בקר מתוכנת משולב עם בקר תנועה

דרישות ההולכות וגוברות של יצרני מכונות לשימוש  במקור יחיד של בקרה מרכזית, יחד עם

ההתקדמות הטכנולוגית של יצרני הרכיבים הביאה להכרה שבקר מתוכנת לבדו ובקר תנועה לבדו אינם מספיקים. ולכן שילוב המערכות מהווה פיתרון אולטימטיבי דבר שהביא לשילוב של מכלול הפרמטרים והניסיון המצטבר בשוק לידי מוצר אחד, המפשט את הפעלת המערכות ומקצר משמעותית את זמן התכנות והפעלת המכונה, ובכך חוסך כסף רב ליצרנים.

PLC – FX-5U, מסדרת FX של מיצובישי אלקטריק, זהו מוצר המשלב קומפקטיות, איכות וזמן תגובה מהיר כפי שנראה בהמשך. חשוב לציין כי החדשנות בבקרים אלו לא מקפחת את הסדרות הישנות וישנה תאימות מלאה בין הבקרים הללו לבין הדורות הקודמים וזאת מבלי לגרוע באיכות התפקוד של המכונות. לתכונת התאימות הזו יתרון עצום בבואנו להחליף חדש בישן , בשדרוג מערכות או בתוספות, ויחד עם זאת בראיה עתידית ובתוספת של יחידות הרחבה מסוגים שונים, ניתן לשלב בקרים אלו בכל אפליקציה בתחומי ההייטק בתעשייה על גווניה.

חדשנות היא לא רק מילה וסדרה זו של FX-5U מבצעת פעולה בפחות מ-40 ננו שניות. קריאת מילה שלמה מתבצעת בה במהירות של פחות מ- 100 ננו-שניות, קרי – פי 3 מהר יותר מאשר FX-3.

זמן התגובה של הבקר החדש הוא חמישית מהקודמים לו ויחידת ההרחבה לתקשורת מהירה פי 100 מאשר קודמיו.

לבקר החדש קיימות אפשרויות תקשורת רבות. בנוסף, כסטנדרט מובנה ישנו פורט ל-Ethernet  המאפשר תכנות מרחוק, הזנת נתונים ברשתות מקומיות ובאינטרנט ותומך בפרוטוקולים שונים כמו: CC LINK, המבוסס על 1 Gbps התעשייתי Ethernet RS485, הבקר בעל ממשקים למגוון רחב של ציוד, הכוללים מערכות servos של מיצובישי אלקטריק, כולל למערכות vision  ועוד.

בנוסף, לבקר בלוקים תוכנתיים מובנים לבקרת תהליכים כמו: אנרגיה, לחץ, זרימה, טמפרטורה וכדומה.

תכונות אלו מקנות לבקר ביצועים מרשימים במהירויות גבוהות ובדיוקים גבוהים. התכונה הבולטת ביותר של סדרה זו היא יכולות בקרת התנועה FX-5 ובתוספת של יחידות הרחבה FX5-40SSC-S. מודול זה מאפשר בקרה של ארבעה צירי תנועה באינטרפולציה לינארית או/ו מעגלית. רשימת הפקודות ארוכה ביותר ובין היתר ניתן לבצע פקודות של סנכרון

-electronic gear, לתכנת ולקנפג בזמן פעולת המערכת ועוד. מחזור הפעולה של המודול הוא 1.777 ms.

FX5-40SSC-S יכול לעבוד כל בקרי הסרוו מסדרת MR-J של מיצובישי, ולמעשה מקבלים מערכת של “PLUG&PLAY” החיבור הוא באמצעות III/H  של מיצובישי. רשת אופטית זה מספקת 150 Mbits / sec half duplex ו-300 / Mbits ב-FULL DUPLEX. זמן המחזור הוא 0.22 מיקרו שניות ולמעשה הוא המהיר ביותר בעולם. שימוש בסיבים האופטיים נותן מעטה הגנה מפני רעשים ומקנה לו אמינות גבוהה ביותר.

לבקר יש אפשרויות הרחבה בנוסף למודול של בקרת התנועה מדגם: FX5-40SSC-S. כרטיס הרחבת כניסות ויציאות דיגיטליות, כרטיס לבקרת טמפרטורה, איסוף נתונים, כרטיסים אנלוגיים וכרטיסי תקשורת מסוגים שונים.

עבור אלה, המעדיפים להשתמש במערכות סרוו של חברות אחרות או באמצעות מגברי הסרוו מסדרת MR-J (ללא SSCNET III), ישנה אפשרות לשימוש במודול התנועה החדש, אשר לו כניסות ויציאות דיסקרטיות ומסוגל לקבל כמשוב אינקודרים עד תדר של 1 מגה הרץ. לבקר הבסיסי יש כסטנדרט 6 מוני מהירות גבוהה, אפשרות אחת עם תדר מרבי של עד 200 קילו-הרץ והשני עד 10 קילוהרץ. לבקר עצמו כסטנדרט ובנוסף לאפשרות של בקרת הצירים יש שתי כניסות אנלוגיות ויציאה אחת אנלוגית ברזולוציה של 12 ביט. גודל התכנית של FX-5 הוא 64 ksteps. מספר האופרנדים (מילה) הוא 56 ק’.

חשוב לציין כי פלטפורמה זו מהווה את דור העתיד של הבקרים המתוכנתים המשלבים בקרת תנועה משוכללת, בצורות שונות ניתן לבצע סגירת חוגים מכל סוג. בקרים אלו מיועדים בעיקר ליצרני מכונות המשלבים פעולות לוגיות ואריתמטיות יחד עם בקרת תנועה משוכללת עם ממשקי תקשורת למסכי מגע מחשבים ועוד.

יחידת ההרחבה FX5-40SSC-S:

כוללת מגוון פקודות יחודיות לבקרת מיקום, מהירות מומנט במצב ידני ואוטומטי

  • Home position return control
  • Position control

  (point to point and fixed feed)

  • Speed control
  • Speed – position switching control
  • Position – speed switching control
  • Block start
  • Wait start
  • Simultaneous start
  • Repeated start

  (FOR loop and FOR condition)

  • JOG operations
  • Inching operations
  • Manual pulse generations option

אמיל מלמד, שרף טכנולוגיות הנעה בע"מ

תגובות סגורות