חדשות היום

הסוף לתאונות הדרכים: אינטל הציגה מודל מתמטי שימנע תאונות ברכבים אוטונומיים

אינטל הכריזה היום  על מודל מתמטי שיבטיח את בטיחות הנסיעה ברכב אוטונומי. פרופסור אמנון שעשוע, מנכ”ל מובילאיי וסגן נשיא בכיר של אינטל לתעשיית כלי הרכב האוטונומיים, הציג בוועידת World Knowledge Forum בסאול ובמאמר אקדמי את הנוסחה שפיתח, שתמנע תאונות דרכים.

המודל שפיתח שעשוע, יחד עם עמיתו שי שלו-שוורץ, נקרא Responsibility Sensitive Safety (RSS). הוא מספק פרמטרים ספציפיים וברי-מדידה לתפיסת האחריות האנושית של אחריות וזהירות ומגדיר “מצב בטוח” (“Safe State”), שבו לא ייתכן שכלי הרכב האוטונומי יגרום תאונה, ללא קשר להתנהגות הנהגים האחרים.

פרופ’ שעשוע קרא למקבלי ההחלטות להסדיר את התחום ולשנות את החוקים, כך שניתן יהיה לקבוע מי אשם בתאונה בין רכב אוטונומי לרכב מאוייש, מאחר וכל התקנות כיום מתייחסות לבני אדם. “היכולת לייחס את האשמה היא המפתח לפתרון. בדיוק כמו הנהגים האנושיים הטובים בעולם, גם מכוניות אוטונומיות לא יוכלו להימנע מתאונות בהתרחש פעולות מעבר לשליטתן. עם זאת, לא סביר שגם הנהג האחראי, המודע והזהיר ביותר יגרום לתאונה כתוצאה ממחדל שלו, במיוחד לו היה מצויד בשדה ראייה של 360 מעלות וזמני תגובה מהירים כברק, כמו המכוניות האוטונומיות”.

מודל ה-RSS של אינטל מתאים לאימוץ על ידי כל התעשייה והרגולטורים. אחת המטרות העיקריות שלו היא להבהיר את האחריות המשפטית במקרה של תאונה. הוא פותח ותוקף ב-161 אלף קילומטרים של נהיגה אוטונומית בתנאי אמת ומבטיח שרכב אוטונומי לעולם לא יגרום לתאונה ב”אשמתו”, אלא במקרים של תקלות טכניות. הפיתוח החדש עשוי להפחית את מספר ההרוגים בתאונות דרכים מכ-40 אלף לשנה בארה”ב ל-40 בלבד.

תגובות סגורות