כריש מודפס בתלת מימד ילווה קמפיין עולמי להצלת הכרישים מהכחדה

מחקר חדש שהתפרסם בגיליון יולי 2015 של כתב העת Science, הדליק נורות אדומות אצל שוחרי הטבע הימי בכל העולם. לפי המחקר, הכרישים הגדולים נמצאים על סף הכחדה מוחלטת, וגם בעלי החיים הגדולים האחרים באוקיינוסים מצויים במשבר חמור. מפיק אירועי הצלילה ההמוניים, דוד (״פילו״) פילוסוף, מחלוצי הצילום התת-ימי בעולם, החליט שאסור יותר לשבת בשקט וחייבים לצאת בקמפיין גלובלי שיעורר את דעת הקהל העולמית למניעת הקטל המתמשך.

״נתוני הסקר היו מפחידים״, אומר פילוסוף. ״מאז 1972 מספר הכרישים שחורי הסנפיר ירד ב-93%, מספר כרישי הנמר ירד ב-97%, ומספר כרישי השור ירד ב-99%. במקביל, כמעט כל האוכלוסיות של הטורפים הגדולים נעלמות במהירות. היה ברור לי שאם אני רוצה שכשהנכדים שלי יגדלו הם יזכו לראות כרישים אמיתיים ולא בוידאו, חייבים ללכת על מהלך עולמי״.

פילוסוף, שעמד מאחורי צלילת ההצדעה ההמונית לחיל הים הישראלי, שנערכה באילת בספטמבר 2014 ושודרה בשידור ישיר ביוטיוב, החליט שהבשורה צריכה לצאת מישראל. הוא איחד כוחות עם משרד התרבות והספורט, משרד התיירות, עיריית אילת ומאות עמותות להצלת הכרישים מרחבי העולם, שמאחוריהן עומדים מיליוני פעילים, וביחד הוחלט לפתוח בקמפיין עולמי במסגרתו ייערכו צלילות מחאה רבות משתתפים נגד הרג הכרישים בעולם. תחילתו של הקמפיין מתוכננת ל- 20 בנובמבר 2015 עם צלילה המונית בים האדום, ופילוסוף מעריך שלצלילה יגיעו מאות צוללים מישראל, אירופה, ירדן ומצריים. על פי התוכנית, ההשקה הרשמית תיערך ב-23 באוקטובר 2016, עם צלילה המונית נוספת בקפריסין. ״אירגוני ועמותות כרישים עימם אני עומד בקשר ברחבי העולם כבר הודיעו שיערכו צלילות מחאה דומות״, אומר פילוסוף שמתכנן גם הפעם להוריד מאות צוללים עם שלטי מחאה למים ולשדר את האירוע כולו און ליין בשידור ישיר ליוטיוב ולמיליוני צופים שיוכלו לצפות במחאה בשידור חי. SHARKS-Martin  Strmiska2-DONITZA

לוגו הקמפיין עוצב על ידי המאייר הישראלי שלמה כהן והדמות תודפס בהדפסת תלת מימד בקנה מידה ענק על ידי חברת הסטארט-אפ הישראלית, מסיבית, שפיתחה את מדפסת התלת מימד הגדולה בעולם. על פי התוכנית, הכריש המודפס ילווה – בצלילה מתחת למים – את כל ההפגנות המתוכננות – בארץ ובעולם.

״משחר ההיסטוריה עוררו כרישים שילוב של פחד ויראת כבוד״ אומר פילוסוף. ״הדגים הטורפים הציתו את דמיונם של סופרים ובמאים, שתיארו באינספור יצירות את המאבק בינם לבין בני האדם. עם זאת, מעטים תיארו לעצמם שבתוך זמן קצר חיות מרשימות אלה ייעלמו לחלוטין מהעולם. ציד הכרישים שמתבצע כיום בעולם כול הוא אכזרי ביותר ויש לו השלכות חמורות על הסביבה הימית בכללותה. בעוד שחלק מהכרישים נתפסים בשלמותם, בסביבות 30 מיליון כרישים נלכדים מדי שנה רק לצורך מכירת הסנפירים שלהם למסעדות במזרח אסיה. במקרים רבים כורתים את הסנפירים והכריש עצמו מושלך, בעודו בחיים, בחזרה לים. לעתים חולפים כמה שבועות בטרם הוא מת. חוטי הדיג הארוכים והרשתות בהם משתמשים כדי ללכוד את הכרישים פוגעים גם בלווייתנים, דולפינים, צבים ואלבטרוסים״.

תגובות סגורות