ציפוי מגן מהפכני חדש ® NanoProof

בתחילה, השוק שדרש וצרך ציפויי מגן היה השוק הצבאי של מכשירים ומוצרים שדרשו עמידות לתנאי סביבה קשים של חום/קור/לחות בכל מרחבי הגלובוס באויר ביבשה בים ובחלל.
עם התפתחות צפיפות המעגלים והמרווחים בין המוליכים קטנו מאוד, ועלה השימוש בהספקים ותדרים גבוהים, נוצר הצורך בציפויי מגן נגד לחות גם בשוק התעשייתי, הרכב, הרפואי ואף האזרחי.

השילוב של מוליכים צפופים , תדרי עבודה והספקים גבוהים גרמו לכשלים במעגלים ומכשירים, מפורסם המקרה הטרגי של מכונית נוסעים מסוג טויוטה שהאיצה ללא יכולת שליטה של הנהג עד לתאונה קטלנית וכל זאת בשל התפתחות כשל של מעגל בקרה ברכב עקב התפתחות “Whiskers” שגרמו לקצר בשל התנאים בהם עמד המעגל הנ”ל, וגרמה לקריאת תיקון של מליוני מכוניות מהסוג הנ”ל.
גם מוצרים תעשייתיים ורפואיים ואזרחיים העובדים במקומות החשופים לאדים, לחות רטיבות סביבה רטובה, השקיה ומכשירים העלולים ליפול לבריכה ואף לשרותים (טלפונים ניידים), כל אלה זקוקים להגנה כנגד רטיבות התזות נוזלים וכו’.
כיום גם הטלפונים הניידים החדשים של iPhone 7 ו-Galaxy S7, עמידים בפני אבק ומים לרמה של IPX 7, שהינה עמידות לכ-30 דקות במים עומדים בעומק של עד 1 מטר.
בטבלה 1  ניתן לראות את דרגות התקן IPX השונות המגדירות את דרגות עמידות השונות לפי סדר הגנה יורד.

1

טבלה 1

עד לאחרונה נושא ציפויי מגן נגד לחות בתעשיית האלקטרוניקה התחלקה לשתי קטגוריות של חומרי ציפוי מגן, האחת הנוחה יותר ליישום ע”י טבילה או התזה ידנית של חומרים אקריליים/אפוקסים (hydro/oleophobic) ואחרים או ע”י מכונות אוטומטיות, והשניה ע”י שימוש במכונות ואקום יקרות לחומרים ממשפחת הפארילן (parylene-based treatments).
לשני סוגי החומרים הנ”ל יתרונות וחסרונות ברורים, הראשונה נוחה ליישום בריסוס, או טבילה או מכונות אוטומטיות (יתרון) אם כי מצריכה מיסוכים רבים ברמה כזאת או אחרת, אולם מוגבלת ברמת המיגון יחסית (חיסרון), למשפחת הפארילן הנותן מענה מעולה לרמת האטימות עד לטבילה במים המהווה יתרון (מוכרת פרסומת סמסונג למכשיר נייד הפועל ליד דג שוחה באקווריום) אכן ציפוי בפארילן נותן פתרון טכני טוב יותר אולם מצריך יישום ארוך בתהליכי ואקום יקרים, מיסוכים יקרים וכמעט לא ניתן לתיקון אלא ע”י ריסוס חול מיכני על כל המשתמע מכך (חסרון).
הצורך במכונות ואקום ותהליכי ואקום ארוכים ויקרים מאוד מגבילים את היישום ע”י קבלן משנה כמעט בודד בארץ הגורם לרתיעת לקוחות הזקוקים לפתרון הנ”ל ובחלקם “לא יכולים להרשות לעצמם” את השימוש במיגון המעולה אלא בלית ברירה.
לאחרונה פיתחה חברת ACULON מארה”ב המיוצגת בלעדית בארץ ע”י חברת ח. בנץ אלקטרוניקס בע”מ משפחה שלישית של חומרים ® NanoProof (Superhydrophobic Coatings) הנותנים מענה ציפוי מושלם הנותן פתרון מעולה לציפוי עם כל היתרונות שישנן לשתי הקטגוריות הקיימות ללא חסרונות או מיגבלות שישנן לשתי הקטגוריות הקיימות.
החומר ניתן לישום ע”י טבילה, ריסוס ידני או אוטומטי , ללא צורך במיסוכים כלשהם, וניתן לתיקון בקלות.

אין צורך יישום במכונות ותהליכי ואקום ארוכים ויקרים !

סדרת החומרים NanoProof 1.0 מציעה הגנה למעגלים כנגד נפילה אקראית למים לפי IPX 4, וסדרה – NanoProof® 3.5,4.0 תספק הגנה בעומק של עד מטר מים למשך 30 דקות לעמידה ב IPX7 , ולהגנה ממושכת יותר סדרת NanoProof® 5.1. תספק הגנה של עד 100 שעות טבילה במים מתוקים לרכיבים לא אטומים הרמטית, IPX8 .
חומרים אלה זכו לפרסים של תערוכות ומגזינים כגון ” New Product Introduction Award- Circuit Assembly NPI 2016″ (איור 1), החומרים קלים ליישום, מתייבשים בטמפ. החדר בעוביים קטנים מאוד של אנגסטרומים עד מיקרומטר ונראים לעין בתאורת UV (ראו איור 2-3).

Untitled-1

טבלה 2. השוואה בין החומר לפארילן

יתרונות:
החומר מגן ודוחה מים שמנים וכמעט כל סוגי הנוזלים הקיימים עד לטבילה מוחלטת במים, אחיד, בעובי דק מאוד, מעניק הגנה ארוכת טווח, שקוף, ניתן ליישום בקלות ללא ציוד יקר, וניתן לתיקון.
החומרים נבדקו על כרטיס סטנדרטי של IPC MULTI-PURPOSE TEST BOARD IPC-B-25A

Untitled-2ציפוי של Aculon 3.5. 4.0, 5.0
מתח עבודה של 3v, 6v, 12v
זמן 60 דקות. 2X IPX-7
תנאים: מים מתוקים ומים מלוחים
מעגל בדיקה – IPC Multi-Purpose Test Boar
בדיקות נוספות :
Moisture & Insulation Resistance
• IPC-CC-830B, AM1

Salt Spray (Fog) Exposure
• ASTM B117-11

Sweat Solution
• IBM-H6-0440-105
• 24 hours at 10V to D and F combs
• Resistance measured pre and post-test

להלן תוצאות בדיקה חשמלית השוואתית עם/ללא ציפוי

Untitled-3

חיים בן ציון, HBENTZ

תגובות סגורות