חדשות היום

חברת רפאל מכריזה היום (א’) על מבצעיות מערכת ההנעה הייחודית של הלוויין הבינלאומי ‘ונוס’ בחלל

חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע”מ מודיעה היום (א’), כי סיימה את סדרת הבדיקות הראשונית של מערכת ההנעה החשמלית של לוויין “ונוס” במסלולו בחלל, לאחר השיגור. כזכור, לוויין “ונוס” שוגר לחלל בראשית חודש אוגוסט 2017, כחלק משיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע לסוכנות החלל הצרפתית. בלוויין הותקנה מערכת הנעה חשמלית ראשונה מסוגה, פרי פיתוחה של חברת רפאל הישראלית, שהיא היצרנית היחידה בישראל של מערכות הנעה חשמליות ללוויינים.

כמו כן, ציינה רפאל כי ביצעה ניסוי מערכת מסכם, וכי כעת ניתן להכריז על המערכת כמבצעית. כלל, הניסויים והבדיקות נעשו מתוך “מרכז המשימה הטכנולוגית” הנמצא בתוך מתקני רפאל בצפון הארץ. בהמשך חיי הלוויין מתוכננים להתבצע ניסויים נוספים ושיערוך ביצועים למערכת ההנעה בחלל.

ל”וונוס” הוגדרו שתי משימות: האחת מדעית – באחריות סוכנות החלל הצרפתית, והשנייה- טכנולוגית, באחריות סוכנות החלל הישראלית, שעיקרה הוא הדגמת יכולת השיפור של משימות צילום על-ידי שימוש בהנעה חשמלית. סוכנות החלל הישראלית הטילה משימה זו על חברת רפאל שפיתחה וייצרה את המערכת, ושכאמור, מכריזה היום על סיומה המוצלח של סדרת הניסויים והבדיקות של מערכת זו בחלל. נציגי חברת רפאל יציגו מחר את הנושא במסגרת “כנס החלל” של משרד המדע בשיתוף סדנת יובל נאמן באוניברסיטת תל-אביב.

מערכת ההנעה הייחודית

מערכת ההנעה הייחודית

יתרונות ההנעה החשמלית בחלל רבים ומגוונים, ומאפשרים ביצועים משופרים משמעותית לעומת ההנעה הכימית המסורתית. ההנעה החשמלית מקטינה את משקל הלוויין באופן משמעותי, והיא יעילה פי חמישה מהנעה כימית מסורתית מבחינת צריכת הדלק או אורך חיי לוויין. לחילופין ניתן לחסוך בעלויות השיגור הגבוהות, או לנצל את המשקל הנחסך להגדלת המטע”דים בלוויין.

יעקב הרשקוביץ, ראש פרויקט ‘ונוס’ ברפאל: “בשנים האחרונות ניכרת מגמה ברורה בעולם של מעבר מהנעה מסורתית כימית להנעה חשמלית, זאת הודות לביצועים המשופרים שמשיגים עם הנעה חשמלית: דיוק בקרת המסלול, אורך חיי לוויין, חיסכון בדלק ועוד. אחד המאפיינים הבולטים שלנו ברפאל הוא שאנו בית-מערכות: אנחנו לא מתמקדים רק בסוג רכיב אחד, אלא מפתחים ומייצרים את כל מרכיבי המערכת: מכלי דלק, מנועים, שסתומים, אינטגרציה מערכתית, בדיקות, תדלוק לפני השיגור ועוד. כל זאת תוך שימוש בחומרי גלם וספקים שרובם כחול-לבן”.

אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע: “בשנים האחרונות השימוש בלוויינים במסלולים הנמוכים הולך וגובר. הצלחת המנוע ב’וונוס’ יאפשר שימוש במנועים חשמליים מסוג זה בלוויינים במסלולים נמוכים, יאריך את אורך חיי הלוויינים וישפר את ביצועיהם”.

חברת רפאל עוסקת ומפתחת מוצרים בתחום החלל מזה כ-30 שנים, והייתה שותפה מרכזית בתכנית החלל הישראלית מיומה הראשון. הפיתוח והייצור של מערכות ההנעה החשמליות לחלל ברפאל נולד מתוך ראייה עתידית וניתוח של מגמות ההתפתחות בשוק החלל האזרחי.

חברת רפאל גם משתפת פעולה עם חברות בחו”ל בפיתוח מוצרי הנעה חשמלית נוספים. לקוחות רבים בעולם מגלים עניין רב במערכות ההנעה החשמלית המתקדמות, פרי פיתוח רפאל. הצלחת הפעילות של לוויין “ונוס” צפויה אף להגביר את ההתעניינות במוצרים אלו. יודגש כי רכיבי ההנעה שמפתחת ומייצרת רפאל בישראל, נמצאים כיום על למעלה מ-70 לוויינים ששוגרו ופועלים בהצלחה בחלל.

קרדיט צילום: דוברות רפאל

תגובות סגורות