המחברים הצבאיים עוברים מזעור

המחברים הצבאיים עוברים מזעוראבי קרויניש, FEC

במשך שנים רבות משתמשים במחברים עגולים ממשפחת D38999 בפיתוח של מערכות צבאיות.

מחברים אלו נתנו מענה חשמלי מלא לכל הדרישות של המערכות הצבאיות, מדובר בתקן צבאי שמאוד נפוץ היום וניתן להשיגו בארבע סדרות שונות כאשר זהו תקן צבאי מאוד נפוץ שניתן להשיגו בארבע סדרות שונות כאשר לכל סידרה יש את היעוד שלה.
בשנים האחרונות עם התפתחות הטכנולוגיה התעורר הרצון לשלב את הטכנולוגיות החדשות במערכות צבאיות. שילוב טכנולוגיות חדשות במערכות צבאיות אם לשימוש ימי, אוירי או יבשתי, גרם לכך שמספר המכלולים של המערכת והמורכבות שלה גדלו. וכתוצאה מכך המקום הפנוי למחברים וכבלים הצטמצם.
ואכן בדור האחרון של רכבים צבאיים, מטוסי סילון וספינות קרב יש צורך להכיל יותר מערכות ובקרות מאשר בעבר תוך שמירה על משקל ונפח נמוכים, הפחתת המשקל והגודל של המערכות הפכו לקריטיים.
חברת GLENAIR נרתמה לאתגר ופיתחה לפני מספר שנים משפחת מחברים ממוזערים שנקראית Mighty Mouse.
מחברים אלו ניתנים לשימוש ללא צורך באביזרים נוספים כדוגמת Backshell. המחבר מגיע עם אפשרות אינטגראלית לחיבור BAND לטובת EMI וישנה מגרעת לאחיזה טובה של BOOT בכך חוסכים משקל ונפח.
בעת שלבי הפיתוח הדגש העיקרי היה מתן מענה לשילוב במערכות חייל שבהן כל גרם משקל הוא קריטי, אולם במהרה התעורר הצורך לתת מענה לדרישות למחברים לסיגנלים או למתח בצפיפות גבוהה שיהיו קטנים בגודל וקלים במערכות שונות בהשוואה למחבר D38999 הנפוץ. לכן הורחב קו המוצרים של משפחת Mighty Mouse וכעת נמצא בשימוש נרחב גם במערכות צבאיות, אזרחיות ורפואיות.
המחבר תוכנן כך שייתן אמינות גבוהה בשימוש במערכות צבאיות ובמערכות חלל שדורשות עמידות בתנאי סביבה קשים.
למחבר ביצועים זהים למחבר בתקן MIL-DTL-38999 אולם מחבר ה-Migthy Mouse הינו בעל משקל נמוך בכ-71% וקטן בכ-52% ממחבר תואם מסדרת
MIL-DTL-38999 עם אותה כמות הפינים.

משפחת ה-Mighty Mouse מורכבת משישה סוגי מחברים:
סדרה 800 UNF Thread
סדרה 801 Double Start ACME
סדרה 802 Aqua Mouse
סדרה 803 Bayonet
סדרה 804 Push-Pull
סדרה 805 Triple Start ACME
כל מחבר מתאים לשימוש שונה ויש לו יתרונות וחסרונות בהשוואה לסוגים האחרים. משפחת המוצרים מכסה את רוב האפליקציות הנדרשות בהתאם לצורכי המערכות השונות.
כאשר באים לבחור את המחבר יש צורך להגדיר האם המחבר מיועד לשימוש בכבל או ל-PCB וישנה אפשרות למחבר PCB זויתי. כמו כן נידרש להגדיר את תצורת החיבור למערכת Jam Nut או Square Flange כאשר התצורות הללו קיימות ברוב סוגי ה-Mighty Mouse.
משפחת ה Mighty Mouse נותנת מענה לצרכי הלקוח מכמות קטנה של 3 מגעים ועד 130 מגעים. כאשר יש מגוון רחב של סוגי מגעים שמתאימים לשימושים מגוונים. סוגי המגעים שניתנים ליישום במחבר זה הם: #23, #20, #16, #12, #8 כמו כן ניתן להשתמש בפינים קואקסיאלים.
כאשר ישנה דרישה לאטימות ניתן לקבל את ה-Mighty Mouse בשתי רמות אטימות – רמת אטימות IP67 שבה ניתן להשתמש בכל סוג מחבר והאטימות מתבצעת ע”י אפוקסי.
אם יש דרישה למערכת הרמטית (אטומה לחנקן) משתמשים במחבר מפלדת אל חלד עם אטימות זכוכית, אטימות זו ניתן לקבל בכל משפחת ה-Mighty Mouse במחברי Receptacle בתצורה של פינים בהלחמה או פינים ל-PCB.
רמות האטימות נבדקות ומאושרות לפני אספקתם ללקוח.
סדרת ה-801 מגיעה בשני מנגנונים של חיבור – מנגנון רגיל ומנגנון ראצ’ט (Clicker).
מנגנון הראצ’ט פותח כדי לתת מענה למערכות שבהם נידרש פתרון לרמות גבוהות של זעזועים ותנודות.
מנגנון זה מונע מהמחבר להיפתח בעקבות התנודות שהמערכת עוברת. מחבר זה גדול בהקפו החיצוני בכ – 2 ממ מאותו מחבר ללא מנגנון ראצ’ט. מחבר זה נמצא בשימוש נרחב במחשבים בשדה הקרב ועל מערכות נשק.
משפחת ה-Mighty Mouse יכולה לתת מענה לדרישה של מחברים מפולטרים וניתן לפלטר אותם אם זה ע”י פילטור סטנדרתי מסוג Pi או C ואם פילטור עפ”י דרישות לקוח.
ואז המחבר המפולטר שיסופק יהיה קל משקל וקטן במימדים בהשוואה לכל מחברי Mil-Spec גדולים. רכיבי הפילטור יהיו מוגנים ע”י אפוקסי מוליך תרמי שיגן מפני לחץ של עומס חום ולחץ מכני וגם מספק עמידות למים.
משפחת ה-Mighty Mouse פותחה ככה שלא יהיה צורך לחבר Backshell. המבנה האחורי שלו די דומה ל-Backshell (מאפשר לחבר סיכוך כללי ו-BOOT ישירות על המחבר) אולם קיימת תצורה שבה למחבר קיימת הברגה בחלקו האחורי ואז ניתן לחבר Backshell. סוגי ה-Backshell נותנים מענה לצרכים של הגנות EMI, אטימות, ושילוב בין שניהם. כאשר ניתן לקבל סוגי Backshell ישרים או זויתיים.
בעקבות שימוש נרחב בפרוטוקולי תקשורת מהירים במערכות צבאיות התעורר הצורך להתאים את המחברים כדי שיוכלו לתת מענה לדרישות אלו.
דרישה זו הביאה להרחבה של משפחת
ה-Mighty Mouse ולפיתוח של מחברים מיוחדים שיוכלו לתת מענה לכמעט כל סוגי הפרוטוקולים המהירים שיש כיום:
10GBASE-T
USB3.0
eSATA/SATA
DVI-D
HDMI
זהו מחבר שמבחינה מכנית זהה בגודל ובמשקל למחבר הסטנדרתי, אבל בגלל השינוי בסוג החומר שבין הפינים שופרו הביצועים ובכך ניתן לקבל מענה לתקשורות המהירות ולשלבם כיום במערכות צבאיות, דבר שלא ניתן לעשות בעזרת המחברים הגדולים והישנים.
הצורך בהעברת מידע למרחקים גדולים ע”י שימוש בסיבים אופטים הביא את גלנר לתת מענה לדרישה זו גם במחברים ממשפחת
ה-Mighty Mouse.
מה שנעשה זה התאמת מחברים מסדרת 801, 802, 805 לעבודה עם סיבים אופטים, למחברים אלו יש יכולת לעבוד עם מספר גדלים של פינים אופטיים: #23, #20, #16
מחברים אלו נתנו פתרון למחבר קטן מימדים עם כמות גבוהה לערוצים לתקשורות אופטיות לעומת המחבר מסדרת D38999 שהינו גדול יותר ועם כמות ערוצים נמוכה יותר לתקשורת אופטית.
ניתן לראות כי הכיוון כיום במערכות הצבאיות הולך לכיוון המיזעור כדי להוריד נפחים ולהוריד משקלים של המערכות וגם הרצון לשלב טכנולוגיות חדשות ומתקדמות במערכות הצבאיות מביא לכך שקיימת דרישה למחברים שהינם קטנים בגודל ובמשקל, שיוכלו לתת מענה לכל אותם דרישות על מנת להעמיד את המערכות הצבאיות בחזית הטכנולוגיה.

תגובות סגורות