חדשות היום

רוחות מזרחיות ערות

אנשי סוכנות המודיעין האמריקנית DIA- DEFENCE INTELIGENCE AGENCY, מביטים בדאגה מתגברת לעבר סין בשנה האחרונה. על פי דוח מסווג שהונח על שולחנו של הקונגרס האמריקני, מסמנים מומחי ה DIA את שנת 2019, כשנה קריטית מבחינת יכולותיה הצבאיות של סין, ששמה לה למטרה לקרוא תיגר על העליונות האווירית האמריקנית באזור האוקיינוס הפסיפי.  אחד המרכיבים המרכזיים עליו מצביע הדוח המיוחד, שחלקו הלא מסווג נחשף בסוף חודש ינואר האחרון, מצביע על כך שסין הגיעה ככל הנראה לבשלות טכנולוגית  בכל הקשור לבניית מטוסים חמקנים, והיא עומדת לחשוף עוד השנה מפציץ אסטרטגי חדש בשם HONG-20 או בקיצור 20H-. על פי הדיווח באתר של “BUSINESS INSIDER”, המפציץ לטווח בינוני- ארוך אמור להגיע ליכולת מבצעית מלאה עד 2025. ״סין מתרכזת היום בפיתוח יכולות חמקניות מתקדמות בכדי להתמודד עם היכולות האמריקניות הנוכחיות״, נכתב בדו״ח המיוחד. כבר היום מפעיל חיל האוויר הסיני מטוס קרב חמקן מדגםj-20 , שלטענתה מקביל ביכולותיו ל F-35  האמריקני (אם כי יש מי שטוען כי המטוס הסיני נופל ביכולתיו באופן משמעותי ממקבילו האמריקני). הדאגה  הגדולה  בבייג’ינג היא מהפריסה ההיקפית של חמקנים אמריקנים סביבה, כאשר יפן עומדת לקבל עוד השנה את הטייסת הראשונה של מטוסי ה F-35  מתוך 147 שרכשה, סינגפור  אותתה בחודש האחרון  כי היא מתכוונת לרכוש את המטוס, וכך גם אוסטרליה שכבר רכשה 72 מטוסים  ודרום קוריאה שעומדת לקבל 40 חמקנים.

מפציץ B-2 מלווה בזוג מטוסי F-22 באימון בשמי הוואי
U.S. Air Force photo by Senior Airman Thomas Barley

בהשוואה למאזן האזורי הזה, סין נמצאת הרחק מאחור  עם קרוב ל 30 מטוסי j-20  חמקנים. בנוסף, חיל האוויר הסיני מחזיק במערך מפציצים אסטרטגיים מיושנים מאד מדגם H-6K, שהוא למעשה וורסיה מועתקת של המפציץ הרוסי  tu-16. ה  tu-16 הוא מטוס מיושן שנכנס לשירות מבצעי בברית המועצות בשנת 1954, ונגרע מהמערך הסובייטי כ 40  שנה אחר כך. כחלק מהניסיון לבנות הרתעה כלפי ארצות הברית, הנחיתה סין את המפציץ האסטרטגי שלה מספר פעמים על האיים המלאכותיים שבנתה בים סין הדרומי. ההערכה היא כי המפציץ החדש שנבנה להחליף את ה H-6K, נשען ברובו על הידע שצברה סין בבניית ה j-20. באחת ההערכות שפורסמו בעיתונות האמריקנית, נאמר כי הוא דומה מאד למפציץ האסטרטגי  B-2 של ארצות הברית, הבנוי בצורת כנף מעופפת. בהמשך לדיווחים הללו נאמר במפורש כי לא מן הנמנע שסין הצליחה לגנוב תכניות של ה B-2  מארצות הברית ולעשות בהן שימוש. ״המפציץ החדש יכלול יכולות מתקדמות ומגוונות של מטוסים מדור חמישי, בהשוואה ליכולות צי מטוסי ההפצצה שמחזיקה סין כיום״, נכתב בדוח של ה DIA. בניתוח של ה  “BUSINESS INSIDER”, נטען כי סין הגדירה לעצמה למטרה לבנות מפציץ בעל טווח טיסה ארוך יותר מהחמקנים האמריקניים הנוכחיים, f-22 ו f-35. ההערכה היא כי ה H-20 יכלול מכ״מ היקפי מתקדם ותאי אחסון פנימיים לטילי אוויר-אוויר ארוכי טווח שסין מפתחת בשנים האחרונות. על פי ניתוח שערכו מומחים אמריקנים לחמקן הנוכחי של סין, ה  j-20, התברר כי הוא לא בנוי לשאת את הטילים הללו בתאי האחסון הפנימיים שלו, אלא רק על הכנפיים בתצורת טיסה לא חמקנית. מפציץ אסטרטגי סיני שיהיה גם בעל יכולת אוויר- אוויר חמקנית לטווח ארוך, הוא בהחלט איום על יכולת התמרון האמריקנית. אחד האנליסטים שניתח את הדו״ח של ה DIA, טוען כי סין בונה ככל הנראה יכולת להשמיד את מערך מטוסי ההתראה והתדלוק של הצי האמריקני מטווחים רחוקים, ובכך לנטרל למעשה את יכולות החמקנים בעל טווח הטיסה הקצר יחסית. נראה שהחשש האמריקני בהקשר הזה גדול. לפני יותר משנתיים פורסמה בעיתון סיני השייך למפלגת השלטון, תמונה של מפציץ סיני במטס אווירי, הנושא טיל אוויר- אוויר גדול במיוחד. ההערכה היא כי מדובר בטיל אוויר-אוויר בעל טווח מוגדל של כ 400 ק״מ (כיום עומד טווח טילי האוויר-אוויר הסיני על כ 60 ק״מ בלבד). עד כה לא ברור היכן עומד הפיתוח , אבל ההערכה היא כי הוא יגיע ליכולת מבצעית במקביל למפציץ החדש H-20.

-22 במשימת תדלוק מעל האוקיינוס הפסיפי
צילום: U.S. Air National Guard photo by Senior Airman
John Linzmeier

סין במירוץ חימוש חמקני

עד כמה מודאגת סין ממרוץ החמקנות סביבה ועד כמה היא סומכת על החמקן המבצעי שלה ה  j-20, יעיד אולי הפרסום  הבא בעיתונות הסינית מתחילת חודש מרס האחרון. על פי הפרסום, חיל האוויר של סין שוקל לרכוש מרוסיה מטוסי חמקן רב משימתיים מדגם Sukhoi Su-57.  חיזוק לכך התקבל בציטוט של בכיר בתעשייה הצבאית הרוסית במגזין janes. במהלך תערוכה צבאית במלזיה, אמר הבכיר לכתב ה janes כי  ״נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עומד לאשר בשבועות הקרובים מכירה של דגם היצוא של המטוס Sukhoi Su-57e. סין קיבלה לאחרונה עוד 24 מטוסי su-35, ועכשיו היא צריכה להחליט האם לרכוש עוד מטוסי su-35s שייוצרו בסין או, לרכוש את החמקן החדש Sukhoi Su-57e״.

ה Sukhoi Su-57 למעשה עדיין לא נחשף, למרות שהוא נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים. ההערכה היא כי הוא ייחשף לראשונה בסלון האווירי בדובאי, בסוף 2019. רוסיה ממשיכה בינתיים לפתח את המטוס, למרות שהשותפה המרכזית בפרויקט, הודו, החליטה לנטוש אותו בשל מה שהיא הגדירה: חוסר בשלות טכנולוגית לצרכים המבצעיים של חיל האוויר ההודי וחריגה משמעותית בתקציב המחקר והפיתוח. רוסיה שנותרה לבדה בפרויקט, הודיעה כי היא מורידה את קצב הייצור למטוסים בודדים בלבד, ונראה שעכשיו היא מחפשת שותף אסטרטגי. עד כה יוצרו כעשרה מטוסים המוגדרים אבות טיפוס. על פי פרסומים בתקשורת הרוסית, חיל האוויר הרוסי אמור לקבל את המטוס הראשון בסוף 2019, ואת השני במהלך 2020.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות