חדשות היום

‘האינטרנט של הדברים’ בשירות הבניין החכם

חשבתם פעם על כך שבניין הוא למעשה מערכת אלקטרונית ומכנית מורכבת? מהנדסים וצוותי אחזקה עובדים סביב השעון על מנת לנטר ולנהל מגוון מערכות השולטות בהתנהלות התקינה של הבניינים, החל מתאורה וטמפרטורה, דרך ניטור איכות האוויר, ועד למעליות, מערך אבטחה ותקשורת. זה כמובן לא מפתיע כי בניינים הם זוללי אנרגיה גדולים וכי בעלי או דיירי הבניין מחפשים דרכים לשמר ולחסוך באנרגיה, מסיבות כלכליות וסביבתיות כאחד. במקביל, בשנים האחרונות, אנו עדים להרבה מאד נסיונות, גם בארץ, להקים בניינים ירוקים המתחשבים בסביבה ומנסים להתמזג עימה.

שילוב של אוטומציה בבניין באמצעות הוספת רכיבים חכמים, מערך אבטחה, יכולת מודולרית וממשקים אינטואטיבים, מעניק לבניינים ולמתקנים חכמים את הפוטנציאל לשנות את חוויית המגורים והעבודה. לכל המהפכה הזאת קוראים היום ‘האינטרנט של הדברים’ (IoT) – תחום שמבטיח יותר הזדמנויות לאוטומציה חכמה בסביבה הבנויה, ויכול להניב שורה ארוכה של יתרונות.
חסכון באנרגיה
השילוב של תשתית אנרגיה חכמה בבניינים ובבתים חכמים, מייצר הזדמנות עצומה להפחתת צריכת החשמל, עבור עסקים ומשפחות. חברות החשמל יכולות לספק יעילות צריכה משופרת בהתבסס על לוחות זמנים ודפוסי התנהגות של דיירי הבניין. מונה חשמל חכם והתקנים שיתקשרו עם מקורות אנרגיה חכמים, יכולים לסייע לאזן בין היצע לביקוש. בניינים חכמים, הסמכות LEED וצריכת אנרגיה נמוכה יהפכו להיות יותר ויותר נפוצים בשנים הבאות.

ניטור מרחוק ושליטה
חברות ניהול של בניינים או דיירים פרטיים יוכלו לנטר את צריכת החשמל ולשלוט במערכות חימום, תאורה, בטיחות ואבטחה מכל מקום, גם אם מרוחק מן הבניין. עבור בניינים מסחריים, המשמעות היא היכולת לנטר מספר אתרים מנקודת ניהול מרכזית, לתקשר את הדברים עם צוות אחזקה מקומי, ולקבל שליטה על מערכות במקרה של שריפה או מצב חירום אחר.

חיזוי אחזקה
החיישנים שישולבו ברכיבים המכניים של הבניין יתריעו באופן אוטומטי מפני בעיות עתידיות או קיימות וכך יפחיתו את משך הזמן ועלויות העבודה, הכרוכים בבדיקות תקופתיות ותחזוקה מניעתית.

סיוע לנתמכים
בעוד שהדמוגרפיה העולמית משתנה והאוכלוסיה הופכת להיות מבוגרת יותר, הבניינים המודרניים יידרשו לתמוך במגורים עצמאיים של מבוגרים. באמצעות חיישנים, בקרים, ורכיבים חכמים נוספים יוכלו הבניינים החכמים לספק פתרונות רפואה מרחוק, סיוע טכני או אחר לדיירים המבוגרים ולתמוך באופן משמעותי בחיי היום יום שלהם.

מבניינים חכמים לערים חכמות
העקרונות של האינטרנט של הדברים ישחקו תפקיד חשוב לא רק בבנייני העתיד, אלא גם ישתלבו ברמה העירונית ויהפכו את העיר שלנו לעיר מקושרת. כבר היום, ערים רבות בעולם מטמיעות רשתות חכמות לניהול כל דבר, מתאורה ציבורית ועד לבריאות ציבורית, מזרימת אנרגיה ועד לזרימת התחבורה, מניהול פסולת ועד לשמירה על איכות הסביבה. היום בו כל המערכות האלה ישולבו וינוהלו במרוכז קרוב מאי פעם, ועימו התגשמות חזון הערים החכמות.

טיפול באבטחה ופרטיות
שילוב של בניינים ובתים באינטרנט של הדברים מעורר חששות בנושא אבטחת מידע ופרטיות. אותה קישוריות אלחוטית ההופכת את הבתים לחכמים, גם הופכת אותם לזמניים ופגיעים לחדירה של גורמים לא רצויים, אם חדירת סייבר ברמת הרשת ואם חדירה פיזית לבניין. כל אדם שישיג גישה לרשת הבניין יוכל ליצור פרופיל של הדיירים בהתבסס על תבניות השימוש שלהם באנרגיה. עבריינים, לדוגמא, יוכלו לגלות באילו שעות הדיירים אינם
בבית, או לנטרל את מערכות האבטחה של הבניין כדי להיכנס אליו. הגנה על
אנשים ונכסים דורשת פתרון אבטחה מקיף ברמת הרשת וברמת המכשיר הבודד. אבטחה זו צריכה להיות מושתלת בכל מכשיר כבר משלב התכנון הראשוני, החל מרמות החומרה ומערכת ההפעלה.

תומר בוגין, ווינד ריבר ישראל

תגובות סגורות