חדשות היום

הישג ענק לאלקטריאון הישראלית: זכתה במכרז החשוב בעולם בתחום הכביש החשמלי ותקים מיזם ראשון מסוגו בשבדיה

מנהל התחבורה השבדי הכריז במהלך סוף השבוע על זכייתה של חברת אלקטריאון הישראלית במכרז להדגמת טכנולוגיית כביש חשמלי בשבדיה. הכביש, המבוסס על טכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית שפיתחה החברה, יהיה הראשון בעולם הטוען משאית ואוטובוס חשמליים תוך כדי נסיעה. לצורך ביצוע הפרויקט, הוקם קונסורציום בהובלת חברת  ElectReon AB, חברת בת בבעלות מלאה של אלקטריאון ויירלס.

הפרוייקט יכלול בניית כביש חשמלי באורך של  1.6 ק”מ כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק”מ בין שדה התעופה לעיר ויסבי על האי גוטלנד בשבדיה. האוטובוס החשמלי ישמש כשאטל ציבורי והמשאית החשמלית תיבחן ע”י נהג מקצועי על מנת לוודא את מוכנות המערכת לפרויקט בהיקף גדול על כבישים מהירים. ממשלת שבדיה תממן כ- 35 מיליון שקל מעלות הפרויקט והשאר ימומן בשווה כסף ע”י חברי הקונסורציום.

הפרויקט הינו צעד אסטרטגי חשוב בדרך ליישום מפת הדרכים של ממשלת שבדיה בתחום הכביש החשמלי. תכנית זאת כוללת יישום עתידי של כ 2,000 ק”מ של כביש חשמלי בכבישים מהירים עבור טעינה דינאמית של משאיות חשמליות, פרויקט בהיקף משוער של כ 3 מיליארד דולר. השוק הגלובלי העצום של המשאיות הכבדות הבין עירוניות גדל במהירות ואין כיום פתרון מעשי לדרישה לצמצום של פליטות גזי החממה ממשאיות אלו. שוק זה מהווה שוק יעד ראשוני משמעותי של אלקטריאון בנוסף לשוק התחבורה הציבורית העירונית.

כחלק מהמגמה הרווחת בעולם, קיבל הפרלמנט השוודי החלטה, בהתאם לחוק האקלים, להפחית פליטות פחמן דו חמצני שמקורן בתחבורה ב-70% עד שנת 2030, וב-100% עד שנת 2045. לצורך עמידה ביעד זה להשקיעה ממשלת שוודיה משאבים רבים ונוקטת פעולות יזומות לקידום טכנולוגיות רלוונטיות אשר ביכולתן לשנות את פני התחבורה ולגרום לאימוץ מהיר יותר של תחבורה חשמלית.

יאן פטרסון, מנה תכנית כבישים חשמליים במנהל התחבורה השבדי: “אנחנו במנהל התחבורה השוודי, מאמינים כי כבישים חשמליים הם תרומה חשובה בהפחתת פליטות ממשאיות כבדות. הדגמה ובחינה של פתרונות טכנולוגיים חדשים עבור כבישים חשמליים היא אחד הצעדים החשובים ביותר בתוכנית לטווח הארוך לפריסה פוטנציאלית של כבישים חשמליים ברשת הכבישים המשמשים לתחבורה כבדה  בשוודיה

אורן עזר, מנכ”ל חברת אלקטריאון:  “אנחנו נרגשים מכך שנבחרנו לקחת חלק בתוכנית השאפתנית של ממשלת שבדיה לבחינה ויישום טכנולוגיית הכביש החשמלי כפתרון לחשמול משאיות כבדות בכבישים מהירים. טכנולוגיית הכביש החשמלי האלחוטי של אלקטריאון מאפשרת חשמול ציי משאיות באופן כלכלי, ללא צורך בנשיאת סוללות ענקיות ועצירה לטעינה ומבלי לייצר מפגע ויזואלי. שבדיה בפרט וסקנדינביה בכלל הן מובילות עולמיות בתחום הסביבה והתחבורה החשמלית, הבחירה באלקטריאון ע”י ממשלת שבדיה לאחר סינון קפדני מעידה על הכרה בפוטנציאל הטכנולוגיה להביא את מהפכת חשמול התחבורה העולמית לשלב הבא והקריטי של יישום מלא”

ב-29 לנובמבר 2017 פרסם מנהל התחבורה השוודי תוכנית פעולה לקידום פתרון כביש חשמלי כפתרון כללי לתחבורה בשוודיה שבאמצעותו ניתן יהיה לעמוד ביעד להפחתת זיהום האויר. במסגרת התוכנית יושקעו סכומים ניכרים על ידי המנהל השוודי בין השנים 2018- 2022 לצורך בחינת חלופות שונות המבוססות על טכנוsלוגית כביש חשמלי ומשמעותם.

בקונסרציום משתתפות חברת EiTech, מקבוצת התשתיות העולמית המובילה וינצ’י, , RISE מכון מחקר וחדשנות מוביל באירופה בתחום חקר הכביש החשמלי, דן חברה לתחבורה ציבורית בע”מ ועוד מספר רב של חברות רבלאומיות השותפות בפרויקט

כזכור, רק לאחרונה חתמה חברת אלקטריאון על הסכם שיתוף פעולה עם עיריית תל-אביב – יפו לביצוע פיילוט ראשון מסוגו להפעלת קו תחבורה ציבורית באמצעות קו תחבורה ציבורי של חברת ‘דן’ הנוסע על תשתית כביש חשמלי אותה מפתחת אלקטריאון.

חברת אלקטריאון (אלקטריק רואד בע”מ), הוקמה על ידי שני היזמים אורן עזר וחנן רומבק בדצמבר 2013. החברה מפתחת תשתית סלילים יחודית המעבירה אנרגיה אלחוטית לטובת הנעה וטעינה של רכב חשמלי תוך כדי נסיעה ובכך מצמצמת עד לכדי מינימום את גודל מקור האנרגיה הנדרש ברכב, מפחיתה באופן ניכר את משקלו ועלותו, מאפשרת טווח נסיעה כמעט בלתי מוגבל בנסיעה על התשתית של החברה ומייתרת את הצורך בתשתית עמדות טעינה. 

תגובות סגורות