חדשות היום

חמשת החידושים בצה”ל לכבוד שנת 2019

סא”ל גיא מורדוך, ראש ענף מערכות שליטה ובקרה ומאמנים בחטיבה הטכנולוגית ליבשה באט״ל, משתייך למחלקת לוחמה מבוססת רשת.

זהו הגוף אשר מפתח עבור זרוע היבשה את כלל אמצעי הלחימה בו הוא נעזר, בקרב ובשגרה. החט”ל מורכב מאוכלוסיה מגוונת של חיילים, קצינים ונגדים, אשר בהכשרתם הינם מהנדסי חשמל, מהנדסי אלקטרוניקה, מהנדסי מכונות, אנשי תוכנה ובוגרי אקדמיה. חיילים וקצינים אלו  הינם אנשי מקצוע חדשניים, אשר אמונים על מגוון מהחידושים שתראו בצה”ל ובזרוע היבשה בפרט.

גיא מרחיב על שניים מהחידושים אשר מפותחים בענף שו”ב ומאמנים- צמיד דיגיטלי ושולחן חול.

חידושים אשר משרתים את לוחמי ומפקדי צה”ל בזמן תכנון לחימה ובזמני חירום ומשנים את עולם הטכנולוגיה בצה”ל:

“התכלית של הצמיד הדיגיטלי היא לייצר מעקב רפואי בשדה הקרב לאורך זמן. הלוחם שנפגע בשטח, היה מקבל טיפול במספר נקודות- בשטח, במפגש עם פרמדיק ובהגעה לבית החולים. לא בהכרח שכל אחד מהמטפלים הכיר את היסטוריית הטיפול בו מרגע הפציעה, דבר הפוגע ביכולת של הטיפול להיות אפקיטיבי ויעיל. לכן, הוחלט לפתח את הצמיד הדיגיטלי אשר פועל בצירוף של אפליקציה ש

תמונה 1: צמיד דיגיטלי 101 בפעולה

הצמיד אוגר את המידע הרפואי של הפצוע מרגע הפציעה וכל אקט רפואי שמבצעים עליו, מהשטח עד ההגעה לביה”ח. שיטה זו מסייעת בשרשרת הטיפולים ומקנה לרופאים מידע לגבי הטיפולים שנעשו בפצוע.

האפליקציה המקשרת בין הצמיד לנתוני הפצוע, מציגה נתונים בזמן אמת, את ההיסטוריה הרפואית שלו ואת מצב הפצוע באותו רגע, עד הפרטים הקטנים-  שעת הטיפול, מי מהרופאים ביצע את הטיפול ומה חומרת הפציעה.

פיתוח הצמיד נעשה בשיתוף עם המחלקה לעיצוב תעשייתי בטכניון, חיל הרפואה ומחלקת אמל”ח. כיום הצמיד המצא בפיילוט ובתהליכי הטמעה ועובר התאמות תוך כדי תנועה״

גיא ממשיך ומספר על שולחן החול, עוד פרויקט שהענף שלו עומל עליו במרץ: “שולחן החול מקנה למפקדים את היכולת לקחת טווח שטח מסוים באמצעות הולוגרמה תלת מימד ובעזרתו הם לתכנן את הלחימה במציאות מדומה. המנועים של שולחן החול לקוחים מעולם הגיימינג ותכנות המוצר נעשה בהשראה מעולם זה גם כן.

כל זה מקודם ע”י צוות תוכניתנים אשר כותבים את הקוד של אותו טווח שטח. השימוש בשולחן החול נעשה באמצעות משקפי תלת מימד, ניתן גם להוסיף אלמנטים שונים הקשורים למהלך הקרב ויש את האופציה ללכת באותו שטח מדומה. מי שרוצה להשתמש בשולחן החול, פשוט מרכיב את משקפי התלת מימד ובכך יכול לתכנן באופן מדומה את המהלכים של הכוח שלו בזמן לחימה או אימון”.

בענף שליטה ובקרה ומאמנים כבר חושבים על העתיד ואיך יהיה ניתן לשפר את החידושים הנ”ל: ” שולחן החול עובר התפתחות של ריבוי משתתפים ולא רק משתתף אחד, כך שמספר מפקדים יוכלו לתכנן יחד או לצפות בתכנון הטקטי. בנוסף הוא גם יעבור ליחידות צבאיות מבחינה רחבה יותר”.

“הרבה מהרעיונות וההשראה מגיעים מהחיילים הצעירים אשר נחשפים לצרכים מעולם הלחימה, וגם לטכנולוגיה המתפתחת בעידן החדש, מהשוקים הגדולים באזרחות וכתוצאה מכך אנחנו משלבים את אותן טכנולוגיות בעולם הצבאי. הכל בא מרצון לענות על הצרכים של הלוחמים שלנו ולעזור להם בקצה לעשות את העבודה הטובה ביותר”

גיא מסכם ומספר על אווירת החדשנות בצה”ל: “החידושים הללו, לדוגמא שולחן חול, נולדים לעיתים לא רק מהקצינים הבכירים, אלא במעבדה קטנה עם חיילים שרוצים רק לחדש ולהביא את הרעיונות הטובים ביותר. אני רואה אותם עם הניצוץ בעיניים וזה דבר שכיף לראות.  אנחנו נותנים להם להציע כל מה שעולה להם בראש ומנסים לתת להם כמה שיותר יד חופשית. עם רעיונות כאלה הגענו למקומות הגדולים ביותר. נוסף על כך, אנחנו נותנים לחיילים ולקצינים בשטח לייעץ לנו מה הם היו רוצים לראות מבחינת חידושים על פי הצורך, חשוב מאוד להקשיב לכוחות למטה. הענף רק מתפתח וגדל, הוא פורה מתמיד ואני מתרגש לעתיד הקרב”.

תמונה 2: מערכת עמו”ד- עוזר
מודיעין דיגיטלי.

נוסף על החידושים תחת ענף מערכות השליטה והבקרה, ישנם חידושים נוספים בזרוע היבשה אשר משנים את עתיד הטכנולוגיה והיעילות בצה”ל:

-רומ”ח ב’- פרויקט עבור חיל התותחנים לפיתוח והצטיידות במערכת נשק רקטית מדויקת לטווחים ארוכים. הנבטת הרעיון והפתרון הובל על ידי מחלקת אמצעי הלחימה בזרוע היבשה ובא למימוש על ידי החטיבה הטכנולוגית ליבשה בשיתוף פעולה עם חברת אלביט.

-תותח חדש- פרויקט בהובלת מחלקת אמצעי לחימה בזרוע היבשה ובפיתוח של החטיבה הטכנולוגית ליבשה יחד עם חברת אלביט, אשר במסגרתו נבדקה התכנות טכנולוגית של תותח ייחודי וראשון מסוגו, אשר יחליף את כל מערך התותחים הקיים היום בצהל. התותח יגדיל את קצב האש בצורה דרמטית, הוא יהיה זול ויעיל יותר בכוח אדם.

תמונה 3: מערכת עמו”ד- עוזר
מודיעין דיגיטלי.

-מערכת עמו”ד- עוזר מודיעין דיגיטלי. זוהי מערכת ניווט אשר מאפשרת לחייל המנווט לראות את תוואי השטח ואת מיקומו ביחס אליו. המערכת תשפר את התמרון, תאפשר שליטה טובה יותר בקריאת מפה והובלה מוצלחת יותר בשטח.

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות