eegXYt הישראלית נבחרה לרשימת 100 חברות ההזנק ש”ישנו את העולם”

חברת ההזנק הישראלית  eggXYt נבחרה לרשימה המכובדת Disrupt 100 כאחד מ-100 חברות ההזנק שמציעות טכנולוגיות  שיכולות לשנות את העולם כפי שאנו מכירים אותו. לטכנולוגיה שהחברה מציעה יש השלכות בשלושה מישורים: למנוע את מותם של יותר מ-3 מיליארד אפרוחים בשנה, להגדיל את אספקת הביצים השנתית לתעשיית המזון העולמית ב-3 מיליארד ביצים בשנה ולחסוך לענף הלול העולמי כמיליארד דולר בשנה.

חברת  eggXYt שהוקמה על ידי היזמים יהודה אלרם ופרופ’ דני אופן ונמנית על פורטפוליו של חברות ההזנק אשר פועלות בשיתוף עם  TechForGood, מפתחת טכנולוגיה מהפכנית המבוססת על שילוב חדשני בין ביולוגיה מולקולרית ומכשור אופטי. הטכנולוגיה באה להתמודד עם אתגר כלל עולמי שעדיין לא נמצא לו מענה והוא  זיהוי מין עובר האפרוח מיד לאחר ההטלה, עוד טרם בקיעתו מן הביצה.

למנוע הרג של מיליארדי אפרוחים

כידוע, בענף הלול מגדלים שני סוגי עופות הדרושים לתעשיית המזון: זן של תרנגולות מטילות, אשר טופחו להטיל כמה שיותר ביצים וזן של תרנגולות פטם שמעלות משקל במהירות ומיועדות לאכילה. בענף המטילות, הזכרים, שכמובן אינם מטילים ביצים, מושמדים עם בקיעתם מהביצה לאחר תהליך הדגרה בן 21 יום. זיהוי מין האפרוח שאך זה בקע נעשה באופן ידני מאחר וכיום לא ניתן לזהות  את מין האפרוח כל עוד הוא בתוך הביצה. פרקטיקה זו, לא רק שהיא אכזרית – היא גם יקרה מאוד.

הפיתוח הביוטכנולוגי של חברת  eggXYt מאפשר את זיהוי מין האפרוח בעודו עובר בתוך הביצה, מיד לאחר הטלת הביצה ועוד טרם כניסתו להדגרה. התוצאה המיידית תהיה שעלות תהליך ההדגרה בענף המטילות יפחת באופן משמעותי מאחר ורק הנקבות, כמחצית מהביצים שמוטלות, יודגרו. מעבר לכך,  הביצים שלא יוכנסו להדגרה יוכלו לשמש כביצי מאכל וכחומר גלם בתעשיית התרופות.

לאבחן מבלי לחורר את הביצה וללא פגיעה באפרוח המתפתח  

לדברי פרופ’ דני אופן: “הטכנולוגיה החדשה שפיתחנו מאפשרת באמצעות קרן אור, זיהוי מינו של העובר בשלב מוקדם ביותר כשגודלו פחות ממילימטר,  ללא צורך בחירור הביצה וללא פגיעה בתאי העובר”.

יהודה אלרם הוסיף: “לאחר שנים של עשיה משפטית, עסקית וחברתית, אני נרגש מההזדמנות להיות שותף ליסוד חברה  המפתחת מוצר שיש  בו תיקון עולם יחד עם תועלת מסחרית.  חברת eggXYt  שואפת לשורת רווח כפולה (ואף משולשת), ייעול של תהליך ההדגרה ויצור הביצים יחד עם תרומה להפחתת צער בעלי החיים ושמירה על איכות הסביבה ואף היכולת להשתמש בביצים הזכריות הלא מודגרות”.

חברת ההזנק   eggXYtהוקמה על ידי יהודה אלרם, יזם ועו”ד בוגר אוניברסיטת הרווארד, אשר מכיר את הלול מגיל צעיר דרך הסבים שעלו לארץ כחלוצים בשנות ה20 של המאה הקודמת והיו לולנים, ופרופ’ דני אופן,  מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ומי שהיה שותף בהקמת  חברת בריינסטורם, הנסחרת בנאסדאק  והמפתחת טיפול למחלת ניוון השרירים חשוכת המרפא, ALS , באמצעות תאי גזע.

  חברת eggXYt נמנית עם שורה של חברות  הזנק הפועלות  בשיתוף עם TechForGood, ארגון בינלאומי המקדם ומסייע ליזמים המתמודדים עם בעיות חברתיות וסביבתיות גלובאליות באמצעות טכנולוגיה חדשנית.

יוצאים לגיוס ראשון

חברת   eggXYt יוצאת כעת  לסבב גיוס ראשון, זאת לאחר שבנובמבר האחרון זכתה במקום הראשון בתחרות של חממת ההאצה MassChalange  בישראל. בנוסף eggXYt נבחרה להשתתף ב-roadshow בסין מטעם הפורום לחדשנות ויזמות המשותף למכון הטכנולוגי האמריקני MIT ולגופים ממשלתיים ומסחריים בסין.

כאמור, לפני ימים אחדים, נודע ל-eggXYt על בחירתה לרשימת ה-Disrupt 100 השנתית של  Tallt Ventures, שאליה נבחרים 100 חברות הזנק שיש להן פוטנציאל ל”שנות את העולם”, אם על ידי השפעה על השוק העולמי,  או יצירתו של שוק גלובלי חדש. הבחירה לרשימה מכובדת זו נעשית על ידי מומחים מחברות ענק מובילות בתחומן בעולם (ובהן גוגל, מיקרוסופט, אובר, וירג’ן ועוד)  על פי קריטריונים מחמירים במיוחד תוך בחינה של כ-5 מיליון חברות הזנק ברחבי העולם.

בתמונה: היזמים, יהודה אלרם ופרופ’ דני אופן (קרדיט צילום: יח”צ)

תגובות סגורות