חדשות היום

פורצים את גבולות המדבר: קהילת היזמות בנגב מביאה לעולם טכנולוגיות פורצות דרך

חברות סטארט-אפ דרומיות, כמו Croosing  מפתחת ה-SUPERLINK, שמביאה לעולם גישה חדשנית לניווט ברשת, או GreenEye עם הפתרונות בתחום החקלאות המדייקת, וגם Visual Estate, שמאפשרת לייצר סיור וירטואלי בנכס נדל”ן משורטט תוך דקות, הן רק 3 דוגמאות שיינתנו פה, מתוך כ-120 חברות טכנולוגיה הפועלות מהנגב. חברות אלו ואחרות הן שמהוות הוכחה לכך שהחזון של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון – להפריח את הנגב, הופך למציאות. אולם חזון פריחתו של הנגב לא מסתכם רק בשדות ירוקים ובבנייה חדשה, אלא מתגשם הלכה למעשה במידה רבה בזכות צמיחתו של אקוסיסטם יזמי-טכנולוגי תוסס בדרום, שבמרכזו קהילה יזמית.

ירון פרץ ואורי רבין, Co-Founders, Croosing . צילום: יח”צ

אבל זה לא קורה לבד, חלק מהסיבות להתפתחות אקוסיסטם טכנולוגי בדרום, קשור גם בהקמתו של פארק ההייטק גב-ים בצמוד לתחנת רכבת פעילה ולאוניברסיטת בן גוריון המביאה גישה חדשנית לצד ניסיון רב, להתגייסותו של ראש עיריית באר שבע לעניין, וגם לחיבורה של באר שבע למרכז הארץ על ידי רשת כבישים ומסילות ולהכרזתו של ראש הממשלה נתניהו על באר שבע כבירת הסייבר של ישראל והכוונה להעביר לעיר הדרומית את יחידות הטכנולוגיה של צה”ל – כל אלה נותנים רוח גבית לפיתוחו של הנגב.

אולם חלק חשוב ואינטגרלי מסוד ההצלחה ומליבת העשייה בנגב טמון בקהילה היזמית. ארגון Tech7, המאגד את הפעילות הענפה של 4 קהילות היזמות הפועלות בדרום, מונה כ-15,000 חברים, מאות חברי קהילה פעילים ומעל ל-100 סטארט-אפים שפועלים מהנגב ולוקחים בו חלק. בין מגוון הפעילויות שיוזם ארגון Tech, במטרה לעודד חדשנות ויזמות טכנולוגית בכל גיל, יצוינו תוכניות חשיפה לבני נוער, תוכניות האצה ליזמים מנוסים וצעירים, סדנאות הכשרה לסטרט-אפיסטים, Meetups, חיבורים ושיתופי פעולה בזירה המקומית והבינלאומית, קשרים ישירים למשקיעים, לקרנות הון סיכון ולחברות הייטק, כאשר Tech7 הוא גם אחד הגורמים המרכזיים בפורום החדשנות הדרומי המאגד את כל הגופים הפועלים באקוסיסטם הדרומי יחד. כל אלה מגיעים לשיא מדי קיץ, עם הכרזתו של הזוכה בתחרות הסטארט-אפים המובילה בדרום – SilicoNegev. ב-4 השנים האחרונות ארגון Tech7 מהווה למעשה צומת מרכזי ועוגן מקומי מקצועי בכל הנוגע ליזמות טכנולוגית בנגב.

אם זאת, למרות שיש התפתחות גדולה, זה עדיין לא מספיק ויש מקום רב לעוד השקעות ותמיכה. מנתונים שנאספו ע”י סטארט-אפ ניישן סנטרל, הממפה את תעשיית החדשנות בישראל, עולה כי רק כ-120 חברות הייטק וסטארט-אפים פועלות כיום בנגב, לעומת כ-6,600 חברות הפועלות בישראל כולה, גם כספי המשקיעים זורמים לנגב לאט מדי ומעט מדי עדיין, כך שבסוף שנת 2018 הסתכמו ההשקעות בחברות הפועלות באזור רק ב-38 מיליון דולר, לעומת השקעות בסך של יותר מ-6 מיליארד דולר שהושקעו בכלל חברות ההייטק הישראליות. נתונים אלה מעידים מצד אחד על הבעיות המאפיינות את פיתוחה של הפריפריה בישראל, אך מנגד, נתונים אלה ואחרים גם מעידים על הפוטנציאל האדיר שעדיין טמון בפיתוחו של הנגב במרכז חדשנות ויזמות.

לדברי דניאל אינהורן, מנכ”ל Tech7, “כבר כיום האקוסיסטם הדרומי יודע להוציא מתוכו חברות טכנולוגיה חדשניות ופורצות דרך, אשר נעזרות בכוחה של הקהילה היזמית בנגב על מנת להתפתח, לפרוץ את גבולות המדבר ואף להביא את הבשורה הטכנולוגית מהנגב אל מעבר לים. אולם על מנת שמגמת ההתפתחות תימשך, חייבת המדינה לשים את פיתוח ההייטק בנגב בראש סולם העדיפויות”.

דניאל איינהורן, CEO, Tech7
צילום: יח”צ

UBS ו-AVIS כבר משתמשות ב-SUPERLINK והיד עוד נטויה

הבשורה הטכנולוגית היוצאת מדרום ישראל היא בהחלט ממשית, ולראייה מובאות שלוש חברות טכנולוגיה שפועלות מהדרום, אשר מפתחות פתרונות טכנולוגיים בתחומים שונים ושהיזמים שלהם חברים בקהילת Tech7:

GreenEye Technology הוא סטארט-אפ שהוקם בבאר שבע על ידי שלושה חברים יוצאי יחידת שלדג, אשר זכה בשנה שעברה בתחרות הסטארט-אפים SilicoNegev ונהנה מהשקעה של 500,000 ₪. היזמים פיתחו פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית אשר אוספת באמצעות רחפנים נתונים ויזואליים מהשדה באמצעות מצלמות ברזולוציה גבוהה (Sub-mm). בשלב השני, המערכת מנתחת את הצילומים שנאספו מהשדה באמצעות טכנולוגיות מתחום לימוד המכונה (ML), ומזהה את סוג העשבים שצולמו צומחים בשדה עד לרמת ה-Species. בשלב השלישי, הפלטפורמה  מפיקה בעבור החקלאי תוכנית ריסוסים מותאמת למצב העשבים המזיקים בשדה הספציפי. תוכנית הריסוס מוזנת למערכת ריסוס המותקנת על טרקטור, אשר מרסס את קוטלי העשבים רק איפה שצריך בשדה.

כתוצאה מהשימוש בפלטפורמה של GreenEye יכולים החקלאים להפחית בכ-50% את השימוש בקוטלי העשבים, ובמקביל להגדיל את התוצרת החקלאית שמניב השדה המנוטר והמרוסס על פי התוכנית. המערכת של GreenEye מאפשרת לחקלאי להשתמש בחדשנות באופן חסכוני, מדויק ואופטימלי, וכך למנוע הוצאות מיותרות ולצמצם את הפגיעה הסביבתית הנגרמת מהשימוש בקוטלי עשבים בשיטות הנהוגות כיום, שבעיקרו הוא ריסוס שאינו סלקטיבי. המערכת של GreenEye ניתנת להתקנה כאפליקציה סלולרית, מה שמאפשר לחקלאי להשתמש בה בעודו בשדה. לאחר הזכייה בתחרות SilicoNegev 2018 ובזכות הכסף שקיבלה כהשקעה מעמותת מט”ע, החשיפה וההכרה, גייסה החברה הון נוסף וכיום היא מבצעת פיילוטים בשדות חקלאיים בישראל, ספרד וקנדה, וזו רק ההתחלה.

אלון נפתלי,
CEO & Co-Founder, Visual Estate
צילום: יח”צ

Visual Estate היא חברת סטארט-אפ שמפתחת פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת, שמאפשרת להפוך בקלות ובמהירות שיא (מספר דקות) כל תוכנית של דירה או נכס אשר שמורה בפורמט של PDF או PNG – לסיור תלת ממדי, כולל ריהוט מלא של כל הדירה. פלטפורמה זו מיועדת לעזור ליזמים ולחברות נדל”ן לשווק בקלות וביעילות פרויקטים חדשים שעדיין לא נבנו או שעדיין נמצאים בבנייה ואין בהם “דירה לדוגמא”. המערכת של Visual Estate משתמשת באלגוריתמים מתקדמים לזיהוי וניתוח תמונה, כדי לאפיין ולהבין את מהותו של כל חלל בשרטוט והיא גם יודעת להתאים לכל חדר את הריהוט המתאים לו. בנוסף, המערכת כוללת אפשרויות רבות המקלות על חברות הנדל”ן את תהליך השיווק והמכירה של דירות, כמו היכולת לייצר עמודי נחיתה המכילים מידע רב על הפרויקט כגון תמונות, סרטונים, ופרטים על הפרויקט (כמות הדירות המוצעות למכירה בפרויקט ומחירן וכו’). כמו כן הפלטפורמה כוללת מערכת ניתוח מידע מתקדמת, המאפשרת לחברת הנדל”ן לנתח את השימוש של הצופים בסיורים הוירטואליים. את הדירה יכולה חברת הנדל”ן להציג לקונה הפוטנציאלי על גבי הרשת, במחשב, בסלולר או בטאבלט, לנוחיותו. בין לקוחות החברה בישראל נמנות חברות נדל”ן כמו שיכון ובינוי ואשדר, ובימים אלה מתמקדת החברה בחדירה לשוק הנדל”ן האמריקאי.

מייסדי GreenEye עם צ’ק הזכייה
בתחרות הסטארטאפים SilicoNegev
2018 . צילום: יח”צ

Croosing –החברה מפתחת טכנולוגיה פורצת דרך ראשונה מסוגה בשם SUPERLINK, אשר הופכת את חווית הניווט בין הלינקים השונים ברשת האינטרנט – לחוויית גלישה אוטונומית. חווית הגלישה האוטונומית של הגולשים המטורגטים הופכת את המסע שלהם ברשת למתוכנן ומונחה ומוביל אותם בדיוק לאן שרצו להגיע ולמידע הרלוונטי להם, מבלי לאבד את דרכם. כך מאפשרת הטכנולוגיה להפוך את הגולש לפאסיבי ואת האתר בו הוטמע ה-SUPERLINK לאקטיבי ולאפקטיבי הרבה יותר. טכנולוגיית ה-SUPERLINK  שמופעלת לאחר הטמעתה באתר פשוט על ידי לחיצה על הלינקים המוצעים לגולש, אומצה כבר על ידי חברות בינלאומיות רבות כגון חברת השילוח UPS וחברת השכרת הרכב AVIS, ובקרוב גם תחל החברה בפיילוטים בישראל עם פלטפורמה מרכזית בשירות הציבורי ועם גוף פיננסי מוביל. החברה שהוקמה על ידי ירון פרץ, בוגר 8200 ואורי רבין, בוגר ממר”ם, ששניהם לא גדלו בבאר שבע, אך החליטו לקבוע בה את מושבה של החברה, ומאז הם חברים פעילים בקהילת Tech7, מצליחה להפוך את הלינק הפשוט שמוכר לכולנו כבר יותר מ-20 שנה, ללינק חכם המותאם כמו כפפה ליד של הגולשים בעידן הדיגיטל העכשווי והעתידי. ואם זו לא הגשמת חזון – אז מה כן?

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות