חדשות היום

האביר האפל של המתכות

אולי ראיתם אותו בסרט -הנפח שמייצר חרב מימי הביניים בנפחייה שלו. הוא מכה בפטישים ומנפח בזוהר על בר של ברזל, בעיצוב מיוחד להפעלתו על ידי נשיפות. אבל לפני שהוא מוסיף עוד יתרון קל עליו, הוא טובל את הלהב לתוך דלי מסקרן של חומר שחור, ולאחר מכן חזרה אל הנפחייה. על מה זה?

זה לא לקח הרבה זמן לאבותינו לגלות כי האיום הגדול ביותר על סככת הברזל שלהם לא היה חלק של האויב בשדה הקרב, אלא הכוחות של אוויר, מים ומלח. קורוזיה היתה האויב האמיתי , תמיד אורבת . על ידי הוספת פחמן – החומר השחור שמקורו פחם – תוך כדי תהליך הזיקוק שלו , הנפח רקח ברזל לתוך פלדה ושיפר כוחה, לא את היכולת שלה לעמוד בפני האלמנטים .

מאז, הגנה על מתכת היה צורך מתבקש ונפוץ  ללא קשר האם זו חרב, מסור, מכונית, או גדר .אנחנו עובדים  קשה למנוע מסמר חלוד, אבל חלודה נותרה איום.

ואנחנו מוקפים בברזל. זה אחד המרכיבים הנפוצים ביותר בעולם. זה בזרם הדם שלנו. אנו משתמשים בו כדי להפוך פלדה, פלדה כדי לעשות הכל, החל מגורדי שחקים ועד כף נעליים . אנחנו משתמשים בו כאן ב positronic  לבנות מחברים אלקטרוניים.

אנחנו מנסים כבר אלפי שנים למצוא דרכים טובות יותר כדי למנוע חלודה וקורוזיה. היום אפשר ללכת לחנות ולקנות מסמרים מגולוונים, הכוללים את המגן הנפוץ ביותר: אבץ.  (zinc)

למה זה? ובכן, התשובה נכנסת לכימיה, אבל ניסוי פשוט עוזר להדגים. אבץ ידוע בתור מתכת להקרבה. קח נתח של פלדה, הדק עליו כמות של אבץ , ושים את זה בסביבת קורוזיה – עם לחות או אדי מים. הפלדה צריכה להחליד, אבל היא לא. האבץ מתחיל להיעלם, מוותר על מתכת במקום הפלדה. הקרבת האבץ עצומה, להגן ולהאריך את החיים של הפלדה , על חשבונו.

אם אתה מסתכל סביב, תוכל להבחין שלמוצרי פלדה רבים גוון צהוב. זה כי אנחנו שמים סרט כרום על גבי אבץ, כדי להגביר את שכבת ההגנה ולעמידות לפגעי מזג האוויר.

אבל עכשיו אנחנו מגיעים לכוכב של הסיפור, או כדי להישאר על הנושא, האביר הגיבור.

כאשר אנו שוקלים יישומים שבו אנו צריכים את ההגנה הטובה ביותר עבור- מטוסים, ציוד צבאי, או כל דבר שעובר ליד הים (במיוחד בתחום הצבאי)  האלמנט שמגן טוב יותר הוא ,קדמיום.  (CADMIUM (

קדמיום מקריב כמו אבץ , אבל עושה עבודה טובה יותר , במיוחד בסביבה קשה . בעולם של מתכות , אנו משתמשים בתאי הבדיקה ליצור תנאי אקלים מסוימים . אם נשים מסמר ללא ציפוי בתא עם ערפל מלח ומים, למשל, הוא יחליד בתוך דקות.  נוסיף אבץ , והוא יחזיק במשך כ 96 שעות . נוסיף קדמיום  והוא יחזיק  במשך 500 שעות –כמעט פי חמש עמיד יותר !

בגלל איכותו, לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרים עם קדמיום . זה כולל את הצבא שעושה שימוש בתנאי סביבה קשים – מטוסים, כלי רכב, ציוד אלקטרוני, כלי נשק. תעופה מסחרית גם משתמשת בקדמיום בהגנה על מטוסים מפני קורוזיה בקיצוניות של טמפרטורה ולחות, שמירה נגד קורוזיה הנגרמת על ידי דחיסות של לחות ואוויר.

קדמיום הוא באמת חלק מהגנה על חיי אדם. אז למה זה לא שם בטוח? מסתבר, שלגיבור יש צד אפל. קורבן כפי שהוא, אפשר לומר שקדמיום הוא האביר האפל של המתכות. גילינו לפני עשרות שנים שישי בו רמה מסוימת של רעילות. כתוצאה מכך השימוש בקדמיום ירד. חלק מהמדינות אף החרימו אותו לחלוטין.

תמונה Cadmium D-sub Positronic :

יש בעולם תנועה לשקול את סוף החיים של מוצרים אלקטרוניים . אם יש פריט תקול או שנשחק לאורך זמן, יהיה כל האלמנטים שלו בסופו של דבר אובסוליטים ומושמדים? זו שאלה חשובה, למען הילדים שלנו . אין ספק, הלקוחות צריכים לדעת מה יש במוצרים שלהם, כי לכל דבר יש סוף חיים.

האם יש תחליף מתאים עבור קדמיום? כן,  פלדת נירוסטה הינה אחת (STAINLESS STEEL) . יש לה תכונות אנטי קורוזיה, אנטי חלודה ומספק חיבורים חשמליים מאובטח ביישומים התובעניים ביותר. נירוסטה נוגדת קורוזיה כי היא מכילה מינימום של כרום 10.5 אחוזים, ויוצרת שכבת אינרטית של תחמוצת כרום. אנחנו אוהבים נירוסטה, ומשתמשים בה בו באופן קבוע ברכיבים  ,אבל זה כבר סיפור אחר.

התעשייה פיתחה חלופות אחרות , כן. הם גם מחומרים מקריבים, ואילו פחות מגינים מקדמיום, אך הם עדיין טובים מספיק עבור יישומים רבים. הם עדיין לא מספיק זמינים כיום  ולכן הם עדיין מאוד יקרים.

קדמיום עדיין נשאר מרכיב חשוב בעסק שלנו להפוך מחברים אלקטרוניים עבור יישומים הדורשים תנאים קשים, שבהם תקלה היא לא אופציה. לעת עתה , זה נראה שישאר כך – חלק קטן, מחושב מאוד ומטופל בזהירות, אבל חיוני לחלוטין כדי להגן על חיים.

עכשיו אתם יודעים קצת יותר על הקדמיום ,האביר האפל של המתכות,מקריב,מציל חיים ,אנא טפלו בו בזהירות !

מאת ג 'ון ג'נטרי נשיא Positronic ,תורגם ע"י ניר הרפז פוזיטרוניק ישראל

תגובות סגורות