חדשות היום

הפתעה-אדם מונטיפיורי עוזב את כרמל!

בהפתעה גדולה קיבלתי את הידיעה, שאדם מונטיפיורי, שבשבילי הוא חלק מאושיות ענף היין הישראלי כבר שנות דור, החליט לעזוב את יקבי כרמל.
אני יודע שאדם מניע את ענף היין הישראלי קדימה למעלה מ-35 שנה, בשקדנות רבה. במהלך שנות ה-80 של המאה הקודמת הוא תרם רבות להכנסת יינות יקב רמת הגולן לשוק הבריטי. בשנות ה-90, כבר כשהיה בארץ, הוא היה חלק מבניית מותג העל של היקב, ירדן.  בשנות ה-2000 השתתף אדם מונטיפיורי בביצוע מהפכת האיכות ביקבי כרמל וכן בהשקה המוצלחת של יקב יתיר, יקב הבוטיק של כרמל.  במהלך כל התקופות הוא המומחה הבינלאומי המוכר ביותר בכל הנוגע ליינות ישראל, עליהם הוא מספר בנסיעותיו התכופות לחו”ל.
התקשרתי אליו מיד עם השאלה המתבקשת:
מדוע החלטת, לעזוב את היקב הגדול במדינה, אדם?
לאחר 13 שנה הגעתי למסקנה שזהו הזמן הנכון לחפש אתגרים חדשים. אני חושב שתרמתי לכרמל את המקסימום שאני יכול לתת ויקבי כרמל תרם את המקסימום לי. ולמי שעדיין אינו יודע, אדם מונטיפיורי, 58, נולד בלונדון והחל את עבודתו בבאס צ’ארינגטון (Bass Charington), בזמנו מבשלת הבירה הגדולה באירופה וחברת המשקאות הגדולה בבריטניה. החברה היתה הבעלים של חברת סחר היין הבורדולזית, אלקסיס לישין בורדו נגוסיאן (Alexis Lichine) וכן ייצגה בבריטניה את שאטו מוטון רוטשילד. מבחר היינות הגדול שראה אדם בחברה הצית אותו והוא החליט לעבור מהבירה לעולם היין, תוך השלמת השכלה בנושא, על ידי לימודים ב-WSET בלונדון.

הוא הקים ואף מהווה חבר של כבוד באקדמיית שירות היין (Academy of Wine Service). זו אגודה יוקרתית לקידום התקנים והמצויינות של שירות היין במסעדות ובבתי מלון. בשנת 1989 עלה אדם לישראל עם משפחתו ומאז הוא מקדיש את חייו ליינות ישראל.  בין השנים 1990-1992 הוא עבד ביקבי כרמל מזרחי. לאחר מכן עבד תקופה של 11 שנים ביקב רמת הגולן שבסופה חזר ליקבי כרמל ל-13 שנים נוספות.
במשך השנים מילא אדם תפקידים רבים וביניהם מנהל שיווק, מנהל ייצוא ומנהל מחלקת היין המקצועית ביקב. מהישגיו הבולטים ניתן למנות את יצירת תחרות היין ‘פרס ירדן’, הקמת היוזמה ‘Handcrafted Wines of Israel’ ופיתוח קונספט חדשני בדמות ‘מרכז תרבות היין של כרמל’.  ההתמחותו העיקרית היא ‘שיווק ייצוא’ והוא מהווה את אחת הסמכויות המרכזיות ביצוא יין מישראל.
מונטיפיורי ידוע בכינויו ‘שגריר היין הישראלי’ בזכות פועלו הרב להשגת הכרה והערכה ליינות ישראל מעל הבמה הבינלאומית. נכתבו עליו תשבחות רבות, כמו: “הקול האנגלי של היין הישראלי” (Jewish Week) ואף כונה “רוברט מונדבי הישראלי” ע”י עיתונאים בחו”ל. מונטיפיורי גם כותב על יין כדרך קבע. מאז שנת 2010 הוא מפרסם טור יין רחב בג’רוזלם פוסט בשם Wine Talk וכן כתב ותרם מידיעותיו למדריכי היין המוכרים ‘Wine Route of Israel’ ו-‘Wines of Israel’ ובנוסף לספר האוכל ‘The New Book of Israeli Food’.
במשך למעלה מ-20 שנים הוא כותב למדריך היין של יו ג’ונסון (Hugh Johnson’s Pocket Wine Book) – ספר היין הנמכר בעולם. תרומה קבועה של מונטיפיורי נעשית גם למדריך היין המוביל של אוז קלארק (Oz Clarke’s Pocket Wine A-Z) ולאנציקלופדיית היין של ג’נסיס רובינסון (Jancis Robinson’s The Oxford Companion To Wine), הספר החשוב מסוגו בעולם היין.  רבים לא יודעים אבל אדם מונטיפיורי הוא אף היוזם והעורך של אתר היין הישראלי באנגלית שלי www.wines-israel.com, בו מפורסמות רבות מכתבותיו על יקבים רבים בישראל. במקרים רבים לא פורסם שמו ככותב. ללא עזרתו המתמדת לא היה מגיע האתר למעמד המכובד בענף היין הישראלי, המביא את דבר היין הישראלי לרחבי העולם. משפחתו בארץ היא משפחה הסובבת סביב עולם ביין כאשר שני ילדיו פעילים גם בתעשיית היין המקומית – דיויד מונטיפיורי ביקב תבור ורייצ’ל מונטיפיורי ביקב מונטיפיורי. מתברר שמשפחת מונטיפיורי היא גם משפחה של סופרים. אדם כותב על יין ובין אחיו נמצאים ההיסטוריון הנודע סיימון סבג מונטיפיורי, שכתב את הספר ‘ירושלים: הביוגרפיה’ והסופר יו סבג מונטיפיורי, מחבר הספר ‘אניגמה’.
ספר לי קצת על משפחתך המפורסמת – משפחת מונטיפיורי.
מוצאה של משפחת מונטיפיורי בכפר קטן באיטליה הנושא את אותו השם- MonteFiore. בשלהי המאה 18 נדדה המשפחה לאנגליה. אחד מצאצאיה היה סר משה מונטיפיורי שמאד אהב יין. כשהגיע משה לביקור בארץ ישראל הוא אמר, שהיהודים צריכים לעסוק בחקלאות ולטעת גם גפנים.  סר מונטיפיורי רכש את שטח האדמה הראשון בארץ, ימין משה ומשכנות שאננים בירושלים – השכונה הראשונה מחוץ לחומות ושכונת מונטיפיורי בה היה הפרדס הראשון ביפו.
משפחת סבג הגיעה לאנגליה ממרוקו לפני 200 שנה, הכירה את משפחת מונטיפיורי ונוצר ביניהם קשר משפחה ע”י חתונה.  למשה מונטיפיורי לא היו ילדים וכשחיפש יורש, הוא החליט שהאחיין שהוא הכי אוהב (בנה של אחותו שרה) יהיה יורשו וגם ייקרא על שמו. כך הפך יוסף סבג להיות יוסף סבג מונטיפיורי. יוסף בנה משפחה ענפה ונולדו לו ילדים, נכדים ונינים רבים. אחד מהם הוא אדם מונטיפיורי, המוכר לנו.
מה דעתך על תעשיית היין בארץ ואיך אפשר להעלות את צריכת הין לנפש? שאלתי.
לדעתי זה כאין נס איך התקדם הענף ב-25 שנה האחרונות, אבל התעשייה עתה עומדת במקום ואינה מתקדמת, לצערי. אין ספק שהיקבים צריכים להיות מאוד יצרתיים כדי להשפיע על עוד אנשים בארץ ללגום יין ולצאת מהשמרנות של תעשיית יין סטנדרתי. היקבים חייבים לעבוד בשיתוף יחד כדי לקדם את מותג ישראל בחו”ל.
מה היית רוצה לעשות בהמשך? עניין אותי לדעת.
ברור לי שאמשיך לעבוד עם יין ואני מחפש הזדמנויות וכיוונים בהתאם לכישוריי. אמשיך גם לכתוב על יין, כמובן, ולקדם את יינות ישראל.
פורסמה בעיתונות ידיעה מטעם יקבי כרמל בה נאמר שתהייה יועץ של היקב. האם זה נכון?
אולי, אבל עדיין לא סגור ביננו כלום בנושא. אולי אהיה בעתיד יועץ של מספר יקבים וביניהם של יקבי כרמל.
הרבה אנשים בטוחים שאתה תעבוד ביקב מונטיפיורי. האם זה נכון?
רבים חושבים שאני מבעלי יקב מונטיפיורי ולא מתחשבים במה שאני אומר להם. אני לא מבעלי היקב, ולא אצטרף לעבוד ביקב זה. זהו יקב של אדם אחד שאינו דורש שותפות ויועץ, ארנון גבע. בתי, רייצ’ל, עובדת ביקב, ונותנת ארומה של המשפחה ומקצוענות אנושית, וביחד הם עושים עבודה טובה. אני מאחל להם, כמובן, המשך הצלחה.
ולסיום אדם, מה יש לך לומר על יקבי כרמל?
יקבי כרמל היה הבית שלי ולא רק מקום עבודה, ובעבר ניתנה לי הזדמנות לתרום להם הרבה. כשהייתי מנהל ייצוא מכרתי יותר מפי שניים ממה שהם מוכרים כיום.  כשהייתי מנהל המחלקה המקצועית הצלחנו לעשות מהפכה בתדמית היקב. מצד אחד עצוב לי לעזוב, אבל מהצד השני זהו יקב מאוד חשוב לענף היין הישראלי ואני מאחל להם הרבה הצלחה. מה שנותר לי זה להגיד תודה לאדם מונטיפיורי על תרומתו הרבה לענף היין בארץ, שבטוח תמשיך, ולאחל לו הרבה הצלחה באתגרים חדשים שיעמדו לפניו.
לחיים !!!!

ישראל פרקר, מהנדס מכירות ויישומים בחברת אלימק.
ישראל יזם, הקים ומפעיל בזמנו החופשי את אתר השער לעולם יינות ישראל
www.winesisrael.com
המתעדכן מדי יום

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות