יקב סגל עם סדרות יינות חדשים וייחודיים: התססה פראית ואשכולות שלמים – יין פראי

‘יקב סגל’, מבית ‘יקבי ברקן’, יצא לאחרונה עם סדרות  יינות חדשות – ‘התססה פראית’ פרא ו’אשכולות שלמים’.

יינות הסדרה התססה פראית עוברים תסיסה פראית על ידי שמרי בר פראיים ללא כל תוספת שמרים חיצונית, כפי שמקובל לעשות ברוב המקרים.

שיטה זו של ‘התססה פראית’ מביאה לקדמת הבמה טכניקת עשייה עתיקה, עוד מתקופת ייצור היין בכיתות בסדרה זו לא מוספים שמרים כלל, והתסיסה מתרחשת עם מינימום התערבות חיצונית.

שמרי הבר נמצאים בכרם, על האשכול והקליפה, באוויר ובכל מקום מסביב. הם גם נמצאים , כמובן, ביקב, במכלים, בחדר החביות ובסביבת היקב. שימוש בשמרי הבר יוצר יינות מגוונים ומורכבים, כאלה שהטווח הארומטי שלהם רחב וייחודי מכיוון שהם מותססים בידי שמרים רבים ושונים, ואלה יוצרים ארומות שונות במהלך התסיסה.
בעת התסיסה, בהשפעת השמרים הבלתי ידועים אין לדעת למה לצפות למעט הידיעה האחת –  היין יהיה אחר ומעניין. שמרי הבר הם דינמיים ומשתנים לעיתים קרובות. ייננים אוהבים זאת וזה גורם להם, תוך כדי סקרנות, לתת לטבע לעשות את שלו, בדרכו ובטבעיות.

הסדרת כוללת שני יינות חדשים:

שרדונה סדרת ‘התססה פראית’, בציר 2018

הענבים מגיעים מכרם שרדונה יחידני ברמת דלתון שבגליל העליון, בגובה של כ- 800 מטרים. הענבים גדלים בכרם על אדמת טרה רוסה על גיר.
הכרם ממוקם במדרון הר מאוורר במיוחד.

ענבי השרדונה גדלים תחת עלווה גדולה במיוחד, מוצללים ומורחקים ממגע עם שמש ישירה. המטרה היא להגן על ארומת השרדונה ולשמר את רעננות הפרי הייחודית לענבים הגדלים באקלים קריר ובגובה רב, כזו המספקת ניחוחות פירות הדר ופרחים לבנים.

לאחר סחיטה עדינה היין תסס בחביות עם שמרי הבר בלבד, אותם הביאו הענבים מהכרם. היין התיישן כחצי שנה בחביות צרפתיות, על שמריו, וללא תסיסה מאלולקטית,  כדי לשמר את החמיצות הטבעית שלו. זה מה שחשוב, הטבעיות.

ליין השרדונה יש צבע בהיר עם מעט גוון ירקרק. באף ניתן לחוש בפריחת הדרים, אשכולית לבנה וארומות וניל, וקלייה שמקורן בחביות. בפה חשים בגוף מלא, החמיצות רעננה, והסיומת פירותית, וארוכה.

קברנה סוביניון סדרת ‘התססה פראית’, בציר 2017

מקור ענבי הקברנה סוביניון  בכרם בבית נקופה שבהרי ירושלים. זהו כרם עם אדמה גירנית, עניה ומרסנת. הוא מאוורר במיוחד. מיקומו מעל כביש 1 בפרוזדור ירושלים בגובה של כ 800 מטרים, חשוף לרוחות הים תיכוניות. הענבים הותססו עם שמרי הבר אותם נשאו מהכרם, כלומר ללא תוספת שמרים כלל.
היין תסס כשבועיים ואחר כך עברו הענבים סחיטה עדינה והיין המשיך להתיישנן במשך שנה בחביות צרפתיות. היין בוקבק לאחר סינון גס בלבד.

ליין צבע אדום-שחור כהה. באף  ניתן לחוש פירות יער, פירות אדומים ותבלינים, כמו וניל, קפה וקלייה שמקורם בחבית. בפה גוף מלא וחמיצות רעננה. ליין סיומת פירותית, מתובלת וארוכה.
מחיר מומלץ לצרכן: 65 ₪

כשר בהשגחת הרבנות הראשית לישראל, כשר לפסח.

סדרת היינות ‘אשכולות שלמים’

גם סדרת זו מחזירה טכניקת עשייה עתיקה. בסדרה זו שזרת האשכול לא מופרדת ממנו והענבים תוססים בשלמותם, בדיוק כמו פעם. זה נעשה בבציר ידני, ללא הפרדת השזרה וללא מעיכה של הענבים. טכניקה זו עדיין נפוצה אצל חלק מהיצרנים הקטנים והמסורתיים בבורגונדי ובעמק הרון הצפוני. הגרגרים התוססים בשלמותם נותנים ליין אופי אחר, שונה ומעניין.

סדרת “אשכולות שלמים” משלימה את השינוי בסדרות יקב סגל ומצטרפת ליינות של יקב סגל שנעשים במינימום התערבות- יין הדגל סגל Unfiltered (‘לא מסונן’), ‘Petit UF’, וסדרת ‘Free run’- כולן סדרות של התערבות מינימלית המביאות ביטוי טבעי וטהור ככל הניתן לחומר הגלם המקומי – יין פראי.

סדרת אשכולות שלמים החדשה כוללת שני יינות: סירה ופינו נואר

בתסיסה בסדרת ‘אשכולות שלמים’ הגרגר נשמר שלם, ללא מעיכה, והיין שנוצר בתסיסה כמעט ולא סופח מהחרצן טאנינים ומרירות. החרצן נושאר מוגן תחת קליפת הענב, והוא לא בא במגע ממושך עם האלכוהול. לכן, יינות אשכולות שלמים הינם לרוב מעודנים ובעלי טאנינים רכים ועגולים. מבחינה ארומטית יינות אלה הינם פרחוניים ומתובלים.

הסדרה כוללת שני יינות חדשים: סירה ופינו נואר, מבציר 2017

סירה, סדרת אשכולות שלמים, בציר 2017

ענבי היין סירה ‘אשכולות שלמים’ מגיעים מהרי יהודה, מכרם יחידני בעמק קטן הסמוך לקריית ענבים. הכרם אינו מושקה והיבול נמוך במיוחד באופן טבעי. הענבים נבצרו ידנית והוכנסו בשלמותם באמצעות מנוף הרמה למיכל תסיסה רחב. לאחר תסיסה של שבועיים עם השזרות, ללא כל הפרדה או מעיכה, נסחטו הענבים בעדינות והיין השלים את תסיסתו במיכל.

היין התיישן לאחר מכן משך 15 חודשים בחביות עץ צרפתיות מגילאים שונים וגדלים שונים, ובוקבק ללא זיכוך ולאחר סינון גס בלבד.

באף ניתן לחוש בריחות פלפל שחור, לבנדר, זיתים שחורים, וגם במעט קפה קלוי.

בפה מרגישים חמיצות רעננה ותיבול עדין. הגוף מלא והסיומת פרחונית, מתובלת וארוכה במיוחד.

פינו נואר, סדרת ‘אשכולות שלמים’, בציר 2017

ענבי פינו נואר ‘אשכולות שלמים’ מגיעים ליקב בחולדה  מהרי יהודה, מכרם יחידני בבית נקופה, בגובה של כ 800 מטרים. הכרם גדל על אדמת גיר עם מרבצי סלע ועם מעט מאד אדמה. התוצאה היא כרם מרוסן ובעל יבול טבעי נמוך.
הענבים נבצרו ידנית והוכנסו בשלמותם באמצעות מנוף הרמה למיכל תסיסה רחב. לאחר תסיסה של כשלושה שבועות עם השזרות, ללא כל הפרדה או מעיכה, נסחטו הענבים בעדינות והיין השלים את תסיסתו במיכל.

היין התיישן לאחר מכן במשך 15 חודשים בחביות צרפתיות מגילאים שונים, ובוקבק ללא זיכוך ולאחר סינון גס בלבד.

באף ניתן לחוש בריחות פרחים לבנים, תבלינים, פירות יער שחורים ואגוזים, וגם במעט וניל וקלייה שמקורם בחבית. בפה טעם חמיצות רעננה ותיבול. הגוף מלא, והסיומת פירותית, פרחונית, מתובלת וארוכה במיוחד.

מחיר מומלץ לצרכן: 110 ₪ .

כשר בהשגחת הרבנות הראשית לישראל, כשר לפסח.כפי שניתן לראות ארבעת היינות עליהם סיפרתי כאן, מיוצרים בשיטות שאינן מקובלות ברוב שאר היקבים, ובזאת כנראה מנסים אנשי היקב לייחד את יינותיהם.

 

 

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות