F-35 , סיבה לדאגה?

בתחילת חודש פברואר האחרון ציינה לוקהיד מרטין, יצרנית המטוס החמקן f-35,  אבן דרך נוספת בפרויקט הענק הזה: אספקת המטוס המבצעי הראשון  מבין 37 שהוזמנו, לחיל האוויר ההולנדי. אלא שלצד החגיגות, פרויקט ה f-35 נתקל בשנה האחרונה בלא מעט בעיות, במיוחד בכל הקשור למכירות העתידיות. בתחילת חודש פברואר השנה, פורסמה בעיתונות הגרמנית ידיעה מפי  מקור בכיר במשרד ההגנה הגרמני,  כי התקבלה החלטה לסגת מהכוונה לרכוש את ה f-35, כתחליף למטוסי הטורנדו המתיישנים של חיל הגרמני. לאור ההחלטה, שטרם פורסמה רשמית, נותרו בתחרות שתי יצרניות:  אירבוס הצרפתית עם מטוס ה eurofighter ובואינג  האמריקנית עם מטוס ה f-18. קודם לכן נפסלה האפשרות לרכוש מטוס אחר של בואינג מדגם f-15s . בעניין הזה יש לציין כי חיל האוויר הישראלי מתעניין לאחרונה ב f-15s, כתוספת ליכולת ההפצצה האסטרטגית שלו. מבחינת הממשלה הגרמנית מדובר בהחלטה שיכולה לייצר מתיחות עם שתי ידידות קרובות: ארצות הברית וצרפת שכן, שתיהן חברות משמעותיות בברית נאט״ו. בגרמניה נזהרים מאד בעסקה הזו בשל רגישותה. בשנה שעברה פוטר מפקד חיל האוויר הגרמני , לאחר שהביע תמיכה פומבית ב f-35 האמריקני. אחד התנאים הבסיסיים למכרז הענק הזה הוא הדרישה של נאט״ו כי כל מטוס שייבחר יצטרך להיות בעל יכולת לשאת נשק גרעיני אמריקני, זאת כחלק מהמענה המבצעי של הברית הצפון אטלנטית, על אדמת אירופה, לאיום הרוסי.

F-35a בסלון האווירי בקנדה, ספטמבר 2018 צילום: U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Alexander Co

מלבד הסירוב הגרמני, שאגב בלוקהיד מרטין לא מתייחסים אליו באופן רשמי, גם קנדה מתמהמהת עם ההחלטה לגבי רכישת ה f-35. במקרה הקנדי העניין אף עלה לאחרונה לכותרות בעקבות הדרישה של מנהלת הפרויקט מממשלת קנדה, להעביר את דמי ה״חברות״ השנתיים. מאז נחתם הסכם הייצור המשותף של ה f-35 בין תשע המדינות המייסדות, העבירה קנדה לחברת לוקהיד מרטין, סכום כולל של כחצי מיליארד דולר וכל זאת עוד לפני שרכשה את המטוס. בימים אלה נמצא משרד ההגנה באוטווה בתהליך בחינה של חידוש צי מטוסי הקרב המזדקן שלו, המבוסס על מטוס ה f-18 האמריקני. הממשל הקודם בקנדה, תחת ראש הממשלה סטיבן הארפר, אישר רכישה של 65 מטוסים חדשים לחיל האוויר, ואילו הממשל הנוכחי הגדיל את המספר ל 88. אלא שההחלטה על סוג המטוס שיירכש טרם נפלה ולכן בעקבות הגדלת מספר המטוסים, לוקהיד מרטין דורשת תשלום בהתאם. הדרישה הנוכחית מקנדה עומדת על 72 מיליון דולר, לאחר שבשנה שעברה עמד הסכום על  54 מיליון דולר. במידה והמימון הקנדי לא יועבר, מדובר בהפרה של ההסכם הראשוני , שמשמעותו, ביטול מעמדה של קנדה כשותפה בפרויקט. מקור בממשלה הקנדית שצוטט ברשת הטלוויזיה הציבורית cbc,  אומר כי קנדה תמשיך להעביר את תקציב הפיתוח על פי ההסכם, ולו רק כדי לשמר את מעמדה כשותפה בפרויקט. נדגיש, כל מדינה השותפה בפרויקט ה f-35, זכאית לרכוש את המטוס במחיר מופחת ובנוסף משתתפת באחד מתהליכי הייצור או התחזוקה  של הפרויקט. עד כה יצרה קנדה חלפים ל f-35 בסכום כולל של יותר ממיליארד דולר. ניתן להבין שההחלטה העומדת בפני הממשל באוטווה, לא פשוטה. ההתלבטות  היא בין ארבעה מטוסים : f-18 סופר הורנט של בואינג האמריקנית , ה eurofighter של אירבוס הצרפתית, ה f-35  של לוקהיד מרטין , וה gripen של חברת saab השבדית. על פי ההערכות, ההחלטה תיפול ככל המוקדם ב 2021, כך שקנדה תהיה חייבת להמשיך ולהעביר בינתיים את דמי החברות בפרויקט ה f-35, גם בשנתיים הבאות. החשש האמריקני מתמקד בעיקר בתכנית האירופאית שמובילות צרפת, גרמניה ובריטניה, שמפתחות בעצמן מטוס קרב חמקן מדור חמישי. כחלק מהמאמץ למנוע זאת, אמורה לוקהיד מרטין להיכנס בשנה הקרובה למשא ומתן מחודש עם מנהלת פרויקט ה f-35, בניסיון להגדיל את כמות המטוסים שייוצרו ובכך להוריד את מחירו לפחות מ 80 מיליון דולר ליחידה. מחיר שאמור להפוך אותו לאטרקטיבי בהשוואה לחלופות האחרות.

כיום עומד מחירו של f-35a   על  89 מיליון דולר. מחירם של שני הדגמים האחרים יקר יותר:

f-35b   הממריא ונוחת אנכית   115.5 מיליון דולר ו f-35c המיועד לנושאות מטוסים 107.7 מיליון דולר. מנכ״לית  לוקהיד מרטין , מרלין האוסון, אמרה לאחרונה כי החברה יכולה להגביר את קצב הייצור ולעמוד בלוחות זמנים קצרים מאד, במידה ומדינות נוספות יחליטו לרכוש את המטוס. בשנה שעברה מסרה לוקהיד מרטין 91 מטוסים, בשנתיים הקרובות ,  2019-20,  צפוי קצב הייצור לגדול ל 131 מטוסים בשנה וב 2022 ל 161 מטוסים. בהקשר הזה יש לציין כי לישראל יש אופציה לרכישת 50 מטוסים נוספים, אלא שהיא עדיין לא מומשה וכלל לא ברור אם תתממש בעתיד. אחרי הסירוב הגרמני, ממתינים בימים אלה בלוקהיד מרטין לתשובות של שוויץ ופינלנד שהביעו התעניינות במטוס. גם ממשלת סינגפור הודיעה בסוף חודש מרס האחרון כי היא שוקלת לרכוש את המטוס, ״שנמצא כמתאים ביותר להחליף את מערך מטוסי ה f-16  המזדקן״ – לשון ההודעה. חשש נוסף של לוקהיד מרטין התבדה לאחרונה לאחר שהפנטגון הודיע לחברה כי היא לא תיפגע בעתיד, במידה חויל האוויר האמריקני יחליט להצטייד במטוס ה f-15x, של בואינג. התכנית הזו נמצאת על שולחנו משרד ההגנה בשל יציאה משירות של מטוסים f-15c  ו f-15d, השייכים למשמר הלאומי.  הכוונה היא להצטייד בשנה הקרובה ב 12 מטוסי f-15x  בעלות כוללת של 1.2 מיליארד דולר.

״אם תיפול החלטה כזו יש לנו הבטחה מפורשת שלוקהיד מרטין לא תיפגע״, אמרה מרילין האוסון בשיחה עם משקיעים. החשש בקרב בעלי המניות והנהלת החברה נבע לא מהרכישה הצפויה של f-15x  מבואינג, אלא גם מהתבטאות לא ברורה של פטריק שאנהאן, ממלא מקום מזכיר ההגנה. שאנהאן, לשעבר בכיר בחברת בואינג, אמר בסוף ינואר האחרון , ״אני מצפה ליותר מפרויקט ה f-35, שכן כל המחויבות שלי היא למשלמי המיסים האמריקנים״. למה בדיוק התכוון שאנהאן? לא ברור, אבל זו בהחלט לא הפעם הראשונה שגורמים בממשל טראמפ מביעים מורת רוח ממטוס ה f-35, שנבחר להיות עמוד השדרה של מטוסי הקרב בכל שלוש הזרועות של צבא ארצות הברית. זו אולי הסיבה לדברים הנחרצים שאמר מיד אחר כך מפקד חיל האוויר האמריקני, הגנרל דייב גולדפיין למגזין defence news:  ״אני לא מתכוון להוריד סנט אחד מתקציב הרכש של ה f-35 , גם אם יוחלט על רכישת מטוס אחר״.

תמונת כותרת: רביעיית f-35a  בטיסת אימון ביוטה

צילום:  U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Cory D. Payne

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות