ורביט תתמלל מיליוני דקות של עדויות ניצולי שואה

החברה תארח בערב יום השואה מחזה יחיד על סיפורו של משה קפטן ז”ל

חברת Verbit תציין את ערב יום השואה באירוח של מחזה יחיד המספר את סיפורו של שורד השואה משה קפטן ז”ל, שהלך לעולמו לפני כשנה. משה נולד בשנת 1930 בעיירה דומברוביצה בפולין. בעקבות הכיבוש הנאצי, ברח עם אביו, אימו ושתי אחיותיו ליערות – שם שהו מספר שנים עם הפרטיזנים, במהלכן נרצחו אביו ואחותו הבכורה.  לאחר מסע מטלטל בשואה עלה כמעפיל לארץ ישראל והחל בה בחיים חדשים. הוא הצטרף להגנה, נלחם במלחמת השחרור, שירת 29 שנים בצה”ל, בחיל הקשר, אשר היה ממקימיו. משה השתחרר בדרגת סא”ל והמשיך בתפקידים שונים במשרד הביטחון. הוא התחתן עם מתילדה, זכה להקים עימה משפחה, ונולדו לו 3 בנים, נכדים, נכדות ונינה. החל משנת 1987 הקדיש את כל כולו להנגשת זיכרון השואה וערך התקומה.

המחזה, שמנציח את סיפורו וזכרו של משה קפטן, נכתב על ידי נוה גור במשך שנה שלמה של היכרות ופגישות רבות של צחוק, בכי, הזדהות, השתאות ופליאה, והוא מוצג כמחזה יחיד, המועבר על ידו בדרך חוויתית ובגוף ראשון, כדי להמשיך ולהעביר את הזיכרון החי לדורות הבאים.  הפרויקט הינו פרי יוזמה, ליווי והדרכה של אשת התיאטרון, הבמאית יהודית קוריס, ומבוסס על המפגשים עם משה, וכן על הספר “הכדור הכחול”, שנכתב על ידי בנו, ניר קפטן. הוא מלווה בנגינת מפוחית ובסופו מוקרן סרטון קצר המנציח כמה מהרגעים של הפגישות האחרונות טרם מותו.

בשנים האחרונות ורביט נמצאת בקשר עם ועידת התביעות, ארגון עולמי שפועל לדאוג לרווחתם של ניצולי השואה, ומטפל בין היתר בהעברת פיצויים מממשלת גרמניה לניצולים. במשך עשורים רבים נאספו עדויות רבות משורדי השואה שהסכימו לשתף את סיפורים, אולם חלק גדול הוקלט באיכות ירודה וחלק גדול ממוסרי העדות הלכו לעולמם. חברת ורביט הרימה את הכפפה והחליטה לתמלל מיליוני דקות של עדויות ניצולי שואה בעזרת טכנולוגית בינה מלאכותית שפיתחה החברה.

מנכ”ל ורביט, יאיר אמסטרדם: “ראינו אתגר מיוחד לתמלל הקלטות ישנות באיכות לא גבוהה. לצורך זה פיתחנו טכנולוגיה חדשה לניקוי רעש רקע, שאפשרה לחדש הקלטות בנות עשרות שנים. המטרה הסופית היא לתמלל כ-80 מיליון דקות של עדויות מתועדות בשפות רבות שיאפשרו הנצחה של השואה גם בקרב דור העתיד. פרויקט כזה מלווה בהרגשת שליחות לאומית ומורשת של עם ישראל. ישנה חשיבות עליונה לתיעוד ההיסטוריה על מנת להנגיש אירועים כאלו בישראל ובעולם, כדי לוודא שלא ישנו.”


 

מערכת ניו-טק מגזינים בע"מ

תגובות סגורות