חדשות היום

לא הכול חמקן

בעוד שאת עיקר תשומת הלב מושך בשנים האחרונות החמקן האמריקני הF-35, מנהלות יצרניות המטוסים האחרות קרב הישרדות משלהן. בסלון האווירי האחרון בפריס ניתן היה לראות למשל את מטוס הקרב, “יורופייטר” לצד ה”גריפין” השבדי וה”רפאל” הצרפתי. שלושה מטוסים של תעשיות אירופאיות, שמתמודדות בשנים האחרונות על חוזים בינוניים בצל ענקיות המטוסים האמריקניות: בואינג ולוקהיד מרטין. אלא שלצד היצרניות האירופאיות מנהלת גם בואינג קרב מאסף משלה, כדי לשמר את קווי הייצור של ה-F-15 וה-F-18. שני מטוסים שאמורים להיות מוחלפים בצבא האמריקני על ידי הF-35. במהלך הסלון האווירי האחרון בפריס, סיפר אחד מבכירי בואינג, כי החברה נערכת לשדרוג יכולות של הF-15 S שנמצא בשירות חיל האוויר האמריקני וחילות האוויר של יפן ודרום קוריאה. לדבריו, המטוסים האמריקנים אמורים לעבור שדרוג כדי שיוכלו להשתלב במערכה עם מטוסי החמקן, ה-F-22

וה-F-35. על פי התכנון, השדרוג אמור לכלול מערכות תקשורת נתונים חדשות, כדי מטוסי ה-F-15 יוכלו לתקשר באופן מבצעי עם החמקנים. לגבי חיל האוויר של יפן, (יפן נזכיר, שותפה בפרויקט

ה-F-35), הנחת העבודה בבואינג היא כי היא תצטייד בסופו של דבר בחמקן האמריקני ולכן תהיה חייבת לשדרג את 200 מטוסי ה-F-15 שברשותה.

המגזין FLIGHT הקדיש במהלך הסלון האווירי האחרון מאמר גדול למאבק שמנהלות כיום החברות האירופאיות במטרה לשרוד מול החמקן האמריקני, שלמרות האטרקטיביות המבצעית שלו, עדיין מרתיע מספר מדינות בשל שתי סיבות עיקריות: 1. המחיר הגבוה של המטוס 2. יכולת החמקנות, שיש מי ששם סימן שאלה גדול על מידת האפקטיביות שלה בעשורים הבאים, כאשר מערכות המכ”מ הולכות ומשתכללות.

ניקח לדוגמא את צרפת. במהלך הסלון ערך ה”רפאל” – RAFALE הצרפתי טיסות ראווה יומיות. בכלל, הצרפתים גאים מאד במטוס הקרב שלהם מתוצרתDASSAULT AVIATION הוותיקה ומי שייצרה עבור חיל האוויר את מטוסי ה”מיראז'”. ה”רפאל” הגיע השנה לסלון עם ניסיון מבצעי מוכח, בכמה חזיתות: הפצצות בצפון אפריקה במהלך ההפיכה בלוב, סיוע לכוחות המיוחדים הצרפתים במערב אפריקה במערכה נגד האסלאם הקיצוני במאלי, תקיפות יעדי טרור של המדינה האיסלמית – דעאש באזור סוריה ועיראק, הפצצות מטרות של הטאליבן באפגניסטאן, (שנחשבת לאזור קשה מאד לפעולה) וכן טיסות סיור לאורך הים הבלטי כדי להבריח מטוסי קרב רוסים שחדרו לשטח האווירי של אסטוניה, ליטא ולטביה. בשורה התחתונה, מטוסי ה “רפאל” צברו ניסיון מבצעי עשיר, שלא נופל ממקביליהם האמריקנים. הצבא הצרפתי מחזיק במספר טייסות “רפאל” בהם מטוסים דו מושביים, חד מושביים ומטוסים מיוחדים לנושאות המטוסים של הצי (M – VARIANT RAFALE).

במשך שנים ניסתה צרפת למכור את ה”רפאל” ללא הצלחה. שנת 2015 היוותה DASSAULT AVIATION נקודת מפנה, לא מעט ב”זכות” מדיניות החוץ של הנשיא האמריקני, שהחליט להפנות עורף לכמה משטרים במזרח התיכון (החלטה שמאז השתנתה במעט…). מצרים הודיעה בחודש פברואר האחרון על רכישת טייסת “רפאל” שתמנה 24 מטוסים. מיד אחרי ההודעה המצרית הודיעה גם קטאר כי היא רוכשת טייסת של “רפאל”, ובכך הפכו שתי המדינות האלה, לראשונות שרוכשות את המטוס מחוץ לצרפת. נשיא צרפת פרנסואה הולנד, רמז במהלך טקס החתימה בדוחא כי הצבא הקטארי מתכוון לרכוש מטוסים נוספים בעתיד.

DASSAULT AVIATION התמודדה בשנת 2013 בברזיל מול SAAB GRIPENS השבדית שהציעה את ה-GRIPEN. הברזילאים בחרו בסופו של דבר במטוס השבדי, כשהצרפתים אינם מסתירים את אכזבתם מהבחירה. ההודעה הצרפתית אחרי הבחירה ב”גריפן” הייתה מאד לא דיפלומטית ורמזה למעורבות אמריקנית בעסקה, לנוכח העובדה שה”גריפן”, מורכב ברובו מחלקים אמריקניים. “אי אפשר להשוות בין שני המטוסים”, נאמר בהודעה ששחררה DASSAULT AVIATION,

“ה”רפאל” הוא מטוס דו מנועי עם מעטפת ביצועים רחבה הרבה יותר מה”גריפן” ולכן אי אפשר להשוות ביניהם לא מבחינת המחיר ולא מבחינת הביצועים”. בעניין זה צריך להדגיש כי העסקה של חיל האוויר הברזילאי עם SAAB GRIPEN, כללה ייצור של מטוסי ה”גריפן”, בברזיל על ידי חברת אמבראייר.

עסקה דומה שניסתה DASSAULT AVIATION לקדם מול חיל האוויר ההודי, עדיין לא יצאה אל הפועל במלואה, למרות הכרזתה של הודו לפני שלוש שנים, כי היא מעוניינת ב126 מטוסי “רפאל”. שווי העסקה הוערך אז ב 20 מיליארד דולר. מאז צמצמה הודו את ההזמנה ל-36 מטוסים בלבד, עם תנאי ברור שהם ייצורו על ידי התעשייה האווירית ההודית – HAL. הצרפתים שלא אהבו בלשון המעטה את הסעיף הזה, בשל החשש כי התעשייה ההודית לא תצליח לעמוד בדרישות הטכנולוגיות הגבוהות של התעשייה הצרפתית. הסיכום האחרון בין שתי המדינות היה כי כל 36 המטוסים ייבנו בצרפת, ובעתיד יישקל עניין הייצור בהודו. מי שלחץ לחתום על העסקה היה חיל האוויר ההודי שאמור להוציא בשנים הקרובות משירות את מטוסי המיג 21 שלו וחלק ממערך המיג 27.

במקביל למאמצי השיווק האגרסיביים של ה”רפאל” הנוכחי, הודיע DASSAULT AVIATION כי היא נכנסת לתהליך שדרוג של יכולות המטוס בכל הקשור לנשיאת חימוש מתקדם. ממשלת צרפת אישרה במהלך 2014 תקציב של מיליארד דולר לפרויקט השדרוג.

ה”רפאל” החדש ייקרא RAFALE F3Rו-הוא יכלול טילי אוויר – אוויר מתקדמים מדגם METEOR, טיל אוויר-קרקע מונחים מדגם HAMMER, פוד סימון לייזר מתקדם, ומיכלי דלק נתיקים שיגדילו באופן משמעותי את טווח הפעולה שלו. תאריך היעד להשקתו של ה RAFALE F3R נקבע ל-2018, כאשר ב-DASSAULT AVIATION מביטים כל העת מערבה, ועוקבים אחריה-F-35.

מבחינתם, כל עיכוב בפרויקט האמריקני, הוא כר פעולה נוח ל”רפאל” ולא רק לו…

גריפן

מפקד חיל האוויר השבדי שביקר בסלון האווירי סיפר כי יתנגד לעיכובים נוספים באספקת מטוסי ה”גריפן ” החדשים שאמורים להצטרף לצבא השבדי. לפני שנתיים ביקשה ממשלת שבדיה מחיל האוויר שלה, לוותר על 11 מטוסים כדי שאלה יסופקו לשוויץ. “כיום הנסיבות השתנו ואני חייב עוד מטוסים” סיפר מייג’ור גנרל מיקאל ביידן למגזין FLIGHT. “מספר ההזנקות שלנו למטוסי קרב וסיור רוסים שמתקרבים למרחב האווירי השבדי גדל באופן משמעותי. בשנת 2014 הוזנקו 400 פעמים מטוסי קרב שבדים, למטרת שמירת ריבונות אווירית. לצורך כך אני חייב הרבה מטוסים זמינים”. שבדיה מחזיקה כיום בצי של 100 מטוסי “גריפן” מתוצרתה, כאשר בשנה האחרונה לנוכח מספר המשימות נוספו למערך המבצעי גם שתי טייסות אימון.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות