חדשות היום

CODESYS האנדרואיד שמוביל את עולם האוטומציה התעשייתית של המחר

קודסיס (CODESYS) היא פלטפורמת תוכנה שתוכננה בתאימות מלאה לתקן IEC-61131-3 ומאפשרת סביבת פיתוח פתוחה ליישומים מורכבים באוטומציה תעשייתית. חברת 3S שבסיסה בגרמניה והיא המפתחת והמשווקת הגלובאלית של תוכנת קודסיס, מיוצגת באופן בלעדי בישראל על ידי חברת “דור הנדסה”. זו השנה השנייה שמתקיים בארץ כנס משתמשי קודסיס ושם נפגשתי עם ראלף הולץ מנהל הדרכה ועם בוריס שוסטר, מנהל מכירות אזורי קודסיס לשיחה על התפתחות התוכנה והשוק הישראלי.

חברת

מימין: ראלף הולץ מנהל הדרכה, ובוריס שוסטר, מנהל מכירות אזורי, קודסיס

מימין: ראלף הולץ מנהל הדרכה, ובוריס שוסטר, מנהל מכירות אזורי, קודסיס

3S הוקמה בשנת 1994 ומונה כיום כ-140 עובדים. החברה מראה צמיחה קבועה של 10-15 אחוז בכל שנה מאז הקמתה. לקוחות החברה הם לקוחות OEM וחברות תעשייתיות, מרביתן בתחום רכיבי אוטומציה לתכנות ובקרה, וכיום יש מעל 400 לקוחות פעילים. מטה החברה נמצא בקמפייטון, גרמניה עם נציגיות בסין ואיטליה בבעלות החברה הכוללות פיתוח, טכנולוגיה ושיווק. קודסיס פועלת ישירות מול הלקוחות הסופיים מלבד 7 מדינות בהן עובדת החברה באמצעות מפיץ מקומי, שישראל היא אחת מהן. “אנחנו חושבים שלחברת “דור הנדסה” יש יכולות שאנחנו לא יכולים לספק בארץ, אנו רואים כאן דרישה לעבוד עם תמיכה מקומית, יש ביקוש לאיש קשר הדובר את השפה ועם הזמינות להגיע לכל מקום באופן כמעט מיידי” מסביר שוסטר את הסיבה לעבודה יחד עם מפיץ מקומי ולא ישירות מחו”ל. “לפני 3 שנים לא הכירו בישראל את קודסיס, וכיום זו התוכנה המובילה בישראל ביישומי אוטומציה תעשייתית. אנו מוצאים שהבחירה שעשינו היתה הבחירה הנכונה ביותר עבור השוק הישראלי. “דור הנדסה” מחוברת היטב לכל הלקוחות הפוטנציאליים בישראל, היא משקיעה בשיווק ובעיקר בהדרכות וחינוך דור המהנדסים הבא”.
תחרות
“למעשה הפלטפורמה של קודסיס היא פתוחה ועצמאית ולכן התחרות לא ממש קיימת בעולם. התוכנה מאפשרת לראשונה מימוש PLC ושימוש בפרוטוקולי תקשורת פתוחה שאינם תלויים ביצרן מסוים של חומרה. כל החברות האחרות בתחום מפתחות תכנות ייעודיות המיועדות לציוד בקרה והנעה של יצרנים ספציפיים ואינם מתאימים ליישום במערכות אחרות. למעשה לא קיים עוד קוד פתוח כזה בעולם”. אומר שוסטר. ומוסיף: “אנחנו שואפים תמיד להיות “לפני הטכנולוגיה”, להיות בזמן ולתת שירות ותמיכה בצורה הטובה ביותר וזה היתרון הגדול ביותר שלנו בשוק. יש DNA ייחודי בחברה, זו חברה גדולה וגלובאלית, אך עדיין פועלת עם מוטיבים של סטארט-אפ. המייסדים של החברה, מנפרד ורנר ודיטר הס, עדיין פעילים בחברה ואחראים באופן אישי על הפיתוחים הטכנולוגיים וקשר שוטף עם הלקוחות במטרה להרגיש את השוק. החברה מאופיינת בתרבות של פתיחות ויצירתיות מתוך החזון המוביל אותה לתת מענה אופטימלי לצרכים ודרישות השוק הדינמי המשתנה ללא הרף. קודסיס עורכת סקרים שוטפים בקרב יצרני מכונות בכל רחבי העולם במטרה לקבל משוב בזמן אמיתי על כל פיתוח רכיב חדש בתכנה. כך מצליחה קודסיס להשיק מידי שנה כמות גדולה של חדשנות טכנולוגית שרלוונטית ללקוחותיה ומאפשרת להם גמישות ויעילות תפעולית לצד חסכון בהשקעות אינסופיות בחומרה היוצרות לחץ כבד על רווחיות החברות התעשייתיות.

הרצאתו של ראלף הולץ בסמינר קודסיס 2016

הרצאתו של ראלף הולץ בסמינר קודסיס 2016

ישראל
“השוק הישראלי הוא שוק מיוחד מאוד. יש בו סביבה עסקית המתאפיינת במגוון רחב של ענפי תעשייה. אנו רואים את ישראל כשוק חלוצי, חדשני ומיוחד מאוד. יש כאן הזדמנויות עסקיות רחבות ובעיקר ידע טכנולוגי מהטוב בעולם. דווקא מהנדסי התוכנה בישראל אחראיים על פיתוח יישומים חדשים ורכיבים חדשים בתוכנת קודסיס אותם מעבירה החברה לכל המדינות האחרות כמו ארה”ב וסין. כמו כן, אנו מוצאים פה פתח לקשרים רבים לכל העולם לאור מגוון מערכות קודסיס המוטמעות בישראל. פתח זה מבחינתנו חשוב לנו ביותר והוא משפיע על השוק העולמי כולו”. מספר שוסטר.
בסמינר השנה, אשר מתקיים זו הפעם השנייה בלבד בישראל, השתתפו מהנדסים ממגוון רחב של תעשיות שהגיעו צמאים לידע וסקרנים לשמוע וללמוד על הפיתוחים החדשים של קודסיס. ראלף, מנהל ההדרכה מספר: “אנחנו רואים פה לקוחות אשר להוטים ופתוחים לשמוע על דברים חדשים ומוצרים חדשים. בישראל יש הרבה למידה עצמית ולכן חשוב לנו להגיע לפה באופן אישי, לפגוש את האנשים ולתת להם הדרכה אישית באופן ישיר”.
בכנס השנה, הושם דגש מיוחד על יכולת האינטגרציה הידידותית למשתמש בין כל מרכיבי החומרה במערכות הנעה, על מגוון פרוטוקולי התקשורת הניתנים להתממשקות עם קודסיס ולויזואליזציה הגרפית הייחודית של התוכנה שמאפשרת לכל אחד לנהל ולשלוט מרחוק במערכות הנעה וקווי ייצור. בנוסף הראו המציגים דוגמאות של פרויקטים פורצי דרך שביצעה החברה בישראל, כולם על טהרת תוכנת קודסיס. כל הפרויקטים כוללים כמובן את החומרה הנדרשת כמו ווסתי מהירות, מנועים, גירים, בקרות מיקום, יחידות I/O ו-PLC ומסכי מגע.

סיפור לקוח הטמעת הקוד
כמפיצה, מטפלת “דור הנדסה” בכל הקשור גם להטמעת CODESYS EMBEDDED ליצרני בקרים תוך שהיא תומכת גם בכל נושא אספקת הרשיונות הנדרשים להטמעה של התוכנה בציוד החברות התעשייתיות.
אחד הפרויקטים המורכבים שבוצע באמצעות אינטגרציה של קודסיס עם מגוון יחידות ציוד, היה בקווי ייצור של Spooling בתעשיית הבד. מדובר בקו ייצור של Web המשלב בקרת גלילה, פריקה, WHS, דאנסרים, פונקציות בניהול ווב כמו חיתוך והחלפה תוך כדי ריצה ללא הפסקה באמצעות באפרים. הקו משלב מחשב מבוסס קודסיס אשר בוצע לו אינטגרציה כבקר המכונה, תקשורות מרובות וניצול טכנולוגיות. כל תת מכונה היא בעצם גוללן עם טרוורס, מושכן, גוללן, דאנסר ועוד. בקרת הגלילה של תת המכונה נשלטת בצורה מקומית עם כרטיס MCI210 קודסיס של קונטרול טקניק, מסך מקומי למכונה להפעלה בשירות. ישנו מחשב מסך מרכזי ל-HMI ראשי (X2) חיבור למערכת המפעלית ועוד. ישנם 10 תתי מכונה + מכונה ראשית, כאשר ניתן לעבוד עם 5-10 מתתי המכונה ללא הפרעה וסט אפ מיוחד.
תפוקת הציוד החדש שופרה פי 5 באמצעות הטמעה של ציוד וקונפיגורציה היברידית של בקרת הינע מהדור השלישי, הוטמעה מערכת בקרה פתוחה של קודסיס V3.5 התומכת במגוון רחב של פרוטוקולי תקשורת ונוצר ערך כלכלי משמעותי ללקוחות החברה.
המשימה היתה לשפר את ביצועי 2 מכונות ה-Spooling באופן בו הלקוח הסופי של החברה יקבל מוצר כלכלי יותר. מילת המפתח אם כך היתה “גמישות תפעולית”. הקו החדש שנרכש הינו אוטומטי לחלוטין ולפיכך מחייב בקרת הנעה לכל רצף הפעולות בו – גם ב-Unwinders – הפורקים שמתחלפים, גם בשלב החיתוך והלחמה, גם ב-Rewiders שאוספים כולל בקרה על המתיחות, על הגלגול עצמו ועל אופי הגלגול.
זוהי דוגמא לבקרת Hybrid – יכולות בקרה מרכזית ובקרה מקומית. במקרה הזה, הבקרה המקומית מפשטת את הפעלת המכונה ופיתוח הקוד, מאפשרת תפעול קל של המכונה ויתירות בתתי מכונה. בנוסף, כל תת מכונה נבדקה פעם אחת לבד וסופקה כ”קוביה שחורה” לחיבור לקו.
ספקטרום ההספקה של “דור הנדסה” כלל: 55 מנועי סרוו, ווסתי 700 Unidrive M עם תקשורות ONBOARD וכרטיס MOTION MCI210- ,1000 IO’s אנלוגיים ודיגיטליים, 22 אנקודרים נוספים, load cell – מכשיר למדידת תאים הבודק מתיחות ומשקל – זה ציוד הבקרה המכני המותקן בכל מכונה. כמו כן סופקו מנועים א-סינכרונים, בקרים למנועים, רכיבי ארון חשמל, מסכי HMI, PC PLC, Panel PC PLC, Remote IO, סוויצ’ים, כבלים וגירים. על מנת לאפשר ויזואליזציה, קלות הפעלה ובקרה אונליין, הותקנו בכל מכונה 11 צגים מקומיים המחוברים ל-2 PC PLC ועל הכל מפקדת תוכנת CODESYS V3.5 המאפשרת תקשורת אונליין של כל מערכות הסרוו בינן לבין עצמן ובינן לבין כל יחידות הקצה. כל מנועי סרוו עובדים בתקשורת, כולם עם בקרת תנועה ONBOARD ועל הכל מפקחת בקרת תנועה מרכזית היברידית.
מערך הבקרה תוכנן ע”י המהנדסים של החברה באופן שיקנה חסכון אנרגטי מירבי. כל המערכות הן רגנרטיביות – אספקה והחזרת אנרגיה מהרשת ללא צורך בנגדי בלימה. כל האנרגיה שמגיעה מהרשת מתחלקת עם DC BASS לכל קבוצת ווסתים באופן שווה שמוביל ליציבות בזרימת התהליך. חסכון באנרגיה – מנוע אחד נוסע ומנוע אחד בולם – האנרגיה משתתפת ביניהם כך שנצרכת מהרשת פחות אנרגיה. במידה וכל המנועים בלמים – אז האנרגיה חוזרת לרשת.
בנוסף, כל הפרויקט תוכנן על מנת לסייע ללקוח, עם הגעת המכונה לישראל, לשלוט באופן עצמאי עליה ללא תלות בספק המכונה. מאחר וקודסיס הינה תוכנה פתוחה, יכול הלקוח לתכנת בגמישות רבה כל שינוי בתהליך הגלגול, לבקר בזמן אמיתי על התהליך ולחסוך משמעותית בזמן הפעלה מחד וזמני השבתת הקו מאידך. בצורה זו, תכנת קודסיס עם הקוד הפתוח איפשרה תכנון אופטימלי של מערך בקרת ההינע.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות