חדשות היום

הו מונטנגרו

ים כחול, הרים מיוערים, ערים עתיקות, מנזרים וכפרים אותנטיים. עם ההתאוששות מהמלחמה, מונטנגרו היא אחד האתרים האטרקטיביים האחרונים באירופה, שטרם נכבשו בידי התיירים. מדינה קטנה (כ-14 אלף קמ”ר) השוכנת לחופי הים האדריאטי, בשולי הרי הבלקן, ויחד עם סרביה מהווה היום את רפובליקת יוגוסלביה החדשה. פירוש שמה “הרים שחורים” (או “צרנה גורה”, כפי שהיא מכונה בשפת המקום), והיא אכן נחלקת לשטח הררי, כפרי, שהקידמה טרם הגיעה אליו, ולאזור החופים הנפלא, המפותח מעט יותר. אפשר ליהנות כאן מחופים בתוליים ויפים, טרקים וטיולי ג’יפים הרריים, סקי, ראפטינג בנהרות, אוכל מצוין ואוכלוסייה (כפרית ברובה) נעימה ומסבירת פנים. מונטנגרו שומרת עדיין על צביונה האותנטי, ואפשר לחוות את תרבותה בלי להיקלע למלכודות התיירים המקובלות כל כך במקומות אחרים.  אחת הסיבות המרכזיות להגיע למונטנגרו היא הנופים המרהיבים, שכוללים ארבע שמורות טבע גדולות, 117 חופים לאורך הים האדריאטי, אגמים, נהרות עמוקים וכן את הרי האלפים הדינריים הנישאים.  הפארק הלאומי דורמיטור, שאף הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו, הוא שמורת טבע מדהימה ביופיה של רכסי הרים, אגמים, יערות אורן, פלגים תת קרקעיים ונהרות שוצפים, שהיפה בהם הוא קניון נהר טארה. כדאי לבקר גם באגם סקדאר, הגדול בבלקן, שמהווה את שמורת הטבע הגדולה באירופה לבעלי כנף. אתר טבע נוסף הוא יער ביוגראד – אחד היערות הגדולים האחרונים שנותרו באירופה. ביער יש 220 מיני צמחים ו-86 מיני עצים, חלקם בני 500 שנה. בשמורה יש גם אגמים ושפע בעלי חיים, כמו דובים, צבאים, שועלים וזאבים.

האטרקציות המרכזיות במונטנגרו:

הפארק הלאומי יער ביוגראד (Biogradska gora)  יער ביוגראד הוא אחד היערות הגדולים האחרונים שנותרו באירופה, ובו 220 מיני צמחים ו-86 מיני עצים, חלקם בני 500 שנה. יש כאן אגמים ושפע בעלי חיים, כמו דובים, צבאים, שועלים וזאבים. שטחו מוקף הרים ונחצה על ידי נחלים וקניונים. הפארק הלאומי של יער ביוגראד משתרע על שטח בן כ-56 קילומטר רבוע בצפון-מזרח מונטנגרו, מצפון-מזרח לעיר קולאשין ודרום-מערב לעיר מויקובץ’.
קניון טארה
טארה נחשב לקניון השני בעומקו בעולם, אחרי הגרנד קניון, בנהר הקולורדו בארצות הברית. אחת החוויות שאסור לוותר במונטנגרו היא ראפטינג איטי ונינוח במים הקרירים של נהר טרה.

מפלי הניאגרה של מונטנגרו
מפלי הנהר צייבנה (Cijevna), שכונו בידי המקומיים כ”מפלי הניאגרה של מונטנגרו” אלו הם מפלים עוצמתיים, ואפשר לרדת ממש קרוב אליהם ולראות אותם ואת נהר הצביינה בצבע הטורקיז. הצעה: עדיף להגיע למקום באביב ולא בקיץ; המפלים הרבה יותר עוצמתיים באביב – לאחר הגשמים.

אגם סקאדר
נמצא על הגבול של מונטנגרו עם אלבניה, מכונה גם בשם אגם סקוטארי, הינו האגם הגדול ביותר בחצי האי הבלקני. הוא קרוי על שם העיר שקודרה בצפון אלבניה. פני השטח שלו, 6 מטרים מעל פני הים, נעים בין 370 קמ”ר ל-530 קמ”ר, מתוכם שני שליש הם במונטנגרו. בצידו הדרום-מערבי של האגם ניתן למצוא מספר איים קטנים כמו בשקה, עם שתי כנסיות, וגרמוז’ור עם מבצר ובית כלא לשעבר. האגם מהווה את אחד משמורות הציפורים הגדולות באירופה, עם 270 מינים שונים של ציפורים, ביניהם כמה מהשקנאים האחרונים אשר נותרו באירופה, מה שהופך אותו לפופולרי בקרב צפרים. האגם מכיל גם בתי גידול של שחפים ואנפות ובעל שפע של דגים, בעיקר קרפיון, לבנון וצלופח.

מערת הקרח Ledina Pecina בשמורת הדורמיטור
הדרך למערת Ledina Pecina עוברת בנופים מרהיבים וגם המערה עצמה ייחודית. המסלול הוא מעגלי, מתחיל ומסתיים באגם השחור ומתאים ליום שלם.
חשוב לציין מספר נקודות:
המסלול לא קל. טיפוס מגובה 1,450 מטר (האגם השחור) לגובה 2,100 מטר (המערה) אינו פשוט.
הזמן המופיע בשלטים הוא שלוש שעות לכל צד של המסלול – זה אולי זמן של אצנים מקצועיים. בהליכה סבירה-זריזה זה ייקח 4 שעות בהלוך (עליה) ו-3.5 שעות בחזור (ירידה).
בדרך, כשעולים מעל גובה 1,900 יש (יוני) בצידי הדרך קרחונים קטנים (שלוגיות), אפשר להביא שקית נילון גדולה ולהחליק להנאתכם.
המערה אינה מערת קרח בהגדרתה. זו אינה מערה הנוצרת על ידי תהליכי התרחבות של הפשרת וקפיאה מחדש של מים בין הסלעים, אלא מערה קרסטית רגילה וגדולה אשר טיפות המים שבה קפאו לנטיפים וזקיפים של קרח בשל הטמפרטורה הנמוכה.
הכניסה למערה היא על קרחון עצום ותלול. יש צורך בחבל של לפחות 8 מטר כדי להגיע לחלקה התחתון ללא סכנת החלקה.

(באדיבות אתר: http://www.readwritearticles.com/)

נטע שדה

תגובות סגורות