חדשות היום

טיול בעקבות אגדות האחים גרים

יער עבות עמוס צללים, טירות שמגיחות מערפילים, נחלים ומפלי מים. גרמניה מציינת 200 שנה לקובץ האגדות הראשון של האחים גרים ומציעה 600 קילומטרים בהם האגדות שכולנו גדלנו עליהן מתעוררות לחיים.
כמעט בכל העיירות שבהן תבקרו תמצאו פעילויות ידידותיות לכל המשפחה, כגון מופעי בובות, אירועי מספרי סיפורים והצגות תיאטרון (בשפה הגרמנית, אך בהקשר אוניברסלי), מוזיאוני סיפורי אגדות, שווקים ופסלים מדהימים של הדמויות המוכרות והאהובות.

סטיינאו – העיר שבה גדלו האחים גרים
האחים גרים נולדו בהאנאו שליד פרנקפורט. הם התגוררו בכפר הקטן שטיינאו (Steinau), שהיה מפתח חשוב בדרך האגדות. במרכז העיר פסל ברונזה בדמות האחים. במרכז העירייה מוזיאון האחים גרים במבנה עשוי עץ.
הכפר מכיל את כל המרכיבים שמהם רוקחים אגדה. חוצה אותו נחל קטן, יש בו חורשת עצים סבוכה, סכר זעיר ומפל מים קטן. בצד השני של הבית ניצבת טירה גדולה ובמרכזה מגדל גבוה שניתן לטפס אליו לתצפית מראש המגדל, אם מתעלמים מתנועת המכוניות, רואים את ארץ האגדות. כרי דשא ירוקים, גגות אדומים ויערות עבותים. בעלי חיים שמדברים בלשון בני אדם כנראה שאין שם, אבל אולי הם יוצאים רק בערב. בכיכר המרכזית יש מזרקה עם פסל של נסיכה ולצדה צפרדע עם כדור זהב.

מחוז שוואלם (Schwalm)
מקום התרחשותו של הסיפור על כיפה אדומה, אחת האגדות המפורסמות ביותר. האזור שוכן לאורך נהר שוואלם ומציע מסלולי טיול ביערות הסבוכים, אותם היערות שעברה כיפה אדומה בדרך לסבתה. ניתן לטייל בהם עם המשפחה ללא חשש ממפגש עם הזאב הרע כמובן.
במוזיאון הפולקלור האזורי זיגנהיים (Ziegenheim) ניתן לראות וללמוד על תלבושות מסורתיות שאפיינו מעמדות וגילים שונים של בני גרמניה, והיוו מקורות השראה לתלבושות של כיפה אדומה וסבתה. כך, למשל, כובעה האדום של כיפה אדומה, אשר הפך לאחד מסמליה הבולטים של האגדה.

האגדה על שלגיה מבוססת על סיפור אמיתי?!
סיפורה של שלגיה ושבעת הגמדים, המתרחש בכפר הכורים ברגפרייהייט (Bergfreiheit) ליד העיר באד וילדונגן (Bad Wildungen), מבוסס, על פי הסיפורים, על סיפור אמיתי של הנסיכה מרגרט מוולדק. על פי הסיפורים דמותה של שלגיה הייתה הנסיכה מרגרט, שנפטרה בגיל 21 והגמדים הם כורים כפריים קצרי קומה, שכובעיהם הזכירו מצנפות של גמדים. בכפר ניתן לבקר בבית של שלגיה שבו ניצב פסל של שלגיה ושבעת הגמדים ובמוזיאון הכורים.

