הבן החדש במשפחת HERMES

900 Hermes צילום: אלביט

לא בכדי בחרו שתי היצרניות הישראליות הבולטות בתחום המל״טים, בסלון האווירי בלה בורג׳ה 2019, כבמה לחשיפת כטב״מ חדש. התעשייה האווירית הציגה את ה Heron t  (ראו כתבה נפרדת בגיליון זה), ואלביט  את ה Hermes 45, המל״ט הקטן ביותר מ ״המשפחה״ שכוללת את ה: Hermes 900  הענק וה Hermes 450 הקטן יותר, שניהם נמצאים בשירות חיל האוויר הישראלי.

ל Hermes 45   טווח טיסה של מאות קילומטרים  על בסיס תקשורת לוויינית ממוזערת ותא מטע”דים המאפשר הפעלה של מספר מטע”דים בו זמנית, כולל סנסורים אלקטרו-אופטיים ואינפרה-אדום, מכ”ם ימי, מטע”ד לאחיזת שטח, לוחמה אלקטרונית ותקשורת. משקל ההמראה המירבי שלו הוא 70 ק״ג, מה שמציב אותו כמל״ט הגדול ביותר מבין המל״טים הטקטיים. בתרחיש ההפעלה הקרקעי שלו הוא מופעל על ידי שני אנשי צוות שנעים יחד עם הכוח המתמרן, בהפעלה הימית הוא מופעל מתוך  תא שליטה נייד או קבוע בתוך ספינה.

ה Hermes 45 משוגר ממסילה קצרה ומתניידת ושב לנקודת המוצא באמצעות מערכת אוטומטית לנחיתה על פי נקודת ציון. מעבר ליכולת נשיאת המטע״דים שלו הוא מצויד גם בנקודת תלייה מתחת לכנפיים.

״ ניתן בהחלט להגדיר את ה Hermes 45  כמל״ט הכי גדול, ובעל הביצועים הטובים ביותר ביחס של גודל-משקל-אפקטיביות, מבין המל״טים הקטנים, הטקטיים״, אומר האלוף במילואים  חגי טופולנסקי, ראש תחום המל״טים בחטיבת המודיעין של אלביט.  ״זה מל״ט עם יכולת שהייה של עשרות שעות באוויר ומכאן גם מעטפת ביצועים בהתאם״.

את ה Hermes 45 פיתחה אלביט במשך כחמש שנים כמל״ט לדרג החטיבה והגדוד. היכולת שלו לשאת מספר מטע״דים במקביל, מאפשרת לו גמישות משימתית מגוונת מאד, במיוחד  בהשוואה למל״טים קטנים, כולל אלה המקבילים לו בגודל, כמו ה Orbiter 4  של חברת אירונאוטיקס.

״מעבר ליכולת נשיאת המטען המגוונת שלו ל Hermes 45 יתרון גדול ביכולת ההמראה והנחיה העצמאיות״, אומר טופולנסקי. ״המל״ט הזה יודע לחזור לנחיתה מדויקת באופן עצמאי. היכולת הזו הופכת אותו לאטרקטיבי מאד לחילות ים, שמפעילים מל״טים מלב ים וחייבים נקודת נחיתה מדויקת. מעבר לזה, ב Hermes 45 ישמנו את כל יתרונות הפיתוח של השנים האחרונות. במשפט קצר הייתי מגדיר את – לעשות יותר עם פחות. כלומר, הטכנולוגיה התקדמה ומאפשרת לנו להקטין את המתע״דים מבלי לפגוע בביצועים. הפתרון הזה מנגיש בבת אחת יכולות לדרגים טקטיים של חטיבה וגדוד״.   

אלביט הדגימה את יכולת החזרה האוטונומית של ה Hermes 45 לנחיתה נקודתית מדויקת, כאשר המל״ט מכוון עצמו לרשת שנפרסת מעל משטח מתנפח. בסרטון  שהפיצה החברה נראה  ה Hermes 45 מאט את מהירות הטיסה שלו באופן עצמאי ומכוון את עצמו למרכז הרשת. מיד עם העצירה, הוא נופל למשטח מתנפח המספק רכות, ובכך לא נפגעות המערכות בתחתית המטוס. בדגם מתקדם יותר של ה Hermes 45, ניתן לקפל חלק מהמטע״דים לתוך הגוף עצמו בזמן הנחיתה, בכדי להימנע מנזק בשל רעידה או חבטה בלתי צפויה. 

״ה Hermes 45 הוא תוספת חשובה לפורטפוליו המקיף שלנו בתחום המל”טים שנע ממל”טים גדולים ועד רחפנים ״, אומר אלעד אהרונסון, מנכ״ל חטיבת המל״טים והמודיעין של אלביט, בהודעת החברה. ״ניסיון מבצעי בהיקף יוצא דופן לצד חדשנות מתמשכת, מאפשרים לנו לשפר את היכולות של לקוחותינו בכל זירת פעילות״. על פי מקורות בכירים בחברה, לפחות חמישה לקוחות הגיעו לביתן של אלביט כדי לבחון את ה Hermes 45 החדש..

משפחת ה Hermes בחיל האוויר הישראלי 

אלביט , יחד עם התעשייה האווירית נחשבת לספקית המל״טים העיקרית של חיל האוויר הישראלי.  ה 450Hermes  , ״זיק״ בכינוי שלו בישראל, הוא מל״ט הפעולה העיקרי למשימות סיור ומודיעין. ה  450Hermes  יכול לשאת מטען ייעודי במשקל של   150 ק”ג, ולשהות באוויר 20 שעות, בגובה של עד 18,000 רגל.  הוא בעל כנף  עילית וזנב בצורת  V. גוף המטוס בנוי מחומרים מרוכבים, קלים מאד. על פי פרסומים זרים, ה ״זיק״ משמש גם כמל״ט תקיפה והוא יכול לשאת טילים מונחים. בנוסף לחיל האוויר הישראלי מפעילות את ה  450Hermes  גם: תאילנד, ארצות הברית, בריטניה, ברזיל, סינגפור, קולומביה ,מכסיקו, הפיליפינים, גאורגיה ואזרביג׳אן.

״האח הגדול״, של ה  450Hermes   הוא ה  900Hermes . הכינוי שלו בחיל האוויר הוא ״כוכב״, והוא נחשב למל״ט לדרג הפיקוד והגיס. ה   900 Hermes  יכול לשאת מטען ייעודי של עד 350 ק״ג. יכולת השהייה שלו באוויר עומדת על 33 שעות וגובה הטיסה המרבי הוא  33,000 רגל (כ 11 ק״מ). הוא נחשב למל״ט אמין מאד ומגוון. נוא יכול לשאת מכ״מ, מערכות תצפית אלקטרואופטיות יום/לילה, מתע״ד אחיזת שטח ומתע״די מודיעין שונים. כמו ה   450 Hermes גם ה  900  Hermes יכול, על פי פרסומים זרים ,לשאת מערכות נשק. בערך הויקיפדיה שלו נכתב כי יכולת נשיאת החימוש  מגוונת מאד וכוללת: ארבעה טילי אוויר-קרקע מדגם HELLFIRE, או זוג טילי אוויר-אוויר מדגם STINGER, או זוג פצצות JDAM מדגם GBU 12. גורמים אירניים טענו באוגוסט 2014 כי חיל האוויר האירני הצליח להפיל מל״ט ישראלי מדגם  900 Hermes, שחדר למרחב האווירי האירני מגבול אזרביג׳אן.

 מלבד ישראל מפעילו את ה 900 Hermes גם: אזרביג׳אן, שוויץ, ברזיל, קולומביה, מכסיקו ואיסלנד.


בתמונה הראשית: 45  Hermes המל״ט הטקטי החדש של אלביט

צילום: אלביט

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות