חדשות היום

קוואלקום בחזית ה- IoT

כמה מכשירים מחוברים אצלכם בבית לאינטרנט? המחשב, הסמארטפון ואולי גם הטלוויזיה? המציאות הזאת כבר משתנה לנגד עינינו במה שמכונה “האינטרנט של הדברים” (IoT)- התקדמות טכנולוגית המתייחסת למגוון רחב של מכשירים בעלי יכולת להתחבר לרשת האינטרנט (WIFI או רשת הסלולרית). המגוון והאפשרויות עצומות, וביניהן מכונות ומייבשי כביסה שעושים שימוש בשירותי האינטרנט האלחוטי לניטור תקלות והפעלה מרחוק, התקנים לבישים כמו שעונים ונעליים לניטור מדדים בריאותיים ומדדי כושר, ניהול אפקטיבי וחכם של מערכות חשמל (כמו דוד חשמלי), כלי רכב המצוידים בחיישנים מובנים, ניטור שתלי לב ועוד.

קוואלקום, ענקית השבבים המחזיקה בשני מרכזי פיתוח בישראל עומדת בשנים האחרונות בחזית טכנולוגיית ה-IoT. החברה, שהובילה בלחבר בין אנשים לבין שורת מכשירים ניידים דוגמת טאבלטים, לפטופים וכמובן סמארטפונים, הרחיבה בשנים האחרונות את החיבור הזה למגוון הולך וגדל של מכשירים שונים המקיפים אותנו המקושרים לרשת האינטרנט. כך, ניתן למצוא רכיבים של החברה במגוון רחב של מוצרים כגון טכנולוגיה לבישה, מצלמות חכמות, רכבים אוטונומיים ועוד מסביב לעולם.

קישוריות זו עם מגוון מכשירים מקנה לנו, בני האדם, שלושה אלמנטים חשובים. הראשון, יכולת שליטה מרחוק על המכשירים, למשל כאשר אנו רוצים להדליק את תאורת הבית ולחמם את התנור מראש, בעודנו מחוץ לבית. השני, יכולת עצמאית של מכשירים לשאוב מידע מהאינטרנט ולטייב את פעילותם- דוגמת מערכת השקיה שלומדת על מזג האוויר מהאינטרנט ויודעת לא להשקות אם יש תחזית לגשם, או להוסיף השקיה כאשר צפוי שרב. לבסוף, סנסורים המותקנים על גבי המכשירים אוספים מידע חיוני המגיע מן הסביבה, ופועלים בהתאם. למשל, מזגן המקבל מידע מסנסור על הטמפ’ שבחדר, ומתאים את הטמפ’ שלו לפיה.

כידוע, קישוריות לאינטרנט יכולה להתבצע דרך נקודות רשת פיזיות (קווית) או אלחוטית באמצעות רשת סלולרית או דרך רשת ה- WiFi בטווחים קצרים. על מנת ליצור קישוריות לאינטרנט במגוון מכשירים, יש למפות תחילה היכן הם נמצאים. כך, מכשירים ביתיים דוגמת מכונות כביסה, טלוויזיות, תנורים ועוד יזקקו לרוב בשימוש ברשת ביתית, אך מאחר ויש מספר נקודות רשת מוגבל בתוך הבית, ואיננו רוצים לפרוס תשתית יקרה נוספת, יותקנו במכשירים אלו צ’יפים של WiFi אלחוטי אשר יאפשרו להם לתקשר. מחוץ לבית / מבנה, הקישוריות לאינטרנט תתבצע דרך הרשת הסלולרית- והיא רלוונטית למכוניות, תשתיות של ערים / ארגונים שיכולות לעשות שימוש במצלמות חכמות, מדדים סביבתיים ועוד- במה שכבר זכה לכינוי “ערים או מפעלים חכמים”.

תמונה מס Qualcomm-Snapdragon-820 :1 קרדיט: קוואלקום

קאוולקום מייצרת רכיבים למגוון רחב מאד של מוצרי IOT עם דרישות חיבוריות שונות (כגון WIFI,BT,LTE) ועם יכולות עיבוד מובנות שונות, ממעבדים חדי ליבה פשוטים ועד מעבדים מרובי ליבה מהירים, מעבדים גרפיים (GPU) ומעבדי אותות (DSP). החברה שמה לעצמה לאתגר להנגיש את שימוש בהם לקהל רב ככל הניתן של מפתחים- גם אלו העובדים בחברות סטאראפ קטנות (ולא רק ביצרניות הענק).

בימים אלו קוואלקום יוצאת בבשורה משמעותית וחדשנית בדיוק לקהל רחב זה, היכול לעשות שימוש, לראשונה, בפלטפורמות פיתוח ברמת הפרימיום טיר עבור כל סוגי הקישוריות לאינטרנט: מצד אחד, ערכת פיתוח חדשה (LTE IoT SDK) התומכת בהפיכת טכנולוגיות IoT לפתרונות מסחריים באמצעות קישוריות סלולרית מותאמת למודם MDM9206 הרב תכליתי של החברה, התומך בטכנולוגיות IoT המתקשרות זו עם זו דרך רשת סלולרית דור רביעי. מצד שני, פלטפורמת ה- Snapdragon 820E לשוק ה-Embedded המרחיבה את היצע המעבדים החזקים של החברה לתמיכה בפלח השוק הגבוה של אפליקציות IoT.

ערכת הפיתוח החדשה (LTE IoT SDK) של קוואלקום תוכננה במטרה לסייע ליצרני ציוד מקורי (OEM), מפתחי יישומים, שחקנים חדשים בתחום ה- IoT, וגם כאלו שאינם משתייכים לאקוסיסטם הטכנולוגי ישירות- ביצירת מוצרי ופתרונות IoT חדשים מבוססי קישוריות סלולרית. ה-SOC (SYTEM ON CHIP) 9206MDM תוכנן כפתרון מוכלל ורב תכליתי הכולל תמיכה כלל עולמית עבור טכנולוגיות eMTC (Cat M1) ו- NB-IoT (Cat NB-1) של תקן ה-LTE  (דור 4) בנוסף לתמיכה בתקני IoT וותיקים יותר בדור שני כגון E-GPRS’.

את ה- 9206MDM ניתן למצוא במודלים ייעודיים אשר מפותחים ומופצים ע”י מספר יצרנים מובילים בתחום. מטרתה המרכזית של ערכת הפיתוח החדשה הינה תמיכה במפתחים כאשר הם מריצים תוכנה מותאמת אישית על גבי מעבד GHz Cortex A7 1.3 הנמצא בתוך רכיב ה- MDM9206. מעבד זה יאפשר לייתר את הצורך במיקרו-בקר חיצוני, דבר הצפוי לסייע בהורדת עלויות, שיפור חיי הסוללה ואבטחת ההתקן.

זאת, במקביל לאספקת גישה לחבילת תוכנה מקיפה של קוואלקום אשר נועדה להנגיש חלק מהיכולות הנוספות של ה-MDM9206, כגון מערכת ה-GNSSכמו כן, מודם MDM9206 LTE IoT כולל תמיכה משולבת מראש בפלטפורמות ענן רבות כגון: Alibaba Cloud Link One, China Mobile OneNET, DTSTON DTCloud, Ericsson IoT Accelerator, Gizwits ו- Verizon ThingSpace. ערכת הפיתוח נועדה לאפשר למפתחים להרחיב את התמיכה מעבר לפלטפורמות אלו, ולפתח תמיכה עבור ספקי ענן גדולים נוספים בתחום ה-IoT.

תמונה מס Qualcomm :2
MDM9260 קרדיט: קוואלקום

השימוש במודולי החומרה הכוללים את המודם MDM9206 LTE IoT יחד עם ערכת הפיתוח החדשה, צפוי לסייע ליצרני ציוד מקורי (OEM) ומפתחים לטפל במגוון מקרי שימוש קיימים ופוטנציאליים בטכנולוגיות IoT מסחריות ותעשייתיות המתבססים על חיבור לרשתות סלולריות כגון שערים חכמים, מעקב אחר נכסים ועוד. כמו כן, יתאפשר פיתוח של התקנים חסכוניים ובעלי הספק נמוך המיועדים לחיי סוללה רבי שנים, וכיסוי גדול יותר בהשוואה לרשת ה- LTE הסלולרית המסורתית (לטלפונים). עד כה, כ-90 תיכנוני חומרה עושים שימוש במודם MDM9206 LTE IoT.

“כמובילה בטכנולוגיה אלחוטית, קוואלקום גאה להציג שורה של פתרונות חדשניים שנועדו להאיץ את התפתחותו הגלובלית של הIoT -“, מציין סרג וולינגגר, סגן נשיא בכיר ומנהל כללי של טכנולוגיות G4 /G5 וטכנולוגיות IoT תעשייתיות. “ערכת הפיתוח החדשה, בשילוב מודם המבוסס על ערכת הצ’יפים MDM9206 LTE IoT מצטרפת למשפחת פתרונות הקצה האלחוטיים של קוואלקום. אלו נועדו לסייע למפתחים ויצרנים לבנות מגוון רחב של יישומי IoT מסחריים שהם לא רק מלהיבים וחדשניים, אלא גם יעילים וחסכוניים”.

בקצה השני של הסקאלה, פלטפורמת ה- Snapdragon 820E מתוכננת לתמיכה בקישוריות ומחשוב מרובה ליבות עוצמתי, אך באותה עת חסכוני בהיקף צריכת חשמל. הפלטפורמה תוכננה לשימוש הן עבור יישומי בינה מלאכותית (Artificial Intelligence, AI) והן עבור מולטימדיה מתקדמת המיועדת לדור הבא של יישומי IoT, כגון מציאות מדומה, שילוט דיגיטלי, מסחר חכם, רובוטיקה ועוד.

פלטפורמת ה- Snapdragon 820E מציעה מעבד מרובע ליבות 64-bit מבית קוואלקום תואם ארכיטקטורת ARMv8, Qualcomm® Kryo™ האידאלי לבניית מערכות מרובות ליבות מתקדמות וגרפיקה תלת-ממדית, הודות ל- Qualcomm® Adreno ™ 530 GPU ו- Qualcomm® Hexagon ™ 680 DSP.  הפלטפורמה המשולבת תומכת גם בקישוריות Bluetooth / Wi-Fi, מערכות מיקום (GPS) ומערכות שמע רב ערוצית באיכות גבוהה. עם מומחיותה הן בקישוריות והן ביכולות חישוביות, קוואלקום הינה החברה המובילה באספקת הטכנולוגיות הדרושות ל- IoT.

תמונה מס 3: לוח מעבד
dragonboard 820C קרדיט: קוואלקום

הפלטפורמה המשולבת של מעבד ה- Snapdragon 820E תופץ גלובלית במשך 10 שנים מהשקת הדגם המסחרי הראשון (עד 2025) על ידי חברות הפצה, תחילה באמצעות Arrow Electronics. באמצעות לוח הפיתוח החדש, ה-DragonBoard™ 820c המוצע על-ידי Arrow Electronics, לקוחות קצה ומפתחים יוכלו להתחיל להתנסות בפלטפורמת Embedded 820E החדשה. ה-DragonBoard 820c תואם למפרט ה-  96Boardsהמאפשר מגוון אפשריות הרחבה וכר נוח לפיתוח מגוון מוצרים הודות למפרט החומרה הפתוח שלו. כעת, עומדות לרשות יצרנים, ספקי פתרונות ומהנדסי מערכת, מגוון עשיר של אפשרויות להאיץ מסחור של מוצרים המבוססים על פלטפורמת ה-Snapdragon 820E באמצעות שימוש במגוון מודולים מותאמים אישית, לצד החופש לעצב לוח אלקטרוני התואם את דרישותיהם המדויקות. בנוסף, לקוחות יכולים לבחור מבין שורה של ספקי רכיבים תומכים, כולל מודולי המצלמה של Basler dart  עם BCON המיועד לממשק MIPI, אשר רותם את ה- ISP הקיים של ה-Snapdragon 820E  על מנת לתמוך בטכנולוגיות מתקדמות, דוגמת ראיית מכונה (Machine Vision).

הפלטפורמה המשולבת של Snapdragon 820E מצטרפת לפלטפורמות המשולבות של Qualcomm® Snapdragon 410E ו- 600E שעוצבו במטרה לענות על מגוון צרכים בקטגוריות שונות בשווקים מסחריים, ארגוניים ותעשייתיים.

“אנחנו גאים להנגיש את טכנולוגית ה- Embedded Snapdragon לקהל לקוחות שלא היה חשוף לה בעבר בעזרת פלטפורמת הפיתוח ה- DragonBoard 820c”,  אמר זיו כהנא, דירקטור הנדסה ומנהל צוות הפיתוח של פלטפורמות ה-DragonBoard. פיתוח הכרטיס האלקטרוני וכן פיתוח ו- upstreaming של דרייברים יעודיים מבוצע על ידי הצוות המקומי בקוואלקום ישראל.  שימוש במערכת הפעלה Linux סטנדרטית (upstreamed) ב- DragonBoard 820c ייקל בצורה משמעותית על פיתוח ותחזוק מוצרים מבוססי Snapdragon 820E על ידי לקוחותינו”.

לא ירחק היום בו כל המכשירים האלקטרוניים שסובבים אותנו יתקשרו איתנו. באמצעות מגוון פלטפורמות הפיתוח שקוואלקום מספקת, עולם ה-IoT נפתח ברמת הפרימיום טיר למספר גדול יותר של יזמים ומפתחים, והחיים שלנו רק יהפכו לקלים ומקושרים יותר.

 

 

 

 

 

 

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות