Fiber in the Sky חדשנות בתקשורת הלוויינית

גילת טלקום ממשיכה את תנופת הצמיחה והפיתוח ומציגה את החדשנות האחרונה בתחום שירותי הקישוריות מבוססי לוויין – Fiber in the sky.

Fiber in the sky הנו פתרון המתבסס על צי לוויינים במסלול בגובה בינוני MEO () המאפשרים מתן שירותי תקשורת מגוונים בפס רחב ובגמישות בצד המתחבר לשירות בהיבט של מיקום, תנועה וציוד הקצה הנדרש. בזכות פתרון המבוסס על טכנולוגית ה O3b, הפכה גילת טלקום לחברה הגדולה ביותר באפריקה ולשנייה בעולם העושה שימוש בטכנולוגיה זו.

אחד היישומים הבולטים של Fiber in the sky הנו ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אשר תשתיות התקשורת בה מבוססת על LTE ו-כבלי סיבים אופטיים קרקעיים ומשרתת את 80 מיליון התושבים במדינה. מאחר ופעמים רבות כושלות תשתיות הסיבים במדינה, נדרש פתרון משולב כגיבוי והשלמה, העושה שימוש בטכנולוגית Fiber in the sky לחיבור צמתים ואתרים חשובים ועיקריים, אתרי LTE ועוד.

המשק האפריקאי הופך מקוון ודיגיטאלי

בשנים האחרונות, ככל שהמשק האפריקאי ממשיך לצמוח ולעבור מהפכה דיגיטאלית, צרכי התקשורת והמחשוב שלו מתעצמים בכמה וקטורים:

תקשורת הלוויינים – ממשיכה לצמוח על אף ובמקביל להתקדמות בפריסת הסיבים.

תקשורת סיבים קרקעית – הגדלת הפריסה והקיבולות במקטעים הבינלאומיים והמקומיים, בנקודות הגישה POPs וביכולות ניהול הרשת באופן חכם יותר.

השקת שירותים מנוהלים – מבוססים על תשתיות החברה ומאפשרים לחברות וארגונים להסיט פעילות מחשוב מ-LTE לתקשורת קווית ויכולות מחשוב ענן.

אבטחת מידע וסייבר – אשר הצורך אליהם גובר בצורה ניכרת ככל שיותר ויותר חלקים מהמשק האפריקאי הופך מקוון ודיגיטאלי.

שירותי ניהול מובייל – אשר עם הגידול בנתח הסמארטפונים על פני מכשירים מיושנים, החל להתעורר הצורך בניהול מובייל בדומה למקובל בארצות “מערביות” במודל EMM.

הבחירה בטכנולוגיה ה O3b

הטכנולוגיה O3b מאפשרת גישה מהירה לאינטרנט בפס רחב ותעבורת נתונים סלולרית LTE ו-3G ומשמשת כגיבוי והשלמה לתשתית הסיבים.

O3b היא הרשת הלוויינית היחידה שהביצועים שלה שווי ערך לסיבים אופטיים, הן בזמן ההשהיה והן בקצב ההעברה. בצורה זאת ניתן לספק פתרונות עם איכות מעולה של קול, וידאו ושירותי נתונים אחרים. יתרון נוסף נעוץ בכך שהפתרון של O3b מספק אמינות מעולה באמצעות גיוון של הנתיבים ושל האתרים, והתוצאה הינה שירות עם זמינות גבוהה וביצועים גבוהים. O3b כולל עשרות לווייני תקשורת חדשניים מסוג MEO () המבוססים על טכנולוגיית KA-BAND.

מאחורי הקלעים של

Fiber in the sky

כיום, אספקת שירותי הגישה מתבצעת על ידי 12 לוויינים המשייטים במסלול גובה בינוני, ובמהלך שנת 2018 עם סיום הבנייה ושיגורם לחלל, יצטרפו לשירות 8 לוויינים נוספים.

הרעיון המרכזי מתבסס על 2 אנטנות לווייניות בתחנת הבסיס, אשר כל אחת מהן מייצרת קשר עם לוויין החולף במסלול ועל תהליך מובנה של “העברת מקל” בין הלווייניים והאנטנות ליצירת תקשורת רציפה ואיכותית. האנטנות בתחנת הבסיס נעות כך שכל צלחת עוקבת אחרי הלוויין שלה בשמיים והן מעבירות ביניהן את התקשורת כל 49 דקות (עם זמן חפיפה של 2 דקות). לאחר הניתוק מהאנטנה, הלוויין ממשיך במסלולו וחוזר לנקודת ההתחלה לאחר 360 דקות.

לווייני O3b פועלים בגובה 8062 ק”מ. בשל השיוט בגובה בינוני, לווייני O3b מאפשרים זמן ההמתנה (RTT- round trip time) של כ-150 מילישניות (מהירות האור * המרחק), זמן קצר ב- 75% בהשוואה ללוויינים רגילים (GEO (Geosynchronous.

ה-Gateways של לווייני O3b הינם נקודות חיבור בין המסוף המרוחק של הלקוח לבין תקשורת ה-IP הקרקעית באמצעות לווייני O3b.

כל Gateway מפעיל לפחות 3 אנטנות עקיבה של 7.3מ, את ציוד הלווייני (Baseband), מערכת מיתוג וגישה לרשת .

אתרי Gateway O3b נבחרו בקפידה תוך התחשבות בשיקולים שונים:

לפחות Gateway אחד בכל אזור.

קרבה למרכזי תקשורת מרכזיים לאינטרנט ולסוגי תקשורת קרקעיים נוספים.

מיקום באזורים עם אקלים יבש כדי למזער את השפעת תופעת ניחות גשם על שירותי התקשורת (ניתן להשתמש בשיטת גיוון אתרי תקשורת במיקומי Gateway רטובים יותר כדי לשפר את הביצועים).

מינוף התשתיות והניסיון של שותפי תקשורת מקומיים מבוססים.

זמינות Gateway ממוצעת של 99.989% (כולל זמינות בתנאי מזג אוויר קשים).

כיסוי אלומת הלוויין

קוטרה של כל אחת מ-10 אלומות הלקוח (כל לוויין יוצר אלומות כיסוי אזורי ) על כל לוויין הינה כ-700 ק”מ.

כל גודל אלומה (רוחב פס) הינה 216MHz.

תצורת עבודת הלוויין

Gateway Mode הינה התצורה הסטנדרטית של הלוויין המחברת את כל אחד מאלומות הgateway אל חמש אלומות לקוח. כל אחד מה gateways מחובר לספק ברמת Tier-1/Tier-2 ומשמש לקישוריות באמצעות תצורת . 2 אתרים יכולים לדבר אחד עם השני לפי דרישת הקישוריות.

אלומה קדמית. אלומה אחת המשודרת על ידי הgateway ונקלטת על ידי מסוף הלקוח.

אלומה חוזרת. אלומה אחת המשודרת ממסופי הלקוח ונקלטת על ידי הgateway.

Loopback Mode

מצב עבודה Loopback משמש באלומה בודדת לאספקת קישוריות בין מסופים הנמצאים באותו אזור כיסוי בן 700 ק”מ של האלומה. במצב עבודה Loopback התעבורה משודרת אל הלוויין באמצעות אלומת הלקוח, ומיד משודרת חזרה באמצעות אותה אלומת לקוח ללא מעבר דרך הgateway האזורי. לתעבורת הלקוח מוקצה רוחב פס של 216MHz וניתן להקצות אותו לאלומות קדמיות ולאלומות חוזרות על פי הדרישה.

תקשורת יציבה ואמינה במקרים של ניחות גשם (Rain Fade)

ניחות גשם הינו מצב של דעיכת אותות תקשורת כתוצאה מטיפות גשם או קרח שהמרחק ביניהם שווה בקירוב לאורך הגל של האות. התופעה עשויה להשפיע על תקשורת נתונים לוויינית וכמו כן על אותות טלוויזיה לווייניים ועל מערכות אחרות.

כשיש ניחות גשם, הסיבה הינה בגלל גשם בין המסוף הקולט של הלקוח לבין הלוויין. אירועי ניחות גשם הינם לרוב קצרים כיוון שלווייני O3b הם לווייני MEO

(Medium Earth Orbit – מסלול היקפי בגובה בינוני), ולכן זווית קו הראייה שלהם כל הזמן בתנועה. אם אירוע הגשם הינו ישירות מעל למסוף הקרקעי של הלקוח, אז משך הניחות ימשך זמן רב יותר.

ניתן להתקין מסופי גיבוי במגוון מיקומים, וליצור על ידי כך עמידות רשת גבוהה במיוחד. כשיורד גשם כבד באחד המסופים, אירוע שגורם לפגימה באיכות האות, הרשת תעבור למסוף החלופי כדי לשמור על יציבות החיבור וכדי למנוע פגיעה במשתמשי הקצה.

באתרי מסופים הנמצאים במרחק קילומטרים ספורים בלבד, יש מזג אוויר שונה לגמרי, ולכן גיוון אתרים הינה שיטה מוצלחת ביותר שמונעת ממזג האוויר להשפיע על קישור לוויו חשוב.

על ידי הוספת גיוון אתרי מסופים לשירות O3b, זמינות המערכת עולה וניתן להגיע לזמינות של 99.95%. זמינות זו שקולה לזמינות של רשת עם שני חיבורים קוויים המבטיחים רשת יציבה יותר, עם שביעות רצון גבוהה מצד הלקוחות ורווחים גבוהים יותר.

על מנת למזער את השפעת תופעת ניחות גשם על שירותי התקשורת, ניתן להשתמש בשיטת גיוון אתרי תקשורת במיקומי gateway רטובים יותר כדי לשפר את הביצועים של אתר קצה.

באיור 11 ניתן לראות כי ל O3b יש רשת תקשורת כלל עולמית בזמינות גבוהה המחברת את כל ה-gateways למרכזי נתונים ניטרליים, המאפשרת שרידות תקשורת גבוהה מאוד.

 

גילת טלקום

תגובות סגורות