טרינגלבורג – טירתה של רפונזל
המלין, שבה צועד בויר, היא תחנה אחת מבין כ-50 שנפרשות לאורך 600 הקילומטרים של “דרך האגדות” או “דרך האחים גרים”. הדרך מתפתלת בין האנאו הסמוכה לפרנקפורט, שבה נולדו האחים, לעיר ברמן שלחוף הים הצפוני. החלקים הדרומיים שלה, עד קאסל, הרריים, עם גבעות ויערות, עמקים וכפרים קטנים. החלקים הצפוניים מישוריים כמעט לחלוטין, עם שדות רחבים ונהרות גדולים. שביל אופניים סלול לאורך הדרך מקאסל לברמן, רובו על גדת הנהר. לאורך הדרך יש טירות וארמונות, מצודות וטחנות קמח, בקתות עץ ומגדלי אבן.
קל לדמיין כאן את גיבורי האגדות, סינדרלה, שלגיה, החלילן, רפונזל וכיפה אדומה עם הצייד. אבל זה גם לבה של גרמניה התעשייתית, המודרנית, הצפופה, ואת הדרך יחסמו גם פקקי תנועה גדולים ולא בהכרח משפחת דרקונים יורקי אש.
החיבורים האלה בין המציאות של אביב 2013 לאביב ההוא ב-1813, כאשר התפרסם קובץ האגדות הראשון שליקטו יעקב ווילהלם גרים, צצים בכל תחנה לאורך הדרך.
בימים אלה מציינים 200 שנה לפרסומו של קובץ האגדות הראשון. מאז נהפך הספר לאחד הפופולריים ביותר בעולם הוא זכה להיות מתורגם ל-160 שפות ובהן לעברית. האחים לא כתבו את האגדות. הם אספו, ערכו ושיבצו אותן בקובץ הזה שנהפך לנכס עולמי.
לשכת התיירות הממשלתית, מחלקת את הסיורים בין מקומות הקשורים ישירות לביוגרפיה של האחים גרים – בתים שבהם גרו, בתי ספר שבהם למדו וערים שבהן התגוררו – ובין המקומות המשעשעים יותר, אלה שמסתערים עכשיו על הקשר הדמיוני עם האגדות ומאמצים אותן בחום.

היער האפל בקאסל
קאסל משמשת כ”בירת דרך האגדות”. בתוקף תפקידה יש בה מוזיאון עירוני יפה, שאפשר לראות בו את המהדורה הראשונה של קובץ האגדות. המוזיאון עוסק בעיקר בתולדות האחים גרים ובגינתו ניצב פסל מקסים של נסיכה עם כתר מוזהב לראשה.

פסל של החיות המוסיקליות טרנדלבורג ורפונזל
הטירה טרנדלבורג, 35 קילומטר מצפון לקאסל (Trendelburg), משמשת היום כמלון. גבר שמציג עצמו כ”אביר דיטריך”, חמוש בחרב ועוטה שריון, יקבל את פניכם בכניסה. הוא יערוך לכם סיור מקיף בטירה ויקפיד שלא לחייך כאשר יצביע על החבל שמשתלשל ממגדל האבן ואז יציין שזו הצמה של ראפונזל.

זאבאבורג והיפהפייה
טירת זאבאבורג (Sababurg) מונה כ-17 חדרי אירוח, אולמות אירועים ומסעדה. החדרים נושאים שמות של חיות מן האגדות. הזיהוי של הטירה עם אגדת היפהפייה הנרדמת נמשך כבר יותר מ-120 שנה. הקשר נובע מן האדריכלות שמתאימה לכל הפרטים בסיפור, החל מהמיקום בלב היער ועד ההיסטוריה של המשפחה שגרה כאן בעבר.

החלילן מהמלין
מעט מוזר שהעיירה גאה בסיפור שמוציא לה מוניטין רע, והרי אנשי המלין לא שילמו לחלילן כפי שהבטיחו ולכן אסף והעלים 130 מילדי העיר. לדברי ראש לשכת התיירות המקומית “זה נכון, אבל זה מצוין לתיירות”.
במוזיאון העיר, שהוא המוסד המוזר ביותר לאורך הדרך כולה. יש אתר זיכרון לילדים שנעלמו בעקבות החלילן. 130 זוגות נעלי פעוטות ניצבות על המדפים ומעוררים צמרמורת (וגם נסיגה מזורזת מהמקום).

החיות המוסיקליות בברמן
ברמן היא התחנה האחרונה בדרך האגדות. אלה ארבעה בעלי חיים – חמור, כלב, חתול ותרנגול – שעשו דרכם לעיר, נתקלו במכשולים והחליטו לבסוף להתיישב בכפר סמוך. ארבע נשים חביבות, לבושות כחיות, יציגו בפני המבקרים את האתרים המרכזיים תוך סיור משעשע, שמחבר את האגדה למציאות. ברמן היא עיר מעניינת ויש בה הרבה מה לראות בלי קשר לחמור שמדבר אנגלית מצוינת.
(באדיבות אתר: http:www.writing.co.il//)

שי-לי פטל

תגובות סגורות