאי הטרואר בהרי יהודה.
מהיקב כיום מופצים 4 סוגי יינות, בשתי סדרות עיקריות:
סדרת היינות הבסיסית והסדרה האיכותית.

בסדרת היינות הבסיסיים:
• מונטיפיורי לבן 2012 – מורכב מ-70% ענבי קולומברד ו-30% ענבי שרדונה והינו יין צעיר רענן שכיף ללגום ממנו.
• מונטיפיורי אדום 2012 – תערובת של 34% מלבק, 33% שיראז ו-33% פטיט סירה אשר יוצרים בטעמם בלנד ים תיכוני פירותי ועשיר.
מוצרי סדרה זו מופקים ללא יישון בחביות עץ. ארנון גבע: “אנו גאים כי באפשרותנו לייצר יינות רעננים, איכותיים וצעירים (ללא יישון) במחיר נגיש ונוח”. כמו כן, על התוויות ניתן למצוא ציור של טחנת הרוח השוכנת במשכנות שאננים ומסמלת את אחד מציוני הדרך של ירושלים.

בסדרת היינות האיכותיים:
• מונטיפיורי סירה 2010 – מורכב מ-100% ענבי סירה אשר יושן 14 חודשים בחביות עץ אלון, עשיר בארומה של פרי שחור ותיבול עם סיומת אלגנטית.
• מונטיפיורי פטיט סירה 2010 – מורכב מ-100% ענבי פטיט סירה, יושן 14 חודשים בחביות עץ אלון והינו יין מינראלי עם עידון פרחוני. היין מיוחד ומאוזן בעל מורכבות וסיומת מתמשכת ומבליט את הפוטנציאל המצוי בזן זה.
שני זנים אלה בולטים בטיבם כשהם גדלים באזור הרי יהודה.
האיור בתוויות יינות אלה הוא של משכנות שאננים ההיסטורית. כמו כן, יינות הסדרה האיכותית אשר הופקו מבצירי 2010, הושקו לרגל חגיגות 150 שנה לייסוד שכונת משכנות שאננים בירושלים.
עיצוב בקבוקי היינות של יקב מונטיפיורי הינו אלגנטי ומסוגנן (המעצבת הגרפית מתגוררת בימין משה). כמו כן, בכל התוויות רשומה המילה “ירושלם” המופיעה בכל סמלי הסר מונטיפיורי (זהו שמה הקדום של העיר).
לקראת ראש הנה יושק יין הדגל כרם משה 2011 אשר מורכב מהזנים קברנה סוביניון, סירה ופטיט וורדו אשר מתיישן בעץ אלון כ-18 חודשים. יין זה מופק מהחלקות המובחרות ביותר בכרמים.

על המייסדים
ארנון גבע, בן ה-45 גדל בצל טחנת הרוח של מונטיפיורי ופועל בענף היין למעלה
מ-20 שנים. גבע הינו בעל ניסיון רחב בניהול יקבי בוטיק וביקב מסחרי גדול. הוא כיהן כמנכ”ל ושותף מייסד של יקב “קסטל”, הנחשב לאחד מיקבי הבוטיק הישראלים הידועים ביותר בישראל ובעולם. כמו כן, פעל בקסטל כמנהל שיווק ומכירות בארץ ובעולם. במהלך שהותו ביקב, הוא תרם רבות בבניית שמו של היקב, כיקב איכותי.
במקביל כיהן במשך חמש שנים כמייסד ויו”ר של “דרך היין של הרי יהודה”, הידועה כדרך היין הראשונה בישראל.
בהמשך דרכו, פעל כמנהל העסקים הבינלאומיים של יקבי “כרמל”, היקב הגדול ביותר בישראל, ויקב הבוטיק היוקרתי “יתיר”. הוא הביא לביסוס מעמדם של היקבים כיצרני יינות איכות ושיפר משמעותית את רווחיותם כמו גם תרם רבות לשיפור התדמית של יקבים אלו בשווקים מעבר לים.
שותפיו, דיויד ורייצ’ל מונטיפיורי, הם ילדיו של ותיק ומוכר בתעשיית היין בארץ – אדם מונטיפיורי, שעבד ב”יקבי רמת הגולן” בשנות ה-90 וב”יקבי כרמל” בשנות ה-2000. אדם ידוע גם בכינויו “שגריר היין של ישראל”. ילדיו ממשיכים את דרך אביהם בעולם היין.
דיויד מונטיפיורי, הפך לאחד מהברמנים הטובים בארץ, זכה בפרס הארצי בתחרות בחסות Finlandia ואף ייצג את ישראל בתחרות בינלאומיות. הוא למד יינות
ב-WSET & Wine Spirit
Education Trust שבלונדון ונחשב בארץ למומחה ביין ואלכוהול. הוא שימש כסומלייה בכמה מהמסעדות מובילות בתל-אביב, כגון: “טפאו”, “יפו-תל-אביב” ו”טוטו”. כמו כן, רכש ניסיון בחו”ל, לאחר שעבד ביקב Rocland ב-Barossa Valley (אוסטרליה) וביקב Capcanes ב-Priorat (ספרד).
רייצ’ל מונטיפיורי, בוגרת האקדמיה ליין במכללת רמת-גן החלה בתחום הקמעונאות, עבדה בחנות בוטיק “וינו סיגאר” וברשת חנויות היין המובילה בישראל “דרך היין”. לאחר מכן שימשה כסומלייה במסעדת “פושקין” ובמסעדת השף, “התרנגול הכחול”. היא אף עבדה עבור משווק יינות אוסטרים, יינות יקב ברבדו ויינות סיציליאנים, לפני שהחלה לעסוק כמנהלת המכירות והשיווק של יקב “כרם מונטיפיורי”.
ארנון גבע מסביר: “אנחנו צוות מקצועי המונע מחיפוש אחר איכות ומקוריות. לשם כך השתמשנו בשירותיו של אחד הייננים הטובים והמנוסים ביותר בישראל – סם סורוקה. הוא ייצר יין באוסטרליה, צרפת, קנדה, קליפורניה ובישראל ויינותיו זכו בהכרה בינלאומית ובפרסים רבים בניהם השיראז מ”כרם קיומי”.
ניתן להמשיך ולהרחיב רבות על יקב כרם מונטיפיורי ועל פעילותו של סר מונטיפיורי בארץ. מידע נוסף אפשר למצוא באתר היקב: www.montefiorewines.net
היינות יצאו לשוק בימים אלו וכבר ניתן למצוא את היינות במסעדות המובילות בארץ.

ישראל פרקר
מידע נוסף על יינות ישראל והיקבים אפשר למצוא באתר המתעדכן מדי יום
www.wines-israel.co.il

תגובות סגורות