חדשות היום

חוכמת המשקפיים

תארו לעצכם את הסיטואציה הבאה: רוכב אופניים מחפש במהלך הרכיבה את דרכו ביער. פקודה קולית אחת, מפעילה מסך על עדשת משקפי השמש שלו, ועל העדשה מופיע מסלול הרכיבה אותו ביקש הרוכב בפקודה קולית. נשמע דמיוני? ממש לא, במיוחד אחרי שהעולם נחשף לפני שנתיים למשקפי ה-GOOGLE GLASS. חברת Everysight, ספין-אוף של אלביט מערכות, המתמחה בטכנולוגיה לבישה מתקדמת, הציגה בחודש אוקטובר האחרון את ה-RAPTOR, משקפיים חכמים חדשניים המאפשרים “תצוגה רבודה” לרוכבי אופניים. משקפי ה-RAPTOR המעוצבים כמשקפי שמש לכל דבר, הם קלי משקל בדומה למשקפי ספורט סטנדרטיים. ב-Everysight אומרים כי המשקפיים יהיו זמינים לרוכבי האופניים החל מהשנה הבאה במחיר נמוך יחסית למוצרים דומים בעולם ויאפשרו לספורטאים בכלל ורוכבי אופניים בפרט לשפר ביצועים באופן ניכר.  “אנחנו נהנים מניסיון של למעלה מ-30 שנה בשוק מערכות הראייה והמציאות הרבודה, בשילוב מידע בזמן אמת אל תוך מערכות הקסדה של טייסי מטוסים ומסוקים” אומר מנכ”ל Everysight, אסף אשכנזי. “Everysight, באמצעות טכנולוגיית ראייה ייחודית, המבוססת על ניסיון רב שנים של צוות המפתחים בתחום המציאות הרבודה והתצוגה המתקדמת, פונה עתה לשוק הצרכני”.  משקפי ה-RAPTOR פותחו לאחר מחקר בן כמה שנים שהתבצע בשיתוף פעולה עם צוות ספורטאים, כדי ללמוד את הביצועים הנדרשים וכן לעמוד בסטנדרט של נוחות וממשק ידידותי לרוכב עצמו. משקפי ה-RAPTOR מבוססות על טכנולוגיית Beam המאפשרת להקרין נתונים ישירות על עדשת המשקפיים ללא צורך בעדשות מיוחדות או מסך יעודי. במהלך הניסוי הוקרנו על גבי עדשת המשקפיים, מהירות רכיבה וכיוונים. עדיין לא ברור האם המשקפיים יכללו גם הקרנת נתונים מחיישנים חיצוניים כמו למשל דופק , נתון שרבים מהספורטאים נזקקים לו במהלך הפעילות.  טכנולוגיית המציאות הרבודה, Augmented reality, ובקיצור AR, יוצרת אלמנטים וירטואליים המשתלבים עם המציאות. יישומים של מציאות רבודה פועלים בכמה שיטות. בשיטה הראשונה, המשתמש מסתכל על המציאות דרך תווך שקוף למחצה, סוג של “זכוכית חצי שקופה”. היישום מקרין על גבי התווך פריטי מידע וירטואליים המפוקסים לאינסוף, כך שמנקודת מבטו של המשתמש – הוא רואה גם את המציאות הפיזית וגם את פריטי המידע הווירטואליים, באותו מבט.

מערכת ה-Raptor צילום: Eversight

מערכת ה-Raptor
צילום: Eversight

בשיטה השנייה, היישום משתמש במצלמה המחוברת למחשב או על בסיס מצלמה בטלפון הנייד, כאשר המצלמה לוכדת בשלב הראשון תמונות וידאו מהעולם האמיתי. לאחר מכן יישום מיוחד מזהה את הסצנה, את מיקום המצלמה ואת הכיוון במרחב במקרה של שימוש בטלפון סלולארי. בהתבסס על מידע זה היישום מעבד את התמונה המוקרנת על גבי מסך התצוגה של הטלפון או המחשב ומשלב עליהם בזמן אמת אלמנטים וירטואליים. כמו למשל: טקסט, אובייקטים דו ממדיים או אובייקטים תלת ממדיים – או אפילו תצלומים, אנימציות, קטעי וידאו או קטעי אודיו. המציאות הרבודה מתחלקת בדרך כלל לשני שימושים: נתונים או אלמנטים. הנתונים המוקרנים שייכים בדרך כלל לשימושי תנועה כמו טיסה, נהיגה רכיבה הליכה או ריצה. אופן השימוש השני ,שילוב אלמנטים בתמונת המציאות, מתמקד בעיקר במשחקי מחשב וירטואליים לעיתים בעלי טכנולוגיית תלת מימד.  חברת אלביט הישראלית נחשבת בעולם כפורצת דרך בכל הקשור לטכנולוגיית המציאות הרבודה. לפני יותר מעשור, הציגה אלביט את הקסדה החכמה, הקרנת נתונים על גבי משקף הקסדה של הטייס, כך שבכל הטיית ראש ממשיך הטייס לקבל את כל נתוני הטיסה. הקסדה החכמה היא למעשה פיתוח של התצוגה העילית, שהייתה בשימוש על לתחילת שנות ה-2000 בעיקר במטוסי קרב. בתצוגה העילית קיבל הטייס את הנתונים על גבי זכוכית הקוקפיט של התא. בכל הטיית ראש איבד הטייס קשר עין לנתונים, מה שהגביל אותו במשימות מסוימות. ככל שהלכה והתפתחה הטכנולוגיה של המציאות הוירטואלית ואופן הקרנתה, היה ברור שזה עניין של זמן עד אשר היא תגיע לשוק הצרכני האזרחי.

סגן נשיא Eversight, לאנס ברקס, מציג את מערכת Raptor

סגן נשיא Eversight, לאנס ברקס, מציג את מערכת Raptor

לפני שנתיים הדהימה גוגל את העולם עם המוצר החדש שלה: הגוגל גלאס, משקפיים שיקרינו על העדשה נתונים ומדדים לבקשת הלקוח. העולם הטכנולוגי עקב בדריכות אחרי המוצר המהפכני הזה, ששאף לשלב את “המציאות הרבודה”, בחיי היום יום. אלא שמשקפי הגוגל גלאס נכשלו בינתיים מסחרית. חברת גוגל הודיעה בחודש ינואר האחרון כי היא מקפיאה בשלב זה את הפרויקט, כדי לעשות “חישוב מסלול מחדש”. אפילו מייסד החברה, סרגי ברין, שהקפיד להופיע בכל אירוע עם משקפי גוגל, נראה באירוע בשנה שעברה ללא המשקפיים וכשנשאל על כך הגיב “שכחתי אותן ברכב…”. על פי פרסומים שונים, גוגל הרכיבה מחדש צוות טכנולוגי של הפרויקט שנקרא עתה AURA.  מומחים טוענים כי למרות הכישלון הראשוני של גוגל גלאס, בהחלט מדובר כאן בפריצת דרך וגוגל, בשל יכולתה הכלכלית והטכנולוגית, פשוט הקדימה את השוק. הוכחה לכך ניתן לראות במספר החברות שפונות כיום לתחום הצרכני בטכנולוגיית המציאות הרבודה. על פי העיתון “כלכליסט”, בישראל יש לפחות עוד שתי חברות שעוסקות בטכנולוגיית המציאות הרבודה והנגשתה לשוק הצרכני: IMAGINE ו-LUMUS הישראליות המורכבות בחלקן מיוצאי אלביט. בחודש מאי האחרון חשף “כלכליסט”, כי LUMUS מרחובות עומדת מאחורי השעון החכם של LENOVO הסינית. על פי הפרסום, LUMUS היא שפיתחה את ה-Magic View, שעון חכם שתצוגתו מוקרנת ישירות אל העין האנושית. במהלך חשיפתו של השעון בכנס TechWorld בבייג’ין בחודש מאי האחרון, נאמר כי “המכשיר צפוי להגיע לשוק במהלך השנתיים הקרובות, לאחר שיעבור שיפורים טכניים ויקבל משוב מנסיינים”.  מי יכבוש את השוק ראשון? לא ברור, ובנוסף לכך נראה כי הביקוש לטכנולגייה הזאת גדול ומגוון. מבחינת Everysight הישראלית, המיקוד הוא בצרכני הספורט העממים, בדיוק כפי שעשו חברות השעונים לפני כמה עשורים עם שעוני הדופק ואחר כך השילוב שלהם עם טכנולוגיית ה-GPS.  “אנחנו מביאים את הטכנולוגיה המתקדמת אל השוק הצרכני על מנת לבצע מהפכה של ממש בתחום הרכיבה כשמערכת ה-Raptor הינה רק הצעד הראשון שלנו בהשקת קו מוצרים מלא “אומר מנכ”ל Everysight עם חשיפת המוצר. כשאלביט מערכות היא הגב שלך… עם הקסדה המתקדמת בעולם למטוס המתקדם בעולם, ניתן בהחלט להתייחס ל-RAPTOR ברצינות….

אמיר בר שלום

תגובות סגורות